Czy zapłacimy więcej za parkowanie?

31 stycznia 2016 (artykuł sprzed 5 lat)
Krzysztof Koprowski
Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej. Więcej zdjęć (3)

Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Obowiązujące prawo uniemożliwia samorządom swobodną regulację cen za parkowanie, utrudniając tym samym prowadzenie polityki parkingowej.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Niewykluczone, że już wkrótce stawka za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc. PiS pracuje nad odpowiednimi zmianami w przepisach, ale częściowo popiera go też opozycja. Z apelem do parlamentarzystów o urealnienie stawek za parkowanie wystąpił prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz.



Fatalne przepisy prawa

Obecnie opłaty za parkowanie reguluje ustawa o drogach publicznych. Zapis w dokumencie tak wysokiej rangi o maksymalnej stawce 3 zł za pierwszą godzinę parkowania blokuje możliwość prowadzenia faktycznej polityki parkingowej w miastach.

Wprowadzono go w 2003 r., kiedy minimalna pensja wynosiła ok. 800 zł, a najtańszy bilet na komunikację miejską oscylował wokół 1 zł (przykładowo bilet 10-minutowy w Gdańsku kosztował wówczas 1,20 zł, zaś bilet miesięczny do sześciu przystanków ważny w dni robocze 27,60 zł).

Po 13 latach mimo wzrostu praktycznie wszystkich opłat, w tym przejazdów komunikacją miejską, stawka za parkowanie nadal pozostaje na niezmienionym poziomie.

Bardzo niskie kary

Co więcej, w ustawie zapisano nawet maksymalną stawkę opłaty dodatkowej (kary) za brak uiszczenia opłaty za parkowanie.

Może ona wynieść nie więcej niż 50 zł (w Gdańsku dopuszcza się dwukrotne obniżenie jej w ciągu roku do 30 zł przy wpłacie w ciągu 7 dni od nałożenia), czyli wielokrotnie mniej niż maksymalne opłaty za brak ważnego biletu na przejazd tramwajem czy autobusem.



Samorządowcy chcą zmian

Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych
Nic dziwnego więc, że samorządowcy od lat uskarżają się na fatalny system prawny regulacji cen za parkowanie.

Ostatnio z oficjalnym apelem do parlamentarzystów w tej sprawie wystąpił nawet Paweł Adamowicz.

- Niezbędne jest uwolnienie lub przynajmniej podniesienie opłat w strefach płatnego parkowania. Niskie stawki utrudniają prowadzenie racjonalnej polityki w tym zakresie i pozyskiwanie partnerów w projektach budowy parkingów kubaturowych - argumentuje prezydent Gdańska.
Krytykuje nie tylko Adamowicz

Nie jest to oczywiście odosobniony przypadek krytyki. Pojawia się ona niemal zawsze podczas konferencji i debat dotyczących transportu w miastach. Temat ten poruszono chociażby na ostatnich targach Trako.

- To rzecz niebywała, by w ustawie wpisać maksymalną stawkę za parkowanie na terenie całego kraju. Gdybyśmy byli zmuszeni do podwyższenia cen biletów [za komunikację miejską - dop. red.], to właśnie m.in. z tego powodu nie zrobimy tego, ponieważ podwyżka cen biletów i brak możliwości podwyższenia opłaty za parkowanie, spowoduje zwiększenie atrakcyjności transportu indywidualnego - argumentował Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Nie inaczej było też na łódzkiej konferencji Parkingi 2015, organizowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

- Na pewno opłata 3-złotowa, to mniej więcej 50 proc. tego, co jest sensowne. Ale nie chcę podawać konkretnych liczb. Kiedyś próbowaliśmy to wyliczyć, przeciekło to do "mediów kolorowych" i skończyło się tym, że byłem na okładce z podpisem "To twój wróg!" - mówił Mieczysław Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji m. st. Warszawy (relacja z konferencji - portal transport-publiczny.pl).
W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę. Więcej zdjęć (3)

W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

W ustawie istnieje nawet zapis o maksymalnej opłacie dodatkowej za brak uiszczenia opłaty za postój. Wynosi on zaledwie 50 zł, czyli nieco ponad 16-krotność maksymalnej stawki za pierwszą godzinę.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Dwa możliwe rozwiązania

Parlamentarzyści wreszcie nie pozostali głusi na krytykę. Jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, rozważane są dwa rozwiązania.

Najbardziej prawdopodobne wydaje się zwiększenie maksymalnego pułapu cen na poziomie ustawy (czyli za kolejne 10-15 lat możemy spodziewać ponownie problemu z wysokością opłat). Alternatywnym rozwiązaniem jest całkowita deregulacja opłat i przeniesienie pełnej polityki cenowej do samorządów.

DGP podaje, że opłata za godzinę parkowania może wzrosnąć nawet o 75 proc., a pozostawienie auta na cały dzień będzie mogło się wiązać z uszczupleniem portfela o 50 zł.

PiS za, część opozycji także

Zdaniem DGP, za podwyżkami mają optować jednak nie tylko posłowie Prawa i Sprawiedliwości, ale także część posłów opozycji, w tym Platformy Obywatelskiej.

Sprawa opłat za parkowanie ma być tematem prac Komisji Samorzadu Terytorialnego i Polityki Regionalnej jeszcze w tym półroczu. Na razie analizami możliwych zmian zajmują się Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu. Więcej zdjęć (3)

Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu.

fot. kk/Trojmiasto.pl

Odwieczny problem 1,5-metrowego chodnika i tego, czy stawiać wszędzie słupki, można rozwiązać zmianą jednego przepisu. Nz. nowy chodnik w ciągu ul. Wassowskiego we Wrzeszczu.

fot. kk/Trojmiasto.pl

Drogowcy mówią "nie" parkowaniu na chodnikach

Niezależnie od prac rządu nad zmianami stawek za parkowanie, kilka dni temu wydana została Biała Księga Branży Drogowej. Jest to publikacja, w której zawarto szereg uwag i zaleceń do obecnej polityki transportowej państwa.

Wśród nich znaleźć można także rekomendację zmian w zakresie parkowania na chodnikach oraz sposobu oznakowania obszarów parkowania.

- Zasadą powinien być zakaz parkowania na chodnikach a wyjątkiem parkowanie dopuszczone za pomocą znaków ściśle wskazujących sposób organizacji postoju. Postulowana jest likwidacja zbędnych znaków D-44 i D-45 "strefa parkowania" z równoczesnym powrotem do oznakowania obszarów parkowania za pomocą znaków B-39 i B-40 "strefa ograniczonego postoju" - gdzie opłata za czas postoju jest jedną z form ograniczania tego czasu - wszystkie pojazdy zaparkowane w obszarze takiej strefy, w pasie drogi publicznej mają podlegać opłacie, a inne formy łamania przepisów drogowych winny być dodatkowo egzekwowane w standardowym postępowaniu mandatowym - piszą autorzy Białej Księgi.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Dokument powstał jako wspólna inicjatywa partnerskich organizacji branżowych: Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Sekcji Krajowej Drogownictwa NSZZ "Solidarność", Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu oraz Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Czy opłaty za parkowanie w miastach powinny być wyższe?
10%

tak, obecne ceny są całkowicie nieadekwatne do cen biletów komunikacji miejskiej

12%

tak, ponieważ wymusi to rotację pojazdów, a część kierowców przesiądzie się do komunikacji miejskiej

46%

nie, już obecne ceny są zbyt wysokie i należałoby je raczej obniżyć

32%

nie, ponieważ każda podwyżka opłat oznacza mniej pieniędzy w portfelu

zakończona

łącznie głosów: 917

Opinie (333) 5 zablokowanych

  • Niższe stawki za parkowanie, wyższe kary. (8)

    Logiczne i skuteczne rozwiązanie, które na 100% nie zostanie wprowadzone. Przypominam tylko, że takie rozwiązanie istnieje.

    • 101 23

    • Oczywiście, że nie zostanie wprowadzone, ponieważ obywatela trzeba doić ile wlezie.

      • 38 10

    • Dlaczego ludzie glosowali na pisik ? (6)

      przed wyborami cale fora '' znafcow '' piały w nieboglosy ze - bedzie taniej bo tak drogo jak za PO to nigdy nie było - teraz pokazcie co bedzie taniej ?, ze złoty sie umocni a euro to dziadoska waluta i spadnie do 3 zl

      przed wyborami cale fora '' znafcow '' piały w nieboglosy ze - bedzie taniej bo tak drogo jak za PO to nigdy nie było - teraz pokazcie co bedzie taniej ?, ze złoty sie umocni a euro to dziadoska waluta i spadnie do 3 zl za euro ! - teraz pokazcie jak zloty sie umocnil ? , ze juz gorzej jak za PO nie moze byc bo tylko PIS zmniejszy ilosc podatkow ! - pokazcie ile podatkow pis zlikwodowal bo raczej dwa nowe wprowadza przez ktore zdrozeje wszystko od a do z !. Ze nowy rzad nigdy nie bedzie obsadzal stanowisk w PL swoimi partyjnymi kolesiami jak PO ! - pokazcie ze nowy rzad nie obsadza partyjnymi ''kolesiami '' ? , ze na 100 proc. wzrosna pensje bo sie zloty umocni ? - pokazcie ile sie zloty umocnil bo juz jest tak slaby ze kazdy juz stracil 30 proc. sily nabywczej pensji. Ze bedzie tylko lepiej bo juz gorzej jak za PO nie moze byc ! - pokazcie co jest lepiej ? bo zaraz z waszej kasy bedzie bulic na o. dyrektorka !. ........Jak widac elektorat nowego rzadu wie tyle o ekonomii co zje i byli naiwni bo im cukierka jakis pajacyk obiecal. Jak latwo ludzi kupic w PL i omamic lub lud jest ciemny .

      • 33 9

      • boli ? - ma boleć :) (2)

        • 6 17

        • bez wzgledu co myslicie to wy zaplacicie za swoja naiwnosc.

          Bogaci nadal beda bogaci a biedni beda biedniejsi. Wielbiciele pisiku wiec beda bulic az milo.Za glupote zawsze sie placi. Glosowaliscie to teraz bedziecie miec mniej kasy i tyle. Proste jak drut.

          • 17 5

        • 666

          Jeszcze Cię zaboli. Poczekaj do 2017.

          • 3 1

      • (1)

        bla bla, a nie pamiętasz jak PO wywaliło kasę na świątynię opatrzności bożej? :)

        • 4 12

        • Ale przeciez mialy byc "dobre zmiany"?

          A teraz pis sie ciagle tlumaczy, ze po bylo paskudne to oni tez moga.
          Ale przeciez mialy byc "DOBRE ZMIANY?

          Jak na razie to nawsadzali tylko swoich KOLESI na stołki i tyle. Kolesie jeszcze sie nie nakradli wiec teraz maja swoje 5 min i beda krasc jak szalency.

          • 10 2

      • Doczytaj w artykule kto wystąpił o podwyżki.

        Zdaje się, że budyń nie jest z PiS-u.

        • 7 0

  • Ale zróbcie także płatne parkowanie dla rowerzystów. (17)

    Rowerzyści z siodełkiem w zwieraczu mogą minusować.

    • 136 79

    • Ludzie przestaną jeździć do centrum do kina,restauracji,na spacer. (5)

      Ale zapewne o to lobby centrów handlowych chodzi, żeby tłuszcza tam chodziła do kina, restauracji i na - tfu! - "spacer".

      • 38 15

      • Ból d*py człowieczka, któremu rodzice nie kupili nigdy roweru i teraz sobie to (3)

        kompensuje swoim golfem IV tdi

        • 33 34

        • Ból d*py to masz chyba ty z tą bajeczką o jakimś golfie tdi którego bym darmo nie wzięła. (2)

          • 19 14

          • Blondina wie co to tdi. (1)

            • 7 5

            • Przypuszczam ,ze moja zona wie więcej od ciebie o samochodach

              i skąd wiesz ,że to blondyna ? Strasznie ograniczony jesteś swoimi stereotypami.

              • 1 3

      • komunikacja miejska się rozwija

        • 8 10

    • Mylisz się kolega, jeżdżę bez siodełka! A za postój płacić nie będę.

      • 16 14

    • zaproponuj stawki (3)

      Sfrustrowany otyły posiadaczu golfa trzeciej generacji w dieslu. Pamiętaj o tabletkach na nadciśnienie

      • 17 23

      • Sam dobrze się sklasyfikowałeś podpisem: Januszu :P

        • 26 10

      • (1)

        takie same jak na motocykl

        • 7 3

        • motocykle rycza

          • 4 5

    • (4)

      każdy jeden rowerzysta więcej to jeden samochód mniej na ulicy. Ciężko deb**u zakapować? Chcesz żeby ten rowerzysta zamiast rowerem do centrum pojechał samochodem?

      • 14 10

      • Szczerze nie wyobrażam sobie tego (3)

        żeby po mieście jeździło więcej rowerów niż samochodów. O ile już przy obecnej skali rowerzyści przekraczają granice zdrowego rozsądku, pakując się na chodnik i dzwoniąc swoim kretyńskim dzwoneczkiem, albo lawirując

        żeby po mieście jeździło więcej rowerów niż samochodów. O ile już przy obecnej skali rowerzyści przekraczają granice zdrowego rozsądku, pakując się na chodnik i dzwoniąc swoim kretyńskim dzwoneczkiem, albo lawirując pomiędzy samochodami kopiąc od czasu do czasu lusterka, to co będzie jak rowerzystów na ulicy będzie 10x tyle? 100x tyle? Kierowcy trzymają się jeszcze jakiegoś kodeksu, jeżdżą (głównie) po ulicy, z rowerzystami nigdy nie wiadomo.

        • 8 8

        • widać, jak trzymają się kodeksu

          nie zostawiają przejścia, parkują po trawnikach, zajeżdżają innym drogę, ograniczeń nie przestrzegają.

          • 6 5

        • proporcjonalnie

          tylu jest idiotów rowerzystów co idiotów kierowców i idiotów pieszych

          • 3 2

        • Niech żyją koreczki potrójny pedalarzu samochodowy !!!

          • 0 1

    • Jak tam człowieku o imieniu "gumowe gacie" trzymają się twoje trzy pedałki

      w autku zapewne marki BMW ?

      • 0 0

  • a co z parkowaniem na trawnikach? (6)

    kiedy zacznie być karane ? dla SM problem nie istnieje....

    • 121 14

    • a co z parkowaniem na zakrętach? (3)

      • 35 0

      • i na skrzyżowaniach (2)

        • 30 0

        • i na przejściach dla pieszych (1)

          • 29 0

          • i na wjazdach (dawno nie dawałem tylu łapek w górę pod rząd ;))

            • 22 0

    • i przy skrzyżowaniach

      oba problemy występują na strzyży przy ul. chopina- trawnik między glinki a chrzanowskiego jest już w zasadzie umowny, natomiast skrzyżowania z glinki i fitelberga permanentnie zastawione. ostatnio postawiono nowe słupki

      oba problemy występują na strzyży przy ul. chopina- trawnik między glinki a chrzanowskiego jest już w zasadzie umowny, natomiast skrzyżowania z glinki i fitelberga permanentnie zastawione. ostatnio postawiono nowe słupki uniemożliwiające parkowanie, ale tylko na skrzyżowaniu z fitelberga- a od strony glinki ustawiono je w ten sposob, ze wręcz zachęcają do parkowania na skrzyżowaniu, zasłaniając widok. wyjazd z glinki to zawsze jazda w ciemno- uderzę w coś czy nie uderzę?
      ludzie nie potrafią zrozumieć, że zakup samochodu nie daje im bezwzględnego prawa do jego zaparkowania pod domem...

      • 15 0

    • robie zawsze zdjecia i sle do SM

      robcie zdjecia komorka i wysylajcie na email strazy miejskiej. W ciagu dwoch miesiecy 5 wyslalem geniuszy parkowania, za kazdym razem SM odpowiada.

      tak trzeba robic nie czekac, az kots za nas wprowadzi porzadek.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.