Czym różni się GAiT od ZTM-u?

5 lutego 2019 (artykuł sprzed 3 lat)
Maciej Naskręt
Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM. Więcej zdjęć (2)

Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Tramwaje i autobusy w Gdańsku należą do spółki GAiT. Natomiast o tym, gdzie i kiedy one pojadą, decyduje ZTM.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Wiele osób wciąż nie dostrzega różnic między Zarządem Transportu Miejskiego a spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dlatego postanowiliśmy wytłumaczyć naszym czytelnikom, czym różnią się obie miejskie organizacje.



Zacznijmy od tego, że Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) jest instytucją, która jest dość młoda w porównaniu do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT). ZTM powstał bowiem w 2005 r., GAiT natomiast jest kontynuatorem tradycji komunikacji miejskiej sięgającej 1873 roku i jest największą firmą komunikacyjną na Pomorzu.

Warto też nadmienić, że ponad dwa lata temu, czyli 19 stycznia 2017 r., spółka GAiT zmieniła nazwę, wcześniej znana była bowiem jako Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Powodem tej zmiany było częste mylenie tej instytucji właśnie z ZTM Gdańsk. Problem i tak ma z tym do dzisiaj wielu mieszkańców.

ZTM wyznacza połączenia, a GAiT je obsługuje



ZTM jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego w Gdańsku, a głównymi jego zadaniami są m.in.:
  • prowadzenie badań i analiz,
  • emitowanie biletów,
  • zlecanie przewozów firmom, w tym GAiT,
  • nadzorowanie świadczeń usług przewozowych,
  • wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów,
  • promowanie transportu publicznego,
  • wnioskowanie o lokalizację przystanków.


Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku nie zatrudnia kierowców, motorniczych czy mechaników. ZTM nie posiada w swoich zasobach tramwajów ani autobusów.

Takie zasoby posiada natomiast spółka GAiT. Firma wyceniania jest na kwotę ok. 600 mln zł. Spółka jest jednym z kilku zleceniobiorców ZTM-u. Miejski przewoźnik, który zatrudnia ok. 1,4 tys. pracowników, jest też kontrolowany przez ZTM z tytułu wywiązywania się z postanowień umowy - punktualności, czystości w pojazdach czy stanu technicznego taboru.

Dyrektor ZTM Gdańsk zwolniony


ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM. Więcej zdjęć (2)

ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

graf. Trojmiasto.pl

ZTM to jednostka odpowiedzialna za organizację komunikacji w Gdańsku. GAiT to miejska spółka-przewoźnik, która musi starać się o kontrakty w ZTM.

graf. Trojmiasto.pl

ZTM ma dyrektora, a GAiT prezesa



Funkcjonowanie ZTM-u jest finansowane bezpośrednio z budżetu miasta. Ich przychody i wydatki ujmowane są corocznie w uchwale budżetowej głosowanej przez radnych. Natomiast GAiT działa w formie spółki. Firma przygotowuje samodzielnie budżet, czyli jest niezależna od budżetu miasta, pomimo tego, że miasto posiada w niej 100 proc. udziałów.

Warto tu zaznaczyć, że ZTM prowadzony jest przez dyrektora, którego zatrudnia prezydent miasta Gdańska. GAIT z kolei zarządzany jest przez prezesa spółki - obecnie Macieja Lisickiego. Władze spółki powołuje walne zgromadzenie, któremu przewodniczy prezydent miasta Gdańska.

Trzeba przy tym pamiętać, że w Gdańsku działają też inni przewoźnicy: BP Tour i PKS Gdańsk. Miasto nie posiada w tych spółkach udziałów. Wcześniej w Gdańsku funkcjonowała również spółka Warbus.

Za 117 mln Gdańsk wydzierżawi 48 mercedesów na osiem lat

Często korzystasz z komunikacji miejskiej?
57%

praktycznie codziennie

9%

raz czy dwa w tygodniu

25%

sporadycznie

9%

w ogóle z niej nie korzystam

zakończona

łącznie głosów: 2193

Opinie (258) 6 zablokowanych

  • Tym że jedna spółka działa w miarę normalnie (7)

    A druga to patologia którą należy ukrócić. Takie jest moje zdanie

    • 145 11

    • Masz rację matorniczy

      • 4 6

    • jest lepiej - dwóch prezesów x czterech wiceprezesów x tumult kierowników (2)

      i wszystko jest Podwójnie a nawet Potrójnie ... tylko nie pensje pracowników !!!! :))))))))))))

      • 25 4

      • Rozgonić pałami to dziadostwo.

        Pieniądze biorą za pierdzenie w stołek.

        • 13 4

      • A co zrobić dzisiaj z nieukami???

        Przecież jakby nie tworzyć spółek, podspółek i szypółek to oni wszyscy by nie byli prezesami, dyrektorami, kierownikami tylko staruszki na ulicach by okradali...

        • 5 0

    • Więcej spółek (1)

      To więcej stołków i prezesów

      • 15 1

      • jak w porcie albo w stoczni

        • 3 0

    • Jaka druga spaółka ?

      Gość przeczytał art. i dalej myli pojęcia. A reszta bije brawo i daje plusy !!!!! Zgroza !!!!

      • 0 0

  • dlaczego dulkiewicz nie zwolni lisickiego? (11)

    • 254 7

    • Ona chyba sama nie widzi różnicy

      Może to dla niej ten artykuł

      • 75 9

    • Bo jest układ.

      • 60 5

    • oni oboje z platformy.

      • 36 5

    • Bo wyborów jeszcze nie było...

      • 8 12

    • Bo on za dużo wie z czasów, gdy był vice. (2)

      • 31 1

      • A ja za dużo wiem o Lisku z czasów pewnej SM. (1)

        • 16 2

        • I nie boisz się?

          • 7 0

    • Bo jej nie pozwolono?

      • 10 1

    • Bo to jest Prezes wszystkich Prezesów

      Z dziada pradziada i po szkole Prezesów

      • 20 1

    • (1)

      Bo nie jest jego szefową.

      • 1 16

      • Soróbuj przeczytać artykuł, chociaż spróbuj.

        Masz nawet na rysunku...

        • 8 0

  • By było więcej stołków do obsadzenia dla preziów (6)

    • 172 7

    • Dlatego politycy mnożą spółki i spóleczki (3)

      Dzięki temu w całym kraju jest około 50 tysięcy synekur.
      Nie prościej zamówić/zlecić/ogłosić przetarg? Prościej, ale najgorzej, że jawniej :) A tak sobie spółki mogą robić interesy a gdy ktoś zapyta "a na co

      Dzięki temu w całym kraju jest około 50 tysięcy synekur.
      Nie prościej zamówić/zlecić/ogłosić przetarg? Prościej, ale najgorzej, że jawniej :) A tak sobie spółki mogą robić interesy a gdy ktoś zapyta "a na co publiczne pieniądze poszły" to usłyszy co najwyżej, że to tajemnica handlowa.
      Ja osobiście w ogóle bym zakazał prowadzenia działalności gospodarczej przez polityków, bo to rodzi tylko patologię (jak urząd będący właścicielem galerii handlowej i inne takie).

      • 30 2

      • w samo sedno

        ponadto nie ma sensu żeby miasto obsługiwało wszystkie połączenia. Niech GAiT dostaje kasę od miasta tylko na te nierentowne i tam sobie jeździ. A miasto niech tą kasę bierze z wynajmu infrastruktury prywatnym

        ponadto nie ma sensu żeby miasto obsługiwało wszystkie połączenia. Niech GAiT dostaje kasę od miasta tylko na te nierentowne i tam sobie jeździ. A miasto niech tą kasę bierze z wynajmu infrastruktury prywatnym przewoźnikom. Dzięki temu na rentownych trasach wprowadzilibyśmy konkurencję, a te nierentowne obsugiwane byłyby nadal w tej postaci co teraz. Przynajmniej na tych opłacalnych trasach poprawiłaby się obsługa klienta.

        • 2 2

      • (1)

        Przecież teraz są przetargi

        • 0 0

        • przetarg bardzo łatwo ustawić

          Kto ma wygrać ten wygra. Wystarczy wprowadzić kryterium które tylko jeden podmiot jest w stanie wypełnić, albo kombinację. Kiedyś była sprawa burmistrza który rozpisał przetarg na samochód z silnikiem 1.9 diesla, z

          Kto ma wygrać ten wygra. Wystarczy wprowadzić kryterium które tylko jeden podmiot jest w stanie wypełnić, albo kombinację. Kiedyś była sprawa burmistrza który rozpisał przetarg na samochód z silnikiem 1.9 diesla, z napędem na 4 koła i parasolką w drzwiach do 160 tys. PLN. Tylko jedno auto spełniało te wymogi. No cóż on się tłumaczył że jeździ w terenie więc 4x4 i parasolka potrzebne :D :D :D Takich przekrętów jest i było pełno, ale to taki najjaskrawszy.

          • 0 0

    • (1)

      Tak, oczywiście. Nie ma to jak komentarz na poziomie, prawda?

      • 1 2

      • każdy kto trochę już widział wie jak działa ten świat

        niestety frajerstwem jest wiara w dobre intencje ludzi u władzy

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.