• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Prawa wolna? Mało kto o tym pamięta

Tomasz
24 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych. Zdaniem czytelnika: Jazda na pamięć nie idzie w parze ze stosowaniem zasad krzyżówek równorzędnych.

- Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych ma w teorii uspokajać ruch. W praktyce często paraliżuje go. Patrząc na zachowania kierowców z Gdyni stwierdzam, że powodem jest nieznajomość przepisów, do której nikt się jednak nie chce przyznać - pisze w liście do naszej redakcji pan Tomasz.



Masz problem z przejazdem na skrzyżowaniu równorzędnym?

Kilka miesięcy temu na części krzyżówek w centrum Gdyni, wzorem chociażby Gdańska zostało wprowadzone oznakowanie nakazujące kierowcom jazdę zgodnie z zasadami skrzyżowań równorzędnych. Choć do zmian większość kierowców powinna się przyzwyczaić, to - jak wynika z obserwacji naszego czytelnika - nadal wielu nie wie, co robić, gdy dojeżdża do takiej krzyżówki.

Oto jego obserwacje:

Pewnie jestem w mniejszości, ale podobają mi się zmiany drogowe wprowadzone w centrum Gdyni w ostatnim czasie. Chociaż wątpię, żeby w najbliższym czasie coś się zmieniło, jeśli chodzi o nawyki komunikacyjne - aut z centrum miasta nie da się tak łatwo usunąć, skoro przez tyle lat zapraszało się kierowców szerokim gestem do przyjazdu. Widać to chociażby po kontrowersjach, jakie powoduje ograniczanie miejsc parkingowych. Do dobrego człowiek łatwo się przyzwyczaja, z dobrego trudno zrezygnować bez walki, czy co najmniej sporych narzekań.

Bardzo dobrą decyzją jest wprowadzenie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych, zwłaszcza że samochodów przybywa, więc pozwalanie nawet na jazdę 50 km/h przestaje mieć sens. Lepiej późno niż wcale, bo w Gdańsku takie rozwiązania funkcjonują od dawna. Problem w tym, że kierowcy jeżdżąc po Gdyni nie potrafią albo nie chcą się dostosować.

Za każdym razem przekonuję się o tym jadąc ul. Armii Krajowej i przecinając Abrahama zobacz na mapie Gdyni. W teorii pierwszeństwo mają jadący z mojej prawej strony i to bez względu na to, w którą stronę chcą jechać (można stamtąd jechać w trzech kierunkach).

Czytaj też: Zmiany w ruchu w Gdyni dezorientują kierowców

W 9 przypadkach na 10 zatrzymuję się, pokazuję ręką, żeby kierowcy jechali, przecież ja nie mam pierwszeństwa. Tymczasem kierowcy wyjeżdżający z ul. Abrahama czekają... no właśnie nie wiem, na co. Spotykam się z odwzajemnioną sympatią, podziękowaniami, co jest miłe, ale przecież nie o nią chodzi, gdy przepisy są jasne. Zawsze się zastanawiam, co trudnego jest w odczytaniu oznakowania przy drodze. Może to wysiłek konieczny, by je zauważyć.

Swoją drogą podobna sytuacja jest z wyjazdami z zatoczek autobusów, po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami. To też, ale i tu przepisy powinny być znane: gdy autobus sygnalizuje kierunkowskazem wyjazd, trzeba mu ustąpić, a uprzejmość kierowcy nie ma tu nic do rzeczy.

Apelowałbym w tym miejscu do zmotoryzowanych o przewertowanie Kodeksu drogowego na haśle skrzyżowania równorzędne i dokładniejszą obserwację znaków drogowych.

Zasada "prawej ręki" jest chyba jedną z najprostszych, stosowaną przecież na wielu dzielnicowych drogach. Po zmianach w centrum słychać za to ciągle o stłuczkach albo o tym, że to zupełnie niepotrzebnie i "dobrze było, to po co majstrować", bo przez to ruch jest blokowany, a nie spowalniany?

Pewnie trochę winy w tym urzędników, bo zabrakło kompleksowej, zwiększonej informacji na temat zmian. Oczywiście, zaraz odezwą się głosy, że przecież były komunikaty i publikacje w "Ratuszu". Mimo wszystko znaki pojawiły się dość niepostrzeżenie, a mogła im towarzyszyć pozytywna promocja zmian w ruchu w Gdyni. Po wdrożeniu zmian odhaczono zadanie.

Czy bada się ich wpływ na ruch i świadomość kierowców w Gdyni? Śmiem wątpić. Zresztą teraz pewnie wielu zapytanych w centrum kierowców nie wiedziałaby, że coś się od jesieni zmieniło, bo jazda na pamięć święci triumfy.

Zabrakło też konsekwencji i odwagi. Kolejne krzyżówki w centrum czekają na takie rozwiązania. Nawet jeśli na początku okraszone będzie to kilkoma stłuczkami, to świadomość kierowców wzrośnie, prędkość zmaleje (nie spadnie do zera), jazda po centrum będzie płynniejsza, a piesi bezpieczniejsi.
Tomasz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • ehh ludzie to mają problemy (7)

    i czas aby o takich oczywistych rzeczach pisać elaboraty

    • 72 74

    • na zdjęciu to Murmansk czy Bangladesz? ?? (1)

      • 11 8

      • No co ty, taka architektura w Murmańsku czy Bangladeszu? Nie żartuj sobie. Raczej Hells Kitchen w Nowym Yorku.

        • 5 3

    • Dzieki za info

      Jutro jade tam passatem z prawej strony :)

      • 8 1

    • nieprawda (1)

      Warto zwrócić na to uwagę. Wielu kierowców ma nawet problem z przejazdem przez skrzyżowanie ze światłami i wymalowanymi pasami do lewo i prawoskrętów. Nawet jak ma przed sobą namalowane na asfalcie jak ma jechać to nie wie, a co dopiero skrzyżowania równorzędne...

      • 21 1

      • E, kolego, ja nie mam problemów z tym, a że wjadę na lewoskręt bo jest pusty a potem pojadę prosto to już cwaniactwo, a nie nieumiejętna jazda.

        • 3 0

    • No ale to jest problem, tylko źle postawiony (1)

      we Wrzeszczu na ul. Batorego jak zrobili skrzyżowania równorzędne jakoś z pół roku temu, to w dalszym ciągu może 10% kierowców się do nich stosuje. Nie powinno się tak robić, bo to tylko napędzanie klientów firmom ubezpieczeniowym i warsztatom blacharskim.

      • 2 4

      • Nie pół roku temu, tylko dobrze 2 lata temu

        Poza tym są tam podwyższenia na skrzyżowaniach, tzw wyspy, co zmusza kierowców do zwolnienia. Bardzo niewielu się nie stosuje do prawej wolnej, bo ci co się nie stosowali, to już dawno się pozbyli aut na złomie po wypadkach

        • 0 0

  • Poprzenia organizacja była lepsza ! (10)

    Ta organizacja jest do Bani
    50 lat było dobrze i zabrali się urzędnicy za "innowacje"

    • 191 92

    • To nie urzędnicy tylko "jowejowa Gdynia" itp. organizacje z o.o. (1)

      • 21 15

      • bezjajowa gdynia (czyt.: w legginsach)

        • 19 13

    • takiej syfiastej ulicy potrzebny jest remont a nie zmiana ruchu!!

      • 14 6

    • Ruch Chorzowskie psy

      .Własnie ze nie, tak poza wszytkimi głównymi arteriami powinno byc wszedzie tylko ludzie powinni się przyzwyczaic.
      Zmienic tez powinni sygnalizacje swietlną ,pomaranczowe swiatło to powinien byc sygnał do hamowania a nie przyspieszania.

      • 3 8

    • nooo, a za komuny było lepiej

      • 5 0

    • Tylko wam w Gdyni to przeszkadza (3)

      W Gdańsku mamy 100 razy więcej równorzędnych i nikt nie jęczy tylko zwalnia. No i niestety kiedy chodzę po Gdyni jako pieszy to widzę ogromną różnicę na niekorzyść Gdyni - brak respektowania praw pieszych to często się tam zdarza, szczególnie właśnie w centrum. O takich rzeczach jak zatrzymanie przed zieloną strzałką to nawet nie wspominam. Może do Gdyni te przepisy nie dotarły?
      No cóż, gdyby w Gdyni było więcej deptaków to bym chętniej przyjeżdżał ale obecnie chodzenie po centrum to jak spacer po parkingu w mniejszych uliczkach lub autostradzie na większych. No więc niestety - nie wpadam za często a więc i kasy mniej zostawiam. Niech zarabiają mądrzejsi z Gdańska gdzie szanuje się pieszych.

      PS dla niektórych - nie jestem rowerzystą :)

      • 2 17

      • (2)

        tak, tylko, że w tym przypadku zrobienie jednokierunkowej, mało uczęszczanej wąskiej, dziurawej, brukowanej w niektórych miejscach ulicy Abrahama, przebiegającej właściwie przez podwórka, równorzędnej z wszystkimi innymi szerokimi ulicami jest trochę bez sensu, ktoś tu nie pomyślał, to nie wpłynęło na bezpieczeństwo, tylko drastycznie je pogorszyło a blacharze się cieszą, to tak jakby morską zrobić równorzędną z wyjazdem z kauflandu

        • 5 0

        • heh (1)

          nie poprawilo bo wiekszosc kierowcow w powazaniu ma przepisy.
          tylko nieuchronnosc kary zadziala, za malo policji na drogach i za malo mandatow.
          polaka nie mozna puscic samochodem bez bata nad nim

          • 0 1

          • odezwał sie...

            kierowca bez auta hehe

            • 0 0

    • Bo takich mamy specjalistów

      w ZDiZ. Że muszą wszystko popsuć co przez dziesięciolecia się sprawdziło. Mieli doradców to pewne.

      • 2 1

  • (15)

    A która to prawa? To tam gdzie mam zegarek?

    • 54 22

    • No nie!

      • 0 2

    • Ta w ktorej trzymasz gruche (1)

      Juz wiesz?

      • 14 1

      • Toć to mankiet pisał

        • 2 1

    • (2)

      słoma - siano

      • 0 2

      • (1)

        ej, myślisz że dziś potrafili by odróżnić słomę od siana?

        • 6 1

        • słoma po lewej, siano po prawej

          proste

          • 4 0

    • ja mam zegarek na nodze i co?

      mam się schylać pod czas jazdy i sprawdzać która noga to prawa??

      • 5 5

    • To tam gdzie masz duży palec u nogi z lewej strony :) (2)

      • 16 0

      • (1)

        w butach g... widac

        • 5 0

        • jak masz g... w butach, to rzeczywiście nie widać
          ale lepsze g... w butach niż w głowie

          • 9 3

    • (1)

      Jak śpisz na brzuchu to od strony ściany.

      • 25 1

      • ja śpie w nogach

        • 6 1

    • To ta gdzie masz kciuk z lewej strony.

      • 2 2

    • Tam gdzie siano

      • 1 2

    • Tam, gdzie z lewej masz duży palec u nogi.

      • 1 2

  • (2)

    "...po przepuszczeniu okraszone podziękowaniami."
    Bo to klasyczne wzmocnienie pozytywne :)

    • 40 1

    • szczur mógłby tam pasy odmalowac!

      • 4 7

    • To samo tyczy sie parkingów w centrach handlowych. Janusze mysla ze jak jada prosto to maja pierszenstwo, albo takiego puszczasz zgodnie z przepisami a ten ci macha w podziękowaniu.

      • 3 0

  • Słabe to rozwiązanie (8)

    Co z tego, że ktoś będzie uważać na skrzyżowaniu równorzędnym, gdy ten drugi pojedzie z przyzwyczajenia i uderzy tego poruszającego prawidłowo. Moim zdaniem jest to bardzo zły pomysł. Lepszym byłoby np. podniesienie skrzyżowania, tak jak ma to miejsce przy skrzyżowaniu Legionów/Krasickiego.
    Nastąpiła także generalna "znakoza". Znaków poziomych i pionowych jest zbyt wiele. Czuję się jak w miasteczku rowerowym. Poszedłbym raczej w eksperyment, aby oznakowanie całkowicie usunąć wzdłuż ulic o spowolnionym ruchu.

    • 113 20

    • Najgorsze jest stare oznakowanie poziome. (3)

      Na wielu skrzyżowaniach równorzędnych zostały wymalowane trójkąty, które skutecznie wprowadzają w błąd.

      Poza tym znaki o równorzędności skrzyżowań są często ustawione tak, że większy bus czy dostawczak zaparkowany prawidłowo i zgodnie z przepisami potrafi znak w całości niemal zasłonić. Znaki stoją nie przy krawędzi jezdni tylko między miejscami postojowymi i kilkanaście metrów przed skrzyżowaniami.

      Zły jest też brak konsekwencji - skrzyżowań równorzędnych nie ma m.in. na Starowiejskiej i Świętojańskiej o Władysława IV nie wspominając ale tam jest sygnalizacja.

      Ogólnie zmiany te zostały wprowadzone byle jak i na siłę za pomocą głównie puszki (słabej jakości) białej farby. Działania pozorowane, że niby coś się dzieje i żeby kasę z Unii wyciągnąć.

      • 10 2

      • Tak to widać w Gdyni się dzieje, co można wyczytać w liście. Ale nie peniajcie. W Gdańsku też mamy trochę smaczków drogowych.

        • 2 1

      • Czy ty jesteś normalny i czy masz prawko??? (1)

        Co to za różnica, czy znak "skrzyżowanie równorzędne" jest czy go nie ma? Jak skrzyżowanie jest nieoznakowane znakami pierwszeństwa, to chyba jasne, że obowiązuje "prawa wolna"??

        • 0 0

        • A z lewej strzał.

          Brawo za "ułatwienia".

          • 0 0

    • 4 znaki stop (3)

      Według mnie rozwiązanie zza Oceanu, gdzie nie ma skrzyżowań równorzędnych tylko są znaki stop z każdej strony, a pierwszeństwo ma ten, który zatrzymał się pierwszy jest najlepsze i najbardziej czytelne dla wszystkich

      • 8 6

      • (1)

        Wątpliwe, że to się u nas przyjmie. Z naszą "wrzącą krwią".

        • 3 1

        • Pan tu nie stal! Ja tu bylem pierwszy!

          • 5 0

      • Jeszcze jedna wazna kwestia. Pierwszy przyjechał, pierwszy wyjeżdza.

        • 0 0

  • Mało pamięta a wyłudzacze na stłuczkę korzystają. (5)

    Mało pamięta a wyłudzacze na stłuczkę korzystają.

    • 88 13

    • A GWE, GDA i GKA niech płacą ... (3)

      • 6 16

      • (1)

        To raczej oni walą swoje bolidy.

        • 2 4

        • Tak, bo ty wiesz, kto i skąd wali swoje bolidy.

          • 5 0

      • raczej słoiki z N..

        • 1 4

    • jak straci znizki OC

      to sie nauczy
      lekcje ktore nic cie nie kosztuja szybko sa zapominane

      • 6 3

  • lepszy (3)

    I co autorze tekstu poczułeś sie teraz lepszy?

    • 31 123

    • (1)

      Autor jak autor, zwykły frustrat, ale że portal takie coś publikuje...?

      • 8 13

      • Już lepsze to, niż gdańszczanin jadący SKM do Gdyni do kina, któremu powrotny pociąg się spóźnił 20 minut ....

        i koleś dojeżdżający SKM do Gdańsk-Stocznia, który nie wysiadł na swoim przystanku, bo go rzekomo kontroler przyblokował i przystanek dalej dostał mandat.

        • 9 1

    • pięknie ilustrujesz nasze negatywne cechy,

      dziękujemy za przykład.

      • 6 0

  • (4)

    Zwalniam prawie, że do zera bo nie ufam innym kierowcom. Niestety za wielu kierowców muszą myśleć inni, wole zwolnić niż potem użerać się z takim pajacem, rozwalonym autem i tłuc się zbiorkomem.

    • 129 4

    • Dlathego mam dwa shamochody,

      żeby się nie tłuc z gorszym sortem w zbiorkomie.

      • 8 12

    • spoko, na czas naprawy należy się auto zastępcze (na koszt oc sprawcy). (1)

      ewentualnie pińcet złotych rekompensaty jeżeli nie potrzebujesz zastępczego

      • 6 1

      • - Należy się 50 złoty.
        - Ale ja dałem 100.
        - Może być.

        • 5 0

    • To już wiesz, co muszą czuć rowerzyści. Rowerzysta musi ciągle zwalniać lub zatrzymywać się, nie tylko na skrzyżowaniach, ale na każdym wyjeździe z bramy itp.

      • 2 5

  • Znak STOP (9)

    Wystarczy z każdej strony postawić znak STOP do kompletu i sprawa załatwiona... Tak robią za granicą.

    • 62 27

    • za granicą zdrowego rozsądku chyba (1)

      • 6 18

      • głupek

        • 1 0

    • za krórą granicą? (6)

      bo mania krzyżówek to jest u nas, a w egipcie czy turcji są głównie "nawrotki", żeby gdzieś dojechać. I też jakoś działa. Ale trzeba dostosować do siebie, a nie wszystko bezmyślnie kopiować od innych

      • 7 6

      • w Ameryce (1)

        Tam obligatoryjnie przy skrzyżowaniu równorzędnym zawsze jest STOP z każdej strony. Za to niezatrzymanie się na STOPie karane jest dużo bardziej surowo niż u nas. Polecam Google Streetview jakiegokolwiek amerykańskiego miasta.
        Uważam że kopiowanie akurat tego rozwiązania byłoby lepsze niż to co jest teraz.

        • 20 6

        • porównujesz USA do Polski?

          brawo, zazdroszczę optymizmu

          • 1 4

      • (3)

        STOP przy każdym skrzyżowaniu zdaje egzamin wyłącznie w krajach, w których jest bardzo tanie paliwo i nie przywiązuje się wagi do zanieczyszczenia środowiska spalinami.

        • 9 3

        • hahahaha :)

          Co za przygłup :))

          • 2 5

        • To dlaczego w USA zanieczyszczenie jest 100 razy niższe niż w Polsce ??? (1)

          • 0 2

          • W USA samochody są z silnikami benzynowymi, a dom ogrzewa się gazem !!

            U nas śmierdzące TDIki i wungiel w chałupie ..

            • 1 0

  • Chciałbym tylko poinformować (6)

    szanownych miszczów kierownicy i długiej prostej, że znak A 5, względnie D 48 tyczy się skrzyżowań a nie wyjazdów z bramy, podwórka lub posesji.

    • 129 3

    • i również ze strefy zamieszkania !!!! (1)

      • 34 1

      • i strefy ruchu

        • 4 0

    • oraz drogi gruntowej,

      czyli takiej gdzie kostki lub asfaltu starczyło na mniej niż 20m od skrzyżowania.

      • 20 0

    • (1)

      i zakazu ruchu z wyłączeniami np: rowerów, posiadaczy identyfikatorów itp

      • 1 0

      • Wjechać tylko możesz na tej podstawie w zakaz tuchu

        Ale wyjeżdżając też włączasz się do ruchu. Nikt na skrzyżowaniu nie będzie dochodził czy masz jakiś identyfikator czy nie.

        • 0 0

    • ... co jest kolejnym argumentem przeciwko skrzyżowaniom równorzędnym.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane