• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowa reklama w mediach warta setki milionów

Maciej Naskręt
6 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Średnio jedna wzmianka o Gdańsku w mediach była wyceniania na kwotę 4,8 tys. zł. Średnio jedna wzmianka o Gdańsku w mediach była wyceniania na kwotę 4,8 tys. zł.

Gdyby Gdańsk i Gdynia musiały zapłacić za każdą publikację w mediach na swój temat, to w pierwszym kwartale tego roku kosztowałoby je to odpowiednio 697 i 120 mln zł.



Jak opisujesz Trójmiasto wśród bliskich z innych części kraju?

Poznańska firma Press-Service Monitoring Mediów regularnie publikuje badania, pokazujące ile warte są publikacje prasowe poświęcone największym polskim miastom. Najnowszy raport pojawi się 15 maja, ale dzięki uprzejmości jego autorów, wyniki prezentujemy wcześniej.

Ponieważ Press-Service uwzględnia wyłącznie publikacje dotyczące miast wojewódzkich, w raporcie mowa jedynie o Gdańsku. Prezentowane poniżej dane na temat Gdyni pochodzą z badań zamówionych przez gdyńskich urzędników.

Gdańsk: 127 tys. cytowań w mediach w trzy miesiące

Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych z siedzibą w Polsce. Trzeba zaznaczyć, że w szacowaniu "ekwiwalentu" uwzględniane są także wpisy na portalach społecznościowych i forach dyskusyjnych, także u osób, które nie są związane z mediami.

W ciągu pierwszych 90 dni roku o Gdańsku wspominano 127 tys. razy, a więc 1,4 tys. razy dziennie. Pod tym względem miasto zajęło piąte miejsce w Polsce.

  • Liczba publikacji we wszystkich mediach.
  • Liczba publikacji w podziale na media.
A jak wyszło to w przeliczeniu na "wartość" publikowanych materiałów? I jak ją wyceniano?

Badacze informują, że wartość artykułów szacuje się na podstawie cennika reklamowego dotyczącego powierzchni, jaką zajmują poświęcone miastu publikacje. Artykuł na pół strony wyceniany jest więcej jak półstronicowa reklama miasta wykupiona przez samorząd.

- Analitycy nie rozróżniali materiału pozytywnego i negatywnego, a także takiego, który powstał z inspiracji samorządu oraz wyłącznie z inicjatywy autora - mówi Katarzyna Popławska, Kierownik Działu Marketingu i PR w Press-Service Monitoring Mediów.
Gdańsk uplasował się pod tym względem na szóstym miejscu z wynikiem 697 mln 714 tys. zł. Wyprzedziła go Łódź, Wrocław, Poznań, Kraków i Warszawa. Dla porównania ekwiwalent reklamowy publikacji dla stolicy Polski wynosi 3 mld 20 mln zł.

  • Wartość ekwiwalentu.
  • Suma wskaźników.
Gdynia i Sopot też analizują ekwiwalent reklamowy

Według danych pochodzących z Instytutu Monitorowania Mediów, w przypadku Gdyni ekwiwalent za pierwszy kwartał tego roku wyniósł 120 mln 672 tys. 297 zł.

- Trudno ten wynik porównywać do Gdańska ze względu na różne metody wyliczenia ekwiwalentu przez poszczególne firmy, liczbę tytułów jakie są śledzone oraz różne kategorie wytypowane do monitoringu - mówi Sebastian Drausal rzecznik prasowy gdyńskiego magistratu.
W Sopocie wyliczenia ekwiwalentu reklamowego powstają okazjonalnie.

- My w cyklach miesięcznych czy kwartalnych nie zlecamy tego typu badań. Skupiamy się na dużych wydarzeniach, których wartość poddajemy wycenie - mówi Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
I tak na przykład Sopot wyceniał Mistrzostwa Świata w Lekkoatletyce. Natomiast spółka miejska Hipodrom robi taką wycenę Zawodów w Skokach przez Przeszkody CSIO, by później te dane wykorzystywać w raportach dla sponsorów.

Opinie (92) 3 zablokowane

  • jeszcze jeden powód do wypłaty kasy dla kolesi (5)

    którzy najmują trolli do różnych fakow sieciowych. I interes się kręci

    • 60 16

    • Sam trol z cię jest.....Trolu

      • 6 8

    • Gdyby Adamowicz miał płacić złotówkę, za każdym razem, gdy w mediach pada jego nazwisko, (2)

      to by bankrutem został.

      • 11 10

      • Dantes jestes idiota.. (1)

        ..bo skad zalozenie pedofilu ze to Adamowicz mialby cos placic?Z d*py to wziales?To raczej Adamowiczowi gdyby placic 1 zl za kazda wzmianke o Gdansku a duzo sie mowi o tym miescie bo nie wa tu szmat z Pisu i jest dobrze zazadzane to podatnicy by zbankrutowali:-)

        • 4 9

        • Musisz sobie poszukać partnera do dyskusji na swoim poziomie.

          • 8 2

    • na ile wyceniacie ośmieszanie naszego miasta na marszach?

      • 9 2

  • (3)

    Ja odradzam Gdańsk wszystkim turystom, skoro nie potrafią się zachować to niech tu nie przyjeżdżają.

    • 37 42

    • (2)

      Ty jednak bez problemu tu przyjechałes z Bartoszyc i zostałeś

      • 31 3

      • (1)

        nie wiem skąd on przyjechał ale turyści działają mi na nerwy więc najlepiej jakby omijali szerokim łukiem wybeirając osadę zza Sopotem
        jestem rodowitym gdańszczaninem kilka pokoleń wstecz

        • 1 6

        • debil albo co najwyżej kaczka

          to jest to czym możesz być

          • 1 0

  • (2)

    Jak ruszy kosmodromu to Gdańsk zostanie w tyle!

    • 20 8

    • o ile w pierwszej rakiecie w nieznane odleci szczurek :)! (1)

      Skończy się wtedy marazm

      • 11 1

      • żenujący upadek i bezsilny skowyt i ujadanie życiowego niedojdy

        żal mi ciebie robaku

        • 0 1

  • słoje robią lepszą reklamę miastu.i też za darmo

    • 20 4

  • Gdańsk nie potrzebuje reklamy. (11)

    Miasto jest znane, doceniane na całym świecie. Każdego roku miasto odwiedza kilkanaście mln turystów i biznesmenów. Szybki rozwój miasta, zarobki podobne do państw starej UE powoduje, że coraz więcej obcokrajowców chce tutaj mieszkać. To miasto przyszłości stawiane na równi z Berlinem, Wiedniem czy Amsterdamem.

    • 45 60

    • niezły sen

      • 28 4

    • A niech się spełni

      • 14 2

    • I wtedy się obudziłeś ?

      • 13 3

    • Z tymi zarobkami na poziomie starej unii to przesadziłeś

      Reszta może być

      • 11 3

    • (3)

      Ja np uciekłem z Gdańska kilka lat temu bo miałem odwrotne zdanie do Twojego. Owszem miasto jest znane np skandynawowie najcześciej wybierają Kraków, Gdańsk oraz Warszawe na wekendowe imprezy, podobnie zresztą Brytyjczycy Czy to dobrze? Super Turystycznie miasto chyba tuż za Karkowem 2 pozycja w Polsce. No ale co poza tym?? Lotos i co dalej?? Tak naprawde trójmiasto w porównaniu z innymi częsciami Polski to pustynia dobrych firm. Jest pewna szansa np w Oliwie budujące się szklane biurowce ja tam bym widział taka mini doline krzemowa, Ale do tego trzeba by wizjonera zmian i ulg podatkowych wsparcia młodych zdolnych studentów najlepszych uczelni itd... Pewnie wiekszość z was sie nie zgodzi ale tak naprawdę Ark to o jakim rozwoju Ty piszesz czy możesz podać naprawde innowacyjne firmy ktore coś znacza z Trójmiasta lub okolic??

      • 12 3

      • Vector (1)

        • 0 1

        • A to nie Gdynia?

          • 0 0

      • Nawet jak cos powstanie od razu zostaje wykupione przez konkurencje

        A jak sie nie da to zniszczone przez naszych urzedasów
        Kazdy kto mysli ze tu jest tak pięknie polecam poczytac:
        http://supernowosci24.pl/nie-wytrzymala-nierownej-walki-ze-skarbowka-popelnila-samobojstwo/

        • 1 0

    • O jakich zarobkach napisałeś ? Może zacznij brać leki...

      • 2 0

    • co na to twój lekarz? (1)

      • 2 0

      • pękł ze śmiechu i powiedział, że się poddaje

        i że lepiej mu szło z Kaczyńskim

        • 2 0

  • naprawdę KTOKOLWIEK jeszcze wierzy, że reklamy działają?:) błagam...:) (10)

    Dzisiaj pudło TV ma (strzelam) minimum 50 kanałów. Mimo zmowy między kanałami (w tym samym czasie puszczane są reklamy, żeby kowalski jak nie tu - to gdzie indziej dostał swoją papkę odmóżdżania) to i tak da się przełączyć na kanał, gdzie nie ma reklamy. A na ulicy naprawdę sądzicie, że ktoś, np. prowadząc auto zwraca uwagę na pierdyliard tych płacht? Nieźle trzeba być odklejonym od rzeczywistości, żeby tak myśleć :)

    To jest sztucznie wytworzony rynek, który sam się poklepuje po plecach pokazując wirtualne słupki.

    p.s. nigdy w życiu nic nie kupiłem sugerując się tylko reklamą

    • 89 13

    • (1)

      swięta prawda ale moze gimbaza dzisiejsza juz to lyka ze wojewodzki w playu a gosia z radkiem nie

      • 14 1

      • ty łyknąłeś - działa!

        • 0 0

    • Reklamy nie do końca działają w sposób bezpośredni. (5)

      Z jakiś względów jest jednak wyraźny podział na rynku na produkty i marki silnie reklamowane i te pozostałe. Tobie się wydaje że nie oglądasz/nie czytasz reklam. A jak idziesz do sklepu to dziwnym trafem sięgasz po produkt który wydaję Ci się że go znasz i że gdzieś już o nim słyszałeś. Myślisz ze tacy giganci rynkowi jak np. Coca-cola, którą zna na prawdę każdy na świecie, pakowałaby miliony dolarów w reklamę gdyby ona nie działała? Zastanów się czy chętnie w sklepie sięgasz po produkty których nie znasz? To jest siła reklamy!

      • 15 7

      • O ho! Mamy fachowca na pokładzie! (4)

        Myślisz, że tacy giganci rynkowi jak coca-cola potrzebują reklam?;) To smakuje i odpowie Ci tak 90% społeczeństwa. Tak samo fast-food. To jest chemia i nauka, badanie kubków smakowych, a nie marketing. Czy widziałeś kiedyś reklamę kababa w tv lub chociażby billboard? A jaki jest popyt?:) I nagle JEZUS MARIA!!! to się nie reklamuje, a się sprzedaje!!! Co przeczy całej tej nakręcanej sztucznie karuzeli marketingowej!!!! Marketingowiec płacze i nie rozumie! Nie było siły reklamy!

        Zakładam, że troszkę się znasz, czytałeś zapewne parę książek. Ja na poziomie niezawodowym uwielbiam psychologię, socjologię. Polecam książę: Wywieranie wpływu na ludzi. Sam wyciągniesz wnioski, czy da się powstrzymać podświadomość, praktycznie po kilku (a czasem po JEDNYM!) zdaniu człowieka, mogę próbować już się domyślić, co on tak NAPRAWDĘ chce ode mnie, a nie co do mnie mówi;)

        Jakby słuchać/oglądać reklamy, to, co jest tam wprost przedstawione, to mamy utopię. A jednym WSPÓLNYM ukrytym przekazem (nieważne, czy papier do kibla czy płatki śniadaniowe jest) - KUP MNIE!!!

        Kupujcie, a będziecie zbawieni:)

        • 14 4

        • Nie rozumiesz czym jest reklama i marketing.

          • 1 3

        • (2)

          Anty Janusz ma rację. Nikt nie reklamuje w telewizorze pietruszki czy ziemniaków a jakimś cudem się one sprzedają :)
          Co więcej - jestem w 100% przekonany, że gdyby zrobić gigantyczną kampanię reklamową np. ziemniakom, to ich sprzedaż ani by drgnęła.
          Nikt oczywiście takich badań nie zrobi, bo podciąłby gałąź na której siedzi.

          Może na kogoś reklama faktycznie działa i wybiera produkt, który zna z telewizora.
          Na mnie akurat działa odwrotnie - staram się nie kupować produktów nagminnie reklamowanych. Po prostu uświadamiam sobie, jaki procent ich ceny jest wywalany na reklamę - a zatem o ile mogłyby być te produkty tańsze.

          • 9 1

          • dobrych rzeczy nie trzeba reklamować

            i to wszystko

            • 2 0

          • Co za debile...

            Chleba albo ziemniaków nie trzeba reklamowac, bo sa to produkty codziennego użytku. Pomyśl trochę zanim coś napiszesz.

            • 0 0

    • (1)

      Zarabiam calkiem dobre pieniadze, z reklam umieszczonych na mojej stronie. A mam tylko kilkunasto tysieczny ruch na niej. To co by było gdybym miał milionowową ogladalnośc jak w tv, reklama dziala, uwierz mi.. Szukasz nowych opon do swojego passata. Czytasz opinie w intenrecie i na ich podstawie wybierasz firme. A nawet nie wiesz ze ta opinia jest wlasciwie reklama, bo ktos dostal pieniadze za to zeby taka pozytywena ocene wystawic. Reklama dziala na ciebie za kazdym razem jaksz szukasz opinii na jakis temat, a nawet o tym nie wiesz.

      • 1 0

      • No, to zależy jakie opinie czytasz... człowiek rozumny dość szybko nauczy się odróżniać opinie pisane na zamówienie od normalnych opinii i tekstów eksperckich. I choćby marketingowcy nie wiem jak się starali i robili teksty pseudoeksperckie, to łatwo odróżnić. W eksperckich nie pada nazwa jednego produktu czy marki (a jedynie jej cechy), w pseudoeksperckich - tak.

        • 1 0

  • Flagi w Gdańsku (5)

    A dlaczego Adamowicz wywiesił dzisiaj flagi Gdańska i UE (bez polskiej)? Zapomniał o tym i 2 i 3 maja, a teraz sobie przypomniał. Czy Gdańsk to jest Polska?

    • 44 28

    • status Gdańska nie jest określony, po wojnie na 50 lat przekazany był dla Polaków, 50 lat minęło (3)

      • 10 13

      • Status jest okreslony- POLSKA!!! (2)

        Jak nie wierzysz to sprawdz swoj dowod baranku...

        • 14 7

        • nie ma i nigdy nie było takiego kraju Polska (1)

          baranku

          • 1 3

          • jest jakaś Rzeczpospolita Polska, to jeśli jest to kraj to Polsk

            • 1 0

    • Flag nie widziałeś? Trzeba było nie pić tyle denaturatu

      • 9 2

  • Amica Wronki nas wyprzedza

    • 9 7

  • no chyba ktos lekko popłynął - przeciez to zależy od KONTEKSTU (3)

    za reklame się płaci - ale reklama jest POZYTYWNA

    artykuły czy wpisy moga i sa bardzo często NEGATYWNE - wiec to chyba jest wtedy strata

    jak już ktos robi analizy, to niech to robi profesjonalnie, a nie odpieprza na byle jak swoja prace, z a kóra ktos mu placi

    żeby to uzmysłowić opornym:

    artykuły o Misiewiczu (czy misiewiczach) nie sa pozytywna reklama PIS - przynajmniej dla tych normalnych.

    • 17 6

    • (1)

      Nie ważne jak mówią ważne by nie przekręcali nazwiska

      • 3 0

      • I to jest właśnie błąd!
        Jeśli powiem 100 razy że jesteś złodziej i nie przekręcę nazwiska, to uznasz to za reklamę swojej osoby?

        • 0 0

    • o gdańskim misiewiczu czyli o kalolku, komisarzu pisowskim w Muzeum II Wojny Światowej

      ludzie gnają do muzeum póki kalolek wraz ze swoim promotorkiem nie zrobią z Muzeum II Wojny wysypiska morderców wyklętych

      • 4 3

  • o Gdyni mówi się bardzo dużo bo miasto dużo wyjade na PR. (7)

    Rocznie to kilkanaście milionów, Sama reklama w mediach ogólnopolskich to jest ponad dwa miliony. Najgorzej ktoś się naoglada reklam a później przyjeżdża i zostawia zawieszenie a kiepskich drogach..

    • 20 7

    • To niech jedzie obwodnica a nie przez Gdansk (3)

      Oszczędzi zawieszenie

      • 7 13

      • (2)

        Nie ćpa tyle. Drogi w Gdańsku są dużo lepsze niż w Gdyni

        • 13 6

        • tak, zwłaszcza te na zaspie, przymorzu i dolnym wrzeszczu, reszta rewelacja, kolejne 1000 lat nie trzeba nic robić

          • 5 5

        • buahaha

          naprawdę, proszę cię nie rozśmieszaj mnie
          bo mi zajady popękają

          • 0 0

    • (1)

      Kiepskie to one były 5 lat temu teraz są tragiczne

      • 13 5

      • pisanie kilu tysięcy postów dziennie jest tragiczne

        nie sądzisz ruska larwo skaczącego pasożyta głowy?

        • 0 2

    • no niestety

      cała Gdynia - tylko reklama, żadnych działań, ale już się wszyscy przyzwyczaili...

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane