• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperzy wydali 92 mln zł na drogi w Gdańsku

Maciej Naskręt
24 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prawie gotowe budynki Alchemii w Oliwie. Inwestycja ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 r. Prawie gotowe budynki Alchemii w Oliwie. Inwestycja ma się zakończyć na przełomie 2013 i 2014 r.

Od 2008 r. deweloperzy wydali 92,8 mln zł na rozbudowę układu drogowego w Gdańsku.



Budynek Alchemii widziany z okien SKM-ki. Budynek Alchemii widziany z okien SKM-ki.
Niemal każda inwestycja budowlana wpływa na natężenie ruchu drogowego w okolicy. Poza tak oczywistymi przykładami jak przyciągające tłumy przez cały tydzień centrum handlowe, czy biurowiec, do którego przez pięć dni w tygodniu przyjeżdża po kilkaset osób, większy ruch wywołują nawet niewielkie, kilkurodzinne budynki mieszkalne.

Dlatego przed wydaniem zgody na użytkowanie każdego nowego obiektu, jego wpływ na układ drogowy opiniowana jest przez zarządcę najbliższej drogi. Coraz częściej bywa, że zaleca on przebudowę infrastruktury drogowej, która zapewni bezpieczeństwo i utrzymanie płynności ruchu.

- Przeważnie jest tak, że firmy mają czas na wykonanie prac drogowych do momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, chociaż zdarza się też, iż zastrzegamy w umowie konkretną datę wykonania przebudowy układu drogowego - mówi rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Katarzyna Kaczmarek.

Tak w ubiegłym roku wyglądała budowa przedłużenia ul. Myśliwskiej w Gdańsku, którą sfinansował deweloper.

Takie umowy między zarządcą dróg a deweloperami nazywane są "szesnastkowymi", ze względu na to, że zawiera się je na podstawie art. 16 ustawy o Drogach Publicznych.

Od 2008 roku w Gdańsku podpisaliśmy łącznie 136 takich umów. Na podstawie już zawartych kontraktów powstały, powstają lub powstaną inwestycje drogowe o łącznej wartości 92,8 mln zł - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Na takich warunkach firma Strabag dobudowała w zeszłym roku ok. 300-metrowy odcinek ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska w kierunku poligonu wraz z pętlą autobusową. Gotowa inwestycja drogowa była warunkiem oddania do użytku bloków na osiedlu Alfa Park.

Czy deweloperzy powinni dokładać się do przebudowy miejskich dróg?

Podobna umowa już niedługo przyniesie zmiany w układzie komunikacyjnym na granicy Wrzeszcza i Przymorza. Deweloper budynków biurowych Alchemia przy al. Grunwaldzkiej - firma Torus - postanowił zbudować tunel dla pieszych pod południową częścią stacji zobacz na mapie Gdańska SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

- Studenci Uniwersytetu Gdańskiego zyskają bezpieczne i krótsze dojście do uczelni, a pracownicy naszego biurowca - do swojego miejsca pracy. Pasażerowie SKM-ki nie będą musieli przechodzić wąskim tunelem w ciągu ul. Kołobrzeskiej - przekonuje Marcin Uske ze spółki Torus.

Inwestycja rozpocznie się w sierpniu i będzie finansowana ze środków firmy Torus.

Oprócz tego w ramach budowy Alchemii, która ma być gotowa pod koniec tego roku, powstaje także prawoskręt przy al. Grunwaldzkiej, na nitce w kierunku Gdyni. To pierwszy etap inwestycji na drodze publicznej finansowany przez dewelopera.

- Prace wykonawcze potrwają do końca lipca. W drugim etapie planowana jest budowa skrzyżowania z lewoskrętem, czyli pasem wjazdowym dla jadących w kierunku centrum Gdańska, zatokami autobusowymi z nowymi przejściami dla pieszych oraz sygnalizacją świetlną - wylicza Edyta Korycka z Torusa.

W tej chwili na ocenę urzędników czeka jeszcze siedem podobnych inwestycji w Gdańsku, więc po pomyślnym zakończeniu procedur będą łącznie 143 takie umowy. Wśród najnowszych inwestycji znajduje się m.in. przebudowa ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, w miejscu gdzie powstanie bar McDonalds. Z kolei w modernizację ul. Rzęsnej zobacz na mapie Gdańska i ul. Nowe Michałki zainwestuje spółka PLC12, która planuje wybudować w sąsiedztwie duże centrum logistyczne.

Firma deweloperska Inpro ma przebudować część ul. Olsztyńskiej zobacz na mapie Gdańska, spółka Ekolan zająć się ma ul. Stolemazobacz na mapie Gdańska, natomiast deweloper Echo Investment wyremontuje splot ulic Jana z Kolna i Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska.

Na terenach kolejowych we Wrzeszczu pojawiła się kładka "do nieba" z peronu SKM. Ma ona być częścią centrum handlowego Hevelius, które dodatkową krawędź peronu, jak i kładkę realizuje własnym nakładem finansowym. Tu jednak, tak jak w przypadku rozbudowy tunelu przy Alchemii, zgodę na inwestycję dali kolejarze.

Choć w innej formule prawnej, w Gdańsku trwa też budowa ul. Nowej Wałowej. Tu władze Gdańska i spółki BPTO Infra, która przygotowuje inwestycje na terenach postoczniowych, zawarły kontrakt w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa opiewa na kwotę 58,5 mln zł. Przedsięwzięcie zakłada wykonanie 1,2-kilometrowej drogi, w tym 200-metrowej estakady i wiaduktu o długości 60 metrów. Nadzór na pracami z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Art. 16. Ustawy o drogach publicznych

1. Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

2. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

3. W przypadku, w którym inwestycją niedrogową jest kanał technologiczny, umowa, o której mowa w ust. 2, może przewidywać przekazanie zarządcy drogi kanału technologicznego, na warunkach uzgodnionych w umowie, z możliwością ustanowienia na rzecz przekazującego inwestora prawa do korzystania z części kanału. W takim przypadku do ustanowienia prawa na rzecz przekazującego inwestora postanowień art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności, ust. 7-7f nie stosuje się.

4. Przekazywany kanał technologiczny, o którym mowa w ust. 3, powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, jak również warunkom określonym w decyzji, o której mowa w art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności, ust. 3.

Miejsca

Opinie (125)

  • Kilku deweloperów (13)

    I zdiz niepotrzebny

    • 48 14

    • Miasto płaci odsetki 60-90 mln rocznie zamiast budować hehe (5)

      taka POlytyka.

      • 7 14

      • Nie (4)

        Jeśli ty uważasz że miasto Gdańsk mało inwestuje w infrastrukture to chyba nie wytykasz nosa poza swój apartament i lokalną biedre...
        Najłatwiej bzdure walnąć i mieć radość z tego.

        • 20 3

        • jezeli taki z ciebie bystry obserwator... (1)

          ...to przejedz się od Przejazdowa w którakolwiek stronę tzn. do obwodnicy, Pruszcza Gdanskiego lub do Sopotu i może wtedy może coś zobaczysz. Możesz tez przejechać się POG żeby "docenić" jakość wykonania...

          • 2 11

          • Jechałem POG i było git

            Tylko trochę podskakiwałem na wszechobecnych wolskich kartoflach.

            • 4 3

        • hehe

          jedz do Gdanska i pokręć się po tamtych ulicach, nie dalej niż 300 metrow od scislego centrum to zobaczysz "jakość" drog Gdanska. Kilka kilometrow skandalicznie położonego asfaltu na poludniu i przy galerii Baltyckiej nie może przecież przyslonic katastroficznego stanu drog które w 99% nadaja się do remontu.

          • 8 4

        • Chłopcy nie TVN'owcy

          A wy pojedźcie sobie do Łodzi, Krakowa, Olsztyna, a nawet Gdyni lub jeszcze wielu innych miast (nie tylko w Polsce) żeby potem wrócić do Gdańska i pokochać waszego ukochanego budynia inną miłością :) I nie zdzierajcie więcej tej starej płyty o TVN bo to już słabiutkie jest

          • 6 3

    • raczej nie ZDiZ tylko GIK, DRMG i BPR (4)

      ZDiZ praktycznie nie buduje nowych dróg tylko je utrzymuje. Budową zajmuje się sztuczny twór GIK, który miał być tylko do Euro2012. ZDiZ robi tylko jakieś pierdółki i zajmuje się śmieciami. Nie wiem po co tyle tych spółek miejskich, gdy wystarczyłaby jedna.
      PS. nie jestem urzędnikiem/urzędniczką. Orientuję się po prostu w temacie.

      • 28 3

      • Sztuczny i chwilowo zadaniowy twór

        rozsiadł się na dobre.

        • 13 5

      • kredycik (1)

        Więcej spółek może się bardziej zadłużyć niż jedna. Zadłużenie spółek nie wpływa na bilans finansowy miasta, więcej spółek to więcej prezesów i rad nadzorczych, itd. same plusy ;)

        • 6 3

        • przecież te 92 mln przez 5 lat to tyle co nic...

          18,4 mln na rok to baaaardzo mało, dla porównania sama trasa słowackiego to:
          1420 mln więc o czym mowa???

          • 9 2

      • Gdybyś był urzędnikiem to byś napisał, że spółek jest za mało ;)

        • 3 6

    • 92 miliony od 2008 roku to tyle co nic!!Supermarkety tez na własny koszt budują drogi przyległe i dojazdowe!!

      szkoda ze autor nie podał sumy jeszcze z przed 50 lat to była by jeszcze większa :) Supermarket jak buduje to musi wykonać drogi dojazdowe i to musza byc drogi dobrze wykonane bo codziennie beda nimi ciężkie tiry dowozić towar !!I nie moze tego wliczyć w koszta bo jak ceny będą za wysokie to klient pójdzie do konkurencji!!!Za to deweloperek buduje pseudo drogi i to nie każdy!!Jak juz wybuduje 50 metrów to ta droga sie rozpada po 2 latach!!A całkowity koszt wliczy w cene frajera co kupi mu te dziuple na kredyt! Wiekszosc osiedli niem drogi zadnej bo deweloperk stwierdził ze wystarcza płyty betonowe

      • 6 3

    • TO ILE PRZEBUDOWALI TYCH DRÓG, 1 km ?

      TO ILE PRZEBUDOWALI TYCH DRÓG 1 km ?
      Jakość tych przebudów pozostawia wiele do życzenia, a polscy deweloperzy jeszcze mają do zachodnich kolegów jakieś 20 lat :). A my się mamy zachwycać że deweloper łaskawie wykonał jakiś tam dojazd do swojej inwestycji, naprawdę kupa śmiechu.

      • 3 0

  • (5)

    Tylu dewloperów na Gdańskim Południu, a dojazd jak był w latach 80 tak został, czyżby jakaś wybiórcza interpretacja przepisów.

    • 90 9

    • Ile dziennie wypija kaw pielęgniarka?

      - Strzykawki

      • 15 6

    • gdzie te pieniądze?

      • 2 2

    • bo olewaja klientów nigdy bym niekupił mieszkania na osiedlu z takim dojazdem

      sprawa jest prosta jesli cwaniaczki deweloperskie znajdują naiwnych na takie inwestycje to i ich olewaja!Zami pozwalacie na niski standart a potem narzekacie.

      • 9 4

    • to sa favele !

      • 2 2

    • święta prawda

      osiedle południowe sprzedane deweloperom, a drogi takie jak w latach 70 i 80 stych :(

      • 1 0

  • deweloperzy czy nabywcy mieszkań zapłacili za drogi w m^2 mieszkania? (3)

    dziekuję za uwagę

    • 90 11

    • Ile nie wydali? Masa osiedli z drogą dojazdową po płytach drogowych.

      Dobrze dymają klientów, ceny trzymają w ryzach jak trzeba coś tam zbudują jakąś dróżkę z płyt drogowych. pamiętajcie developer musi być zarobiony w rooooook nie dłużej.

      • 9 3

    • dokladnie tak jest ale niewydali prawie nic 18 milionów rocznie na cały gdańsk to prawie nic (1)

      wiec co to za artykuł pochwalny dla deweloperów??Niech lepiej podadza ile wydały supermarkety na drogi dojazdowe i przebudowe .Dla przypomnienia korki w Osowej na spacerowej miał rozwiazac supermarket geatn bo sie zobowiazał przebudowac drogi ale Budyń jak zawsze mu dobrodusznie podarował bez pytania o zgodę mieszkańców!!Ciekawe ile w łape dostał?

      • 9 5

      • Na szczęście w IV RP drogi będą budować za Bóg Zapłać kibice w czynie partyjnym.

        • 9 2

  • to nie deweloperzy pokrywaja koszty... (3)

    ... tylko ich klienci kupujac mieszkania, wzglednie firmy dzierzawiaz biura, nie ma nic za darmo, ale dobre i to zeby nie jezdzic po "klepisku"

    • 76 8

    • Masz racje ale odpowiedziales na pytanie retoryczne

      • 1 0

    • deweloperzy kroja klientów, marże nieziemskie

      • 1 1

    • Każdy chciałby mieć ludzki dojazd......

      Ktoś musi za to zapłacić.... darmo się nie zrobi :)

      • 1 0

  • haha

    Deweloperzy nie powinni rozbudowywac drog a budowac nowe drogi wtedy by nie bylo takich korkow. poza tym ok 18 mln na rok to niewiele zwazajac ile deweleperzy zarobili. A jak wyglada sytuacja w gdyni?tam to chyba nic nie wydali bo korki przy fikakowie duze a przy sopockiej coraz wieksze.

    • 10 8

  • Dzięki wam filantropi (3)

    Może tak z rozpędu jakiś basen, albo szkołę?
    Lobby developerskie ma wyjątkowo silne przebicie na tym portalu.
    Akurat któryś z nich by coś gratis oddał. Za 2 m2 komórki mnożą stawki, a hektary asfaltu będą lać za darmo.

    • 36 9

    • (1)

      W Alchemii będzie basen!

      • 4 0

      • którego cena będzie wliczona w m2

        • 1 1

    • .....filantropi

      nie za darmo, tylko jest w cenie np. takiej komórki, mieszkania ...

      • 0 0

  • No i co z tego? Trzeba ich doić ile się da!

    Mało nas okradają?

    • 13 13

  • Co za skala działalności charytatywnej

    Te pieniądze dali kupujący mieszkania lub biura płacąc dwa razy więcej za m2

    • 27 4

  • Ten artykuł (1)

    to jakieś niemożebne jaja są!
    Tekst jest o tym jak się usprawnia ruch drogowy czy gdzie i kto wybudował do siebie dojazdy.
    Co to ma wspólnego z miejską infrastrukturą drogową, zastrzegam, poza nielicznymi przykładami.
    Na kpinę zakrawa fakt porównania tunelu pod torami na SKM Przymorze jako skrótu dla studentów, skoro i tak muszą przejść na drugą stronę Grunwaldzkiej tylko i wyłącznie w jednym miejscu!!! czyli przejść przez teren Alchemii. To samo z kładką nad torami w Wrzeszczu, która zbudowana jest najszybciej z całego kompleksu handlowego. Nie przypadkowo zresztą aby wszyscy zanim teren dawnego stawu browarnianego zostanie zabudowany, widzieli dokładnie w którym mi8ejscu się znajduje.
    Te inwestycje mają z ruchem miejskim tyle samo wspólnego co pięść z nosem.

    • 44 8

    • To tak jakby spojrzeć na osiedla w okolicach Myśliwskiej w Gdańsku

      Deweloperzy robili drogi tylko z tego powodu żeby był dojazd do ich osiedli. Biznes to biznes. Natomiast jak niskiego poziomu są to firmy, to widać po ilości miejsc parkingowych np. przy ul. Morenowe Wzgórze lub po jakości zieleni w miejscach, w których była ona robiona gdy w pobliskim bloku już były sprzedane mieszkania i w miejscach gdzie dopiero starają się o klientów. Kolejnym aspektem jest niszczenie ulic i chodników przez deweloperów. Myśliwska i chodniki non stop były brudzone i niszczone przez samochody firm budowlanych.

      • 4 0

  • co z tego ze wybuduja 500-1000m (3)

    nowej drogi jak ich ciezarowki/wywrotki dowozac materialy na budowe rozjezdzaja wszystkie ogoliczne ulice...

    ich zakazy i tonaz nie obowiazuja - a bo panie musze dojechac na budowe. jak to samo zrobi kierowca jadacy z dostawa od razy sa problemy...

    • 36 4

    • Bingo... (1)

      w przypadku wspomnianej przez autora artykułu myśliwskiej wystarczy zobaczyć, jak wygląda BULOŃSKA i dolot bulońskiej do RAKOCZEGO (pomiędzy mc donaldem a tesc/krokodylem). Odcinek myśliwskiej od bulonskiej w dół jeszcze jakośsię trzyma, bo nowszy jest niż bulońska.

      • 4 1

      • Rakoczego już dawno była sponiewierana.

        • 2 0

    • Dojazd do siebie dobudował

      ale rozpie... Bulońską i Rakoczego

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane