stat

Deweloperzy wydali 92 mln zł na drogi w Gdańsku

24 lipca 2013 (artykuł sprzed 6 lat)
Maciej Naskręt

Od 2008 r. deweloperzy wydali 92,8 mln zł na rozbudowę układu drogowego w Gdańsku.



Niemal każda inwestycja budowlana wpływa na natężenie ruchu drogowego w okolicy. Poza tak oczywistymi przykładami jak przyciągające tłumy przez cały tydzień centrum handlowe, czy biurowiec, do którego przez pięć dni w tygodniu przyjeżdża po kilkaset osób, większy ruch wywołują nawet niewielkie, kilkurodzinne budynki mieszkalne.

Dlatego przed wydaniem zgody na użytkowanie każdego nowego obiektu, jego wpływ na układ drogowy opiniowana jest przez zarządcę najbliższej drogi. Coraz częściej bywa, że zaleca on przebudowę infrastruktury drogowej, która zapewni bezpieczeństwo i utrzymanie płynności ruchu.

- Przeważnie jest tak, że firmy mają czas na wykonanie prac drogowych do momentu uzyskania pozwolenia na użytkowanie, chociaż zdarza się też, iż zastrzegamy w umowie konkretną datę wykonania przebudowy układu drogowego - mówi rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Katarzyna Kaczmarek.

Tak w ubiegłym roku wyglądała budowa przedłużenia ul. Myśliwskiej w Gdańsku, którą sfinansował deweloper.
Takie umowy między zarządcą dróg a deweloperami nazywane są "szesnastkowymi", ze względu na to, że zawiera się je na podstawie art. 16 ustawy o Drogach Publicznych.

Od 2008 roku w Gdańsku podpisaliśmy łącznie 136 takich umów. Na podstawie już zawartych kontraktów powstały, powstają lub powstaną inwestycje drogowe o łącznej wartości 92,8 mln zł - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek.

Na takich warunkach firma Strabag dobudowała w zeszłym roku ok. 300-metrowy odcinek ul. Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska w kierunku poligonu wraz z pętlą autobusową. Gotowa inwestycja drogowa była warunkiem oddania do użytku bloków na osiedlu Alfa Park.

Podobna umowa już niedługo przyniesie zmiany w układzie komunikacyjnym na granicy Wrzeszcza i Przymorza. Deweloper budynków biurowych Alchemia przy al. Grunwaldzkiej - firma Torus - postanowił zbudować tunel dla pieszych pod południową częścią stacji zobacz na mapie Gdańska SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

- Studenci Uniwersytetu Gdańskiego zyskają bezpieczne i krótsze dojście do uczelni, a pracownicy naszego biurowca - do swojego miejsca pracy. Pasażerowie SKM-ki nie będą musieli przechodzić wąskim tunelem w ciągu ul. Kołobrzeskiej - przekonuje Marcin Uske ze spółki Torus.

Inwestycja rozpocznie się w sierpniu i będzie finansowana ze środków firmy Torus.

Oprócz tego w ramach budowy Alchemii, która ma być gotowa pod koniec tego roku, powstaje także prawoskręt przy al. Grunwaldzkiej, na nitce w kierunku Gdyni. To pierwszy etap inwestycji na drodze publicznej finansowany przez dewelopera.

- Prace wykonawcze potrwają do końca lipca. W drugim etapie planowana jest budowa skrzyżowania z lewoskrętem, czyli pasem wjazdowym dla jadących w kierunku centrum Gdańska, zatokami autobusowymi z nowymi przejściami dla pieszych oraz sygnalizacją świetlną - wylicza Edyta Korycka z Torusa.

W tej chwili na ocenę urzędników czeka jeszcze siedem podobnych inwestycji w Gdańsku, więc po pomyślnym zakończeniu procedur będą łącznie 143 takie umowy. Wśród najnowszych inwestycji znajduje się m.in. przebudowa ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska, w miejscu gdzie powstanie bar McDonalds. Z kolei w modernizację ul. Rzęsnej zobacz na mapie Gdańska i ul. Nowe Michałki zainwestuje spółka PLC12, która planuje wybudować w sąsiedztwie duże centrum logistyczne.

Firma deweloperska Inpro ma przebudować część ul. Olsztyńskiej zobacz na mapie Gdańska, spółka Ekolan zająć się ma ul. Stolemazobacz na mapie Gdańska, natomiast deweloper Echo Investment wyremontuje splot ulic Jana z Kolna i Gdyńskich Kosynierów zobacz na mapie Gdańska.

Na terenach kolejowych we Wrzeszczu pojawiła się kładka "do nieba" z peronu SKM. Ma ona być częścią centrum handlowego Hevelius, które dodatkową krawędź peronu, jak i kładkę realizuje własnym nakładem finansowym. Tu jednak, tak jak w przypadku rozbudowy tunelu przy Alchemii, zgodę na inwestycję dali kolejarze.

Choć w innej formule prawnej, w Gdańsku trwa też budowa ul. Nowej Wałowej. Tu władze Gdańska i spółki BPTO Infra, która przygotowuje inwestycje na terenach postoczniowych, zawarły kontrakt w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Umowa opiewa na kwotę 58,5 mln zł. Przedsięwzięcie zakłada wykonanie 1,2-kilometrowej drogi, w tym 200-metrowej estakady i wiaduktu o długości 60 metrów. Nadzór na pracami z ramienia miasta prowadzi Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Art. 16. Ustawy o drogach publicznych

1. Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

2. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

3. W przypadku, w którym inwestycją niedrogową jest kanał technologiczny, umowa, o której mowa w ust. 2, może przewidywać przekazanie zarządcy drogi kanału technologicznego, na warunkach uzgodnionych w umowie, z możliwością ustanowienia na rzecz przekazującego inwestora prawa do korzystania z części kanału. W takim przypadku do ustanowienia prawa na rzecz przekazującego inwestora postanowień art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności, ust. 7-7f nie stosuje się.

4. Przekazywany kanał technologiczny, o którym mowa w ust. 3, powinien odpowiadać warunkom technicznym określonym w odrębnych przepisach, jak również warunkom określonym w decyzji, o której mowa w art. 39 zakaz dokonywania w pasie drogowym niektórych czynności, ust. 3.
Czy deweloperzy powinni dokładać się do przebudowy miejskich dróg?
79%

tak, ponieważ duże inwestycje zwiększają natężenie na drogach

7%

tak, bo gwarantują oni wysoką jakość wykonania

1%

nie, takie prace wykonywane są jak najmniejszym kosztem

13%

nie, bo koszt prac drogowych przerzucany jest na najemcę lub nabywcę lokalu

zakończona

łącznie głosów: 540