• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Szymon Zięba
28 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

Tak skończyła maszyna, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą

Wraz z osprzętem waży około 3 tys. ton, mierzy 90 m i to dzięki jej pracy powstał tunel pod Martwą WisłąMapka. Damroka, czyli maszyna drążąca TBM, po wykonaniu swojego zadania w Gdańsku miała pomóc w drążeniu innych tuneli w Polsce. Ostatecznie jednak pozostała w Trójmieście i trafiła na złomowisko należące do firmy Panta Kasacja Pojazdów, gdzie trwa demontaż olbrzymiej maszyny, która w chwili budowy kosztowała 80 mln zł.



Często korzystasz z tunelu pod Martwą Wisłą?

Maszyna TBM, czyli z angielskiego "tunel boring machine" (maszyna drążąca tunel), została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku.

To prawdziwy olbrzym - tarcza ważącej około 3 tys. ton maszyny miała 12,56 m średnicy. Całość wiercącej konstrukcji - po złożeniu podzespołów - mierzyła 90 m. By wprawić w ruch elementy wiercące, potrzeba było 3,5 megawatów mocy. Maszyna pracowała pod ziemią, gdzie ciśnienie wynosiło ok 3,5 bara, dlatego pracownik, który serwisował elementy w tej części maszyny, musiał przejść dekompresję w specjalnej komorze.

Maszyna TBM kupiona za 80 mln zł



Damroka sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchana przez 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,5 meganewtonów. Tarcza borująca była kluczowym narzędziem w budowie dwóch nitek tunelu pod Martwą Wisłą, każdy o długości ok. 1,1 km. Maszynę za 80 mln zł kupiła firma OHL - generalny wykonawca tunelu.

Wycenione na 885 mln zł prace toczyły się w latach 2011-2016. Mechaniczny "kret" po spełnieniu swojej "misji" w Gdańsku miał pomóc w drążeniu innych tuneli (mówiło się m.in. o wykorzystaniu go do budowy przewiertu pod Pachołkiem), ostatecznie jednak gigantyczny sprzęt trafił na złomowisko Panta w Gdańsku.

Maszyna TBM ostatni raz na powierzchni. Materiał z 2013 roku.


- Wiertnicę TBM zakupiliśmy od firmy wykonującej tunel pod Martwą Wisłą. Do transakcji doszło na początku roku. Naszym planem było jej ponowne wykorzystanie w innych częściach Polski, tam gdzie budowane były podobne przekopy, czyli np. w Łodzi czy w Świnoujściu - mówi Łukasz Grosz z firmy Panta Kasacja Pojazdów. - Niestety, po roku starań sprzedaży - nie tylko w Polsce, ale i na świecie - nie znaleźliśmy zainteresowanych taką formą "recyklingu". Dlatego od kilku miesięcy zajmujemy się demontażem maszyny. Ponownie wykorzystane zostaną jej podzespoły - dodaje.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
  • Na złomowisku Panta trwa demontaż maszyny, która wierciła tunel pod Martwą Wisłą.
Łukasz Grosz przypomina, że był plan, by Damroka została wykorzystana do budowy tunelu pod Pachołkiem w Gdańsku. Ten projekt to jednak wciąż melodia przyszłości.

- Jednak firma, która miała się tym zająć, zrezygnowała z działalności w Polsce [OHL musiał dołożyć do budowy gdańskiego tunelu, więc wycofał się z naszego rynku - dop. red.] i tak weszliśmy w posiadanie tego sprzętu - tłumaczy.
Mimo że części maszyny wiercącej zajmują miejsce na dwóch placach złomowiska Panta, ich zwożenie z okolicy tunelu pod Martwą Wisłą wciąż trwa. Ciężarówki załadowane rozmontowanymi elementami "kreta" kursują na tej trasie od marca tego roku.

Rozebrana maszyna TBM przy tunelu pod Martwą Wisłą. Materiał z 2016 roku

Miejsca

Opinie (595) ponad 50 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (47)

    Ładna niegospodarnosc trzeba przyznać poza tym ten śmieszny tunel i tak nie został zbudowany należycie. Jest za wąski olano kompletnie istnienie innych użytkowników dróg niż smierdzace samochody

    • 84 270

    • Śmieszny to ty tutaj jesteś koleżko (1)

      • 101 23

      • On śmierdzi a nie śmieszy ;)

        • 42 9

    • Intrnetowy spec (1)

      Takich szanuję na wszystkim się znają..mam nadzieję że ironię zrozumiałeś choć wątpię z tym ilorazem..

      • 42 3

      • To dlatego że on ma iloczyn raczej a nie iloraz

        • 6 0

    • Jest też dla autobusów

      Dla tych co nie maja samochodu - jest autobus, kursujący cały dzień, cały tydzień. Przypominam, że stary prom kursował tylko od poniedziałku do piątku od 6:00 do 19:15. Ci którzy mieli do pracy na 6:00 musieli jechać naokoło.

      • 39 7

    • most to samo brak możliwości przejścia jako pieszy (9)

      i**ota projektował,i**ota zatwierdził itd z tunelem to samo ,maszyna była trzeba było jeszcze jedna dziurę wywiercić dla pieszych i wtedy sprzedać ,a tak cała ta trasą jakąś niedorobiona .

      • 24 49

      • Leming raczej przydała by sie dla do tunelu dla Donalda Tylko ze on uciekł do Brukseli i nie zamierza wracac. (8)

        ,bo sie boi wiec został tam już na stałe.

        • 13 37

        • To nie Tusk mieszka na parkingu policyjnym na Żuliborzu ze strachu przed suwerenem. (7)

          • 49 12

          • To tylko świadczy o poziomie inteligencji pewnej grupy (6)

            Nikt normalny nie będzie chodził pod czyjś dom i darł tam otwór. Normalny uszanuje demokrację i pokaże swoją siłę w wyborach. Niestety nie mają siły przebicia i nie będąc większością chodzą i pokazują swoje maniery w taki a nie inny sposób. I nie suweren tylko dzicz.

            • 19 32

            • (4)

              Czyli ci co demonstrowali pod domem Jaruzela i Wałęsy nie byli normalni? Spoko, nie będę się kłócił.

              • 24 4

              • Jeden sprzedawca narodu (1)

                Drugi zbrodniarz. Super porównanie Maniek! Brawo ty

                • 10 12

              • Jak najbardziej słuszne porównanie, nie wiem w czym "balbina" niby lepszy. Poza tym dyskusja jest o darciu ryja pod cudzym domem - a dom, to dom.

                • 8 2

              • Pod dom

                Jaruzela nie chodziłem, to jego "ludzie" przychodzili do mojego...

                • 3 3

              • wychodzi tez na to ze pisowcy ktorzy pod domem tuska urzadzali sobie miasteczko z niamiotow w ramach prostestu tez nie byli normalni??? za to moim zdaniem normalne bylo to ze porzadku pilnowalo tam 3policjantow a nie polowa sil z wojewodztwa...

                • 9 2

            • Nie, to tylko świadczy o tym, że suweren ich wcale tak nie kocha jak twierdzą w mediach.

              • 7 1

    • (12)

      Zaapeluj do władz Austrii i Szwajcarii o wyznaczenie ścieżek rowerowych w alpejskich tunelach i koniecznie przejścia dla kotów i psów z okolicy.

      • 80 9

      • W Norwegii (3)

        W wielu tunelach jest możliwość jazdy rowerem. Tylko w tych najdłuższych jest zakaz.

        • 9 42

        • Norweskie tunele (1)

          Pokaż mi jeden tunel w Norwegii , gdzie można poruszać się rowerem i samochodem

          • 10 0

          • dobre pytanie

            "ekspert" już się nie odezwał, ani żaden z tych 9 co go poparli

            • 5 0

        • to tak jak u nas

          w najdłuższym jest zakaz jazdy rowerem

          • 3 0

      • słuchaj ale my żyjemy w Polsce (1)

        a nie w jakieś tam austri czy szwajcarii

        • 19 10

        • No właśnie niestety...

          • 13 11

      • Dzbanie tunele są dostepne dla pieszych i rowerzystów w Holandi .dostepne też w skandynawi (3)

        W innych krajach też.Ale ty w D byleś i G wiedziałeś ,zato cos ci sie wydawało i sie tym chwalisz

        • 5 28

        • Byłem w wielu krajach i tuneli ze ścieżkami rowerowymi nie widziałem. Nie twierdzę, że takich nie ma, ale na pewno nie jest tak, jak napisałeś.
          A jest tak z bardzo prostego powodu - fizyki nie oszukasz. Zbyt duże masy powietrza przepychane na skutek szybko jeżdżących aut + szkodliwe spaliny powodują, że wpuszczanie pieszych i rowerzystów do tak długich tuneli jest skrajnie niebezpieczne i niezdrowe, na dodatek w tunelu który ma formę niecki. Nie każda infrastruktura musi być przystosowana dla pieszych i rowerzystów, bo to nie ma sensu. Ciąg rowerowy wzdłuż A1 czy obwodnicy może jeszcze byś chciał, dzbanie?

          • 35 2

        • w Holandii ?

          po prostu kłamiesz
          To czemu najważniejsze tunele w Amsterdamie tj Zeeburgertunnel, Wijkertunnel czy też Coen nie są dostępne dla pieszych ani rowerzystów ?

          • 19 1

        • konkretnie, gdzie widziałeś takie tunele ?

          • 6 0

      • po co apelowac ?gdybys tylko tam troche pojezdzil pochodzil to zobaczylbys ze kazdy tunel ma alternatywe obok i dla pieszych i (1)

        • 1 15

        • Maja ale tylko te bardzo krotkie

          Tunel Gottarda ma wlasna stacje radiowa I podczas przejazdu prosza aby zamknac szyby I wlaczyc wew obieg powietrza. Z drugiej strony tunel pod Wisla nie jest jakis niebotycznie dlugi...

          • 8 1

    • Opinia wyróżniona

      Większość maszyn TBM tak kończy, zazwyczaj po wykonaniu przewiertu cofa się i zaczyna wiercić pod skosem aż wydrąży sobie grobow (12)

      w którym zostanie na zawsze zamurowana. Logistyka maszyny ważącej 3000 ton jest bardzo kosztowna, jej rozmiar często wykracza rozmiary drogi, a jej konstrukcja jest odchudzona na ile się da, żeby obniżyć jej koszt i wytrzymała co najwyżej do końca tego jednego lub podwójnego odwiertu.

      • 241 24

      • Maszyna

        Szkoda sprzętu,wiadomo "starosc nie radosc "biedna papa

        • 12 0

      • aż jakoś smutno mi się zrobiło

        taka jakaś metafora życia w ogóle z tego wyszła panu, panie "zły"

        :(

        • 18 2

      • Dzięki za tą informację, zabrakło jej w tekście. Z artykułu można wywnioskować, że to niegospodarność i marnotrawstwo, a tymczasem to normalna kolej rzeczy. Ale i tak trochę smutno.

        • 44 1

      • Ale fantazja Ciebie ponosi. (6)

        Takie maszyny wyjeżdżają z drugiej strony. Tam zostają rozbrojone

        • 2 13

        • (4)

          Tak, wyjeżdżają i w większości przypadków kończą tak jak 'zły' napisał, ze względu na koszty i logistykę. Nie ma gdzie tego trzymać ani serwisować, montaż i demontaż kosztuje fortunę a specyfikacja i wymiary tuneli są różne, więc też i maszyny się różnią od siebie. Pewnie w niektorych przypadkach, przy ściśle określonych uwarunkowaniach można takiej maszyny użyć ponownie lub zachować częściowo, ale to skrajne przypadki.

          • 21 0

          • na pewno się opłaci ją pociąć i zdemontować i nie wierzę że kakakolwiek firma (2)

            zostawia taką kasę pod ziemią bo sie jej "nie opłaci"

            • 2 10

            • Polecam sprawdzić ile by transport takiego kolosa kosztował i jaka jest obecnie cena z tonę złomu. (1)

              • 9 2

              • Dolicz jeszcze gazy techniczne do ciecia i roboczogodzine tnacego pracownika.

                • 7 0

          • to, plus fakt że nikt normalny dla zaoszczędzenia 5-10% wartości całej inwestycji nie kupi używki bez gwarancji i serwisu.
            Sprzęt się rozkraczy pod ziemią i co zrobisz? Producent stwierdzi, że "No się popsuła bo nie pod ten tunel robiona była, mogliście kupić nówkę sztukę, zarobieni jesteśmy widzicie, będziemy za 2 miesiące..."
            a robota stoi, terminy lecą...

            • 18 0

        • Ta, szczególnie te pod kanałem La Manche...

          • 1 0

      • kompletna bzdura (1)

        nie wierzę że ktoś zostawia maszynę wartą nawet jako złom miliony

        • 3 14

        • to_uwierz

          Bo to jest normalka - wiedza to szwajcarzy, ktorzy trzymaja te maszyny zamorowane w grobowcach obok tuneli.

          • 0 0

    • MIŚ 2 (4)

      Stadion w letnicy 800mln zł wybudowany w w tym samy okresie i na taką samą pojemność stadion Juventusu 105mln E= 440mln . Dlaczego wytypowano lokalizację gdzie najdroższe było przygotowanie terenu i wywózka grzęzawiska ?

      • 23 27

      • Bo było miejsce, a nikt nie wiedział że będzie potrzeba wymiany gruntu. (1)

        • 4 18

        • Czyli najpierw zadecydowano o miejscu

          A dopiero później zrobiono badania gruntu? Super.

          • 5 6

      • Misia to możesz na Mierzei Wiślanej zobaczyć.

        • 17 10

      • Nie kłam misiu2.

        • 2 2

    • Nie pomyślano o przelatujących samolotach i helikopterach. ;)

      • 0 0

  • Czyli sprawne technologiczne urządzenie zostało zniszczone? (34)

    Z drugiej strony jeżeli nikt nie chciał tej maszyny kupić lub wypożyczyć to świadczy że może się coś w niej zepsuł

    • 99 142

    • Inne tunele może drazy się innymi metodami

      • 20 3

    • W tym zaściankowym kraju jedyny tunel do wydrazenia (21)

      To tunel ewakuacyjny dla kaczora, Matousza Notariusza i całej tej smerfnej bandy jak ich ludzie z pochodniami pogonią..

      • 58 37

      • I dla Ciebie też, bo taką pustką zioniesz...

        • 19 26

      • jesteś głupszy niż ustawa przewiduje (17)

        przez komentarze takich ameb intelektualnych, które jeżdżą szparagi wycinać w wakacje w Holandii wielu imbecyli z zachodu, którzy nie znają żadnego obcego języka mają o nas taką opinię. Tak się składa, że trwają pracę przy tunelu łączącego Uznam z Wolin 2325 m.

        1. Tunel drogowy pod Ursynowem w ciągu budowanej drogi S2 - Południowa Obwodnica Warszawy na odc. w. Puławska - w. Przyczółkowa - 2305 m

        2. Tunel drogowy pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków - Rabka Zdrój na odc. Naprawa - Skomielna Biała 2060 m

        3. Tunele drogowe w ciągu budowanej drogi S52 - Północna Obwodnica Krakowa na odc. w. Modlnica - w. Kraków Mistrzejowice 2x900m

        4. Tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ciągu budowanej droga S3 Legnica (A4) - Lubawka na odc. w. Bolków - w. Kamienna Góra Północ (bez węzła) 2x2400 m

        oraz

        Obecnie w trakcie postępowania przetargowego są tunele drogowe w ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń na odc. Przybędza - Milówka (obejście Węgierskiej Górki) 2x 900m

        1. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Rzeszów Południe - w. Babica 2100m

        2. Tunele drogowe w ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek na odc. w. Babica - w. Domaradz

        tunel I - długość 1 730 m,
        tunel II - długość 1 590 m,
        tunel III - długość 1 240 m,

        3. Tunele drogowe w ciągu drogi ekspresowej S7 Płońsk (S10) - Warszawa (S8) na odc. Czosnów - Warszawa (S8)

        długość 1 000 m - dzielnica Bielany,
        długość 1 123 m - dzielnica Bemowo,

        4. Tunel drogowy w ciągu drogi ekspresowej S6 - Zachodnie Drogowe Obejście Miasta Szczecina

        długość ok. 3 130 m

        Tak, że płatny trollu wracaj do prenumeraty czerwonego szmatławca jąkały i żyj dalej w swojej bajce.

        • 38 22

        • Tunel S2 na Ursynowie nie jest drążony TBM

          Najpierw się dokształć, potem realizuj na trójmiasto.pl

          • 22 2

        • no ale co z tego wynika komuchu? (4)

          Prywaciarz sprzedał prywaciarzowi, czego nie rozumiesz? Ja rozumiem te wszystkie plany kłamców pisowskich....no i jak chcą wiercić to mogli tą maszynę kupić....za twoje.

          • 24 10

          • komuch ? (3)

            komuchy skakały razem z towarzyszem Budką i Czarzastym na wiecach poparcia gdy obcinano im przywileje emerytalne - więc nie kompromituj się. Gdybyś sprzedał obrabiarkę za parę baniek drugiemu przedsiębiorcy za parę stówek miałbyś kontrolę - domyśl się dlaczego

            • 12 19

            • Nie widziałem tam Piotrowicza. (2)

              • 16 4

              • Sledze wymiane wiadomości
                Zestawienie ok.
                Ale jak już o komuchsch i utrzciwych mowa to proszę rzucić oko na zdjecia z imprezy.
                Bienia, Sławek i reszta ferajny budzą politowanie...

                • 3 4

              • Bo Piotrowicz to dobry komuch, bo z PiS...

                • 7 0

        • (4)

          No dobra tylko co to ma do tej maszyny?Tunel w Warszawie na S2 jest już wydrążony tunel na Zakopiance został już dawno wydrążony zupełnie inną metodą ta maszyna spowdowałaby katastrofę budowlaną w luźnym skalistym podłożu po co pisać takie rzeczy?

          • 11 2

          • Jaką katastrofę chłpie (3)

            Nie ma przeciwwskazań do wiercenia. Większą trudność sprawia tylko woda i gas. Wszystko oczywiście do pokonania. Paru ludzi co czyta takie rzeczy, a zna się w temacie uśmieje się

            • 1 12

            • a co ty tam wiesz z ciebie się smieją

              bo udajesz że coś wiesz, tunele drążone są wieloma metodami i liczy się głównie cena a tbm należy do najdroższych

              • 9 0

            • Panie inżynierze... (1)

              Co to jest gas???

              • 5 1

              • Gastro, zamknięte

                • 4 0

        • sam sobie zaprzeczasz, jeśłi już trwają prace to znaczy że mają swoje tbm-y albo inaczej to kopią

          wiec spadaj na drzewo z głupimi przykładami

          • 9 0

        • Przecież to firma OHL sprzedała maszynę, bo drążenie tuneli w naszym kraju im się nie opłacało, do kogo więc pretensje ? (2)

          • 9 0

          • Koperty za drogie ? (1)

            • 0 5

            • Zapytaj księdza Sawicza jak go znajdziesz...

              • 5 0

        • To tylko w Gdańsku moglo sie wydarzyć

          • 1 13

        • A ktoś bronił twoim Panom z Nowogrodzkiej odkupić tę maszynę od Panty?

          W tekście jest napisane, że szukali kupca i nic, więc postanowili ją przerobić na żyletki żeby mieć z niej pieniądze.

          • 5 1

      • Żeby tylko

        sobie łapek nie popalili tymi pochodniami...

        • 5 7

      • ???

        Wyżej wymienieni do Gdańska nie mają wstępu...
        Ich elektorat jest bardziej na wschód.
        Lubelskie ich kocha, to może tam się zaszyją...

        • 5 3

    • takie mamy podatki sprzęt się zamortyzował i nikomu się nie opłaca go użytkować dalej :)

      • 10 2

    • Taką maszynę po prostu buduje się pod parametry konkretnego tunelu (1)

      I nie chodzi tu tylko o wymiary ale też np. warunki geologiczne. Nie ma co na siłę naprawiać Świata. Skoro dla wykonawców bardziej opłacalne jest zamówienie nowej maszyny do innej budowy to widocznie tak jest i nie ma co strzępic o to klawiatury...

      • 46 2

      • W sedno !

        • 6 0

    • Takie były założenia (1)

      Od początku przewidywano taki los - pisano o tym jeszcze na początku prac. Maszyny TBM zazwyczaj buduje się pod konkretne zadania. Można próbować szukać podobnego zadania, ale jak widać nikt nie był zainteresowany - może koszt przewozu za duży, może nie było akurat zadania o podobnych parametrach.

      • 21 1

      • Nie trzeba było nigdzie przewozić tej maszyny, mogłaby zacząć drążyć kolejny tunel od razu, do Szwecji na przykład...

        • 2 1

    • (1)

      Chodzi o rozmiar. Trzeba by kopać te same przekroje tuneli, a tak się nie robi

      • 7 2

      • Nie tylko rozmiar

        Także warunki geologiczne, założone koszty...

        • 4 0

    • Jaka maszyna?

      Wiertło poszło na złom, nie maszyna. Czyli część, która się zużywa...

      • 0 5

    • (1)

      aneta ale Ty jestes przenikliwa... normalnie mi zaimponiłaś tera...

      • 4 0

      • Przecież to Mariolka, podpisała się Aneta tak dla zmyłki

        • 1 0

    • Ktoś wykręcił bezpiecznik

      • 2 0

  • A jak ma się sprawa OHL - miasto o 100 baniek? Dogadali się? (6)

    • 119 21

    • Mogła wiercić tunel Chylońska-Pucka :) (2)

      Albo na Hutniczej pod torami obok Piaskowej. Ale nasz prezydent czeka na reakcje PKP, ci łaskawie go nie pytają o zgodę czy mogą drążyć.

      • 34 10

      • Rumia z iloscia mieszkacow 46 943

        buduje tunel w Rumi Janowie. Idzie im to calkiem sprawnie. Wjazd na Grunwaldzkiej obk goralskiej chaty i wyjazd na Dokerow juz po stronie Hutniczej. Szacun Rumia :)

        • 33 2

      • Tu człowieku starczy kilka koparek do wykopania tunelu

        • 13 1

    • tajemnice zostały zabrane do grobu

      • 5 5

    • pytasz (1)

      o kaczyńskiego, szumowskiego, morawieckiego, maciarewicza, czy rydza cegiełki?

      • 7 9

      • Co wyżej wymienieni mają wspólnego z miejską inwestycją ?

        • 7 1

  • Coś musi być na rzeczy, (15)

    Że nikt nie chciał tego kupić/wynająć. Przecież takich maszyn nie ma za dużo na świecie. Dziwna sprawa.

    • 146 74

    • Twój przechodzony samochód też wszyscy się rzucą kupić? (1)

      Czy może z braku kupca trafi jednak na złom? Myślenie nie boli!

      • 45 23

      • Udawanie boli

        • 15 3

    • (9)

      @Madman w 90% maszyny TBM na samym początku projektowania i użycia mają wpisane kasacja lub pogrzebanie żywcem w tunelu

      • 23 0

      • Jakie pogrzebanie żywcem w tunelu (5)

        Jesteście świadomi o czym wy tu napisaliście... Masakra

        • 1 20

        • Eurotunel (1)

          Mówi Panu to coś?

          • 13 0

          • Dobry przykład obydwie maszyny pozostały pod ziemią.

            • 4 0

        • (2)

          Czyli inaczej mówiąc to , ta maszyna skreca wprawo, w lewo lub w głab ziemi i tam zostaje w dodatkowym tunelu zamurowana .I wogóle nie jest wydobywana na piowieszchnie ziemi .A tu w tym przypadku to weszła z jednej strony i wyszła z drugiej strony wisły . Idlatego było można ją rozebrać na części i prubować wykorzystać ją poraz trzeci

          • 12 2

          • Rany Boskie!

            Ortografia!!!

            • 9 4

          • człowieku!!!

            Idź ponownie do szkoły podstawowej

            • 0 0

      • Ano widzisz Pan redaktor jak pisał artykuł to mógł się trochę rozeznać w temacie. (2)

        Ja nie miałem pojęcia, że tak to się robi. Ale zawsze jest 10% żeby ktoś to kupił albo wynajął. Widocznie nikt nie chciał i dlatego tak kończy.

        • 9 0

        • Częściej demontuje się osprzęt (który może być użyty ponownie)

          Korpus jednak i sama tarcza idą na złom. Czasem tarczę się eksponuje w jakimś miejscu.

          • 1 1

        • Taka maszyne robi się pod konkretny tunel jednorazowa zabawka, ale głąby biją pianę bo G..o wiedzą...

          • 0 0

    • mgr (2)

      pewnie była awaryjna , kozty naprawy trudne do oszacowania i brak winnych

      • 3 5

      • Niemiecka? Awaryjna ? No coś ty? (1)

        • 1 8

        • Nie awaryjna tylko wyeksploatowana, bo była zaprojektowana tylko do tego jednego zadania, nie do kilku tuneli

          • 4 0

  • Czy ktoś za to beknie???? (8)

    Ja tu tylko sprzątam.

    • 74 118

    • Więc sprzątaj dalej (1)

      To ci jednak lepiej wychodzi niż bełkot na trójmiasto.pl

      • 35 7

      • Słodowego zatkało, lub rzeczywiście poszedł sprzątać...

        • 5 0

    • Tak (2)

      Jarozbaw.

      • 19 5

      • Później na prąd nie ma (1)

        I w Gdańsku wyłączają światło jak za PRLu

        • 3 15

        • Nie jak za PRL.

          Nic nie wiesz o PRL, bo cię na świecie cieciu jeszcze nie było, a teraz się wymądrzasz!

          • 7 0

    • Za co beknie?

      Za to, że nikt nie chciał kupic maszyny od OHL??? Właścicielem maszyny był OHL

      • 20 1

    • Przeczytaj wyróżniony komentarz

      • 5 0

    • Marek by się nią zajął.

      • 5 0

  • nie wierzę, że taka maszyna mogła się zepsuć. (27)

    taki sprzęt jest budowany by nie zawodzić podczas operacji, po jednym tunelu oddali na zlom.. takie cuda tylko w polsce.

    • 150 86

    • Mogłeś odkupić. (2)

      Po co teraz te zawodzenie?

      • 36 11

      • Głupi wpis (1)

        Kupili jednorazówkę ? Za 800 000 000?

        • 0 10

        • Koszt budowy tunelu 885 000 000, koszt maszyny drążącej 80 000 000 czyli niecałe 10%.

          To jest strata na którą można sobie pozwolić przy takiej inwestycji i była wliczona w koszta zapewne.

          • 13 1

    • twoja wiara nie ma tu znaczenia (4)

      maszyna należy do prywatnej firmy, jest unikalna, jej cena była wliczona w koszt budowy tunelu. Firmie się nie przyda, kupca nie było, brak konserwacji zrobił swoje i tyle.

      • 31 2

      • Dziwne że akurat tam gdzie rządzi PO takie numery (2)

        • 2 22

        • 80 000 000 tylko 1.14 sasina i w przeciwieństwie do wyborów tunel jest. (1)

          • 12 2

          • Nie zapomnij kto te wybory bojkotował

            Zabójcze koperty Kopertnika

            • 2 0

      • aha... brak konserwacii? dzieki

        • 0 0

    • (9)

      TBM są przeważnie jednorazowego użytku . Czyli 80% maszyn jest projektowana używana do drąrzenia konkretnego tunelu. A te w górach są poostawiane w środku góry nawet nie są rozebrane .

      • 33 2

      • No to wytłumacz mi jak jest zostawiana w tej górze? (3)

        Ty tak na poważnie??

        • 2 16

        • (2)

          W którymś z powyższych komentarzy było to opisane - maszyna drąży tunel, gdy wydrąży cofa się i pod skosem drąży boczny tunel dla siebie, gdzie zostaje na zawsze.

          • 17 2

          • Po niżej opisałem Ci coś na ten temat (1)

            • 4 1

            • Trollowi nie wytłumaczysz...

              • 3 1

      • Do wszystkich co piszą głupoty o cofaniu się maszyny do tyłu. (4)

        Średnica drążonego otworu to np. 10 metrów. Średnica wykończonego otworu to nieco ponad 9 metrów. Wykończenie ma grubość 40/50 cm maszyna drąży nieco ponad szerokość kręgu po czym układane są elementy kręgu ( od 5 elementów po tak zwany 6 klucz) Następnie odpycha się siłownikami, jednocześnie wiercąc. Następną odległość nieco większa od szerokości kręgu. Inteligentna osoba zamiast dawać łapki w górę, dojdzie do tego że jest to niewykonalne. Po pierwsze rozmiar jest za mały. Cały przód jest większy o ok 1 metr niż wykończony tunel. I to wystarczy. Ale pójdźmy dalej. W magiczny sposób rozmiar jest taki sam. Jak ta maszyna ma się cofnąć? Ciągnięta przez bogów? Nie ma napędu. No ok.. powiedzmy że jest w środku tego tunelu i chce zacząć wiercić jak ktoś podał w głupim komentarzy na skos. Aby wierciła do przodu musi mieć zaparcie. Nie wagoników od tyłu tylko części wierzącej. Nie ma o co się zaprzeć. Idziemy dalej. Tarcza nie ma takiej skrętności aby w wydrążonym tunelu mogła skręcić na tyle aby zabrać się i wiercić bok. Mógłbym pisać do wieczora. Porównał bym to do.... Ciężko mi to porównać do czegokolwiek. Świadczy to tylko o kompletnej niewiedzy, pisania głupot no i braku wyobraźni.

        • 5 10

        • na discovery był kiedyś odcinek o drążeniu tuneli

          na discovery był kiedyś odcinek o drążeniu tuneli i w tym odcinku 2 maszyny drążyły tunel w obu kierunkach. Jedna z maszyn wykonała odwiert w dół i tam została pochowana. Więc pewnie do tego odnoszą się moi przedmówcy.

          • 11 0

        • Z cofaniem to racja... Bardzo często w górach drąży się tunel z 2 stron jednocześnie i w pewnym momencie jedna z maszyn jest kierowana na "boczny tor" gdzie zostaje na zawsze natomiast druga prawdopodobnie rozbierana i złomowana

          • 10 0

        • paru ostrych chłopaków, na wścieku pociągnie

          ale muszą być robotni nie rurkowcy z brodami

          • 5 0

        • a caemu nie moze wyjechac przodem po drugiej stronie?

          • 0 0

    • Zrozumcie, że to strata wykonawcy nie miasta! (6)

      • 21 8

      • Zrozum że pisiory znajdą byle powód żeby dowalic wladzom tego miasta. Malo się znają, w d*pie byli stolec widzieli ale wszystko (4)

        Wiedza najlepiej.

        • 21 10

        • Miasto sobie samo wystawia laurkę niegospodarności

          • 5 20

        • Ojej , znowu się wydała niegospodarność ? (2)

          • 3 11

          • Niegospodarność prywatnej firmy mi wisi i powiewa. (1)

            • 13 2

            • Za którą płacisz ty

              Logika leminga

              • 1 2

      • Jasne! To żeś poszedł

        Strata wykonawcy. W prezencie... He he he Za wszystko.placisz ty, ja i inni a na pewno nie miasto a tym bardziej wykonawca....jesteś tragedyja panie

        • 4 11

    • Tunel

      Tak zarządza PO w Gdańsku

      • 3 7

    • Takie cuda tylko wszędzie

      A co Ciebie to interesuje? Martwi Cie jak prywatna firma odda wszystkie koparki na złom po wybudowaniu autostrady? Państwo zapłaciło za wybudowanie tunelu i czy ta maszyna będzie dalej pracować czy nie to ten tunel ani nie będzie tańszy ani my nie zyskamy na tym.

      • 3 0

  • (6)

    Skoro maszyna była na chodzie, trzeba było ją wykorzystać i zacząć wiercić tunele metra.
    Metro pod obecnym torowiskiem SKM, za nasze oczywiście pieniądze. A zwolnione miejsce na powierzchni "okazyjnie" sprzedać deweloperom.

    • 114 41

    • Kto miał kupić? SKM?! (3)

      Wyjaśnienie -> SKM podmiot należący kapitałowo do PKP, spółki skarbu państwa obsadzonej z góry do dołu przyjaciółmi królika z dojnej zmiany.

      • 23 5

      • Samorządy będące współudziałowcami w SKM (2)

        Udziałowcami pkp skm w Trójmieście Sp. z o.o. są w kolejności wg liczby objętych udziałów:
        Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie,
        Gmina Miasta Gdańsk,
        Województwo Pomorskie,
        Gmina Miasta Gdynia,
        Gmina Miasta Sopot,
        Gmina Miasta Pruszcz Gdański,
        Gmina Miasta Rumia.

        • 5 16

        • przy czym samorządy mają łącznie zaledwie ~30%

          pakowanie grubych miliardów w patologiczną spółkę nad którą nie masz kontroli to nigdy nie jest dobry pomysł.

          • 16 3

        • przykład klasycznej manipulacji

          dlaczego nie podajesz ilości udziałów jakie mają samorządy? Nie podajesz dlatego, że samorządy są tylko mniejszościowym udziałowcem, a SKM kontroluje Skarb Państwa (czyli Sasin) przez PKP.

          • 16 3

    • Toć stoi jak wół napisane, że zostaną wykorzystane jej podzespoły! :/

      Czyli to, co w tej maszynie ma wartość i funkcję. Reszta to konstrukcja nośna, wykonana pod konkretne wymiary tunelu i to ona jest cięta na złom. Konstrukcja nośna, czyli coś jak rusztowanie na budowie - też się buduje rusztowanie do konkretnego budynku i konkretnej pracy..

      • 12 0

    • A ty oczywiście sfinansujesz budowę tego metra chłopie co ty za głupoty wypisujesz. Nawet jak by chcieli je wykorzystać to po 3 latach postoju tylko na złom by się nadawały no chyba że jesteś jakimś cudotwórcą i zaprojektujesz takie metro wyłonisz wykonawcę i znajdziesz fundusze na to w przeciągu poł roku

      • 1 0

  • Warto aby tej sprawie przyjrzała się prokuratura. (11)

    Kosztująca mnóstwo pieniędzy maszyna, która miała być dalej używana trafiła na szrot. Ogromna niegospodarność. Ale taka jest różnica między państwowymi inwestycjami a prywatnymi. Nikt prywatny na takie marnotrawstwo by sobie nie pozwolił.

    • 122 147

    • (7)

      Szczególnie że maszyna była własnością prywatnej firmy.

      • 84 1

      • ZERO uwielbia niuchać w prywatnym biznesie

        Tam nie ma kumpli z dojnej zmiany, więc można coś wyhaczyć.

        • 37 6

      • (5)

        A to niegospodarność w prywatnej firmie nie jest karana?

        • 4 26

        • tak, bankructwem (3)

          • 34 2

          • lub utratą zysków conajmniej (2)

            • 6 0

            • (1)

              Przeciesz w 100% za tą maszyne zapłacili mieszkańcy miasta. Firma sprzedała maszyne na złom i zarobili na tym. Koszty były wliczone w koszt przekopu tuneli

              • 0 9

              • OHL dołożył do budowy tego tunelu, więc nic nie zarobił, tak trudno przeczytać artykuł ?

                • 4 0

        • Przeczytaj wyróżnioną opinię

          • 7 0

    • Już jadą się przyjrzeć!

      Twoje życzenie jest dla nich rozkazem.

      • 9 0

    • Widzę Inżynier znawca weź pod uwagę że maszyny TBM są budowane pod dany plac budowy. Każdy tunel który jest drążony jest inny i projektowany do potrzeb. Więc na logikę maszyna także jest przystosowana do drążenia takiego tunelu. Drugą kluczową sprawą jest to że maszyna była własnością firmy która wykonywała prace a wycofała się z działalności w Polsce nie udało się jej wykorzystać ponownie w ciągu roku więc co miała leżeć kolejne 5 lat i czekać potem serwis był by droższy niż zbudowanie nowej. Więc jaka mowa tu o nie gospodarności skoro Gdańsk nie był właścicielem maszyny

      • 6 0

    • Nie wiesz dzieciaku o czym mówisz. Lwia część tych maszym powstaje zadaniowo, a potem służy jako " magazyn" części zamiennych.

      • 0 0

  • Zrobiło się protokół zniszczenia jak w Misiu (29)

    Brawo PO, wy to umiecie "gospodarzyć" jak z tymi firmami co jako podwykonawcy budowały stadiony i drogi przed Euro a potem upadały bo cwaniaki powiązani zgarniali zapłatę

    • 183 199

    • Co to za bełkot?! (1)

      Ty w ogóle czytasz te bzdury co tu wysmradzasz?

      • 50 17

      • Jaki wstyd na cały kraj

        • 2 10

    • Odnoszę wrażenie pisiorku (2)

      Że przeczytałeś tylko tytuł, nic więcej.

      • 42 15

      • O jest ten co ma fobie pisiorka ? (1)

        • 8 17

        • Nie fobię, a wsręt do durni!

          • 2 0

    • Maszynę zakupiła prywatna firma, która budowała tunel (10)

      Sprzedała ja również prywatnej firmie. Ciekawe tylko za ile Panta kupiła damroke a ile kasy odzyskają za złom

      • 25 1

      • w cenie złomu (9)

        ok 1,2 za kg - czyli licz ok 5 mln zł (jest tam trochę nierdzewy, miedzi, alu itp)

        Szczerze to i**otyzm totalny - tam wystarczyło wymienić narzędzia skrawające dyskowe głowicy urabiającej + wszystkie oleje + przegląd wszystkiego i dalej mogła by śmigać.

        • 8 22

        • Śmigać? Gdzie śmigać? (1)

          Gdybyśmy co tydzień wiercili tunel to może i tak, ale nie wiercimy...

          • 25 2

          • Do CPK i z powrotem

            • 5 0

        • (2)

          A ja się pytam gdzie widzisz zastosowanie jej w Polsce . Bo na 90% te maszyny są jedorazowego użytku i trafiają po wykonaniu na złom lub zostają w kopanym tunelu

          • 18 4

          • Świat jest większy niż Polska

            Nie tylko tutaj kopie się tunele. Tak tylko mówię

            • 3 16

          • na Hel mogłaby śmigać

            potem odpocząć trochę i np NordSream podkopać ..
            To by się ruski zdziwili..
            Mogliśmy zostać potentatem na rynku, robota na lata

            w piasku szybko się śmiga
            a efekt byłby dla niektórych piorunujący

            • 3 2

        • A transportem zająłby się Szwag-Trans

          • 8 1

        • Chodziło o to żeby PiSowi nie zostawić

          • 6 3

        • Mogłaby.

          Tylko nie było chętnych.

          • 0 0

        • tak?

          i jak ja przewieziesz? 90 metrowa maszyne wazaca 3000 ton?

          • 0 0

    • Ale co ma do tego PO, misiu? (2)

      Wytłumacz mi.
      Sprzęt był prywatny, od wykonawcy tunelu odkupiła go kolejna prywatna firma, a że nie ma chętnych do dalszego używania to trzeba maszynę rozebrać i sprzedać co się da.
      Czytałeś artykuł?

      • 30 4

      • Taki jest przekaz z Nowogrodzkiej. Wszędzie wciskać PO, Tuska, Dulkiewicz, pioruny i cyklistów. (1)

        Nawet jak będzie artykuł o niedźwiedziach polarnych.

        • 22 5

        • A coś jeszcze wam Tusk kazał ?

          • 2 11

    • Jarosław mógł odkupić.

      I kazać drążyć tunel pod Przekopem.

      • 26 4

    • Znowu nie kumaty PIS-owiec. Maszyna była wykorzystywana za PO, miła być dalej wykorzystywana przy wierceniu tunelu pod Pachołkiem, ale do władzy doszedł PIS i perspektywa wiercenia pod Pachołkiem upadła bo pieniądze poszły na przekop Mierzei Wiślanej. Wniosek - to dzięki PIS-owi maszyna jest złomowana.

      • 14 6

    • Tak tak, wiemy. PO jest winne całemu złu na świecie, z trzęsieniami ziemi i kokluszem włącznie. (2)

      A PiS to tylko same sukcesy.

      • 15 3

      • No i tym się różnimy (1)

        Dlatego 7 razy z rzędu wygraliśmy z Niemcami

        • 3 12

        • Przypomnij mi, a ile razy przegraliście?

          Poza tym wygraliście tylko i wyłącznie dlatego, że kupiliście sobie głosy wyborcze pińcetplusem za nasze pieniądze.

          • 10 5

    • ujadanie ługinowców tylko świadczy o ich bezkresnej głupocie (1)

      • 2 2

      • Co to jest ługinowiec? To już Młodzieżówka za darmo nie pisze komentarzy, tylko wynajmują teraz Ukraińców?

        • 2 0

    • Akurat bo PO (1)

      W 2016 kiedy to maszyna zakończyła pracę rządził pis. Ale co tam, to pewno wina Tuska. Tak samo jak zapuszczone stadniny.

      • 7 0

      • stadiony miało być

        • 0 0

    • A co ma do tego PO?

      Wytłumacz, zamiast bredzić

      • 1 0

  • Miś (9)

    Zgnije na świeżym powietrzu, zrobi się protokół zniszczenia i..... Im ta maszyna droższa tym......lepiej.
    Polej mi też, stać mnie na ten koniaczek.

    • 88 64

    • Urządzenie należące do prywatnej firmy. (1)

      Co ma do tego Miś zaprawdę nie wiem. Chyba chodzi tylko o robienie ludziom przysłowiowej wody z mózgów. żal.pl

      • 28 14

      • Jaki wstyd dla Gdanska

        • 8 14

    • (1)

      Nie nie,ty musisz oszczedzac!!

      • 5 4

      • Niech ten

        pilot sobie lata za połowę stawki z twoją żoną

        • 4 1

    • Misia to w Mierzei Wiślanej lepiej poszukaj. (4)

      • 16 11

      • O lewak się uaktywnił (3)

        • 10 17

        • Jak otwierasz lodówkę to też ci lewak z niej wyskakuje? (1)

          Przekop mierzei wiślanej to Miś nad Misie, miliardy złotych wydane na to, żeby sobie niewielkie jachty mogły tamtędy pływać. Jestem ciekaw kto z PiSu ma domek wypoczynkowy w okolicy i lubi sobie popływać jachtem.

          • 15 8

          • Tobie najwyrazniej juz ktos mózg przekopał i juz ci tak zostało:)

            • 3 4

        • Sam jesteś olewak.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane