• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże inwestycje cierpią przez problemy trójmiejskiej spółki

Maciej Naskręt, Katarzyna Moritz
8 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Z powodu problemów Vistal zrezygnował z budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.  Z powodu problemów Vistal zrezygnował z budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

Kłopoty finansowe spółki Vistal Gdynia mocno spowolniły realizację dwóch ważnych inwestycji drogowych wokół Trójmiasta: budowy mostu w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska oraz drogi ekspresowej S7 między Koszwałami i Nowym Dworem Gdańskim.



Czy z powodu kłopotów Vistalu inwestycje jeszcze bardziej się przedłużą?

Przypomnijmy, we wrześniu zeszłego roku okazało się, że firma Vistal Gdynia S.A. ma spore problemy finansowe, a w październiku złożyła do sądu rejonowego w Gdańsku wniosek o ogłoszenie upadłości. W efekcie w listopadzie sąd zdecydował o otwarciu postępowania sanacyjnego w spółce Vistal Gdynia. Oznacza to, że spółka zyskała ochronę przed wierzycielami na okres do 12 miesięcy od dnia otwarcia postępowania. W tym czasie wdrożony ma być plan restrukturyzacyjny i wstrzymane wszelkie egzekucje. Spółka jednak była podwykonawcą na wielu strategicznych dla Trójmiasta inwestycji.

Vistal zrywa umowę i rezygnuje z budowy mostu na Wyspę Sobieszewską



Budowa mostu na Wyspę Sobieszewską miała zakończyć się pod koniec ubiegłego roku. Jak informowaliśmy w grudniu, z powodu problemów w Vistalu nastąpiło przynajmniej półroczne opóźnienie.

Obecnie mamy kolejną odsłonę kryzysu. Firma Vistal w poniedziałek, 5 lutego, zerwała umowę z Dyrekcją Rozbudowy Miasta Gdańska, a także wystąpiła z konsorcjum firm realizujących inwestycję, czyli z kontraktu z firmami Metrostav a.s. (liderem konsorcjum) oraz spółką Vistal Infrastructure. Powoływała się przy tym na Prawo Restrukturyzacyjne.

Vistal Gdynia S.A. odpowiedzialna była za wykonanie konstrukcji stalowej obiektu, w tym zwodzonych przęseł mostu. Konstrukcja zwodzonych przęseł mostu została wykonana w 85 proc. i znajduje się na terenie stoczni tej firmy.

- Informujemy, że prace na budowie mostu zwodzonego są kontynuowane, a pozostali członkowie konsorcjum Metrostav a.s. oraz Vistal Infrastructere Sp. z o.o. deklarują kontynuację kontraktu. [...] Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, w imieniu pozostałych członków konsorcjum, wystąpiła do Vistal Gdynia S.A. w restrukturyzacji, o wydanie pozostających na terenie spółki elementów konstrukcyjnych zwodzonych przęseł mostu. Obecnie czekamy na odpowiedź Vistal Gdynia S.A. dotyczącą wydania konstrukcji, która umożliwi podjęcie dalszych działań koniecznych do realizacji kontraktu - wyjaśnia DRMG w wydanym oświadczeniu.
Do wykonania pozostało zakończenie produkcji i montaż przęseł zwodzonych, montaż hydrauliki mostu, a także wyposażenia mostu (barierki, wpusty, dylatacje, instalacje elektryczne, teletechniczne i deszczowe na moście), wykonanie nawierzchni drogowej w tym ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej na całym zakresie drogowym, a także ułożenie masy na ścieżkach rowerowych. Wykonanie automatyki i sterowania mostu oraz przeprowadzenie prób i odbiorów mostu zwodzonego, rozbiórkę istniejącego mostu wraz z infrastrukturą drogową przy moście pontonowym oraz przebudowę nabrzeża rzeki po rozbiórce mostu pontonowego.

Termin zakończenia robót, zgodnie z zawartym wcześniej aneksem, przypada na koniec kwietnia 2018 r. Obecnie DRMG przewiduje możliwość wydłużenia kontraktu do końca czerwca 2018 r. Koszt inwestycji to 57 mln złotych.

Kłopoty na budowie S7 na Żuławach



Firma Vistal podpisała wiosną 2016 r. umowę z Metrostavem na wykonanie 16 (ze wszystkich 18) obiektów mostowych w ramach budowy drogi S7 na odcinku Koszwały - Nowy Dwór Gdański za kwotę 49,9 mln zł brutto.

Jednak już we wrześniu 2017 r. Vistal otrzymał pismo od firmy Metrostav, zawierające odstąpienie od umowy w ramach budowy drogi S7 Gdańsk - Elbląg. Jednocześnie Metrostav wezwał do zapłaty kar umownych w wysokości 8,1 mln zł w związku z nieprawidłową realizacją kontraktu.

Dodajmy, że miesiąc później spółka z Gdyni ogłosiła upadłość.

Lokalizacja mostu na kanale Linawy. Lokalizacja mostu na kanale Linawy.

Znika stary most na kanale Linawy, nie powstaje nowy



Przypomnijmy, że w maju 2016 r. ruszył objazd krajowej siódemki na wysokości kanału Linawy - patrząc od Trójmiasta chodzi o odcinek za Wisłą. Zmiany w ruchu wprowadzono z uwagi na fakt potrzeby rozebrania starego mostu i zastąpienia nowym mostem dostosowanym do wymogów nowej drogi ekspresowej.

Po rozbiórce starego obiektu jednak prace budowlane na kanale Linawy toczyły się dużo wolniej.

Byliśmy na placu budowy - na kanale Linawy - w środę. Prace tam zamarły i nie miała na to wpływy pogoda. Na pozostałych odcinkach budowanych przez Metrostav prace trwają mimo ujemnych temperatur.

Zamarła budowa mostu na kanale Linawy - przyszła droga S7. Zamarła budowa mostu na kanale Linawy - przyszła droga S7.

GDDKiA: prace toczyły się wolniej, ale ruszą lada dzień



Inwestor jednak uspokaja.

- Prace na obiekcie nad kanałem Linawy rozpoczęły się trochę później, ponieważ "stary" obiekt długo był używany jako element drogi dla sprzętu wykonawcy pomiędzy dwoma brzegami Linawy. Roboty rozpoczęły się od rozbiórki starego obiektu. Ostatnio były wykonywane prace ziemne - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Być może dlatego dla osoby postronnej postęp mógł być niewidoczny - pogrążone były pale pod podpory.

- W najbliższym czasie będą wbijane ścianki szczelne, następnie będzie wykonywany wykop i betonowanie ław fundamentowych - mówi Michalski.
Poprosiliśmy także o komentarz do sprawy firmę Metrostav, ale nie otrzymaliśmy do tej pory stanowiska.

Budowa drogi ekspresowej S7. Budowa drogi ekspresowej S7.

Główny problem to brak stalowych elementów mostów



Warto przy okazji podkreślić, że sprawa dotyczy mostów, bez budowy których nie ma mowy o otwarciu całej trasy. Oczywiście ekipy budowlane po Vistalu można przejąć, ale nie konstrukcje stalowe. To nie są elementy, które dostać możemy od ręki. Producenci mają swoje kontrakty i na pewno nie będą ich opóźniać, by zapewnić konstrukcje na S7, czy budowę mostu w Sobieszewie.

Dobrze, że Mestrostav wyprosił z budowy Vistal tak szybko. Zyskał czas na odszukanie nowych dostawców elementów mostów. Szkoda jednak, że DRMG sprawę aż tak przeciągnęło i dopiero teraz odcina się od Vistalu.

Miejsca

Opinie (136) 7 zablokowanych

  • w Gdyni co chwile upada jakaś firma i wszyscy mają przez to problemy:( (16)

    • 136 26

    • (10)

      Łoł to Paweł się nie pochwali mostem przed wyborami? A czym ma się pochwalić.Same spektakularne porażki.....

      • 12 28

      • znalazł finansowanie dla wielkiej inwestycji. co w czasie kadencji zrobił szczur? (7)

        • 30 7

        • (4)

          Pomalował pasy rowerowe na dziurawych drogach ;)

          • 39 2

          • Więzienie dla właścicieli, to może się ogarną (3)

            I nie będą fantazjować, w procedurze przetargowej.

            • 10 2

            • To jak ten przetarg był przygotowany? (2)

              Nie można było sprawdzić kondycji finansowej firm startujących? Trzeba to było posprawdzać.

              • 2 9

              • (1)

                to jest sprawdzane...i co?

                • 3 0

              • Tego co sprawdzał na bruk.

                • 0 2

        • Postawił szkaradne śmietniki na skwerze! Ale jaja!

          • 10 0

        • Przez 20 lat nic dla Sobieszewa nie robił.

          Tak cyrklował z Mostem żeby w roku wyborczym przeciąć wstęgę A tu d*pa blada.

          • 4 7

      • I bardzo dobrze, że nie będzie się czym pochwalić. (1)

        Przez 3 lata nic a w roku wyborczym wysyp inwestycji. Tak się za publiczne pieniądze kupuje prywatny dobrobyt.

        • 3 9

        • przez 3 lata nic?!! wyjdźże czasem ze swojej zagrody...

          • 9 2

    • ile ci płacą trollu Horały (1)

      za te codzienne głupawe wpisy?

      • 16 23

      • to juz nie troll Tuska? teraz Horała szkodzi?

        opowiedz o problemach w Gdyni.

        • 23 7

    • w Gdańsku był też amber gold ale się nie utrzymał.

      • 14 11

    • Przez Vistal most na 7 w Ostródzie również opóźniony...

      • 23 1

    • Właśnie!

      Na przykład taka Hydrobudowa Gdańsk! A nie... czekaj...

      • 7 1

  • Kolejny wał? A gdzie nadzór Wojewody? (10)

    Co w tej sprawie zrobił wojewoda któremu podlega GDDKiA ja się pytam?

    • 102 44

    • (2)

      Znowu wygrał przetarg najtańszy oferent licząc że za tą kasę spłaci część długów u kogo innego

      • 13 7

      • jak mam być podwykonawcą firmy, która wygrała przetarg to zawsze sprawdzam (1)

        jakie były ceny ofertowe. Jeśli wygrywający ma cenę np. o 30% niższą niż pozostali to wiadomo, że nie zamierza zapłacić i coś kręci. Przykładowo 10 firm dają cenę w okolicach 100-120 tysięcy (albo milionów - dla potrzeb przykładu bez znaczenia), a tu jakiś nagle wyskakuje z ceną 70 tysięcy. Przecież wiadomo, że jest CO NAJMNIEJ ŹLE POLICZONE, a zwykle ten ktoś planuje nie zapłacić podwykonawcom.

        • 10 0

        • Tak jak piszesz..

          I w takich przypadkach jak zwykle nikogo nie zastanawia dlaczego oferowana cena jest znacząco niższa niż pozostałe.

          • 2 0

    • Wojewoda jest zajęty pilnowaniem kaczyzacji ulic :/

      • 41 9

    • Nie podszywaj się

      • 0 13

    • GDDKiA (1)

      podlega pod Ministra

      • 15 2

      • GDDKiA podlega pod wojewodę!

        To wina pisuarów!

        • 5 7

    • To jest Amber Wał, taka odmiana rodem z półnpcnego-zachodu Gdańska

      • 6 6

    • Jaka kdywa, taka treść, czyli debil do sześcianu

      Gdański oddział GDDKiA podlrga centrali w Wa-wie, a nie Wojewodzie. Ten ostatni nie ma tu nic do gadania. Co najwyżej może żądać wyjaśnień od DRMG jako inwedtora zastępczego dla mostu w Sobieszewie, bo to inwestycja na szczeblu lokalnym.

      • 6 9

    • Dalej pali głupia ta pisia Mendoza!

      • 6 6

  • (9)

    Mostu nie będzie :) Hej młody Junaku, smutek zwalcz i strach! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat, przebiegnie być może, jasna, długa, prosta... :)

    • 100 12

    • (5)

      Dlaczego być może? Ja bym tu dał z pewnością. I od razu od gis.

      • 29 2

      • Ja wam zawsze i wszystko wyśpiewam! (4)

        • 18 8

        • Maliniak to chyba (2)

          z Krakowskiego Przedmiescia

          • 18 3

          • Generalnie to tam są same Maliniaki ! Maliniaki z pisuaru!

            • 11 11

          • w tym pałacyku to od prawie 30 lat same maliniaki pomieszkuja

            • 1 0

        • Pozdrawiam

          Można było coś zrobić ale wiesz.... (tu pociąganie nosem) ;)

          • 4 1

    • A w dolinie Rospudy jest most ale nie ma drogi brawo pisuary

      • 10 6

    • I od razu radośniej (1)

      jak ktoś przypomni Misia, tylko teraz to nie film...

      • 7 0

      • Wtedy to też nie był tylko film. Ot, historia się powtarza.

        • 0 0

  • Problemy GDYŃSKIEJ spółki, nazywajmy rzeczy po imieniu. Jeszcze nam most w Gdańsku sabotują :P

    • 83 24

  • Taka firma (3)

    Niczym lider w budowie stalowych elementów i konstrukcji...
    Albo zarząd dał dooby albo zusy i insi tacy wymęczyli.

    • 71 5

    • (1)

      Pisiorstwo wywaliło ustawa farmy wiatrowe i od tego rozpoczęły się problemy vistalu

      • 24 5

      • No i dobrze! Jeszcze gaz wykończymy, a jak się uda to i benzynę!

        Będziemy jeździć na patriotycznym wyklętym wunglu!

        • 22 4

    • ponoć to zagrywka faktycznie polityczna, ciekawe dlaczego władze Vistalu siedzą cicho, powinni się jasno wypowiedzieć w mediach

      • 9 1

  • Zróbcie z tego afere (1)

    Rangą Skoków to sie wszystko znajdzie...

    • 33 23

    • Te same pisuarowe aferały w obu sprawach są zamieszane!

      • 20 8

  • Widać, że Gdynia się zwija. (3)

    • 87 23

    • (1)

      Taak jak amber gold z Gdańdka

      • 9 13

      • porównujesz szczura do marcina p.:)?

        • 14 4

    • Tak jak lotnisko sie rozwija

      • 8 3

  • Danziger (6)

    To wina budynia i jegi ekipki. Most powinien powstac duzo Wczesniej. Przed ecs czy teatrem szekspirowskim itp.

    • 73 81

    • Hmmm tylko, że te mosty należą a właściwie polegają wojewodzie a nie prezydentowi miasta. (5)

      I tak się sieje plotki :) Skąd Ci się tu nagle budyń wziął?

      • 23 6

      • (1)

        a to nie budyń uknuł dwie kładki na motlawie?!

        • 12 12

        • ?

          A co mają kładki do drogi S7? oj panie pisiorze...

          • 14 6

      • A kto robił pokazówkę na rozpoczęciu budowy? Budyń.

        To budyń wystąpił o środki unijne i to on za to odpowiada. Sobieszewo to dzielnica Gdańska.

        • 9 6

      • Danziger

        Klamstwo. Ty jestes budyn

        • 6 2

      • Danziger

        Chyba u ciebie na wiosce buraku

        • 1 2

  • (4)

    No to będzie atrakcja turystyczna. Nieukończony most.

    • 60 8

    • Budowa trwa bo było konsorcjum. Będzie popr opóźniona

      • 9 0

    • w

      • 1 0

    • Takie "mostowe Łapalice" (też trójmiejska inwestycja).

      • 2 3

    • Dobrze ze nie wybudowany wzdłuż rzeki.

      • 6 0

  • Gdynia upada na naszych oczach :( (2)

    • 95 20

    • To, że jakieś szemrane firmy upadają to nic nowego.

      • 5 14

    • Lecz się człowieku.

      • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane