• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Maciej Naskręt
25 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja przystanku PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

W drugiej połowie 2019 roku powinien być gotowy projekt budowlany rozbudowy linii z Gdyni do Kościerzyny wraz z elektryfikacją. Jego realizacja umożliwi skrócenie podróży pociągów pasażerskich i towarowych przez Kaszuby, a także pozwoli na elektryfikację linii PKM. Pociągiem elektrycznym na Kaszuby mamy pojechać za pięć lat.



Czekasz na elektryfikację linii na Kaszuby?

W poniedziałek władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały kontrakt z biurem projektowym Egis na opracowanie dokumentacji przebudowy linii na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Zamówienie dokumentacji będzie kosztować kolejarzy ok. 16 mln zł. Projekt ma być gotowy za dwa lata. Wtedy będzie można rozpisać przetarg na wykonawcę. Całość przebudowy linii to wydatek ok. 900 mln zł. Część tej kwoty ma być sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę), są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Kolejną przyczyną jest budowa kompleksu handlowego Forum Gdańsk.

- Ruch niektórych pociągów towarowych z uwagi na powstające centrum będzie ograniczony, bowiem gdyby doszło tam, czego nie chcemy, do wypadku pociągu z ładunkiem niebezpiecznym, teren centrum należałoby wyłączyć z eksploatacji. Stąd musi być alternatywna linia kolejowa - mówi Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby. Plan elektryfikacji linii kolejowych na Kaszuby.
Dlaczego elektryfikacja linii na Kaszuby jest ważna dla Trójmiasta?

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM, która ma przebiegać równolegle z pracami na liniach PLK. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE. Obecnie spółka PKM czeka na zatwierdzenie przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych dokumentów projektowych wraz z planowanym nowym przystankiem PKM Gdańsk Firoga.

Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną. Wizualizacja przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik wraz z elektryczną siecią trakcyjną.
Podróż Kościerzyna - Gdynia o 16 minut krótsza

Po przebudowie i elektryfikacji na trasie pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet 140 km/h, czyli o 40 km/h szybciej niż obecnie. To pozwoli skrócić czas przejazdu na trasie Kościerzyna - Gdynia Główna o 16 minut, do około 1 godziny. Projekt usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni, bowiem pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 100 km/h.

- Rozwiązania ujęte w projekcie połączenia Bydgoszcz - Trójmiasto sprzyjają tworzeniu lepszych możliwości dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Realizujemy także ważny cel Krajowego Programu Kolejowego, którym jest poprawa przewozów towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Opinie (117) 1 zablokowana

  • (10)

    czy nie można zrobić elektryfikacji w trzeciej szynie? wygląda fatalnie

    • 26 60

    • Uwaga odpowiadam na pytanie. Jestem ekspertem w tej dziedzinie i nie tylko.
      Odpowiedź jest krótka,ale za to konkretna.Tak można zrobić w 3 szynie. Mam nadzieje,że pomogłem. Pozdrawiam

      • 39 4

    • Tak oczywiście geniuszu. (6)

      A trupy ścieliłyby się gęsto. I nie tylko ludzi ale i zwierząt. Wystarczyłoby żeby ktoś postawił nogę na tej trzeciej szynie

      Czy to wystarczy tobie za odpowiedź?

      • 20 15

      • (4)

        W Wielkiej Brytanii tak jest i jakoś nie słyszałem o trupach z tego powodu.

        • 10 4

        • (1)

          W Wielkiej Brytanii to jeżdżą też po lewej stronie. Wjedź u nas po lewej na obwodnicę i zobaczysz, co się stanie. Nie wszystko jest dla wszystkich!

          • 11 7

          • Albo niech Ci z Angli pojadą po naszej stronie obwodowa :|

            • 6 1

        • W wielkiej brytwnii prad plynie po lewej stronie

          To tak jak w ubraniu. Metka jest na lewej stronie i jej nie widac. Prad plynie po lewej stronie torow i dzieki temu nie kopie.

          • 23 3

        • Odezwał się ekspert od siedmiu boleści. Trzecią szynę stosuje się głównie dla kolei aglomeracyjnych i metra, które jeżdżą w wydzielonych korytarzach transportowych bez dostępu z zewnątrz. W Wielkiej Brytanii na liniach pozamiejskich czy służących ruchowi towarowemu stosuje się normalną górną trakcję tak jak u nas. Trzecia szyna się do tego nie nadaje.

          • 25 0

      • Jak się dobrze zamodli i grubą kopertę da plebanowi, to nie będzie nieszczęść. Podobno.

        • 2 2

    • I kupić dodatkowy tabor? Może lepiej zajmij się robieniem kanapek. To szczyt twoich możliwości.

      • 17 1

    • czytaj ze zrozumieniem - pociagi towarowe!!!

      • 1 1

  • Czemu tak późno (5)

    Ta inwestycja jest jak najszybciej potrzebna.
    Inne inwestycje jakoś da się szybciej zrobić, jednak kolej jest jak zawsze olewana przez wszystkich u góry, aby potem się na nich promować.

    • 66 5

    • (3)

      Tylko parowozy do Kartuz. Ta mieścina jest tak zapyziała,że trochę smogu od parowozów i tak by nie zrobiło różnicy

      • 8 17

      • Kaszuby PKM-kę ciągną (2)

        To z Kartuz jeździ najwięcej pasażerów PKM to w dużej mierze dzięki powiatowi Kartuskiemu PKL inwestuję w linie PKM szerzej bez niepokoju że ten projekt będzie fiaskiem.

        • 11 1

        • Zatem niech Kartuzy to finansuja. Jesli raz na 20 lat tam pojade to i tak zrobie to samochodem

          • 4 12

        • to raczej było wiadome od początku

          ze linia na lotnisko nie ma wiekszego sensu…
          ale na kaszuby już owszem

          • 6 2

    • bo lubimy nasze etaciki

      • 2 1

  • Chyba Gdynia musi podziękować Forum Radunia...

    Nieoczekiwany efekt zabudowy torowiska. Jednak towar do Gdyni pojedzie...

    • 45 3

  • Taa szczególnie jak będą jechać tymi starymi trupami od SKM... (6)

    40 km/h z górki to maks co będzie :) Pamiętam jak w opracowaniu z Gdańska Głównego na Lotnisko miało się jechać 23 minuty (są w internecie grafiki tego planu) czy z Wrzeszcza do Gdyni Głównej w 35 minut (dla porównania dziś to wynosi 46-48 minut). Żeby to wszystko miało sens PKM-ka musi mieć swój stały peron w Gdańsku Głównym (4 peron, zresztą uwaga przeznaczony do dziś dla SKM!), we Wrzeszczu (np drugi, akurat obok SKM), a w Gdyni Głównej-np 5-ty zresztą dziś chyba tam najczęściej się zatrzymuje, by ten chaos z bieganiem po peronach się skończył, plus oczywista oczywistość-rozkład na wyświetlaczach. Częstotliwość kursowania: z Wrzeszcza do Gdyni co 15 minut w szczycie, co 20 minut poza nim w równym odstępach, część pociągów niech kończy w Osowej, z Kartuz do Gdańska co 40 lub 60 minut, dodatkowo pociągi do Gdyni, z Kościerzyny podobnie, na przemian, by się kursy nie dublowały. Pewnie SKM to końca świata będzie już operatorem PKM-ki, więc niech chociaż przez te 5 lat powstanie jeden wspólny bilet metropolitarny (z Kartuzami i Kościerzyną włącznie) w rozsądnej cenie, pomarzyć można, ale wiem, że ten beton na górze jest mentalnie w komunie...

    • 101 9

    • w komunie była 1 spółka PKP i wszystko dobrze funkcjonowało (2)

      a przynajmniej "jakoś" a to "jakoś" była nieporównywalna z dzisiejszym burdelem na kolei. Na Kaszuby dodatkowo szło sporo bezpośrednich PKS-ów. Dziś pomarzyć można o tym dobrobycie

      • 15 2

      • Funkcjonowalo - transport kolejowy to byl glowny sposob transportu wojska (tego walczacego o pokoj)...

        .... wiec infrastruktura musiala byc utrzymana na sensownym poziomie.

        Teraz po wielu latach remontow wracamy tam gdzie bylismy w latach 70-tych: 160 km/h.

        • 14 0

      • SKM ciągle jest PKP SKM

        • 3 0

    • Przyspieszone kursy Kościerzyna - Gdynia; ostatnio jechałem 120km/h Żukago - Gd. Rębiechowo / Diesel PESA

      Śmigają po Magistrali Węglowej 100-120km/h szynobusy, całkiem sprawnie. Do Wrzeszcza nie rozpędzają się przy częstych postojach.

      • 9 0

    • Gdyby czasy przejazdów były takie jak obiecywali to do pracy jeździłbym PKMką

      A tak pozostaje samochód, bo nie zamierzam codziennie tracić 1h dodatkowo na dojazd i powrót.

      • 3 0

    • Ale rowery się zmieszczą :)

      • 1 0

  • (3)

    Zamiast zrobić to za jednym razem przy remoncie linii ,to nie. Trzeba będzie wprowadzić kolejne ograniczenia/przeszkody w kursach bo panowie będą budować linię trakcyjną.Znowu będą nas czekały opóźnienia w kursowaniu pociągów i jak tu teraz dojechać na imprezę pod remizę w Kartuzach ? Pozostaje znowu odpalać bmw e36 z niebieskim podświetleniem progów(wymienione pół roku temu) i jechać ze świnkami na gruby melanż.

    • 50 9

    • To wymaga kolejnych analiz

      • 3 0

    • Slabe

      W Kartuzach nie ma remizy. Pozdrowienia

      • 1 0

    • Zamiast wyciągnąć z kapelusza 900 baniek, których nie ma to nie...

      • 1 0

  • Taaaaaa będzie jak PKM - toalety nieczynne ciągła awaria na przystankach (6)

    Pociągi jeżdzą jak chcą rowerów nie można przewozić nasypy sypią się po ulewie a na koniec okazuje się że Państwo dopłaca do każdego pasażera 20zł . Gdzie prokurator

    • 52 19

    • to nie kwestia PKM (3)

      PKM to elegancka, nowoczesna, dwutorowa linia kolejowa z dużą przepustowością i Vmax=120 km/h na większości trasy.
      SKM to przewoźnik, który ma niedostosowany tabor do oczekiwań pasażerów, którego nie chce (chociaż może) rozpędzić powyżej 60-80 km/h i który układa kiepski rozkład jazdy.

      • 24 3

      • Tabor to akurat kupili nowy (2)

        specjalnie dla PKM, a elegancka to ta linia nie jest.
        Jest ekstremalnie droga i kompletnie nieopłacalna.
        A jej nasypy i wąwozy rozcinają miasto i las bez sensu.
        Urzędnicy płacą za to aby te pociągi jeździły dla ca. 3-4 mln pasażerów ( kilkanaście mln wpływów rocznie ) a koszty ponad 50 mln rocznie

        • 4 15

        • Sądzę, że PKM jest akurat niezwykle dobrą inwestycją

          10 mln przewożonych pasażerów najpóźniej za 3-5 lat.

          Trójmiasto się rozwija. Potrzebuje torowych połączeń, bo drogi nie rozwiążą problemów komunikacyjnych.

          Warto zauważyć, jak PKM wpłynęła na ceny mieszkań przy przystankach.

          • 12 0

        • Nie opowiadaj głupot — a elegancka ? -> jechałeś kiedyś w Dortmundzie tramwajem ???

          Pociągi na polskie standardy i możliwości są przyzwoite, a kolej nigdy nie będzie do końca opłacalna ...

          Nietkniętych Lasów przy trójmieście jest dosyć, a PKM jeździ blisko rozwijających się terenów jak Jasień, Kięłpino, Banino itd. - tam prędzej czy później i tak zostanie wykarczowany teren...

          Może sama kolej się nie opłaca — ale zauważ, ile ludzi dojeżdża nią codziennie do pracy z okolic Kartuz, Kościerzyny itd. - ludzie ze względu na PKM podjęli prace w Trójmiescie — a z tego korzysta gospodarka, przez co będzie więcej podatków dla Urzędników + rozwój całego regionu a na samym końcu korzystamy wszyscy ...

          • 0 1

    • prokurator (1)

      jest na naradzie u ZZ,zastanawiaja sie jak jeszcze dokopac opozycji.

      • 4 0

      • prokurator siedzi w poczekalni na nowogrodzkiej,

        plotkuje z Adrianem o protestach i innych bzdurkach. Pani Basia zaraz poda herbatę

        • 0 1

  • :) (4)

    super :) z niecierpliwością na to czekam :)

    • 20 4

    • no fajnie by było

      wyprowadzić się na Kaszuby, kupić działeczkę z domkiem w cenie mieszkania w 3mieście i dojeżdzać do pracy PKMką bez korków. W sumie spoko alternatywa dla korków na Armii Krajowej, Słowackiego itd

      • 9 0

    • Ja też z niecierpliwością czekam... (2)

      ...aż zrewitalizują linię Glincz-Kolbudy-Pruszcz Gdański i Kartuzy-Sierakowice-Lębork.

      • 7 0

      • tam już chyba dawno nie ma torów (1)

        ukradli jeszcze w latach 90-tych

        • 0 1

        • Na linii Kartuzy - Lębork ruch zawieszono dopiero w 2000, więc raczej nie w 90-tych :)

          Co nie zmienia faktu, że są tam ubytki.

          • 0 0

  • Modernizacja da możliwości... (3)

    ... ale jaki będzie rozkład pociągów, z jaką częstotliwością pojadą, czy będzie taktowany rozkład, skomunikowania, oferta biletowa przewoźnika, czy będą pociągi tylko lokalne czy też i dalekobieżne itp. itd. to dowiemy się z czasem. A to będzie kluczowe do oceny efektów modernizacji.

    • 38 0

    • (2)

      To trasa towarowa. Ruch pasażerski będzie dodatkiem. Choć pewnie znakomicie poprawi dostępnośc komunikacji kolejowej dla południa województwa

      • 8 0

      • sugestywna opinia (1)

        W końcu odezwał się uśpiony głos rozsądku. Start budowy Forum Radunia to uśmiercanie Portu Gdynia, a ta linia powinna i tak śmigać od jakichś 10 lat. Ale to je Polska, a nie kraj z rozsądkiem w tle. Dla przykładu, BCT zmodernizowali, tylko do czego? Fajnie się się oglądało naocznie, jak suwnice z barek "zdejmowali", tylko co one teraz tam robią?

        • 5 0

        • Krótka "kordła" ;)

          Najpierw musiał być Gdańsk "obsprawiony", Euro odświętowane, stadiony pobudowane... Może teraz coś dla regionu i ogółu...?
          Trzymam kciuki! Aby znowu nie spieprzono i przesunięto na "przyszłą pięciolatkę".
          Tak jak to z OPAT\em było...

          • 4 0

  • Trasa Gdynia-Bydgoszcz (2)

    Nie Gdynia-Kościerzyna a Gdynia-Bydgoszcz Panie Naskręt! Zdejmij Pan klapki z oczu. Świat na Kościerzynie się nie kończy! Jak coś to polecam artykuł na Radio Gdańsk.

    • 52 7

    • A moze Gdynia Zakopane?

      • 4 12

    • jak juz to.....

      ....Gdynia Gl.- Nowa Wies Wielka

      • 7 1

  • To mega proste (3)

    Skm to zło
    Wprowadzic alternatywnego przewoznika i odrazu wszystko sie zmieni.

    • 48 4

    • pkp regio

      gdansk - gdynia 4zl a nie 6,5

      • 3 1

    • problem nie tkwi w nazwie "SKM"

      Problemy tworzą ludzie i ich mentalność rodem z socjalizmu lat 60-tych XX w i nie dotyczy to tylko pracowników i zarządzających SKM

      • 6 0

    • uwielbiam ten mroczno przepocony, przesycony przepracowanym olejem i rdzewiejącym żelazem

      zapach współczesnych pociągów SKM

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane