- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (168 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (184 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (133 opinie)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (22 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (97 opinii)
- 6 Wzięli pod lupę punktualność SKM (77 opinii)
Dworzec jak przytułek dla bezdomnych
Remontowany budynek dworca PKP we Wrzeszczu upodobali sobie bezdomni - alarmują nasi czytelnicy. - Bezdomne osoby okupują poczekalnię, piją tam alkohol, śpią, a nawet załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne - pisze nasza czytelniczka. Jej obserwacje potwierdza gdańska policja. Od początku lipca funkcjonariusze podejmowali w tym miejscu kilkadziesiąt interwencji.
Aktualizacja, wtorek, 5 października, godz. 14:30.
Poniżej publikujemy stanowisko spółki PKP, która jest inwestorem modernizacji dworca we Wrzeszczu.
- Obecnie dworzec jest pod opieką wykonawcy prac budowlanych, który przejął go jako plac budowy. W momencie naruszenia przepisów porządkowych przez jakiekolwiek osoby, bez względu na to, czy są one bezdomne, czy też nie, ochrona wykonawcy reaguje, wzywając odpowiednie służby, które podejmują interwencję i stosują przewidziane prawem środki - wyjaśnia Bartłomiej Sarna z biura komercjalizacji, komunikacji i promocji w spółce Polskie Koleje Państwowe. - W tej chwili w dotychczasowym budynku dworca działają kasy biletowe, toalety i poczekalnia. Niemniej jednak w związku z postępem prac na dworcu konieczne będzie wyłączenie w najbliższym czasie poczekalni, z której - jak wynika z naszych obserwacji - podróżni obecnie praktycznie nie korzystają. W dalszej kolejności w budynku obecnego dworca Gdańsk-Wrzeszcz zostaną wyłączone kasy biletowe i toalety, co ostatecznie zbiegnie się z przeniesieniem całości obsługi podróżnych do kontenerowego dworca tymczasowego zlokalizowanego przy tunelu od strony ulicy Dmowskiego.
W 2022 r. podróżnym zostanie udostępniona nowa przestrzeń - w miejsce kilku rozproszonych przybudówek obiekt zyska jedną, spójną, stalowo-szklaną bryłę. Nowy dworzec będzie iluminowany, a na jego dachu zamontowane będą panele fotowoltaiczne, zostanie też nasadzona zieleń.
Zanim to jednak nastąpi, dworzec stał się placem budowy. W dodatku - jak twierdzą nasi czytelnicy - niedozorowanym, co wykorzystują osoby bezdomne.
- Odkąd zaczął się remont na dworcu nie ma tam ochrony. Wykorzystują to bezdomni i kloszardzi. Siedzą każdego dnia w poczekalni i urządzają libacje oraz wchodzą za ogrodzenie, gdzie jest teren budowy. Jestem stałą klientką i współczuję kasjerkom, które muszą w takich warunkach pracować oraz podróżnym, którzy w oczekiwaniu na pociąg nie mogą usiąść, ponieważ poczekalnia zamieniła się w przytułek. W dodatku panie kasjerki mówiły mi, że koło wejścia do kasy menele zrobiły sobie toaletę i się tam załatwiają. Remont stoi w miejscu, a rozpoczęte prace, postawione ogrodzenia i brak ochrony stworzyły idealne miejsce dla bezdomnych. Panie kasjerki dzwonią na policję, ta przyjeżdża i wyprasza bezdomnych, ale oni ciągle wracają - napisała pani Ewa, nasza czytelniczka.
Z problemu zdają sobie sprawę gdańscy policjanci. Jak przyznają, tylko od początku lipca, a więc początku remontu, odebrali z rejonu dworca kilkadziesiąt zgłoszeń dotyczących osób bezdomnych.
- Od początku lipca do końca września policjanci otrzymali 35 zgłoszeń dotyczących rejonu dworca Gdańsk Wrzeszcz - mówi podinsp. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku. - Zgłaszający informowali przede wszystkim o leżących tam osobach oraz grupie osób, które zakłócają porządek. Interwencje, które potwierdzono, kończyły się przewiezieniem osób nietrzeźwych do pogotowia socjalnego, nałożeniem mandatów karnych lub też pouczeniami.
Jesienią problem może się nasilić
O problem z osobami bezdomnymi zapytaliśmy też gospodarza obiektu, spółkę PKP.
Chcieliśmy potwierdzić informację o braku ochrony podczas remontu i powzięte działania, by ograniczyć uciążliwości dla podróżnych i pracowników dworca. Do chwili publikacji artykułu nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi. Gdy nadejdzie, dodamy ją do artykułu.
Tymczasem doraźnie teren dworca patrolowany jest przez policjantów, którzy zdają sobie sprawę, że jesienią i zimą, gdy - zwłaszcza w nocy - zrobi się zimniej, problem z bezdomnymi szukającymi schronienia na dworcu może się nasilić.
- Apelujemy o to, aby zgłaszać funkcjonariuszom wszelkie przypadki zakłócania porządku w tym miejscu, jak i inne sytuacje związane z łamania prawa. Informacje dotyczące osób bezdomnych, które potrzebują pomocy, można też zgłaszać policjantom z pomocą aplikacji Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o interwencje podejmowane przez policjantów wobec osób bezdomnych, funkcjonariusze informują taką osobę, gdzie może uzyskać wsparcie. Na stałe współpracujemy też z instytucjami, które zajmują się osobami bezdomnymi - dodaje Ciska.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-10-01 08:09
Ręce opadają (41)
Doprowadzenie się do takiego stanu to brak poszanowania dla samego siebie. Upodlenie na całego. Za grosz szacunku nie powinno się mieć dla takich jednkstek. Można przecież żyć biedniej,skromnie ale z godnością. Wystarczy chcieć i wziąć się za robotę,jakąkolwiek.
- 289 116
-
2021-10-02 12:49
Zwykłe bydlę jesteś, nic nie warte
- 1 2
-
2021-10-01 20:36
rece opdaja ale na twoj brak szacunku dla innych
- 1 2
-
2021-10-01 16:22
Tak, a Pan Stefan pewnie co tydzien chodzi do kosciolka i slucha ksiedza z ambony. (1)
Uwazaj, zebys sam kiedys tak nie skonczyl. Za kazdym z tych ludzi jest jakas historia. Sami pewnie by nigdy nie pomysleli, ze kiedys tak skoncza. U niektorych jest to niestety juz od dziecinstwa zaprogramowane: alkoholizm, przemoc, brak milosci w rodzine. Tym ludzia trzeba jakos pomoc, aby przynajmiej spedzali ten swoj czas w jakis godnych warunkach.
- 3 3
-
2021-10-03 06:10
Tyle
że oni oprócz 5 zeta nie chcą innej pomocy.
- 2 0
-
2021-10-01 11:05
robota to głupota
picie to jest życie!
- 4 6
-
2021-10-01 10:06
To jest własnie te miłosierdzie elmingów z POKOZycji Polakowi zamiast pomagac to by jeszcze skopali (4)
ale emigrancji z afryki zapraszaja i jeszce chca by ich utrzymywac na nasz koszt a jak przestestwa rovbią to widocznie zamało kasy dostaja!
- 13 13
-
2021-10-02 09:18
Ja popieram ten post
- 3 1
-
2021-10-01 10:41
To jednak prawda.. (1)
..że lizanie ekranu telewizora kiedy przemawia Hanka Koreanka prostuje zwoje mózgowe.
- 5 5
-
2021-10-01 15:17
LOL
ROFL
- 3 1
-
2021-10-01 10:29
opóżniasz się z lekami
- 8 6
-
2021-10-01 09:31
Alkoholizm (4)
Jest niestety chorobą. Moim zdaniem nie powinno się tym ludziom pozwalać tak upadlać, a przymusowo leczyć, nie ma żadnej godności w tym, by oddawać odchody w swoje ubrania itd. myśląc tylko o kolejnej porcji alkoholu. Niestety brak jest rozwiązań prawnych i nie można ich nawet przymusić do mycia i zmiany ubrań. To jest człowiek, który powinien mieć
Jest niestety chorobą. Moim zdaniem nie powinno się tym ludziom pozwalać tak upadlać, a przymusowo leczyć, nie ma żadnej godności w tym, by oddawać odchody w swoje ubrania itd. myśląc tylko o kolejnej porcji alkoholu. Niestety brak jest rozwiązań prawnych i nie można ich nawet przymusić do mycia i zmiany ubrań. To jest człowiek, który powinien mieć tyle samo wolności co schizofrenik biegający z siekierą- to nie jego wina, to choroba, ale jednak są spore szanse, że zaraz ucierpi ktoś postronny.
Także szacunek, miłość, empatia, ale tutaj nie polegają one na zostawieniu tym ludziom prawa do decydowania o sobie. Tak jak dziecku nie pozwolisz się samemu bawić przy ruchliwej ulicy.
No ale brak rozwiązań prawnych i chęci społecznej i politycznej na to.- 40 4
-
2021-10-01 20:23
Alkoholizm to jest nałóg a nie choroba. Równie dobrze mógłbyś nazwać
nałogowe palenie papierosów chorobą tytoniową - zabrzmi to tak
samo absurdalnie.- 9 3
-
2021-10-01 10:07
Jest Ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która pozwala zamknąć alkoholika na przymusowe leczenie. (2)
Tylko co z tego, skoro alkoholik najpierw sam musi chcieć się leczyć i 99% po odbyciu leczenia wraca spowrotem do nałogu, bo takie życie im pasuje?
- 13 5
-
2021-10-01 14:15
Alkoholizmu nie leczy sie pigułką
Pigułka i po sprawie. Niestety. W większości przypadków zdrowa motywacja i chęć to 99% sukcesu. Przy jej braku nie istnieją szanse na powodzenie. Ciężko też oczekiwać, że ktoś kto ma np. 60 lat i pije od 40 i ma już kompletnie rozpuszczony mózg będzie w stanie wrócić na łono społeczeństwa. W niektórych przypadkach to oznacza izolację dożywotnio
Pigułka i po sprawie. Niestety. W większości przypadków zdrowa motywacja i chęć to 99% sukcesu. Przy jej braku nie istnieją szanse na powodzenie. Ciężko też oczekiwać, że ktoś kto ma np. 60 lat i pije od 40 i ma już kompletnie rozpuszczony mózg będzie w stanie wrócić na łono społeczeństwa. W niektórych przypadkach to oznacza izolację dożywotnio (tak jak w niektórych przypadkach schizofrenii, gdzie pacjent już narozrabiał, a dalej nie chce jeść leków). To i tak lepsze dla niego niż robienie we wlasne spodnie, a dla innych niż gdyby mieli usiąść w autobusie na miejscu, które wcześniej zajmował taki jegomość z ładunkiem w spodniach.
A koszty? Spokojnie, z wpływów z akcyzy da się to spokojnie utrzymać.- 8 1
-
2021-10-01 13:15
Skąd te dane?
Przecież nikogo się nie zamyka na leczenie, więc skąd informacja że po jego odbyciu ludzie wracają do nałogu?
- 1 3
-
2021-10-01 09:36
Eee tam
Całkiem im dobrze
- 8 5
-
2021-10-01 08:29
Słabo mi kiedy czytam takie komentarze (11)
To są ludzie. Nie ważne o jakim statusie, przede wszystkim ludzie. Oczywiście dworzec to nie jest rozwiązanie, ale pisanie wyroków i ocen pokazuje, że nigdy nie zajmowaliście sie tematem bezdomnych. To bardzo często ludzie tacy jak my, którzy mieli rodziny, mieszkania, a sytuacja losowa, śmierć bliskiej osoby, choroba, załamanie, doprowadziły do
To są ludzie. Nie ważne o jakim statusie, przede wszystkim ludzie. Oczywiście dworzec to nie jest rozwiązanie, ale pisanie wyroków i ocen pokazuje, że nigdy nie zajmowaliście sie tematem bezdomnych. To bardzo często ludzie tacy jak my, którzy mieli rodziny, mieszkania, a sytuacja losowa, śmierć bliskiej osoby, choroba, załamanie, doprowadziły do tego gdzie teraz żyją. Czasami trwało to latami, czasami bardzo szybko. Tym wszystkim ludziom trzeba starać się pomóc, a nie spychać na margines, aby idąc po kolejną parę modnych adidasów i kolejny shopping nie ubrudzić sobie wzroku takim widokiem. Ogarnijcie się!
- 54 40
-
2021-10-02 09:12
130 plusów otrzymał ten teczowiec pokowiec z Kodu:) Polaka to by utopił ale tych z afryki to dajcie im oni tacy biedni
tylko 500UDS zaplacili za transport
- 2 1
-
2021-10-01 20:38
dla Dulkiewicz wazniejsza jest polityka niz pomoc prztebujacym w Gdansku
- 5 3
-
2021-10-01 13:58
Ci ludzie sami spychają się na margines
Są przecież ośrodki pomocy i noclegownie. Przyjmą każdego - jedynym warunkiem jest trzeźwość. Zatem to ich wybór czy chcą w stanie upojenia leżeć na ławce czy na podłodze dworcowej czy iść trzeżwym do noclegowni, gdzie mogą się umyć i przespać.
- 15 0
-
2021-10-01 11:43
Brawo
Jakże rzadko udaje się przeczytać tak pięknie zredagowany komentarz. Ortografia i interpunkcja jednak istnieją. Dziękuję :)
- 10 0
-
2021-10-01 09:53
Pogubili godność, i społeczeństwo. To już nie ludzie!!! (2)
- 14 28
-
2021-10-02 12:52
Niech zgadnę, obrońca wolności, równości i demokracji
ale tylko wtedy, gdy z kolegą chce pobaraszkować. Fuj. Co za gnój.
- 2 1
-
2021-10-01 10:26
Nie-ludzmi sa ci, ktorzy pogubili czlowieczenstwo
- 20 0
-
2021-10-01 08:36
(3)
Prawda. Ciężko się czasem przedrzeć przez zewnętrzną warstwę, ale gdy się z nimi porozmawia, często okazują się bardzo wrażliwymi, fajnymi ludźmi. Nigdy nie zapomnę, jak w obcym mieście rozwaliłam sobie nogę i jedynym przechodniem, który się mną zainteresował, był właśnie bezdomny...
- 31 8
-
2021-10-01 14:16
To w takim razie bardzo miło, że ci wrażliwi ludzie okazują fajność robieniem pod siebie lub w miejscach typu poczekalnia dworca.
- 9 1
-
2021-10-01 10:53
Prawda (1)
Niektórzy z nich mogą być bardzo dobrze wykształconymi fachowcami. Odrzucili jednak ten cały system, włażenie wszędzie każdemu w d... i postanowili się z tego wszystkiego wyłączyć.
- 15 6
-
2021-10-01 13:22
" wyłaczyć"?
tam w śród nich też są jakieś prawa, jakieś im znane normy i tez muszą ich przestrzegać...
a
Ps. niedawno : do dużego skl. spożywczego ( samoobsługa) weszło sobie 2 bezdomnych,
po chwili między kasami jeden z nich wynosił w rękach po butelce alkoholu ( dobrego alkoholu),
najzwyczajniej ukradł i wychodził " na pewniaka", na szczęście jedna z kasjerek zauważyła,
p.podobnie robili to nie pierwszy raz.
najgorsze, że ci ludzie się nie myją- 6 2
-
2021-10-01 08:20
Chłopie, to co piszesz woła o pomstę (11)
Jest nie tylko nieetyczne, ale ociera się także o bezprawie. Szacunek dla takich jednostek wynika z tego że są nadal ludźmi i zgodnie z naszym porządkiem cywilizacyjnym oraz prawnym - są kimś komu nadal przysługuje poszanowanie i komu należy pomóc.
- 62 61
-
2021-10-01 13:58
to jak im pomagasz?
- 4 3
-
2021-10-01 09:44
(2)
To wez ich do domu
- 62 23
-
2021-10-02 13:46
rozumiem, że ty wszystko sam robisz? leczysz chorych, ścigasz przestępców i budujesz drogi?
- 4 1
-
2021-10-01 10:51
Stefan jest głupi albo jeszcze młody
i niewiele wie o życiu
- 31 23
-
2021-10-01 09:51
Przytul to zaszczane robactwo! To już nie są ludzie i nic im nie przysługuje! (6)
- 29 37
-
2021-10-01 11:59
(1)
obyś zasmakował tego
- 6 20
-
2021-10-01 13:06
Na szczęście niżej niż ty spaść się nie da!
Idź do swoich kumpli meneli, zapachy idealne dla ciebie!
- 11 8
-
2021-10-01 10:28
niektórzy z nich są bardziej wartościowi od ciebie ale się w życiu pogubili (3)
- 34 22
-
2021-10-01 13:05
Jak się pogubił to idzie do psychologa i staje na nogi, a nie chleje od rana do nocy i szcza pod siebie! (2)
- 25 18
-
2021-10-01 13:14
Jak ma pójść do psychologa jak nie jest ubezpieczony? (1)
Zazwyczaj takim ludziom wystarczy trochę pomóc przerwać pętlę beznadziejności i już sami stają na nogi.
- 9 16
-
2021-10-01 14:15
A jak im pomóc? Zrobić zakupy? Nie ma sprawy? Tylko jak wręczysz siatkę z jedzeniem, to jeszcze spytają, czy piątaka bym nie dał? Niestety, popieram Stefana.
- 16 5
-
2021-10-01 08:15
Nie mam szczególnie współczucia.
Przeważająca grupa sama doprowadziła się do takiego stanu i im to odpowiada. Policja powinna wywozic 100km za miasto.
- 54 33
-
2021-10-03 08:34
Miło być zdrowym, pracującym, mającym kochającą rodzinę człowiekiem. (1)
Trzeba także pamiętać o tym, że istnieją wokół nas ludzie, którzy z jakiegoś powodu nie poradzili sobie z życiem. Być może nie byli agresywni, może nie potrafili gnębić innych w pracy. Może był uczciwym człowiekiem, który nikogo nie skrzywdził gdyż miał swoje zasady. Taki los grozi każdemu z nas.
- 19 6
-
2021-10-03 10:11
Są miejsca, które pomagają takim ludziom ale część z nich zwyczajnie wybiera alkohol i nie chce pomocy. Na siłę nie pomożesz tym, którzy nie chcą i tak jest od zawsze.
- 4 0
-
2021-10-01 11:09
Ostatnio (9)
Byłem we wrzeszczu po długiej niebytności musiałem coś załatwić,tak obrzydliwego miejsca ze świecą szukać gdzie indziej,nie zmieniają tego obrazu nawet nowe inwestycje,naprawde trzeba być cięzkim tłukiem żeby za to płacić 10 tyś za metr,wolałbym dojezdzac do pracy 50 km
- 125 27
-
2021-10-02 09:58
E tam ze świecą (1)
A PKS? Coś makabrycznego, tyle, że bez bezdomnych
- 3 0
-
2021-10-03 10:18
Ostatnio miałem okazję przejechać się PKSem
ale był problem, bo wsiadając do autobusu na podrzędnym przystanku miałem kartę kredytową i banknot 100 zł. No i nie było jak zapłacić bo kierowca nie miał wydać. W środku 2 osoby, które nie miały rozmienić. Zaproponowałem przelew, blik, spytałem czy wystawiają kredytowe bilety - nic. No i nie ma jak się wydostać od rodzinki jak bez samochodu
ale był problem, bo wsiadając do autobusu na podrzędnym przystanku miałem kartę kredytową i banknot 100 zł. No i nie było jak zapłacić bo kierowca nie miał wydać. W środku 2 osoby, które nie miały rozmienić. Zaproponowałem przelew, blik, spytałem czy wystawiają kredytowe bilety - nic. No i nie ma jak się wydostać od rodzinki jak bez samochodu jesteś. W końcu doszliśmy do porozumienia, że będzie zbierał pieniądze z biletów i mi odda jak już będzie miał. Ale nie uzbierał całości a ja machnąłem ręką na to czego mi nie wydał w całości... no ale mamy 2021 rok i żeby coś takiego?
- 2 0
-
2021-10-02 08:38
Budynek państwowy
PiS jak zwykle zaimponował
- 1 2
-
2021-10-01 22:32
Wrzeszcz i Strzyza
Śmierdząca patola i szczury. Mieszkam tu od roku i coraz bardziej żałuję. Kamienica ma przejść remont ale co z tego....
- 5 6
-
2021-10-01 12:04
10 tys za metr ??? (2)
Chetnie kupie mieszkanie we Wrzeszczu w takiej cenie...
- 17 1
-
2021-10-01 21:41
Masz nawet taniej, pelno ofert sprzedazy mieszkan
we Wrzeszczu na tym portalu. Lec i kupuj mieszkania w kamienicach :)
- 0 4
-
2021-10-01 21:10
No to kup sobie 100 metrów w kamienicy :)
- 0 1
-
2021-10-01 11:48
Nasze władze, niezależnie od PKP
podjęły decyzję o nie wnoszeniu do PKP postulatu o koncepcji miejsca nawiązującej do ducha otoczenia. Liberalizm po PeOwsku: nie wtrącam się w swoje sprawy...
- 10 12
-
2021-10-01 11:27
Browar Gdański jest fajny
- 13 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.