• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziewięć biur gotowych zaprojektować nowy Wiadukt Biskupia Górka

Maciej Naskręt
25 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku. Widok z poziomu torowiska kolejowego. Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku. Widok z poziomu torowiska kolejowego.

Gdański ZDiZ zakończył przyjmowanie wniosków o dopuszczenie do przetargu na opracowanie projektu budowy nowego Wiaduktu Biskupia Górka. Zamówieniem wartym 2,5 mln zł zainteresowanych jest aż dziewięć firm, w tym cztery z Gdańska.



Wiadukt Biskupia Górka w zimowej scenerii.

W poniedziałek upłynął termin, w którym firmy projektowe i konsorcja mogły składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na opracowanie projektu budowy nowego Wiaduktu Biskupia Górka zobacz na mapie Gdańska. Do Zarządu Dróg i Zieleni zgłosiło się dziewięć firm i konsorcjów.

Inwestycją zainteresowane są cztery największe gdańskie biura projektowe: BPBK, Transprojekt Gdański, Mosty Gdańsk i zlokalizowany na Wyspie Sobieszewskiej Europrojekt Gdański. Konkurencja jest spora. To nie dziwi, tym bardziej, że Gdańsk na dokumentację projektową przeznaczył w budżecie ok. 2,5 mln zł.

Koncepcja przebudowy Wiaduktu Biskupia Górka. Koncepcja przebudowy Wiaduktu Biskupia Górka.
Niewykluczone, że wykonawcę dokumentacji poznamy w maju tego roku.

Zostanie wyłoniony w dwuetapowym postępowaniu. W pierwszej fazie inwestor, czyli Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, bada wnioski firm gotowych opracować dokumentację. Do drugiego etapu zostaną zaproszeni projektanci, którzy spełnią wymogi określone w przetargu. Wtedy też biura będą miały 30 dni na przesłanie oferty cenowej.

Projekt będzie realizowany na podstawie koncepcji opracowanej kilka lat temu przez firmę BPBK.

- Największą jej zaletą jest likwidacja już wiekowego Wiaduktu Biskupia, ale też odkorkowanie Traktu św. Wojciecha w relacji do centrum poprzez likwidację lewoskrętu z ul. Okopowej w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Dla nich zostanie wytyczona nowa droga od strony torów kolejowych pod nowym Wiaduktem Biskupia Górka - mówi Jan Kosiedowski, prezes spółki BPBK.

Czy korzystasz z Wiaduktu Biskupia Górka?

Plan budowy

Na nowym obiekcie ruch w przeciwnych kierunkach będzie odseparowany. Będą dwa równoległe przęsła i tym samym dwie jezdnie. Nie będzie - tak jak dotychczas - jednej jezdni z czterema pasami - po dwa w każdą stronę.

Co ważne, planowana budowa wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha będzie prowadzona bez wyłączania ruchu. Najpierw wykonawca zbuduje wiadukt kilka metrów na północ od starego obiektu. Po oddaniu nowego wiaduktu nad torami przerzucony zostanie na niego ruch z i do centrum Gdańska, a w drugiej fazie robót zostanie rozebrany stary obiekt, na którego miejscu budowany będzie nowy wiadukt.

Projekt nowego obiektu ma uwzględniać także dogodny dojazd do parkingu przy ul. Okopowej, z którego korzystają pracownicy i klienci Urzędu Marszałkowskiego oraz Urzędu Wojewódzkiego. Jest to o tyle istotne, że obie placówki planują tam budowę dwukondygnacyjnego podziemnego parkingu.

Obecny Wiadukt Biskupia Górka jest w fatalnym stanie. Przypominają o tym choćby znaki, które są ustawione przed wjazdem. Nie mogą tam poruszać się pojazdy o masie całkowitej wyższej niż 30 ton. Tymczasem dla podobnych obiektów inżynierskich ograniczenie zwykle wynosi 50 ton. Ponadto wprowadzono dopuszczalną prędkość dla pojazdów ciężarowych - 30 km/h. Spowodowane jest to słabym zabezpieczeniem - barierami energochłonnymi, które mogłyby zawieść w czasie zdarzenia z udziałem właśnie ciężarówki.

Na razie trudno wskazać władzom Gdańska termin rozpoczęcia prac budowlanych na wspomnianym wiadukcie.

Nowa Cienista - melodia przyszłości

Ponadto w ramach zamówienia zostanie opracowana koncepcja przebiegu ul. Nowej Cienistej. Nowa droga miałaby wieść nad Kanałem Raduni, Traktem św. Wojciecha oraz torami kolejowymi i włączałaby się w okolicach planowanego węzła Czerwony Most w ul. Nową Sandomierską i ul. Nową Podmiejską.

Firmy i konsorcja, które są gotowe opracować projekt rozbudowy Wiaduktu Biskupia Górka.

1. Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o., Zakład Usług Mostowych WIK Sp. z o.o., Zakład Usług Mostowych ''WIK" Witold Kaliński
2. Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
3. URS Polska Sp. z o.o.
4. Voessing Polska Sp. z o.o.
5. Konsorcjum firm: Mott MacDonald Polska Sp. z o.o. i Mott MacDonald Limited Mott MacDonald House
6. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A.
7. Halcrow Group Limited
8. Mosty Gdańsk Sp. z o.o.
9. Europrojekt Gdańsk S.A.

Miejsca

Opinie (36) 7 zablokowanych

  • Tylko nie Kosiedowski, tylko nie oni!!!!! (2)

    • 29 16

    • chyba sie komus cos popier**********

      2,5 mln za projekt? brawo gdansk i jednostka podlegla ZDIZ. po raz kolejny widac jaka inwestor posiada wiedze, i jak liczy koszty. a moze jestem dinozaurem

      • 6 20

    • Jak nie Kosiedowski, to Transprojekt i wyjdzie na to samo bagno :)

      • 7 14

  • dymany tekst (3)

    na co komu ta informacja, projekt to początek drogi....każdy chce konkretów, a nie że ktoś to zaprojektuje, a może jak się znajdzie kasa to zbuduje.

    • 28 23

    • mów za siebie (1)

      najlepiej, żeby nikt nic nie mówił o sposobie wydatkowania publicznych pieniędzy?

      • 18 5

      • to

        Nie oto chodzi..ale o mielenie tematu na wyrost.

        • 10 6

    • czego to nieobiecywano już w Gdańsku?

      wiadomo że to miejsce jest mało strategiczne.. nowa SKM jest ciut dalej.

      • 3 13

  • Wygra najtańszy

    A potem co chwila remont
    standard

    • 38 19

  • Cóż za stylistyka w tytule!!! (1)

    • 16 4

    • równoważnik zdania, tak się dziś pisze w wielu czasopismach w Polsce, w motoryzacyjnych szczególnie

      "Klima i skórzana tapicerka w standardzie".

      • 5 0

  • ile czasu od projektu do realizacji ??? (2)

    10 lat

    ZDIZ jakoś nie może sobie poradzić z remontem ul. Piecewskiej na Morenie od 20 lat

    • 20 10

    • Rozwalić i wybudować za lat 30

      Przynajmniej na jakiś czas da radę odciąć mordownię Oruńską :D

      • 4 9

    • I trzeba bedzie wszystko mod początku uzgadniać, bo dotychczasowe stracą ważność

      Do tego nowe normy, nowe pomysły i dawaj - kolejny przetarg, który wygra ..... znowu BPBK

      • 5 2

  • Mosty i Wiadukty Polskie ! az łza sie w oku kreci jak piekne to historie :)

    Plany , przetargi , zezwolenia , ekipy w trudzie i czola pocie , prezesi z premiami i usciski premierow bo w tym czasie premierow wielu sie zmienia, znowu premie bo obliczenia nie tak poszly i betonu potrzeba wiecej . Ech cale historie ! a potem ksiadz i szampan i wstegi przeciecie ! dzieci prezesa placza i zona w futrze . A w tym czasie swiat juz lotniskowce atomowe zbudowal i rakiety Nasa polecialy na Marsa ale swiat sie nie zna jak wiadukty zbudowac wiec My im pokazemy :)

    • 20 8

  • biskupia?! (3)

    odkąd to żyjemy w kraju wyznaniowym! górka OK ale nigdy biskupia bo to zalatuje klerykalizmem! tak jest ze świętokrzyskim.. to też trzeba zmienić

    • 12 51

    • zmień głowę

      To może ta nazwa Ci się spodoba, Bischofsberg ,pewnie też nie bo historyczna

      • 6 0

    • ;)

      • 4 0

    • Tylko udowadniasz,

      że antyklerykałowie, to istoty bezmózgie, a na pewno niedouczone. Nie pierwszy to zresztą przykład. Biskupia górka nosi taką nazwę od wielu wieków, ponieważ była własnością biskupów włocławskich, którzy tutaj mieli swoją letnią rezydencję... Widzisz, jakie to proste? Wystarczyło pomyśleć, dowiedzieć się czegoś, a nie tak od razu najeżdżać. To może teraz pomyślałbyś i dowiedział się czegoś na temat Boga, to może skończyłbyś z tymi ateistycznymi bzdurami?

      • 4 1

  • tak projektują ze potem przez 10 lat poprawki robią (1)

    • 12 10

    • zalać budyniem

      lepsze rozwiązanie

      • 2 3

  • zalać betonem, jak to mają włodarze nasi kochani

    mają w zwyczaju, albo walnąć coś na wzór ECS

    • 7 10

  • Przecież ten wiadukt jest na Zaroślaku, na Biskupiej Górce to może być jedynie wiadukt na początku Armii Krajowej

    • 25 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane