Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

25 maja 2016 (artykuł sprzed 5 lat)
Krzysztof Koprowski
Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów. Więcej zdjęć (3)

Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

fot. Trojmiasto.tv

Średnio w ciągu doby tunel pod Martwą Wisłą pokonuje ponad 25 tys. pojazdów.

fot. Trojmiasto.tv

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska znacznie zmniejszyło liczbę aut przejeżdżających przez centrum miasta, ale jednocześnie przyczyniło się do zwiększenia liczby pojazdów na Drodze Zielonej. Urzędnicy zapewniają, że wykorzystają tę okazję do poprawy ruchu pieszego, ale zmiany, poza Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska, będą kosmetyczne.



We wtorek minął równo miesiąc od uruchomienia dla kierowców przejazdu pod Martwą Wisłą. Przed i po otwarciu tunelu postanowiono dokonać pomiarów natężenia ruchu w 16 newralgicznych punktach - przede wszystkim na drogach w centrum miasta oraz na dojazdach do tunelu.

- Tunel przyniósł ogromną ulgę w Śródmieściu i na ulicach do niego prowadzących. Im bliżej centrum miasta, tym spadki w ruchu są większe - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej - Widzimy pogorszenie sytuacji tam, gdzie to było prognozowane, czyli na skrzyżowaniu al. Hallera i ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Tutaj na pewno musi być podjęty pewien zakres działań, by zmierzyć się z nowym wyzwaniem.
Na razie tym rozwiązaniem ma być włączenie do systemu Tristar kolejnych skrzyżowań w pasie nadmorskim, a docelowo niewykluczona jest budowa kolejnego etapu Drogi Zielonej.

- Mamy 50 proc. ulic z prędkościami maksymalnymi 30 km/h i skrzyżowaniami równorzędnymi i tam, gdzie mamy ulice w bezpośrednim otoczeniu zabudowy mieszkaniowej, tam ruch uspokajamy. Dajemy jednak kierowcom alternatywę - budujemy ramę komunikacyjną, która pozwoli uspokoić ruch tam, gdzie jest to potrzebne - dodaje Grzelak.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Zasada ograniczania ruchu ma działać częściowo również w centrum miasta. Urzędnicy, poza wprowadzeniem w przyszłym roku zmian na Podwalu Przedmiejskim, zapowiadają także - mniej odległe w czasie - przeprogramowanie świateł z korzyścią dla pieszych.

- Spadek liczby aut daje możliwość zmian cykli w kierunku krótszego oczekiwania na światło zielone dla pieszych oraz pozwoli na wytyczenie jednoetapowego przejścia przez Hucisko zobacz na mapie Gdańska - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jednocześnie już sama myśl o wytyczeniu przejść naziemnych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, gdzie po otwarciu tunelu zniknęło średnio w ciągu doby więcej aut niż na Podwalu Przedmiejskim, paraliżuje włodarzy.

- Dzisiaj tego nie rozważamy [wytyczenia przejść naziemnych - red.]. Nadal jest to główna arteria komunikacyjna Gdańska. Mówmy o zrównoważonym rozwoju. Uprzywilejowanie pieszych i rowerzystów jak najbardziej "tak", ale to musi być robione z głową - przekonuje zastępca prezydenta Gdańska.
Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej. Więcej zdjęć (3)

Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Trudno powiedzieć, ile jeszcze dróg trzeba zbudować w Gdańsku, by władze odważyły się zlikwidować przejście podziemne przy Bramie Wyżynnej.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Przypomnijmy, że na Podwalu Grodzkim i tak wkrótce powstanie nowa sygnalizacja świetlna. Będzie ona zlokalizowana na wysokości dawnej przychodni kolejowej zobacz na mapie Gdańska i posłuży do kolizyjnego włączenia się aut z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego, czyli nowej ulicy budowanej wraz z centrum handlowym na Targu Siennym i Rakowym.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym, Piesi w potrzasku przez budowę centrum handlowego

Dla kierowców planuje się wkrótce podniesienie maksymalnych prędkości na Trasie Sucharskiego i w tunelu pod Martwą Wisłą. Na Trasie Sucharskiego od węzła z Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańska aż po Węzeł Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska będzie obowiązywała maksymalna prędkość 100 km/h, zaś w samym tunelu 70 km/h.

Dodatkowo w oparciu o pozytywne efekty zmiany ronda w ciągu ul. Marynarki Polskiej na rondo turbinowe, także rondo na Węźle Ku Ujściu zyska podobną organizację ruchu.

Czytaj też: Trasą Sucharskiego pojedziemy 100 km/h, Umiesz jeździć po rondach? Wydaje ci się

Tunel pod Martwą Wisłą z lotu ptaka.

Tunel pod Martwą Wisłą okiem kierowcy.

Czy odczuwasz, że tunel usprawnił poruszanie się po mieście?
47%

tak, ale jest to widoczne tylko w centrum

23%

tak, ale obawiam się, że efekt może być chwilowy i korki wrócą

30%

nie, a w niektórych rejonach miasta wręcz pogorszył

zakończona

łącznie głosów: 1132

Opinie (310) 3 zablokowane

  • Tak urzędnicy degradują miasto. (30)

    Podwyżka cen biletów, nowe drogi, coraz więcej samochodów gwarantuje jedno korki, smród i hałas.

    Współczuję ludziom którzy kupili mieszkania w pasie nadmorskim po 10-12 tys za m2. Jak im wybudują Drogę

    Podwyżka cen biletów, nowe drogi, coraz więcej samochodów gwarantuje jedno korki, smród i hałas.

    Współczuję ludziom którzy kupili mieszkania w pasie nadmorskim po 10-12 tys za m2. Jak im wybudują Drogę Zieloną to poczują się jak mieszkańcy okolic obwodnicy którzy kupili po 3 tys za m2. Na Jelitkowskim Dworze droga będzie przebiegała kilka metrów od okien, będzie głośno i śmierdząco.

    • 218 129

    • Ale za to mieszkańcy Stogow się cieszą

      Im nieruchomosci zdrożeją:) Droga Zuelona była w planach od 30 lat, wiedzieli gdzie się wprowadzają

      • 91 14

    • (2)

      Siejesz propagande

      • 19 22

      • Janusz z moreny ma radochę (1)

        • 18 9

        • Moje mieszkanie na osowej zdrożeje jak zrobią tunel :) buspasem dojadę szybko do oliwy i nie będę musiał jeździć pkm :)

          • 13 9

    • (14)

      To wsiadac na rower!

      • 12 13

      • Jak wsiądę na rower to mi korki pod oknem znikną? (13)

        Zobacz kto głównie tworzy korki, bo nie są to rejestracje GD.

        • 26 15

        • (2)

          i jak myślisz zbudowanie tunelu pod pachołkiem zachęci czy zniechęci ludzi z takimi rejestracjami do przyjeżdżania samochodem?

          • 15 1

          • jestem przeciwny budowie tunelu pod Pachołkiem (1)

            • 20 10

            • bo nastąpi efekt tunelowania kwantowego

              i Bozony się rozbiegną po okolicznych trawnikach
              i będą nocą zakłócać spokój

              • 3 0

        • bo to słoje są, które ciagną jak mucha do g... (9)

          w woj. warmińsko-mazurskim chyba już same staruszki zostały

          • 21 19

          • (4)

            Sprzątnij g... to muchy znikną.

            • 13 5

            • zostaniesz w swoim województwie, to mniej g... do sprzątania tutaj będzie (3)

              zamiast coś u siebie budować, to uciekają jak szczury z tonącego statku

              • 13 10

              • fbfgxb (2)

                słoik to masz na szyi...każdy ma prawo mieszkać gdzie chce i budować się gdzie chce, jak ci to przeszkadza kup apartament z murem i szlabanem w polu. Ludzie przyjeżdżają by pracować dla trójmiasta a nie brać zasiłki,

                słoik to masz na szyi...każdy ma prawo mieszkać gdzie chce i budować się gdzie chce, jak ci to przeszkadza kup apartament z murem i szlabanem w polu. Ludzie przyjeżdżają by pracować dla trójmiasta a nie brać zasiłki, napędzają rynek pracy. To nie wina np. Elbląga że wcielono miasto w jakieś mazury z którymi nie ma nic wspólnego. Olsztyn od 1998 roku grabi te miasto i zabiera wszelkie pieniądze potrzebne na rozwój. Nawet sprawił że aglomeracja Olsztyńska zbudowała sobie linie tramwajową kosztem rozbudowy istniejącej ponad 100 lat elbląskiej linii tramwajowej. Do 1998 roku Elbląg miał potencjał. Dziś zżera go Olsztyn stąd ludzie uciekają do trójmiasta

                • 11 8

              • Ale podczas reformy Elbląg chciał do Warmii

                Jak dobrze pamiętam to Elbląg nie chciał być w pomorskim tylko w Warmii bo Gdańsk miał być konkurentem polecam lekturę z tamtego okresu . Nawet protesty były ze Gdańsk jest bee i ze chcemy do Olsztyna

                • 14 1

              • Elblag mial potencjal, dobry zart

                • 2 1

          • dobrze za 5 lat kupie sobie dzialke taka (2)

            mala mnie duzo nie trzeba tak z 70 hektarow i zbuduje dom

            • 2 0

            • 70 to mala, wez taka ze 140

              • 1 0

            • 70 to mala, wez taka ze 140

              • 1 0

          • po minusach widać, że słojów w 3mieście coraz więcej

            • 3 0

    • Ale Adamowicz mieszka w Jelitkowie (1)

      Jemu nic nie wybudują w okolicy poza prywatna ścieżka rowerowa.

      • 30 3

      • bo on mieszka w strefie Natura2000

        • 17 0

    • Jak to ktoś kiedyś ładnie napisał: w Polsce nie rządzi PiS czy PO, tylko kierowcy:(

      Może w tym stwierdzeniu jest mała przesada, ale tylko mała. Brakuje ludzi z wizją, a rządzący kierują się chwilowymi wynikami poparcia w sondażach. Za cenę władzy są w stanie truć ludzi dotując kopalnie, cofając środki na modernizację ogrzewania, zezwalając na import starych aut, zezwalanie na nielimitowany wjazd samochodom do centrum miast.

      • 27 11

    • dobrze wam tak - wszystkim jest ciezko

      wy nie jeździcie obwodnicą?

      • 9 6

    • (2)

      Ciekawe ile zapłacili za te art sponsorowane, już się nie da czytać jaki ten most wspaniały...

      • 6 4

      • który most?

        • 6 1

      • podane sa konkretne dane

        podwazasz ich autentycznosc?

        • 2 1

    • dwadzieścia razy otwierany tunel za PO (1)

      jako propaganda sukcesu...

      • 6 11

      • kiedy otwierano go pozostale 19 razy

        chyba przegapilem

        • 8 2

    • Bajki (1)

      Mieszkania przy obwodnicy kosztują od 4 tysięcy w gore.

      • 2 0

      • I te 4 to kowale jedynie raczej. Inne osiedla więcej

        • 1 0

  • I to taka radość, że nad morzem więcej aut, spalin i smrodu? (17)

    • 142 45

    • (12)

      To nie radość. To sprawiedliwość.Mieszkańcy wszystkich dzielnic maja te same prawa. Dotychczas dzielnice południowe są traktowane po macoszemu. Nie ma tam skm, pkm jedzie tam gdzie nie ma budynków a do najbliższego

      To nie radość. To sprawiedliwość.Mieszkańcy wszystkich dzielnic maja te same prawa. Dotychczas dzielnice południowe są traktowane po macoszemu. Nie ma tam skm, pkm jedzie tam gdzie nie ma budynków a do najbliższego tramwaju trzeba dojeżdżać autobusem. Sieć ścieżek rowerowych i rozwiązania komunikacyjne wołają o pomstę do nieba. Tunel dal tym ludziom alternatywe

      • 22 45

      • Co za debil. (4)

        Jak ty masz gorzej to inni też mają mieć i nazywasz to sprawiedliwością? Mieszkańcy Dolnego Tarasu zapłacili dużo więcej za m2 mieszkania i dlatego mają lepiej.

        • 43 18

        • zapłacili więcej, bo dali więcej zarobic deweloperowi (1)

          • 9 13

          • grunty są mega drogie.. większość wieżowców stoi na niewykupionym gruncie tylko wieczystym

            • 1 2

        • (1)

          sorry ale jest tutaj jeden debil i jesteś nim ty palancie.

          • 4 11

          • a nie bo ty

            • 3 1

      • (1)

        Sprawiedliwosc???? Sprawiedliwosc by byla gdyby sie i tu i tu POLEPSZYLO.

        Teraz jest zle w obu miejscach. Taka mentalnosc Kalego.

        • 18 3

        • nie, teraz się polepszyło w innych miejscach

          • 4 5

      • a na Suchaninie nie ma niczego :) (3)

        Dzielnica w bliskim sąsiedztwie Śródmieścia.

        Nie ma tramwajów.
        Nie ma PKMki.
        Nie ma ścieżek rowerowych.
        Nie ma SKM.

        Ale za to jest spokój :)

        Założę się, że nawet

        Dzielnica w bliskim sąsiedztwie Śródmieścia.

        Nie ma tramwajów.
        Nie ma PKMki.
        Nie ma ścieżek rowerowych.
        Nie ma SKM.

        Ale za to jest spokój :)

        Założę się, że nawet część Gdańszczan nie ma pojęcia gdzie jest Suchanino. To jest właśnie magia tej dzielnicy - nikogo nic ona nie obchodzi, i jest spokojnie...

        • 16 0

        • nie ma niczego, a radość wielka

          • 9 0

        • jak to nie ma niczego jak wszystko jest

          • 2 0

        • kononowicz jest z suchanina?

          • 0 0

      • wlasnie dlatego cena za metr na Poludniu wynosila 3-4 tys.

        a cena za metr na Dolnym Tarasie nie schodzi ponizej 5-6 tys. (a w nowym budownictwie to najczesciej okolice 8 tys. zl)

        • 7 0

    • Nie dopisałeś jeszcze jednego roszczenia gdyby ktoś jeszcze nie wiedział, a mianowicie pozwolić rowerzystom pod tunelem jeździć na kłezie

      • 6 6

    • (1)

      Gdzie ty masz w Gdansku morze?

      • 3 28

      • Nad jeziorem

        • 9 1

    • Tak,

      bo spaliny i smród lecą nad morze i potem do Szwecji.
      A Gdańsk zostaje czyściutki.

      • 16 3

  • (22)

    To chyba było oczywiste , że w jednym miejscu ruch zmaleje a w drugim będzie większe natężenie. Z roku na rok będą większe korki i ruch na ulicach miasta z prostej przyczyny .Coraz więcej ludzi ma samochody.Ale dla tłuków to abstrakcja aby taki banał zrozumieć.

    • 124 21

    • W jednym zmaleja w drugim wzrosna (17)

      Ale ogolnie to wzrosna?
      Cos nie spojna jest Twoja wypowiedz

      • 7 17

      • (8)

        Oczywiście ,że ruch na drogach wzrośnie ! Jeśli miasto się powiększa , w regionie rozwija się gospodarka , co roku jest więcej młodych kierowców to naturalnym zjawiskiem jest większy ruch na drogach oraz korki. Trzeba być wybitnym ćwokiem aby tego nie dostrzec. Zobaczymy jak za 5 lat się sprawdzi tristar...Banda tłuków nie ma wyobraźni!

        • 16 12

        • Jadwiga czy inny Janusz (5)

          Wyluzuj z obrażaniem innych! Chyba, że to twoje "naturalne zjawisko" umysłu.

          Nikt nie mówi, że nie będzie korków ani, że miasto się nie rozwija - gospodarczo, urbanistycznie itd. Normalnym jest też chęć

          Wyluzuj z obrażaniem innych! Chyba, że to twoje "naturalne zjawisko" umysłu.

          Nikt nie mówi, że nie będzie korków ani, że miasto się nie rozwija - gospodarczo, urbanistycznie itd. Normalnym jest też chęć ograniczenia ruchu w centrum. Robiąc takie istotne dla życia dzielnicy zmiany należy jednak zmodernizować istniejącą infrastrukturę (ot, choćby poszerzyć Czarny Dwór, wydłużyć prawoskręt, lepiej ustawić światła na skrzyżowaniach etc.)

          • 14 8

          • (2)

            Owszem nie neguje tego ,ale po co wmawiać ludziom ,że korków nie będzie ?

            • 8 3

            • To ludzi w Trójmieście przybywa? (1)

              Na pewno? Czy może jednak nie?

              • 5 1

              • przybywa nowych z samochodami

                • 3 0

          • Poszerzanie drog tylko zwieksza korki, halas i smrod, bo jeszcze wieksza ilosc kierowcow wjezdza na taka droge.

            • 10 7

          • Czyli walczac z nadwaga chcesz po porstu kupic szersze spodnie?

            A moze inwestowac w komunikacje publiczna? Mowie o rzeczywistej komunikacji mogacej konkurowac czasem przejazdu z samochodem w godzinach szczytu.

            Przy tym latwa w rozumieniu taryfa biletowa wspolna na miasto

            A moze inwestowac w komunikacje publiczna? Mowie o rzeczywistej komunikacji mogacej konkurowac czasem przejazdu z samochodem w godzinach szczytu.

            Przy tym latwa w rozumieniu taryfa biletowa wspolna na miasto / aglomeracje.

            Nawet jak zbudujecie i 100 nowych drog, to jedyne co sie uda osiagnac to jeszcze wiecej samochodow i jeszcze wiecej korkow, bo ludzie nie beda chcieli zyc w miescie wsrod spalin i halasu, wiec zamieszkaja przy obwodnicy.

            • 12 3

        • tak tak, gospodarka się rozwija, chyba tylko w sektorze budowlanym (1)

          słoiki na potęgę opuszczają swoje wiochy i prą na zachód

          • 7 2

          • dzieki temu sporo miejscowych ma prace jako stroze na tych budowach

            • 0 1

      • wiele krajów w Europie wprowadza regulacje na rzecz hybrydowych i elektrycznych (7)

        Dość już 15, 20, 25 letnich trupów sprowadzanych z niemiec.

        nie róbcie smietnika z polski, nie trujcie ludzi i srodowiska!!!

        • 21 6

        • Jakie płace takie auta (6)

          Jak byłoby mnie stać to kupowałbym auto z salonu i jak każdy europejczyk wymieniał bym je co kilka lat na nowy model.Nie dość ,że nowe auta są drogie to jeszcze kredyty na nie lichwiarskie.

          • 26 10

          • chyba Ty

            • 2 7

          • (4)

            Zgadzam się z przedmówcą. Ktoś kiedyś w komentarzach napisał żeby podnieść cenę paliwa do 25 zł za litr i wtedy wszyscy się przesiądą do autobusów tylko nie wziął pewnie pod uwagę tego że bilety za przejazd też prawdopodobnie kosztowały by około 22 zł.

            • 19 3

            • to się przesiądą czy nie? (1)

              W Gdańsku najwięcej przewozów jest i tak za pośrednictwem tramwajów i SKM

              • 3 0

              • Dokładnie, zwłaszcza że one dojeżdżają w każde miejsce w Gdańsku

                • 1 2

            • (1)

              zrobić ulgę na paliwo dla transportu publicznego 80% i no problem

              • 3 2

              • kto zaplaci za ulge?

                Nie ma nic za darmo

                • 5 4

    • Jak ja wam zazdroszczę tego tunelu

      • 11 6

    • coraz więcej przyjezdnych słojów, dlatego są coraz większe korki (2)

      • 6 10

      • zalosny jestes z tymi slojami (1)

        od ilu lat w Gdansku? 8?

        Czy moze urodzony gdanszczanim - czytaj tata z Elblaga, mama z Leborka.

        A moze dziadek przywieziony w wagonie bydlecym z wioski na dziesiejszej Litwie?

        Kiedy zrozumiecie, ze w Gdansku praktycznie nie ma ludzi, ktorzy moga sie uwazac za mieszczan gdanskich z dziada-pradziada.

        • 10 6

        • z Elbląga? to by była porażka

          to już lepiej z Suwałk być

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.