- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (425 opinii)
- 2 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (107 opinii)
- 3 Mała uliczka, duży problem (123 opinie)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (257 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (100 opinii)
Elektryczne autobusy na ulicach Gdyni. Pierwsze koty za płoty
Elektryczne autobusy wyjechały na ulice Gdyni. Podczas pierwszych godzin kursowania nie zabrakło usterek. Spowodowały, że część pojazdów wróciła do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej. - Oprócz dwóch pojazdów pozostałe kursują po mieście - mówi szefostwo spółki.
Od środy autobusy elektryczne obsługiwały linie 150, 190, 128, 133 i 282.
O tym, że nie wszystkie - tak jak zapowiadano - wyjechały na ulice, poinformowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.
- Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy. Według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej część elektrobusów wyjechała z bazy ok. godz. 4, ale już w godz. 5-8 zostały zastąpione autobusami spalinowymi - napisał czytelnik.
Elektrobusy w Gdyni: były usterki, ale zostały naprawione
Potwierdzają to przedstawiciele gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.
- Przepraszamy osoby, które mogły poczuć się zawiedzione tym, że nie pojadą autobusem elektrycznym. Pojawił się błąd oprogramowania i pojazdy miały ograniczoną moc. Nie jeździły z pełną prędkością, więc zdecydowaliśmy się je skierować do bazy. Usterka została naprawiona i autobusy ponownie wyjechały na ulice Gdyni - tłumaczy Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej.
Jednak nie wszystkie. Dwa pojazdy: jeden przegubowy i jeden pojedynczy zostały w zajezdni do dalszej diagnostyki.
Elektrobusy w Gdyni: pojemność baterii
- W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh.
- W przegubowych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 258 kwh.
Jak twierdzą przedstawiciele PKA, autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda.
Wykaz miejsc z ładowarkami do elektrobusów w Gdyni
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Aktualizowany na bieżąco rozkład jazdy
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-06-08 20:28
(4)
Jechałem dzisiaj elektrycznym 190. Sam autobus w sobie w porządku, cichy, jedzie się jak trolejbusem, ale chyba nieco sprawniej. Ale niestety dziurawe i nierówne drogi, zapadnięte studzienki, bruk na ul. 10 Lutego powodują, że autobus mocno się trzęsie, wszystko w nim drga wydając przy tym dość hałaśliwe i nieprzyjemne dźwięki. Ponadto w tym
Jechałem dzisiaj elektrycznym 190. Sam autobus w sobie w porządku, cichy, jedzie się jak trolejbusem, ale chyba nieco sprawniej. Ale niestety dziurawe i nierówne drogi, zapadnięte studzienki, bruk na ul. 10 Lutego powodują, że autobus mocno się trzęsie, wszystko w nim drga wydając przy tym dość hałaśliwe i nieprzyjemne dźwięki. Ponadto w tym egzemplarzu, którym jechałem coś ciągle popiskiwało, być może amortyzator fotela kierowcy ? To źle wróży, mając na względzie, że to dopiero pierwszy dzień ich kursowania. Bez poprawy jakości dróg, każdy autobus / trolejbus ulegnie przyspieszonemu zużyciu.
- 59 2
-
2022-06-11 14:46
Krzesło elektyczne na kołach
Wreszcie ruszyła fabryka emisji co prąd z pochodzi z zakładu energetycznego nadmienię iż elektrownie atomowe generują olbrzymie ilości odpadów promieniotwórczych przyklad czarnobyl wracając do tematu przesyłamy prąd sieciami strata transformatory strata ladowarkii strata akumulator strata silnik strata i w końcu wychodzi sprawność około 30 procet
Wreszcie ruszyła fabryka emisji co prąd z pochodzi z zakładu energetycznego nadmienię iż elektrownie atomowe generują olbrzymie ilości odpadów promieniotwórczych przyklad czarnobyl wracając do tematu przesyłamy prąd sieciami strata transformatory strata ladowarkii strata akumulator strata silnik strata i w końcu wychodzi sprawność około 30 procet diesla sprawność to około 50 procet zobaczymy co będzie jak przyjdzie solidna zima ijeszcze jedno hakerzy nie zostawia tej możliwości ingerencji bo juz teraz nawala
- 1 1
-
2022-06-09 18:58
Dodaję nowe uwagi do wczorajszej własnej opinii. Dzisiaj miałem okazję jechać przegubowym autobusem elektrycznym linii 150 na trasie dworzec Gdynia Główna - Witomino Rolnicza. Jechałem w przedniej części autobusu. Ten egzemplarz był rzeczywiści cichy i nie taki "rozedrgany" jak wczorajszy 190. Nie wiem od czego to zależy, ale tym 150 jechało się
Dodaję nowe uwagi do wczorajszej własnej opinii. Dzisiaj miałem okazję jechać przegubowym autobusem elektrycznym linii 150 na trasie dworzec Gdynia Główna - Witomino Rolnicza. Jechałem w przedniej części autobusu. Ten egzemplarz był rzeczywiści cichy i nie taki "rozedrgany" jak wczorajszy 190. Nie wiem od czego to zależy, ale tym 150 jechało się bardzo przyjemnie. Bardzo cicho otwierały i zamykały się drzwi - dobrze wyregulowane. Fotele wygodne. Sporo poręczy. Ogólnie nie można narzekać. Świst powodowany przez te autobusy jest raczej słyszalny na zewnątrz. Mieszkam niedaleko Rolniczej i słyszę w domu (przy otwartych oknach) jak autobusy ruszają z przystanku lub spod świateł. Ale to nie stanowi problemu.
- 0 1
-
2022-06-08 21:38
Widziasz tak cicho jest ze wszystko kazdy najmniejszy dzwik slyszałes bo drogi sa w stanie beznadziejnym (1)
- 0 2
-
2022-06-09 08:59
Są głośniejsze niż trolejbusy, szczególnie ten świst przypominający wirowanie pralki.
- 2 1
-
2022-06-08 20:29
Jeżeli bateria ma 192 lub 258 kWh to znaczy, że tyle energii trzeba do niej wpakować i zapłacić za to. (20)
Gdzie tu jest oszczędność na prądzie w stosunku do trolejbusów, które można było kupić bardzo tanio? I ile lat wytrzyma bateria w tym elektrozłomie? Trolejbus z 20 lat posłuży lekko, może i dłużej jak będzie porządnie konserwowany, a ten złom za ciężkie pieniądze za 5-7 lat pójdzie w odstawkę bo bateria w nim to zapewne 50% ceny.
- 90 7
-
2022-06-12 09:51
Malkontent (1)
Jeszcze na dobre nie zaczęły jeździć, a ty już masz tyle uwag - głupich uwag. Może zastanowi cię fakt ze chodzenia uczyłeś się kilka miesięcy a to jednak o wiele prostsze?
- 0 1
-
2022-06-12 21:03
Następne brednie kołka bez argumentów. Wystarczy spojrzeć na doświadczenia (negatywne) niemców w tym zakresie, żeby się czegoś nauczyć. Gdynia ma miliard długu, potrzebne są sprawdzone rozwiązania, a nie kosztowne gadżety do nauki. Niech sobie zarząd za swoje eksperymentuje.
- 0 0
-
2022-06-10 10:39
Jezeli bateria ma 192 kWh i 258 kWh to... (1)
... w hurcie kosztuje odpowiednio około 100 tys zł i 135 tys zł. Trolejbus posłuży spokojnie 20 lat, ale utrzymanie trakcji kosztuje dużo więcej niż koszt eksploatacji samego pojazdu.
Oszczędność na energii (nie mylić z prądem) w elektrykach wynika stąd, że sprawność bateri >90% + sprawność spalania oleju napedowego w elektrowni to 60%, w elektrociepłowni 85%, daje to łączna sprawność odpowiednio 54% i 76%, w autobusie spalinowym to tylko 35%.- 1 1
-
2022-06-10 21:06
A utrzymanie infrastruktury do ładowania tego wynalazku od siedmiu boleści nie kosztuje? A awarie nie kosztują? Zwłaszcza zimą jak cud techniki padnie i trzeba go będzie holować? Poza tym te wozy są drogie jak pies w porównaniu z trolejbusami. Natomiast ceny baterii są wyssane z palca. Tyle to bateria do osobówki kosztuje. Poza tym nie mówmy o zwykłych spalinowcach tylko o hybrydach wodorowych.
- 0 0
-
2022-06-09 10:13
Koszt baterii 258 kWh tak skromnie licząc to 220 tysięcy złotych. (2)
Ciekawe jak długo wytrzyma... . No cóż wspaniała europa się kłania.
- 5 1
-
2022-06-09 15:37
Bateria do autobusu kosztuje 600 tysięcy złotych. Dane z MPK Tarnów. (1)
- 4 0
-
2022-06-09 21:57
Czyli tyle co nowiutki ambulans dla pogotowia ratunkowego. Z pełnym wyposażeniem.
- 2 0
-
2022-06-09 08:35
Ale teraz mogą się chwalić, że są eko. Są ludzie, którzy uwierzą.
- 8 0
-
2022-06-09 07:45
Ciekwe ja takie 150 by sie ładowało (2)
Przecież wybudowanie i utrzymanie trakcie trolejbusowej to też koszt.
- 1 1
-
2022-06-09 21:49
Ja jestem z kolei ciekaw w jaki sposób ładowałoby się np. 100 autobusów jednocześnie i kiedy pół miasta zostałoby bez prądu. To jest droga absolutnie do nikąd. Biorąc pod uwagę słabą trwałość i wysoki koszt takiej baterii oraz konieczność płacenia za prąd tak czy siak, uważam, że znacznie rozsądniej jest inwestować w trakcję i trolejbusy. No ale Gdynia to takie miasto gdzie mało się inwestuje, a dużo gada i sprzedaje. A o myśleniu to już w ogóle nie wspominam.
- 2 0
-
2022-06-09 09:30
Jakos nie slysze by ktos narzekal na pociagi czy tramwaje, a budowa ich sieci i utrzymanie sa jeszcze wyzsze, bo do linii elektrycznych dochodza jeszcze torowiska.
- 4 0
-
2022-06-08 21:40
Jak kazdy bezmózgowiec niewie coto jest trakcja i dlaczego w miejscie nikt jej nie chce! (3)
Dlaczego nie wywalisz ze smartfon akumulatora :) albo z laptopa :)
- 4 23
-
2022-06-08 22:48
Jedź więc zwijać tę trakcję i dawaj elektryki wszędzie. Będzie jak w bajce. Właściwie to już jest. Gdynia to jednak stan umysłu.
- 12 1
-
2022-06-08 22:43
Wiadomo. Kto by tam chciał głupią trakcję na Morskiej, Wielkopolskiej albo Al. Zwycięstwa.
- 3 1
-
2022-06-08 22:40
Rozumiem, że obrażanie ludzi w necie to twój jedyny sposób odpowiedzi na trudne pytania? To taki styl kadry z ZKM-u czy jesteś jakimś randomem po trepanacji czaszki?
- 18 2
-
2022-06-08 20:38
(4)
I można na tym przejechać jedynie max. 120 km. Latem bo w zimie zapewne o 30-40% mniej albo w ogóle padną. To ja się pytam gdzie jest sens? Co za różnica czy ładujemy od razu te 250 kWh z sieci czy pobieramy je dynamicznie podczas jazdy tak jak trolejbusem? Czy ktoś obeznany w temacie mógłby mi wyjaśnić ile kWh pożera trolejbus przejeżdżając 100 km? Czy nie jest tak, że trolejbus wcale nie zużywa więcej, a wręcz mniej?
- 15 3
-
2022-06-12 09:52
(1)
A trakcja oczywiście pokrywa 100% gdyńskiej sieci? Włącz myslenie.
- 0 2
-
2022-06-12 21:02
A dlaczego nie jest rozbudowywana? Włącz myślenie.
- 1 0
-
2022-06-09 22:37
No słusznie.
Mogę zrozumieć jakieś busiki tego typu, kompaktowe, na ciasne trasy typu Zakopiańska, wręcz byłoby fajnie, ale zastępowanie nimi trolejbusów (które zresztą też potrafią już przejechać jakiś odcinek bez trakcji) bądź tradycyjnych autobusów to jest kosztowna paranoja. Tym bardziej, że cena paliwa już w górę nie pójdzie, raczej spadnie, natomiast prąd
Mogę zrozumieć jakieś busiki tego typu, kompaktowe, na ciasne trasy typu Zakopiańska, wręcz byłoby fajnie, ale zastępowanie nimi trolejbusów (które zresztą też potrafią już przejechać jakiś odcinek bez trakcji) bądź tradycyjnych autobusów to jest kosztowna paranoja. Tym bardziej, że cena paliwa już w górę nie pójdzie, raczej spadnie, natomiast prąd będzie drożał, więc ciekawe gdzie oni tu chcą oszczędzić. To wygląda na kupę utopionej kasy raczej.
Zamiast inwestować w trakcję i powiększać bazę trolejbusów to miasto jak zwykle "myśli". Takie marnotrawienie środków robi się naprawdę chore i niemożliwe do zniesienia.- 2 0
-
2022-06-08 21:16
Dokładnie. Poza tym trolejbusy też mają baterie i mogą przejechać duże odległości bez ładowania/trakcji. A przede wszystkim są sprawdzone przez wiele lat użytkowania.
- 18 3
-
2022-06-08 18:59
odnośnie ekologii elektryków (19)
tekst naukowca Christopha Buchala z Uniwersytetu w Kolonii:
pojazdy elektryczne mają znacznie wyższą emisję CO2niż samochody z silnikami diesla. Wynika to ogromnej ilości energii wykorzystywanej do wydobywania i przetwarzania litu, kobaltu i manganu, kluczowych surowców potrzebnych do produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych."- 85 6
-
2022-06-10 10:49
Z tego samego tekstu mozna wyczytac...
... że sumaryczne emisja CO2 z produkcji pojazdu elektrycznego i jego zużycia energii w trakcie eksploatacji, przy obecnym stanie energetyki, zrównuje się ze spalinowymi odpowiednikami po przejechaniu od 90 tys km do 120 tys km, w zależności od warunków, konkretnych rozwiązań i nawet stylu jazdy. Powyżej tych wartości emisyjność elektryków jest
... że sumaryczne emisja CO2 z produkcji pojazdu elektrycznego i jego zużycia energii w trakcie eksploatacji, przy obecnym stanie energetyki, zrównuje się ze spalinowymi odpowiednikami po przejechaniu od 90 tys km do 120 tys km, w zależności od warunków, konkretnych rozwiązań i nawet stylu jazdy. Powyżej tych wartości emisyjność elektryków jest niższa. W tekście zwraca się uwagę na konieczność rozwoju trwałości baterii powyżej obecnych 200 tys km, z uwagi na to że część pojazdów rozbitych w trakcie użytkowania poniżej granicy 90 do 120 tys km zawyża emisyjność całej grupy pojazdów. Jak również na konieczność rozwoju OZE, bo w krajach w 100% czystej energetyki, emisyjność elektryków ma barierę opłacalności emisyjnej w okolicach 40 tys km.
- 1 0
-
2022-06-09 23:43
Tu nie chodzi o ekologię, tu chodzi żeby się uniezależnić od rosyjskiej ropy.
- 0 0
-
2022-06-09 08:06
Tak, tekst "naukowca" zakłada że samochód idzie na złom po 150 000 km :D (2)
W takim układzie diesel musi wypadać ciekawie...
- 1 0
-
2022-06-09 08:48
Baterie z elektryka idą na złom i trzeba wymieniać na nowe (1)
Diesel jeszcze jeździ 2-3 razy tyle
- 2 0
-
2022-06-09 13:39
Na złom powiadasz? Jak bys gdzieś taką widział na złomie daj proszę znać, podjadę odkupić, może się nie skapnęli tam ile jest
- 0 0
-
2022-06-09 07:48
UE powoli zaczyna wycofywać wspieranie dla (4)
Technologia aut elektrycznych. Mniej postępowa część społeczeństwa podejrzewała, że to szwindel. Część nawet propagowała wiedzę naukowa na ten temat. Byli jednak zakrzyczania i zamilczani jednocześnie.
- 2 4
-
2022-06-09 13:01
tak jak "nie można" uruchomić produkcji silnika z "wolnym" tłokiem.
silnik spalinowo - elektryczny genialny w swej prostocie z minimum ruchomych części - a nawet Japończycy "nie dają rady" go wyprodukować .Ludzkość Marsa chce podbijać !
- 0 0
-
2022-06-09 12:52
fakt, a silniki spalinowo- elektryczne z "wolnym" tłokiem ciągle w fazie teoretczno - testowej.
nie da się wyprodukować, po prostu się nie da. Silnik genialny w swej prostocie z minimum ruchomych części ale się nie da , nawet japończykom się "nie udaje"
- 0 0
-
2022-06-09 08:56
Wręcz przeciwnie, UE wczoraj przegłosowała zakaz produkcji spalinówek od 2035 (1)
Co ciekawe i PO i PiS głosowali przeciw (oprócz Adamowicz), za to SLD było za. Komuniści uwielbiają ograniczać wolność przemieszczania się ludności. Na elektryku daleko nie zajedziesz, jeśli wtedy w ogóle uda ci się go podładować z naszą już teraz ledwo wydolną infrastrukturą.
- 4 1
-
2022-06-09 12:36
No tak
bo trzeba dostosowywać się do infrastruktury a nie infrastrukturę do nas. Brawo!
- 0 0
-
2022-06-09 07:43
A ropę wydobyws sie bezemisyjnie (1)
Na szczęście
- 6 1
-
2022-06-09 15:01
Zapoznaj się z technologiami wytwarzania metali rzadkich. Ropa i gaz to mały pikuś.
- 0 0
-
2022-06-09 06:50
(1)
To ci co policzyli w elektrykach produkcję baterii dwa razy?
- 1 0
-
2022-06-09 08:58
Żeby dorównać życiu diesla, to powinny policzyć 3-4 razy
- 2 1
-
2022-06-08 23:18
A o Afrykańskich robolach w kopalniach to nikt już nie wspomina (1)
Większość potrzebnych surowców do produkcji baterii pochodzi właśnie z Afryki. Oni pracują za 2 dolary dziennie. Nikt tym zielonym dobrem Eco jakoś nie chce się z nimi dzielić.
- 12 0
-
2022-06-09 09:01
to tak jak z zielonym eko gazem z Rosji
która ma gdzieś wszystkie unijne przepisy związane z ochroną środowiska
- 2 0
-
2022-06-08 19:16
E tam. Naukowiec z Kolonii. Co on tam wie. (2)
- 4 4
-
2022-06-08 19:41
Dużo (1)
.
- 6 0
-
2022-06-08 20:38
E tam, nie znasz siem, auto na prund dla frajerstwa jest the best!
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.