• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny pociąg obsługuje Pomorską Kolej Metropolitalną

Krzysztof Koprowski
17 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Elektryczny pociąg SKM do Kościerzyny na stacji Gdynia Główna. We Wrzeszczu pasażerów czeka przesiadka na "właściwy" pociąg spalinowy. Elektryczny pociąg SKM do Kościerzyny na stacji Gdynia Główna. We Wrzeszczu pasażerów czeka przesiadka na "właściwy" pociąg spalinowy.

Od kilku dni pasażerowie PKM mogą poczuć przedsmak elektryfikacji całej trasy. Połączenie Gdynia - Kościerzyna jest bowiem obsługiwane na fragmencie trasy przez elektryczne pociągi serii EN57. Powodem takiej organizacji jest brak odpowiedniej rezerwy taborowej pociągów spalinowych.



Czy należy kupić dodatkowe pociągi spalinowe do obsługi PKM?

Dotychczas połączenie Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni - Kościerzyna przez Sopot zobacz na mapie SopotuGdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska było obsługiwane na całej długości spalinowymi zespołami trakcyjnymi. Od kilku dni dwa kursy dziennie tej relacji realizowane są z podziałem na odcinki: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz oraz Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna.

Pierwszy z nich obsługują zmodernizowane jednostki serii EN57, doskonale znane pasażerom z "podstawowej" linii Szybkiej Kolei Miejskiej. Następnie we Wrzeszczu pasażerowie zmuszeni są do przesiadki na skomunikowany pociąg spalinowy, którym wjeżdżają na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Jak tłumaczy SKM, jest to tymczasowa organizacja ruchu i wynika z przeglądów technicznych dokonywanych w spalinowych pociągach. Ponieważ na linię PKM oddelegowano łącznie zaledwie 13 SZT-ów, brakuje obecnie taboru do obsługi pełnych relacji i stąd pomysł wykorzystania elektrycznych jednostek.

Przypomnijmy, że w najbliższych latach cała trasa PKM ma być zelektryfikowana. Do jej obsługi ma być jednak zakupiony nowy tabor, lepiej dostosowany do potrzeb pasażerów niż konstrukcja zaprojektowana ponad 40 lat temu.

Czytaj też: Sprawdziliśmy wiek pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście

Miejsca

Opinie (115) 1 zablokowana

  • Niezbyt to zachęca do jeżdżenia komunikacją zbiorową (19)

    • 156 7

    • problem tkwi w lości połączeń w obrębie Trójmiasta, które obecnie są tak kiepskie że i tak musi wybrać auto (3)

      co nam po takiej PKM która w istocie jest KKM - Kaszubska Kolej Korporacyjna - lepsze połączenia mają Kaszyby niż mieszkańcy Trójmiasta

      • 19 4

      • A Szczur i Budyń są skłonni płacić by było więcej? (2)

        Ostatecznie mówimy o kolei miejskiej,a nie regionalnej wojewódzkiej

        • 5 1

        • Dopłaty powinny byc proporcjonalne do liczby przystankow (1)

          10 w Gdańsku, 2 w Gdyni.

          Ale Budyn sie wypiął na Struka i trzeba 50 mln na rok wyciagac z kasy województwa. Nic nowego - Gdansk dostaje ze 2/3 kasy chociaż ma 1/5 mieszkańców województwa.

          • 4 4

          • a ile Gdansk wplaca do kasy wojewodztwa

            I jak wiele ludzi z wojewodztwa korzysta z Gdanska na co dzien?

            • 2 0

    • urzedasy powinny odpowiadac karnie za takie decyzje!

      • 4 4

    • (9)

      O Chrystusie, trzeba się przesiąść, masakra! Tylko nie jedźcie gdzieś do Londynu, albo Paryża, bo zginiecie, biedne żuczki!

      • 12 16

      • A po wuj mam się przesiadać i jechać do pracy pół godziny dłużej? (7)

        Wyjaśnij mi to logicznie. Moi koledzy i koleżanki z pracy potrafią czekać na mnie 15 minut po pracy żebym ich podwiózł w okolice domu jak mam po drodze bo mówią że tak im szybciej i wygodniej. Więc chyba słaba ta komunikacja

        • 12 5

        • z ciekawosci (6)

          gdzie pracujesz (lokalizacja)
          gdzie mieszkaja kolezanki

          • 3 4

          • (2)

            Też tak miałem - zdarzało się, że miałem w aucie komplet. Trasa Gdańsk Orunia - Gdynia Kacze Buki. Autem 25 min, a komunikacją miejską minimum 1h40min jak się dobrze zgrało. Dzienna oszczędność czasu to prawie 3h. Miasto się rozrasta, a komunikacja w kierunku takich Kowal jest taka sama jak w latach 80, tyle że zamiast PKSu jeżdżą autobusy miejskie.
            Póki co, deweloperzy budują mieszkania w centrum na zlikwidowanych ogródkach działkowych, terenach zielonych, zamkniętych firmach czy garnizonach, ale jak to się skończy to ciekaw jestem jak miasto będzie się rozwijać i jakimi rezerwami terenowymi poprowadzona zostanie komunikacja miejska.

            • 6 2

            • (1)

              jest nas coraz mniej, a betonujemy i ogradzamy coraz więcej terenu...

              to jest chore, kres naszej polo cywilizacji jest nieunikniony

              • 1 3

              • takie tam pier*olenie

                wystarczy wyjechać kilka kilometrów za miasto i masz same pola, lasy i wsie rodem ze średniowiecza

                • 2 4

          • Gdynia - Orunia (2)

            Jeszcze się nie zdarzyło żebym kogoś nie podwoził po pracy

            • 0 1

            • koniecznosc puszczenia skm do co najmniej pruszcza jest oczywista (1)

              Niestety, drogi wazniejsze

              • 3 0

              • drogi ważniejsze tylko w wyobraźni niektórych decydentów

                i wielu użytkowników aut

                • 0 0

      • A po co ktoś chciałby jeździć do tychmuzułmańskich miast?

        • 5 1

    • obywatel (2)

      Elektryfikacja, elektryfikacja, elektryfikacja, tylko to na tę krętą, pagórkowatą z częstymi przystankami trasę. Spalinówka ślimaczy się , zero dynamiki, przyjemności z jazdy, ooo.

      • 7 3

      • i władza rad, władza rad, władza rad

        czy już tego ńie ćwiczyliśmy?

        • 0 1

      • tak, a potem awarie i opóźnienia minimum dwa razy w tygodniu

        jak na głównej zelektryfikowanej trasie skm

        • 0 0

    • kto pójdzie siedzieć?

      • 0 0

  • Przejechanie się starym wypudrowanym truchłem (6)

    to przedsmak tego co nas czeka?
    Normalnie rewelacja.
    Już lecę przejechać się z Gdyni do Gdańska zwykłą skm-ką.
    Gratuluję pomysłu na artykuł.

    • 146 13

    • Spokojnie, z EN57 by SKM podbijemy kosmos! Następna stacja: Księżyc.

      • 15 0

    • PKM najgorsza inwestycja 100 lecia (4)

      • 2 16

      • konkurencja jest bardzo silna (3)

        A co wiecej, akurat PKM jako inwestycja jest bardzo dobra. Poki co jednak kuleje produkt.

        • 9 0

        • Taka inwestycja, ze trzeba co roku 50 mln dopłacać (2)

          Czyli 25 zł za jeden przejazd pasazera. To juz taniej byłoby fundowac im taxi, pakowac po 2-3 do auta i wozic "pod drzwi". Miliard zl pozostalby na latanie dziur - cale Trójmiasto mogliby miec naprawione nawierzchnie

          Takie biznesy to tylko PO. Wszystko co drogo buduja potem trzeba za grube mln utrzymywac i dopłacać. Ale za to ile dyrektorskich i w zarzadzie stołków...
          PS do 1 pasazera SKM dopłata to 0.5 zł

          • 1 4

          • Zobaczymy za kilka lat, jak przedmieścia będą jeszcze gęściej zaludnione. Wtedy nie będzie gdzie palca wsadzić w wagonach, jak w SKMce.

            • 1 0

          • czyli lepiej zabudowac wszystko dookola Gdanska

            A potem plakac, ze nie zbudowano infrastruktury?

            Czy tak skrupulatnoe liczy Pan ile pieniedzy rocznie miasto doplaca do drog. Przypomne, ze z podatkow nalozonych na paliwo miejska kasa nie jest zasilana wcale.

            • 1 0

  • Nie ciągnąć drutów!!! (11)

    Pomysł z elektryfikacja całkowicie bez uzasadnienia. Wystarczy dokupić kilka składów spalinowych i problem rozwiązany. Urbanizacja, betonizaja, elektryfikacja!!!! Wpierw wycięli setki starych drzew, teraz pociągną druty i krok po kroku urbanizuja resztki zielonych zakontkow.

    • 36 122

    • skąd ty się urwałeś człowieku (1)

      Kiedyś to było fajnie, mieszkaliśmy w ziemiankach

      • 35 10

      • Tak

        Twoja rodzina zapewne mieszkala w ziemiankach kiedy moja we dworze!!!

        • 1 8

    • Resztek zielonego czego? (1)

      • 24 1

      • zakontków ;)

        • 10 1

    • Co za bełknot (1)

      ... na temat zaknotów

      • 20 1

      • Zakontków

        • 11 0

    • Tak (3)

      Elektryfikacja linii kolejowych jest bardzo droga. To sie ne oplaci!!! Bajka jezt ze elektryczne pociagi sa szybsze!!! Dobre dieslowskie pociagi sa na trasach podmiejskich bardzo ekonomiczne!!! Pamietajmy ze trakcje elektryczna trzeba konserwowac stale a to kosztuje!!! Wbito w glowki wielu ze elektryfikacja rozwiaze wszelkie problemy!!! To byly bajki z poprzedniej epoki!!! Pamietajmy ze awaria trakcji unieruchamia natychmiast cala linie podmiejska.

      • 5 10

      • No.... Nawet z samochodów silniki Diesla są wycofywane.... A o elektrowniach napędzanych (2)

        silnikami spalinowymi świat zapomniał już w latach 40, Polska trochę późnej. Sprawność (max. teoretyczna) silnika spalinowego nie przekracza 40%, a sprawność wytworzenia energii elektrycznej może wynieść 90%. Uwzględniając przesył (straty max. 5%) i sprawność silnika elektrycznego (98% !!) napęd elektryczny kolei jest kilkukrotnie tańszy niż spalinowy, nie wspominając już o ekologii. Konserwacja i przeglądy napędów spalinowych są droższe, częstsze i dłuższe od elektrycznych. I dlatego trakcja elektryczna na świecie ma się dobrze. Napęd spalinowy jest napędem tak samo archaicznym jak parowóz. Ogólnie silnik wysokoprężny jest mniej dynamiczny niż benzynowy, a benzynowy mniej dynamiczny niż elektryczny. I jeszcze jedno: poziom hałasu emitowanego przez spalinowe jednostki PKM powinien je zdyskwalifikować do używania w mieście.

        • 11 2

        • hałas

          dobrego diesla nie słyszysz gdy działa

          nie tylko w samochodzie, w jachcie morskim, gdy jest całkiem cicho i jesteś blisko silnika - nie słyszysz go. elektryka też nie słyszysz, ale jachtowe morskie elektryki to całkiem inna bajka cenowa i dużo mniejsza moc

          ty znasz dymiące diesle wąsatych januszów tdi, to inna bajka

          • 2 5

        • Chyba zapomniałeś o czymś

          A straty powstałe w trakcie wytwarzania energii elektrycznej?

          • 0 0

    • tylko elektryczne

      przy takiej różnicy wysokości i zagęszczeniu przystanków rację bytu mają tylko składy elektryczne z odzyskiwaniem energii

      • 0 0

  • Czy nowe SKMki będą miały niższe podwozie od widocznej na zdjęciu? (2)

    Pytam, bo peron wyremontowany, a do pociągu trzeba wchodzić jak na drabinie. Ale mam nadzieję, że nowo zakupione pociągi będą miały podwozie na równi z peronem. No chyba ktoś pomyślał o tym, nie?

    • 62 4

    • Po co?

      • 8 8

    • w ten sposób zlikwidowano przerwę między peronem a wejściem do pociągu. Nie ma z tym już problemu przy wsiadaniu/wysiadaniu.

      • 0 0

  • Ale przedsmak!!

    Skm to potrafi pasażerów rozpieszczać :)

    • 92 2

  • Jak zeelektryfikują linię do Kościerzyny to umarliśmy w butach (8)

    Ta Smutna Kolej Miejska pod wodzą Głu(p)szka będzie nas wozić do końca świata reanimowanymi trupami EN57,
    pomorskie jest skansenem EN57 - i to tych najstarszych, najgorszych,
    elektryfikacja linii do Kościerzyny to paranoja - wyrzucanie pieniędzy w błoto,
    czasy jazdy się nie zmienią, przepustowość linii - także
    pozamykane lata temu stacje i mijanki - Skorzewo, Krzeszna, Wieżyca, Babi Dół...

    • 73 21

    • Jedna awaria i wszystko stoi

      • 15 3

    • To nie ma stacji Krzeszna? (4)

      Jak byłem tam 25 lat temu w ekskluzywnym ośrodku wczasowym zrobionym z wagonów kolejowych to na stacji Krzeszna była nawet kasa i dworzec.
      To co tam teraz jest.

      • 12 1

      • kolega się pomylił powinno być, stacje lub mijanki.... i będzie git.

        • 6 1

      • przystanek osobowy janke-siku

        • 4 1

      • Jest i dublowany stop w Żukago (1)

        Żukago Wschodnie i Żukago

        • 14 1

        • To okej i ołrajt

          wszystko wery gut

          • 5 0

    • patrz przyszłościowo (1)

      Kiedyś paliwo i oleje też mogą się skończyć - więc co - będziemy zamykać kolej ?

      • 1 2

      • wyngiel tyż

        • 2 1

  • Pomysł na kolej i jej trasa - świetne. (5)

    Jednak od początku co rusz są jakieś z nią problemy. A to okrajany rozkład jazdy, a to osuwające sie po deszczu nasypy, a to bałagan w regulaminie przewozów rowerów (jawnie niesprzyjający propagowanej rzekomo polityce promowania 'ekologicznych' środków transportu, takich jak rower i przy okazji aktywności fizycznej). Z przykrością trzeba stwierdzić, że przy wszystkich zbożnych celach i założeniach, zadanie to przerosło pomysłodawców.

    • 90 7

    • (3)

      niech obcisłogaci pedałują a nie wożą tyłki w pociągach czy tramwajach

      • 14 33

      • (2)

        Niech kierowcy chodzą pieszo, a nie parkują w wejściu do sklepu.

        • 13 5

        • Niech na rower sa egzaminy i rejestracje (1)

          Bo za dużo bezmózgów pedałuje łamiąc przepisy

          • 2 7

          • rozumiem, ze w miescie tylko 30-50km/h

            I zawsze na strzalce sie zatrzymujesz?

            Nie bede bronil niektorych rowerzystow, bo nie warto. Jednak czesc przepisow jest naginana swiadomie. Tak jak czesc przepisow przez kierowcow samochodow jest skutecznie ignorowana.

            • 6 0

    • Tak

      A gdyby zelektryfikowali to slupy po deszczach tez osunely by sie w dol! Byly by wielkie koszta napraw!

      • 1 5

  • W sumie to pomysł ciekawy. (4)

    Nawet zamiast elektryfikecji można by do EZT podpiąć dwa ST44 i jeździć tym po Kaszubach. Było by klimatycznie i taniej od drutu.

    • 47 4

    • ja bym pierdyknął Ty2 lub Ol49

      • 15 0

    • To prościej 1 lokomotywe i 10 wagonów bonanza

      • 14 0

    • Heh (1)

      Odrazu Pendolono spalinowe

      • 2 1

      • Ale PKM to przecież Kaszubskie Pendolino :D trolololo :p
        Żarty na bok 3miasto potrzebuje tego drutu, tańsza eksploatacja, mniej spalin. Może i nowe pociągi się pojawia z tych obiecanych,ile obiecali razem ze sto będzie?

        • 0 1

  • Jechalam w maju (4)

    Nową pkm a wsiadalam jak do starej skm miedzy wagonem a peronem bylam taka duza odległość ze naprawde współczucie dla wsiadajacych starszych osob

    • 45 4

    • Jest ciekawie (3)

      Jak widzisz starszą osobę i do tego jeszcze o kulach to nie wiesz czy rzucać się na pomoc czy biec do hamulca awaryjnego.

      • 14 0

      • Dawniej ludzie byli tacy bardziej samodzielni (1)

        i takich problemów nie znali

        • 6 10

        • A teraz jezdza rowerami i narzekają dzien w dzien

          • 13 2

      • Ja to się boję pomóc.

        Boję się że sam wpadne, albo będę posądzony że ktoś wpadł przeze mnie.

        • 2 0

  • ... (4)

    10 SZT-ów ???

    • 28 3

    • mają rozmach s...syny

      • 18 0

    • SZT (2)

      Spalinowy zespół trakcyjny

      • 9 1

      • 10SZT ok, ale nie z końcówką "ów" (1)

        • 0 4

        • Skrótowce można odmieniać

          Jeśli z kontekstu zdania jasno wynika przypadek to nie ma takiej potrzeby, niemniej odmiana nie jest błędem.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane