stat

Forbes docenia Trójmiasto

14 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 11 lat)
neo
Najnowszy artukuł na ten temat

Gdańsk i Sopot wysoko w rankingu miast dla młodych

Gdynia jak przed rokiem wygrała ranking Forbes'a na najatrakcyjniejsze miasto dla biznesu. W swojej kategorii może pochwalić się największą ilością nowych spółek. Gdańsk zajął szóste miejsce wśród 10 największych miast.



W Gdańsku, który ma prawie 460 tys. mieszkańców w 2008 roku zarejestrowano 439 spółek, a 68 upadło, bądź jest w likwidacji. W niewiele większym Poznaniu (ok. 570 tys. mieszkańców) powstało ponad dwukrotnie więcej spółek. Pierwsze miejsce zajęła oczywiście Warszawa, bo niezależnie od ilości mieszkańców za każdą nową spółkę przyznawano punkt, a odejmowano za zlikwidowaną.

W rankingu uwzględniano także tzw. Diamenty Forbes'a czyli firmy o największym wzroście wartości w rankingu miesięcznika, co zwiększało ogólną ilość punktów przyznawanych danemu miastu.

Gdańsk świetnie radzi sobie z przyciąganiem dużych inwestorów, jak producenta oprogramowania ZenSar czy firmy Acxiom, ale inne miasta wyprzedzają go, stawiając na większą ilość mniejszych biznesów. Może się to jednak zmienić.

- Firmy myślące o długoterminowych inwestycjach będą bardziej niż dotychczas zwracać uwagę na miejsca, które nie są jeszcze przepełnione centrami usług wspólnych i mają większy wybór tańszej siły roboczej, czyli takie jak Trójmiasto, Szczecin czy Łódź - podkreśla na łamach Forbes'a Jakub Poddany z firmy doradztwa personalnego Hays Poland.

Już dziś sporym sukcesem może pochwalić się za to Gdynia, która w kategorii miast do 300 tys. mieszkańców zajęła pierwsze miejsce. I to deklasując rywali, bo zgromadziła 349 punktów, a drugi Białystok tylko 191. Ok. ćwierćmilionowe miasto w 2008 roku wzbogaciło się o 319 spółek. W tym samym okresie upadły tylko 32. Gdynia stawia przede wszystkim na rozwój wysokich technologii. Właśnie rozpoczyna ostatni etap rozbudowy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego i nie specjalnie chce być kojarzona z jakąś konkretną branżą czy przemysłem.

- Nie sądzę, by każdy młody gdynianin chciał pracować np. w montowni sprzętu AGD. Chcemy, by biznes w mieście miał jak najlepsze warunki do rozwoju, ale jednocześnie nie może obniżać się poziom życia mieszkańców. Dlatego promujemy małe i średnie przedsiębiorstwa choćby przez konkurs Gdyński Biznesplan - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

neo