• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Hurra!

    • 9 17

    • Ukraińców ci u nas dostatek ale i tych dwóch przyjmiemy na wrózbę zwycięstwa. (4)

      Najjaśniejszy królu! Wielki mistrz pruski Ulryk śle tobie i twojemu bratu przez nas heroldów, tych dwóch nagich ukraińców w pomoc do zbliżającej się jazdy, abyś przy tej pomocy i orężu ludu twojego nie tak gnuśnie i z większą niżeli okazujesz odwagą wystąpił do transportu pospulstwa okolicznego; a iżby się on nie chował w tych wiatach i zaroślach, ale na otwartym polu wyszedł se komunikacją pojeździć .

      • 9 1

      • Niedaleko ci do folskdojczów wyśmiewających się z Polaków (2)

        • 2 3

        • ale ja właśnie wyśmiewam się z was Polaków = nierobów i leni 500+ (1)

          • 3 5

          • no wypraszam sobie, ja mam 2500+ i produkcja idzie pełną parą

            Kacper

            • 4 1

      • brak polotu i lekkosci pióra masz

        do tego robisz prostackie błędy :(

        • 2 0

  • 4100 na rękę? (15)

    Ale te zarobki nie są przy nominale godzin tylko jak kierowca przyjdzie 2 dni z wolnego w miesiacy

    • 168 21

    • To jest średnia z pensja prezesika (1)

      • 29 6

      • prezesi mają minimum 7000 gołej pensji, bez premii i dodatków

        • 8 0

    • Potwierdzam, przy minimum 2 dniach z wolnego

      • 43 1

    • Dokładnie 2 dnibwolnego trzeba poswiecic

      I biletów na sprzedawca

      • 19 2

    • Jak z 18 brutto (3)

      Można zrobić 3900 netto przy etacie 1.0 ? Hmmm

      • 32 3

      • umowy śmieciowe

        Oficjalnie 1600 na rękę - a w kopercie 3000... i wszyscy są zadowoleni

        • 7 17

      • Masz golasa plus premie uznaniową i jak inni pisza dwa razy z wolnego i przeciętnie 3900zl netto wyjdzie. Czyli licząc srednio 3900zl za prawie 200h.

        • 14 0

      • za 1 etat wychodzi 2800 brutto

        ale już się przyjęło, że standardowo kierowca pracuje na 1,5 etatu : p

        • 5 0

    • Klamstwo (3)

      Z wolnego chodzą koledzy wyłącznie nowi żadko kiedy firma patologiczna

      • 6 7

      • na żadko to robię kac-kupę w sobotę rano (1)

        r z adko

        • 21 0

        • A

          Swinia

          • 0 1

      • Nie rozumiem

        Poza tym, że firma wg Ciebie jest patologiczna nie zrozumiałem niestety tego co napisałeś

        • 2 0

    • ok, a teraz przetłumacz...

      dwa dni w miesiącu i taka kasa?:)

      • 3 0

    • Dzień wolny i nadgodziny

      To taka średnia wypłata przy dniu z wolnego i 260h :)

      • 12 0

    • dokladnie i zrobi 200 godzin

      • 6 0

  • (21)

    4100 ale ale światek piątek niedziela jeździsz. Super !

    • 141 17

    • Komunikacja ma nie jeździć w weekendy i święta? (12)

      • 27 11

      • (11)

        Nie musi jeździć a nawet nie powinna. Zakłady pracy są zamknięte, sklepy nieczynne więc dokond ludzie mają jeździć? I tak już teraz komunikacja w niedziele wozi powietsze

        • 9 48

        • (1)

          Gdyby nikt nie pracował w weekendy, to w poniedziałki nie miał byś do czego wracać.

          • 29 2

          • Było iść do pracy na pon - pt. :P

            • 4 12

        • O matko! (1)

          Ty mógłbyś/mogłabyś przejechać się po słownik i w wolną niedzielę skorzystać z niego

          • 15 1

          • przecież to troll...

            • 8 0

        • (3)

          Do kościoła trzeba jechać.

          • 3 4

          • do kościoła trza iść z pokora na kolanach okładając się batogiem ... jak na jasną górę pokutnicy

            a nie upska wozić luksusowo jak oj.dyr.

            • 11 7

          • (1)

            Nie trzeba jechać bo starczy pójść. Wszyscy mają samochoty a kościoły są co kawałek.

            • 5 3

            • Wystarczy. Starczy to może być wiek nieuku.

              • 4 0

        • (2)

          naucz się polskiego bo wstyd

          • 4 5

          • moja sąsiadka wierna wyznawczyni rydzykowa (1)

            nie chodzi do tych żydowskich antypolskich kościołów w okolicy, a jeździ do tych prawdziwych sanktuarii w centrum

            • 3 5

            • Jej sprawa . Jest demokracja . Nikomu nie szkodzi .

              • 5 0

    • na zmiany

      ratownicy mają mniej

      • 5 0

    • No bez jaj: za jedyne wymagane kwalifikacje w postaci prawa jazdy kat.D? (5)

      Nie przesadzajmy: inni się kształcą latami,kończą dobre uczelnie,zdobywają lata doświadczenia i mają jakieś koło do łapy więcej (nawet niech będzie,że bez żadnych nadgodzin). Komuna bardziej ceniła robola,po zmianie systemu jak widać niewiele lepiej.
      Wystarczy .

      • 6 27

      • Nie wiem jaką edukacją miałeś ale trzeba było ukończyć . (3)

        • 12 2

        • To i ukończyłem kmiocie! (2)

          Magisterskie na PG i to nie ekonomię ani fizykę czy matematykę.

          • 2 3

          • Ukonczyl, ale sloma w butach pozostała.

            • 4 1

          • Ukonczone na wydziale gier i zabaw...

            Zarządzanie.

            • 0 0

      • Nie TYLKO...

        Do tego dochodzą psychotesty, psychotechnika, odnowa kwalifikacji co pięć lat (500zl plus nowe prawo jazdy 100zł).
        Proponuję przesiąść się z wygodnego autka i chociaż przez jeden dzień spróbować poprowadzić autobus :) Zobaczymy, czy to TYLKO.

        • 2 0

    • Wczesniej w handlu wszyscy musieli wniedxziele robicc i cały cza patologia sie tego domaga

      A nic więcej za niedziele nie dostawali!

      • 4 5

  • No i G(a)IT

    • 22 12

  • (3)

    Brakuje za to sprawnego taboru.

    • 58 11

    • Uważaj (1)

      Tabor jest sprawny!!!

      • 3 6

      • Masz na myśli awaryjne Pese Jazz Duo?

        • 5 4

    • Brakuje mechanikow. Elektrykow. Blacharzy. Spawaczy. Nie naprawiaja silnikow na miejscu- bo nie ma kim! Nie ma czesci w magazynie. Czesci sa przekladane z jednego nie sprawnego, albo rozbitego autobusu do drugiego autobusu. Nikt nic z tym nie robi. Wszystko fajnie. Mozna znowu sobie przyznac 20tys nagrody na swieta.

      • 19 1

  • 4100 to nie jest tragedia. (9)

    • 54 67

    • Ale wiesz że to nie za cały etat?

      Napisali że to średnia pensja. Niech się pracownicy wypowiedzą ile muszą na to pracować

      • 58 6

    • Srednia! (7)

      Kierownik dostaje 8tys. Prezes 15tys kierowca 2.5 tys mechanik 2.5 tys. to srednio mechanik i kierowca dostaje 7tysiecy polskich zlotych. to nie jest zle

      • 43 6

      • (1)

        Pytanie za co ten prezes dostaje 15 tysi? Za siedzenie za biurkiem? To jest ta współczesna "sprawiedliwość".

        • 7 13

        • Prezes za 15 tysi? To jakiś frajer że kiwa za pół darmo.

          W Enerdze SA tyle ma zwykły specjalista.

          • 13 2

      • No nie tak do końca,bo prezes jest jeden,a kierowców ilu? 200?300?

        • 12 3

      • (3)

        Ale o czym ty kolego piszesz, 5.7k brutto to srednie zarobki kierowcow, jest to wyraznie napisane w ostatnim akapicie, do tej statystyki ani prezes, ani kierownicy ani mechanicy nie wliczaja.

        • 3 8

        • (2)

          Nowo zatrudnieni 18 zł brutto, czyli netto ok 13 zł x 168 (przy 40 h godzin w tygodniu) to daje ok. 2200 zł na rękę. Szał ku..a Wystarczy na wynajęcie mieszkania w GD, ubieranie się z kontenerów z używanymi ubraniami za free i jedzenie ze śmietników. Żyć nie umierać, nie wiem kto tam przyszedł do pracy, chyba jakiś desperat z zaburzeniami psychicznymi.

          • 32 1

          • (1)

            dramat, pomyśl troche zanim napiszesz. Do tego co napisałeś dochodzi premia około 800 zł netto, wysługa lat maksymalnie 20 % do pensji i nie musisz pracować w GaiT tylko z innych firm też się liczy. Podwójna stawka za niedziele i święta, dodatkowe 6zł za godzinę pracy w godzinach od 23 do 5. Nadgodziny 50 % dodatkowo do stawki godzinowej.

            • 6 2

            • godziny

              Który motorniczy robi. W tych godzinach to są ochlapy godzinowe

              • 2 0

  • Statystyka... (1)

    Warto napisać, że na średnie zarobki składa się także praca w nadgodzinach! Także, żeby uczciwie powiedzieć o zarobkach trzeba od tej kwoty odjąć 600-900 zł ponieważ nadgodziny mogą być ale nie muszą!

    • 121 8

    • Dopóki wszystko się spina dzięki nadgodzinom, to te nadgodziny będą.

      A na zmianę sytuacji się chyba nie zanosi.

      • 7 1

  • Zapomnieli się pochwalić, ile trzeba natrzaskać godzin żeby dostać te 4100 (5)

    Śmiech na sali. A ciekawe ilu nowych kierowców się zaraz zwolni jak już zobaczą jak firma jest "zarządzana"...

    • 145 10

    • ciekawe czy to zmniejszenie wakatów nie jest związane ze zmniejszeniem wozokilometrów czy jak to liczą (2)

      papier jest cierpliwy, wszystko przyjmie

      • 11 0

      • Nawet jeśli jest związane, to co? (1)

        Kilka linii puszczono do innego przewoźnika,który nie ma problemów z kierowcami; GAiT dzięki temu też już nie ma problemów. Wszystko się spina,przeciekająca tama załatana.

        • 6 0

        • Tak puszczono innych...

          Niech puszczają więcej za 5 lat okaże się że ten przewoźnik powie plajta a gait z urzędu będzie musiało ratować przewozy. Wrócimy do punktu wyjścia. W Gdyni linia Z obsługiwana jest przez spółkę zpoza miasta (wszystkie linie autobusami z nr 4...) tylko ostatnio standardem jest autobus (2... To chyba numer początkowy innego przewoźnika spółki miejskiej). Tak się kończy zabawa z innym podwykonawca. Spółki miejskie są droższe lecz działają na innych zasadach. Płacą kierowcy, nie ma tak jak w PKS, że kierowca nie ma gdzie dostać biletów a musi je mieć. Mycie aut, tankowanie odbywa się w normalnych warunkach... Zresztą zobaczymy 3 max 5lat...

          • 2 0

    • To ile tych godzin trzaskają?

      300, 200 czy ile

      • 8 0

    • znam takiego, który nawet miesiąca nie wytrzymał :)

      • 2 0

  • Ta.... (5)

    W okresie zimowym zawsze ludzi przybywa.
    Zobaczymy w maju

    • 63 6

    • W maju nasza gospodarka zacznie lecieć w dół (4)

      Za rok ludzie będą się sami prosić o robotę.

      • 6 11

      • a sprowadzi się kolejny milion ukraińcow ... i jakoś to pójdzie (2)

        • 7 5

        • Przez Polskę to Oni tylko przejadą... (1)

          ...prosto do Niemiec!

          • 6 1

          • jak ruske na berlin w jedną stronę zegarki znikneły, a w drodze powrotnej wszystkie rowery

            • 4 0

      • buehehehe co?????? u nas w robocie jeden gość w 2 miesiące narobił tyle błędów co cała ekipa nie narobiła w rok, a i tak go nie wyrzucili bo nie ma ludzi do pracy.

        • 2 0

  • (7)

    Dla pasażerów niestety zmieniło się niewiele. Autobusy jeżdżą jak chcą, a niektóre z nich nie powinny opuszczać zajezdni, bo znajdują się w tak złym stanie. Sama komunikacja miejska wciąż traktowana jest zaś po macoszemu przez władze (buspasow nie ma, tramwaje zatrzymują się na światłach czasami co kilkadziesiąt metrów). I wizerunku tego nie zmieni tych kilkadziesiąt nowych autobusów co jakiś czas. Tu potrzeba rewolucji.

    • 112 11

    • Dla mnie wręcz przeciwnie. (2)

      Dla mnie jako pasażera zmieniło się wiele. Zauważyłam mocne pogorszenie się jakości prowadzenia tramwajów w ostatnim czasie. Gwaltowne hamowania, gaz do dechy przy ruszaniu, puszczanie hamulca i powolne cofanie się taboru przy otwartych drzwiach na przystanku... Teraz już się nie dziwię, skoro ludzi zatrudniają z lapanki.

      • 16 2

      • dodaj do tego tlok i scisk w godzinach szczytu

        czasami trudno wsiąść do tramwaju....

        • 7 0

      • Cofanie się taboru wynika z usterki technicznej... Reszta to wina napietego rozkładu...

        • 1 0

    • (1)

      Autobusy zatrzymują się zbyt daleko od chodnika.Osoba starsza,lubi niepełnosprawna ma problem z wejście i wyjściem z pojazdu. Trzeba,albo dosłownie skoczyć z pojazdu na chodnik,albo zejść z wysokiego stopnia na jezdnie i dopiero wtedy wejść na wyżej położony chodnik.

      • 2 6

      • Lepiej trochę dalej stanąć, niż zakosić o drzewo/słup/znak lustrem, które kosztuje kilka kafli. A takich przystanków jest sporo.

        • 2 0

    • 4100?? (1)

      Robiłem w tym bałaganie blisko rok i nigdy nie dostałem więcej niż 3600 nawet ja i 3-4 dni z wolnego się szło to wtedy premiera niższa!!!! Ściema i bałagan nie firma!!

      • 18 0

      • Dziękujemy ci mistrzu byłeś w bałaganie opuściłeś dzięki Bogu ten bałagan i teraz jesteś szczęśliwszy widzisz same pozytywy

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane