- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (84 opinie)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (181 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (83 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (256 opinii)
- 5 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (48 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (416 opinii)
Gdańsk opracował wytyczne do dobrego projektowania w mieście
Remonty chodników, które natychmiast zamieniają się w miejsca postojowe, nieprzemyślany przebieg infrastruktury pieszo-rowerowej czy niewygodne nawierzchnie - te wciąż popełniane błędy projektowe mają wreszcie przejść do historii. Gdańsk przygotował własne standardy projektowe przestrzeni publicznych, które mają być materiałem pomocniczym przy przygotowaniu nowych inwestycji.
Jest to zarazem kolejny dokument dotyczący sposobu projektowania ulic po niedawno przyjętym Gdańskim Standardzie Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
Jak informuje GZDiZ, opublikowany właśnie dokument stanowi kompendium wiedzy dla projektantów i wykonawców świadczących usługi na rzecz jednostek miejskich, a także innych podmiotów działających w przestrzeni Gdańska - spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, deweloperów czy przedsiębiorców.
Czytaj też:
Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy aut
- Dział Rozwoju Przestrzeni Publicznych GZDiZ opracował te standardy w oparciu o kilkuletnie doświadczenie w tworzeniu wytycznych i opiniowaniu projektów ulic. Zależy nam, by poszczególne realizowane odcinki układu ulicznego były spójne w zakresie dostępności, funkcjonalności i estetyki. Standardy pomogą nam oraz projektantom w osiąganiu tego celu - mówi Michał Szymański, zastępca dyrektora GZDiZ ds. Przestrzeni Publicznych.
Siedem stref miasta różnych standardów i materiałów
W dokumencie liczącym 60 stron, dostępnym online w formacie pdf (odnośnik pod treścią artykułu), znajdziemy podział miasta na siedem stref o zróżnicowanych materiałach i zaleceniach:
- obszar Głównego Miasta,
- pozostała część Śródmieścia i Młode Miasto,
- inne tereny historyczne i cenne kulturowo m.in. przedwojenne obszary zabudowy Oliwy, Wrzeszcza, Nowego Portu oraz Oruni,
- modernistyczne zespoły mieszkaniowe i usługowe, czyli przede wszystkim zabudowa wielkoosiedlowa z okresu PRL,
- pozostała zabudowa mieszkaniowa i usługowa, do której włączono tzw. nowe dzielnice mieszkaniowe, w tym Południe czy tereny za obwodnicą,
- tereny zabudowy o dominującym charakterze przemysłowym i magazynowym,
- tereny zabudowy ekstensywnej z dominacją zieleni i tereny rekreacyjne.
Czytaj też:
Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych
Wśród najważniejszych zaleceń dla wszystkich stref należy wymienić:
- stosowanie gładkiej, ciągłej nawierzchni w obszarze ruchu pieszego,
- zakaz stosowania na ciągach pieszych materiałów nierównych, w szczególności - kostki kamiennej łupanej, brukowca nieobrobionego, kamienia polnego, pływ ażurowych,
- minimalną szerokość chodników - 2 m,
- stosowanie w miarę możliwości terenowych "pasa aktywności stacjonarnej", czyli dodatkowej przestrzeni przeznaczonej pod elementy małej architektury typu ławki, zieleń przydrożna, ogródki gastronomiczne itp.,
- uwzględnienie dodatkowej przestrzeni tzw. pasów technicznych, czyli przestrzeni przewidzianych pod schody do przyległych lokali, naświetla, słupki itp.,
- projektowania minimalnych przewidzianych prawem szerokość jezdni (ograniczenie terenochłonności układów drogowych i eliminacja efektu bariery przestrzennej),
- stosowanie zatok postojowych lub wydzielenia miejsc do postoju aut na jezdni (w dokumencie wyraźnie wskazano, aby nie traktować chodników jako przestrzeni do parkowania),
- uwzględnienie przestrzeni pod pasy zieleni o szerokości minimum 1,5 m dla niskiej zieleni oraz 3 m dla nasadzeń drzew.
Przykładowe schematy zagospodarowania terenu
Ponadto w dokumencie znajdziemy wytyczne w zakresie projektowania infrastruktury rowerowej, sytuowania wjazdów na tereny posesji, wykonania przejść dla pieszych, wkomponowania elementów technicznych w nawierzchnię czy wytycznych do budowy schodów terenowych.
Przedstawiono też przykładowe schematy zagospodarowania pasa drogowego dla poszczególnych stref z uwzględnieniem wszystkich wymagań.
Wśród prowadzonych w ostatnim czasie inwestycji, które w ocenie urzędników mogą choć częściowo być dobrymi przykładami dla kolejnych realizacji, wymieniono m.in.: ul. Grobla III - IV, Św. Ducha, Złotników, Chmielną, Rajską - Heweliusza, Jesionową oraz al. Grunwaldzką we Wrzeszczu.
Wieloletnie opóźnienia na tle innych polskich miast
Warto zauważyć, że Gdańsk standardy projektowania przestrzeni publicznych wdraża z dużym opóźnieniu względem innych miast Polski - Wrocław i Poznań takie dokumenty przygotowały już w 2013 r., Warszawa, Lublin, Kalisz - 2016 r., Łódź i Szczecin - 2017 r., Kraków - 2020 r.
Czytaj też:
Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?
Standardy projektowe i katalog nawierzchni Gdańska - pdf (55 MB)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-03-22 10:18
(3)
Fajnie, ale pytanie: czy te wytyczne będą obowiązkowe czy tylko w ramach porad dla chcącego? Jesli to drugie to już ten dokument można schować do szuflady.
- 47 1
-
2021-03-22 23:17
wytyczne
Trochę śmieszne jeżeli nie ma to odzwierciedlenia w warunkach technicznych! Urząd ma prawo odmówić uznania rozwiązań innych niż wynikających z towarzyszących rozporządzeń Ustawy Prawo Budowlane . Pierw zmienić kalekie prawo a potem marzyć o twórczych rozwiązaniach ku chwale Przestrzeni.
- 0 0
-
2021-03-22 15:28
Czemu kawki stoja przodem do drogi ? (1)
Pytanie takie
- 1 3
-
2021-03-22 16:27
Aby podziwiać szlachtę w pięknych, 20 letnich samochodach
- 4 0
-
2021-03-22 08:53
Droga słuszna. A w praktyce? (1)
W praktyce to wyglada tak: postój na chodnikach jest dozwolony prawem ponieważ w miastach o starej zabudowie brakowało miejsc postojowych. Przy remontach i tworzeniu nowych drog zamiast parkingów, zatok i miejsc postojowych na poboczach tworzono i nadal tworzą przewymiarowane chodniki z założeniem postoju bo tak było i jest taniej.
- 29 7
-
2021-03-22 15:25
w tych warunkach warto stosować fizyczne elementy uniemożliwiające pseudolegalne parkowanie
samochodów na chodnikach. Równolegle warto rozważyć zmianę prawa oraz zlecać prywatnym firmom korzystanie z możliwości zarobienia na wywozie nielegalnie parkujących samochodów na lawetach na parking, z założeniem pokrywania kosztów tej operacji przez właściciela samochodu,
- 2 1
-
2021-03-22 13:56
A południe to jakie standardy spełnia? Bo patrząc na Niepołomicką to wygląda jak droga przez wieś 30 lat temu.
Miejscowy plan - "zabudowa mieszkaniowo usługowa", centrum dzielnicy, zero usług, same bloki. Załatwienie czegokolwiek = jechanie do centrum.- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.