Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg

23 września 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Krzysztof Koprowski
Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów. Więcej zdjęć (11)

Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Mieszkańcy Trójmiasta oraz innych aglomeracji coraz chętniej korzystają ze współdzielonych elektrycznych hulajnóg, które nadal pozostają nieuregulowane w polskim prawie. Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym.

Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.



Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych. Więcej zdjęć (11)

Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

fot. kk/Trojmiasto.pl

Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

fot. kk/Trojmiasto.pl

Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg



Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".

- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie


Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu



Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.

Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.

Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?

Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.

W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).

Czytaj więcej:

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo



Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome. Więcej zdjęć (11)

Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

fot. kk/Trojmiasto.pl

Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

fot. kk/Trojmiasto.pl

200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo



- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.
Hulajnogi w śmietniku na Hallera
Dodajmy, że temat problemu z pozostawionymi hulajnogami na chodnikach poruszali w indywidualnych interpelacjach do prezydent Gdańska również radni: Joanna Cabaj z PiS (w listopadzie 2019 r.) oraz Karol Ważny z KO (maj 2019 r.).

Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.


Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta



Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h

Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.

- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.

Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg. Więcej zdjęć (11)

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?



Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.

Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.

Jak oceniasz rozwiązanie przedstawione przez władze Gdańska?
20%

zdecydowanie uporządkuje kwestie parkowania hulajnóg

30%

dużo będzie zależeć od formy bonusów dla użytkowników

50%

niczego nie zmieni, nadal hulajnogi będą utrudniać przejście pieszym

zakończona

łącznie głosów: 1124

Opinie (243) 9 zablokowanych

  • (8)

    Nie ma wyjścia, trzeba działać, bo na tą chwile to jest jeden wielki śmietnik i problem dla miasta i mieszkańców.

    • 171 7

    • (6)

      Jak Gdansk reguluje to reguluje... nic z tego nie będzie.

      • 16 9

      • a wystarczy, że sami mieszkańcy będą reagować (3)

        żle odstawiona hulajnoga i luuu ją za barierkę czy krzaki - aż się operator sam zorientuje, że mu się takie odstawianie, najnormalniej nie opłaca...
        nic tak nie dyscyplinuje prywaciarza - jak spora utrata dochodów

        • 24 3

        • one są ciężkie

          • 2 6

        • A można tak samo z samochodami?

          • 2 1

        • 3 ludzi 1 samochod jezdza i zbieraja zle zaparkowane i zawoza do magazynu ...

          w magazynie odbior po wplaceniu 500 zl/sztuke i po klopocie

          • 6 0

      • (1)

        dobrze kacperek nieudaczniku, że ty nie regulujesz

        • 4 6

        • grzelak idż niemców przepraszać za 1 wrzesnia...

          • 2 2

    • Nie ma wyjścia, trzeba działać

      A skąd pomysł na ograniczenie do 12 km? Pieszy idący szybkim krokiem maszeruje z prędkością ok. 10 km. Skoro hulajnoga dopuszczona do ruchu na chodniku ma się tam poruszać to jej prędkość nie powinna być wyższa niż prędkość pieszego.

      • 0 0

  • (12)

    A gdzie rowery;) hahaha dramat kasy nie ma rowerów też

    • 73 12

    • Życie

      Ktoś przytulił małe co nie co, niczym Puchatek baryłkę miodu ...

      • 11 7

    • Maseczek, respiratorów i 70mln za makulaturę wyborczą też nie ma. (4)

      • 11 10

      • Usprawiedliwiasz czyjąś niegospodarność tym, że ktoś jest gorszy w tej kwestii? (3)

        Gratuluję!!!

        • 5 5

        • Apostołowie, jeden kłamca, drugi złodziej

          • 2 0

        • Kiedy to niegospodarność tych samych ludzi.

          Przecież Nextbike nie wygrał przetargu na Mevo, odwołał się do PiSowskiej KIO i wtedy dostał kontrakt.

          • 2 0

        • Uważasz makulaturę za 70mln za wybory których nie było równą rowerom które przez jakiś czas jednak jeździły?

          Gratuluję!!!!

          • 2 2

    • A gdzie ten milion aut elektrycznych od Matołusza? (1)

      • 11 7

      • wczoraj jedno widziałem w Gdyni, myślałem że to wózek widlowy bez wideł, jadący ulicą

        ale okazało się, że to jakiś mini samochodzik elektryczny dla dwóch osób (ale z daleko wyglądał jak jadący wózek widłowy)

        • 6 3

    • (2)

      Chyba nie sądzicie że popieram Pis po ? Bo widzę wasze oburzenie;)

      • 6 2

      • pogodzę was (1)

        Gdzie są rowery, respiratory, samochody i maseczki? Czy PiS czy PO czy SLD- oni mają nam służyć.

        • 7 3

        • Oni nas tylko okradają i niszczą kraj

          • 3 0

    • I dobrze.

      • 0 0

  • (3)

    Nieeee, niech oni już tego nawet nie dotykają. Wystarczy, że Mevo było katastrofą.

    • 61 24

    • MEVO było przykładem inicjatywy, która upadła w wyniku nadmiernego sukcesu (1)

      dla tych, którzy korzystali z MEVO w wielu przypadkach było ono bardzo użyteczne.

      • 2 5

      • Przychod-koszta =zysk a w Mevo zapomnieli o tej prostej zasadzie .

        • 5 0

    • kacperku katastrofą jest dojna zmian komunistów i złodziei

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.