- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (48 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (57 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (260 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (185 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (146 opinii)
Gdańsk rezygnuje z budowy nowego parkingu kubaturowego przy 3 Maja
Po drugim wyłożeniu projektu planu zagospodarowania dla rejonu historycznego Zespołu Szpitala Bożego Ciała, władze Gdańska wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 Maja. Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.
Wówczas projekt planu zagospodarowania był po drugim wyłożeniu do publicznego wglądu. W pierwszej wersji projektu planu przewidywano realizację parkingu na maksymalnie 200 pojazdów w podziemnej lub nadziemnej kubaturze "pokrytej warstwą ziemi, w formie historycznego obwałowania z II połowy XIX w.".
Choć po pierwszym wyłożeniu wpłynęło 40 uwag o odstąpieniu od realizacji tej inwestycji, ograniczeniu liczby miejsc postojowych do 20 aut lub ustaleniu jej kształtu zgodnie z zapisami studium dla tzw. strefy B - ograniczonego parkowania, władze Gdańska pozostawały nieugięte. Zmieniono jedynie zapis o formie parkingu na konstrukcję całkowicie podziemną oraz zmniejszono jego pojemność do 150 pojazdów.
Gdzie zaparkować w Trójmieście? Sprawdź strzeżone parkingi
Nieoczekiwana zmiana decyzji - parkingu nie będzie
Po drugim wyłożeniu ponownie wpłynęły wnioski o wykreślenie parkingu z projektu planu. Tym razem nieoczekiwanie do wniosków pozytywnie odniósł się działający w imieniu prezydent Gdańska, jej zastępca ds. zrównoważonego rozwoju, Piotr Grzelak.
- Po ponownym przeanalizowaniu możliwości lokalizacji parkingu podziemnego na 150 miejsc (...) oraz biorąc pod uwagę obawy mieszkańców budynku mieszkalnego przy ul. 3 Maja 25 i 25A dotyczące zwiększenia uciążliwości komunikacyjnych na tym terenie, podjęto decyzję o rezygnacji z parkingu. Równocześnie, w związku z zakazem zabudowy na całym terenie [gdzie przewidziano wcześniej parking - dop. red.], podjęto decyzję o zmianie jego przeznaczenia z usługowego z dużym udziałem zieleni urządzonej na teren zieleni miejskiej urządzonej ogólnodostępnej z dopuszczeniem obiektów obsługujących użytkowników niewymagających pozwolenia na budowę - czytamy w uzasadnieniu rozpatrzenia uwag.
Nie będzie żadnej alternatywnej nowej lokalizacji
Jak informują pracownicy Biura Rozwoju Gdańska, rezygnacja z parkingu oznacza całkowite odstąpienie od poszukiwania terenu pod taką funkcję w granicach tego planu.
- Projekt planu nie będzie zakładał możliwości wskazania innego parkingu "zamiennego" wobec lokalizacji przy ul. 3 Maja - zapowiada Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Należy przy tym zwrócić uwagę, że już teraz bez potrzeby procedowania nowego planu zagospodarowania dodatkowe miejsca postojowe można urządzić m.in.:
- na terenie rezerwowym pod ten cel i prowizorycznie użytkowanym przy ul. Giełguda - Dąbrowskiego (obowiązujący plan narzuca minimum 60 miejsc postojowych; parking ten był tymczasowo wykorzystywany jako plac postojowych autobusów po likwidacji pętli Jana z Kolna),
- w ramach pasa drogowego przewymiarowanej jezdni ul. 3 Maja,
- na placu Zebrań Ludowych, który przez większość roku pozostaje niewykorzystany, a obowiązujący plan zezwala na urządzenie tam minimum aż 500 miejsc postojowych.
Nowy parking dla planetarium, którego nie będzie
W pierwotnym założeniu nowy parking miał zapewnić miejsca postojowe dla osób odwiedzających centrum nauki Hevelianum własnym autem. Na Majdanie, gdzie obecnie znajduje się ok. 70 miejsc postojowych, przewidywano ich likwidację w związku z budową planetarium.
Do realizacji tej inwestycji jednak nie dojdzie ze względu na dwukrotne przekroczenie szacowanego kosztu inwestycji (w pierwszym postępowaniu 42 mln zł, w drugim 49,8 mln zł; budżet zarezerwowany na ten ok. 21,2 mln zł) oraz utratę dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15 mln zł.
Rewitalizacja zabudowań dawnego szpitala Bożego Ciała
Niejako "w zastępstwie" planetarium, rozbudowy Kaponiery Południowej i rekonstrukcji odcinka muru Carnota planowana jest rewitalizacja Zespołu Szpitala Bożego Ciała (na kwotę ok. 31 mln zł), gdzie znajdą się: centrum powitalne dla gości Hevelianum z kawiarnią, mediateka, księgarnia, punkt informacyjny, baza noclegowa na potrzeby instytucji oraz pracownia pszczelarza.
Czytaj więcej:
31 mln zł na rewitalizację zapomnianych zabytków obok centrum Gdańska
Rewitalizacja dawnych zabudowań szpitalnych nie będzie jednak w żaden sposób ingerować w istniejącą liczbę miejsc postojowych na parkingach Hevelianum tj. przy ulicach: Gradowa 3, Gradowa 11 oraz 3 Maja 9, z których pracownicy placówki korzystają bezpłatnie.
Projekt planu daje zielone światło dla działań Hevelianum
Zapisy procedowanego planu zagospodarowania będą nadal zezwalały na zmianę sposobu wykorzystania budynków historycznego Zespołu Szpitala Bożego Ciała na wyżej opisane potrzeby Hevelianum, co zarówno przy pierwszym, jak i drugim wyłożeniu dokumentu nie było w żaden sposób oprotestowane.
Kiedy należy spodziewać się ponownego wyłożenia projektu planu, z wykreślonym zapisem o parkingu kubaturowym, do publicznego wglądu?
- Z uwagi na uwzględnienie uwag zmieniony projekt planu musi być ponownie przesłany do uzgodnień [m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków - dop. red.]. Wyłożenie do publicznego wglądu będzie możliwe po zakończeniu procedury uzgadniania. Termin ten nie jest aktualnie możliwy do określenia - wyjaśnia dyrektor BRG.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-03-21 21:12
(1)
Miasto powinno przede wszystkim postawić na dobrą komunikację, a nie tą patologię, jaką nam teraz serwuje. Wielu mieszkanców chętnie by się przesiadło, ale nie ma takiej możliwości. Jeśli mam tracić 2 godziny dziennie na komunikację i jazdę z żulem tramwajem, to wolę własne auto.
W Pradze funkcjonuje coś takiego, że zostawiasz auto naMiasto powinno przede wszystkim postawić na dobrą komunikację, a nie tą patologię, jaką nam teraz serwuje. Wielu mieszkanców chętnie by się przesiadło, ale nie ma takiej możliwości. Jeśli mam tracić 2 godziny dziennie na komunikację i jazdę z żulem tramwajem, to wolę własne auto.
W Pradze funkcjonuje coś takiego, że zostawiasz auto na obrzeżach i w cenie parkingu masz bilet na cały dzień na metro. Ale u nas nie ma metra, tylko jeżdżące godzinę tramwaje, bo na nic innego nie ma pieniędzy...- 15 4
-
2021-03-22 10:58
miasto powinno przede wszystkim postawić na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów
a nie udawać, że stawia na dobrą komunikację miejską. U nas nie ma potrzeby tworzenia metra, wystarczy przedłużyć SKM do Pruszcza (ewentualnie do Tczewa) i zapewnić w godzinach szczytu częstotliwość co pięć minut na trasie co najmniej Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia. Jak się zelektryfikuje PKM< dobuduje linie SKM do Gdańska Południe, Gdyni
a nie udawać, że stawia na dobrą komunikację miejską. U nas nie ma potrzeby tworzenia metra, wystarczy przedłużyć SKM do Pruszcza (ewentualnie do Tczewa) i zapewnić w godzinach szczytu częstotliwość co pięć minut na trasie co najmniej Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia. Jak się zelektryfikuje PKM< dobuduje linie SKM do Gdańska Południe, Gdyni Zachód i Gdyni Północ zapewniając dobry dostęp do wszystkich stacji SKM i PKM dla pieszych i rowerzystów, wtedy będziemy mogli mówić o nowoczesnym systemie transportowym aglomeracji.
- 0 0
-
2021-03-23 06:37
Garaże-molochy
Tak -dla komunikacji miejskiej,należy ją rozwijać.Stanowcze Nie dla budowy garaży molochów. W Nowym Porcie nielegalnie postawione garaże blaszaki pójdą nareszcie do rozbiórki.To magazyny przeróżnych rzeczy gromadzonych przez mieszkańców.Nowy Port przechodzi rewitalizację,więc i tutaj nareszcie będzie porządek.
- 3 0
-
2021-03-22 11:39
Parkingi na obrzeżach miast
Gdańsk Śródmieście od strony podwórka samochody sa zaparkowane na chodnikach, trzeba zejść ns ulicę żeby ominąć samochód zaparkowany na chodniku. Podwórka zaparkowane służbowymi samochodami na cały dzień, zajęte miejsca parkingowe dla mieszkańców. Urzednicy betony nie reagują . Sługusy deweloperskie
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.