Nowe-stare tramwaje z Niemiec. Nie będą wozić pasażerów

4 lipca 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Krzysztof Koprowski
Dotychczas Gdańsk z Niemiec sprowadził łącznie 62 tramwaje typu N8C. Więcej zdjęć (1)

Dotychczas Gdańsk z Niemiec sprowadził łącznie 62 tramwaje typu N8C.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Dotychczas Gdańsk z Niemiec sprowadził łącznie 62 tramwaje typu N8C.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Do Gdańska trafią trzy kolejne używane tramwaje z Niemiec. Nie będą jednak wozić pasażerów, lecz zostaną wozami technicznymi lub magazynami części zamiennych. Za każdy z tramwajów miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłaciła 1 tys. euro.



To będzie już kolejny zakup tramwajów z Niemiec przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dotychczas zza Odry sprowadzono 46 tramwajów typu N8C z Dortmundu oraz 16 z Kassel.

Za jeden pojazd z Dortmundu miejska spółka płaciła przed paroma laty ok. 30 tys. euro, zaś z Kassel - 42 tys. euro.

Następnie tramwaje kierowano do modernizacji, która kosztowała od 700 tys. zł do 2,5 mln zł (w zależności od zakresu robót).

Dla porównania, fabrycznie nowa Pesa Jazz Duo to wydatek rzędu ok. 7 mln zł.

Jak wygląda modernizacja tramwaju N8C


Tramwaje techniczne i jako magazyn części zamiennych



Wkrótce z Kassel dotrą do Gdańska jeszcze trzy tramwaje N8C. Ich cena jest jednak znacznie niższa, bo zaledwie 1 tys. euro za pojazd. W znacznej mierze wynika to ze stanu technicznego i planowanego przeznaczenia.

- Tramwaje te nie będą przeznaczone do modernizacji ani do obsługi linii komunikacyjnych. Wykorzystane zostaną z nich niektóre części i podzespoły jako części zamienne. Wstępnie zakładamy też przekształcenie jednego lub dwóch tramwajów na pojazdy techniczne - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Obecnie pojazdami technicznymi są przebudowane wagony Konstal 105Na. W opinii GAiT ich dalsze utrzymanie nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy planowane jest całkowite wycofanie "stopiątek" z eksploatacji.

- Ze względu na serwis sensowniej jest używać do celów technicznych takich pojazdów, jakie są eksploatowane na liniach - tłumaczy Wojtkiewicz.

Tramwaje jeszcze w tym roku, poszukiwana firma transportowa



Na początku lipca Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na wybór firmy transportowej, która przewiezie pojazdy z Kassel do zajezdni w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska. Termin realizacji zamówienia określono na trzy miesiące od momentu podpisania umowy a jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest najniższa cena.

Czytaj również:

Gdańsk kupił używane autobusy z Niemiec


Materiał archiwalny z 2018 r.
Czy Gdańsk powinien kupować nadal używany tabor autobusowy i tramwajowy?
35%

tak, o ile trafi się atrakcyjna okazja

11%

tak, ale jedynie dla zapewnienia części zamiennych

54%

nie, Gdańsk stać na nowoczesny tabor prosto od producenta

zakończona

łącznie głosów: 2367

Opinie (255) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie podobają mi się te tramwaje (25)

    Nie podobają mi się te tramwaje, są ciasne i niefunkcjonalne. Myślę, że Gdańsk nie jest taki biedny aby ściągać byle co.

    • 231 77

    • Czytaj ze zrozumieniem (2)

      W tych co przyjeżdżają jeździć nie będziesz, są przeznaczone na magazyn i serwis.

      • 40 11

      • a te co już przyjechały?

        • 15 11

      • A kto powiedział, że mam jeździć.

        Naściągali złomu i teraz muszą naprawiać....

        • 10 12

    • Czytanie ze zrozumieniem (5)

      Te tramwaje nie mają służyć jako przewóz osób

      • 16 12

      • ale 60 takich wcześniej sprowadzonych służą tak (3)

        • 20 6

        • poniemieckie posłużą polakowi ... a potem pojadą na ukrainu (1)

          jako nowoczesne podarowane z UE

          • 6 1

          • dar Bremy dla Gdańska

            mi się przypomniał jak jeździł po Oliwie taki mercedesik

            • 0 0

        • i służą bardzo dobrze - w nich jest więcej miejsc siedzących niż w naszych jazzach duo

          • 2 1

      • Nie, ale maja sluzyc jako magazyn czesci zamiennych.

        Do czego będą pasowaly części z niemal zabytkowych tramwajow? Do nowej pesy? Czy do identycznych niemieckich tramwajow, które sa calkiem licznie użytkowane przez GAiT?

        • 5 4

    • (2)

      masz opcje kup sobie rower

      • 9 4

      • to może od razu sanki i 6psów do zaprzęgu ;))) (1)

        • 4 0

        • lepiej ponton i foki

          • 3 0

    • Problem leży w tym,

      że są za krótkie. No i człon niskopodłogowy tez nie jest optymalnie wykorzystany bo mamy schody.
      Swoją droga, to taki mamy klimat w Gdańsku. Nowe tramwaje też będą krótkie. Te jazzy to chyba najkrótsze 5-członowce..

      • 6 4

    • Akurat są o niebo bardziej wygodne i funkcjonalne od PES. Co nie zmienia faktu, ze lepiej kupić takie, ale nowe.

      • 7 10

    • Gdansk jest biedny, zobacz ile drog jest niedoiwestowanych...

      • 6 4

    • Ciasna to jest PESA, niefunkcjonalna pod rekord świata

      • 7 9

    • zgadzam sie Pesa jest ragiczna, ani funkcjonalna ani wygodan ani dobrej jakości (2)

      • 8 6

      • Ale pomimo tych wad (1)

        dużo przyjemniej się nią jeździ niż niemieckim złomem.

        • 11 6

        • Nieprawda!

          Wygodniej jeździ się N8C

          • 2 1

    • (1)

      A mnie się bardzo podobają. W pesie przez skośnie ustawione siedzenia wciąż depczą po nogach. W dortmundach jest miejsc więcej i normalnie ustawionych. To idealny tramwaj na dłuższe trasy. Ciasne są tylko dla grubasów.

      • 14 2

      • PiSie trolle spasły się na dojnej zmianie

        i teraz narzekają, że im ciasno.

        • 0 3

    • (1)

      " mimo złego słowa wypowiedzianego przez Polaka" Niemcy wybaczyli nam i nadal sprzedają sztrucle...

      • 7 5

      • zawsze możesz iść i wytargować coś od swoich przyjaciół Ruskich

        np. śmierdzące przechodzone walonki itp.

        • 1 2

    • :)

      Matury to ty pewnie nie zdałeś, co kolego? ;)

      • 0 0

    • Gdańszczanie - będziecie jeździć rydwanami. Po co wam tramwaje?

      • 0 0

  • Niemiec płakał jak sprzedawał (15)

    • 239 22

    • Całe życie używane (7)

      Ku... nie będziemy żyć wiecznie żeby tak oszczędzać! To samo dotyczy skm. Kupcie Nowe na kolejne 40 lat i po sprawie.

      • 9 8

      • Wskaż źródło finansowania (4)

        i kupujemy ! Prawda, jakie życie jest proste....zza klawiatury.

        • 7 7

        • "piniendzy nie ma i nie bendzie" - i wszystko jasne

          • 7 4

        • Mniej rydwanów

          po 150 koła / szt.

          • 14 7

        • Niech się pisu zapytają

          Oni rozdają pieniądze na lewo i prawo.

          • 9 10

        • Nasze bilety. Rocznie 2760 zl

          • 2 0

      • Jak tak kupili en57

        to do tej pory skowyt słychać, że starymi trzeba jeździć :D

        • 3 0

      • SKM jest PiSie

        Idź do nich poskamleć

        • 0 0

    • Motorniczy czasami dzwoni do mnie z Niemiec chce posłuchać jak chodzi silnik

      • 19 2

    • Chyba ze śmiechu

      • 2 2

    • a bity był?

      my w dortmundzie tramwajów nie bijemy ... my je pieścimy

      • 4 1

    • Nudny jesteś z tym

      stwierdzeniem.Wymyśl cos nowego, myśle, że na brak wolnego czasu nie narzekasz.Myślenie nie boli !

      • 5 2

    • (2)

      Polak płakał jak naprawiał

      • 3 1

      • pesę?

        • 0 2

      • gdyż go oczy tak piekły od spawania rdzy

        • 0 0

  • Niemcy sprzedali i zarobili (7)

    A my zezłomujemy i zapłacimy za to...

    • 200 30

    • Ha ha ha

      Na niemieckim zlomowisku

      • 11 2

    • obłowieni (1)

      Ci mityczni Niemcy to się niewąsko obłowili na tej sprzedaży. 3x1.000 daje łącznie aż 3.000 euro. Czyli ponad 13.000 złociszy. Grubo. Trochę mniej niż pensja Lisickiego, ale i tak srogo nas skasowali.

      • 10 5

      • Lepiej przyjrzyj się wynagrodzeniom towarzyszy z dojnej zmiany w spółkach skarbu państwa

        i to centralnie za NIC nie robienie!

        • 2 2

    • 1000 E (3)

      Za duzoe zarobili. Ze zlomowania dostaliby więcej

      • 14 2

      • tak jak to przeterminowane szwedzkie mieso liofilizowane (2)

        / u nich to nawet nie dla psów, a wyłącznie do utylizacji/
        a polski emeryt nieświadomie zajadał te paszteciki, aż się mu uszy trzęsły.

        • 6 0

        • reksio (1)

          nie paszteciki tylko klopsiki w ikei z wojskowych rezerw z 1970r :) pozdro

          • 2 0

          • W Polsce wszystko zjedzą

            Akurat żarcie z magazynu wojskowego, sprzed roku 1998 jest pycha

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.