stat

Nowe-stare tramwaje z Niemiec. Nie będą wozić pasażerów

4 lipca 2019, 10:00
Krzysztof Koprowski

Do Gdańska trafią trzy kolejne używane tramwaje z Niemiec. Nie będą jednak wozić pasażerów, lecz zostaną wozami technicznymi lub magazynami części zamiennych. Za każdy z tramwajów miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapłaciła 1 tys. euro.



To będzie już kolejny zakup tramwajów z Niemiec przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Dotychczas zza Odry sprowadzono 46 tramwajów typu N8C z Dortmundu oraz 16 z Kassel.

Za jeden pojazd z Dortmundu miejska spółka płaciła przed paroma laty ok. 30 tys. euro, zaś z Kassel - 42 tys. euro.

Następnie tramwaje kierowano do modernizacji, która kosztowała od 700 tys. zł do 2,5 mln zł (w zależności od zakresu robót).

Dla porównania, fabrycznie nowa Pesa Jazz Duo to wydatek rzędu ok. 7 mln zł.

Jak wygląda modernizacja tramwaju N8C


Tramwaje techniczne i jako magazyn części zamiennych



Wkrótce z Kassel dotrą do Gdańska jeszcze trzy tramwaje N8C. Ich cena jest jednak znacznie niższa, bo zaledwie 1 tys. euro za pojazd. W znacznej mierze wynika to ze stanu technicznego i planowanego przeznaczenia.

- Tramwaje te nie będą przeznaczone do modernizacji ani do obsługi linii komunikacyjnych. Wykorzystane zostaną z nich niektóre części i podzespoły jako części zamienne. Wstępnie zakładamy też przekształcenie jednego lub dwóch tramwajów na pojazdy techniczne - zapowiada Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. marketingu w GAiT.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Obecnie pojazdami technicznymi są przebudowane wagony Konstal 105Na. W opinii GAiT ich dalsze utrzymanie nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy planowane jest całkowite wycofanie "stopiątek" z eksploatacji.

- Ze względu na serwis sensowniej jest używać do celów technicznych takich pojazdów, jakie są eksploatowane na liniach - tłumaczy Wojtkiewicz.

Tramwaje jeszcze w tym roku, poszukiwana firma transportowa



Na początku lipca Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na wybór firmy transportowej, która przewiezie pojazdy z Kassel do zajezdni w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska. Termin realizacji zamówienia określono na trzy miesiące od momentu podpisania umowy a jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest najniższa cena.

Czytaj również:

Gdańsk kupił używane autobusy z Niemiec


Materiał archiwalny z 2018 r.
Czy Gdańsk powinien kupować nadal używany tabor autobusowy i tramwajowy?
35%

tak, o ile trafi się atrakcyjna okazja

11%

tak, ale jedynie dla zapewnienia części zamiennych

54%

nie, Gdańsk stać na nowoczesny tabor prosto od producenta

zakończona

łącznie głosów: 2367