• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk stał się portem oceanicznym

Kuba Łoginow
2 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Gdański port już wkrótce może zagrozić kilku poważnym portom w Europie. Zwłaszcza jeśli powstanie przy nim - widoczne na zdjęciu na razie w formie wizualizacji - centrum dystrybucyjne. Gdański port już wkrótce może zagrozić kilku poważnym portom w Europie. Zwłaszcza jeśli powstanie przy nim - widoczne na zdjęciu na razie w formie wizualizacji - centrum dystrybucyjne.

Stało się to, w co wątpili specjaliści branży morskiej. Pomimo peryferyjnego położenia na kontynencie europejskim, Gdańsk jednak stanie się portem, do którego będą zawijać statki oceaniczne. Linia żeglugowa Maersk ogłosiła, że do gdańskiego terminalu DCT zostanie przedłużona linia kontenerowa, łącząca Szanghaj z Europą Zachodnią.



Czy trójmiejskie porty staną się centrum dystrybucyjnym kontenerów na Europę Środkową i Wschodnią?

Pojawienie się bezpośrednich, regularnych połączeń transkontynentalnych w tej części Bałtyku jest prawdziwą rewolucją. Do tej pory na Bałtyk wpływały jedynie kontenerowe feedery, a więc statki dowozowe, rozwożące towary z oceanicznych hubów (portów węzłowych), zlokalizowanych nad Morzem Północnym. Teraz wszystko wskazuje na to, że jednym z takich globalnych centrów dystrybucyjnych stanie się Gdańsk, a konkretnie - Głębokowodny Terminal Kontenerowy DCT, wraz z powstającym w jego sąsiedztwie centrum logistycznym.

Trójmiasto będzie polskim Hamburgiem?

Na czym polega istota hubów, czyli portów węzłowych? Przewożąc ogromne ilości kontenerów z Dalekiego Wschodu do Europy, operatorom opłaca się wykorzystywać jak największe statki (ekonomia skali), które w dodatku nie powinny zbyt często zatrzymywać się po drodze (dodatkowe koszty i strata czasu) i powinny być maksymalnie załadowane. Do niedawna po rozładowaniu towaru w dużych portach Morza Północnego nie opłacało się dalej płynąć dużym kontenerowcem na Bałtyk, gdyż na końcowym odcinku statek niepotrzebnie woziłby powietrze. Bardziej opłacalne było rozładowanie kontenerów np. w Hamburgu, Rotterdamie lub Antwerpii i przerzucenie "pudełek", przeznaczonych dla krajów bałtyckich, na mniejsze statki, kolej lub ciężarówki. Jednak, wraz ze wzrostem wymiany handlowej w krajach Europy Wschodniej, okazało się, że część połączeń transkontynentalnych opłaca się realizować bezpośrednio w relacji z morzami dotychczas uznawanymi za peryferyjne. I tak, pierwszy "hub" w tej części Europy powstał kilka lat temu w rumuńskiej Konstancy nad Morzem Czarnym, a teraz na podobnej drodze jest Gdańsk.

To wszystko oznacza jakościowy skok dla Trójmiasta i całkowite przemeblowanie na portowej mapie Europy Bałtyckiej. Jeżeli w ślad za Maerskiem pójdą i inni operatorzy, na co się zanosi, Trójmiasto stanie się ogólnobałtyckim centrum dystrybucyjnym. To właśnie tutaj będzie się przywozić chińskie kontenery, które następnie, przeładowane na mniejsze statki, będą rozwożone do Skandynawii, Rosji, Litwy, Łotwy czy Estonii, a załadowane na kolej i ciężarówki - będą trafiać również do naszych południowych i wschodnich sąsiadów.

Bez sprawnej kolei port się nie obejdzie

Jest tylko jedno "ale". Gdańskie plany zakładają, że powodzenie idei bałtyckiego hubu zależeć będzie nie tylko od parametrów technicznych i atrakcyjności samego terminalu czy jego bezpośredniego otoczenia, ale właśnie od pozyskania partnerów z zaplecza. Zdaniem Ryszarda Strzyżewicza, prezesa Portu Gdańsk, dogodne położenie geograficzne Trójmiasta czyni to miejsce idealnym dla pełnienia roli "okna na świat" dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego właśnie tak ważna jest konsekwentna realizacja takich projektów, jak Białoruskie Centrum Towarowo-Logistyczne, które ma powstać w sąsiedztwie terminalu DCT, korytarz kolejowy SoNorA (oś Północ-Południe), łączący Trójmiasto z Czechami, Słowacją, Węgrami i Chorwacją, czy też zarzucony przed kilku laty "most kontenerowy" Gdańsk-Odessa. Zdaniem specjalistów, Polska może "wchłonąć" jedynie połowę obrotów kontenerowych, które potencjalnie mogą być zrealizowane w gdańskim głębokowodnym terminalu - reszty klientów trzeba poszukać za granicą: na Południu, Wschodzie i w Rosji (Petersburgu).

Aby tak się jednak stało, konieczne są ambitne inwestycje w polską sieć transportową, łączącą nas z sąsiadami ze wschodu i południa. Niestety, rzeczywistość jest brutalna: środków na modernizację linii kolejowych nie ma (z wyjątkiem kilku szlaków), a to właśnie koleją najwygodniej jest wozić kontenery na duże odległości. Problemy, ale tylko na początku, pojawią się też na samym zapleczu gdańskiego terminalu, gdyż na razie nie da się sprawnie wywieźć dużej ilości kontenerów z portu (wąskie gardła drogowe i kolejowe). Można się więc liczyć z korkami we wschodnich dzielnicach Gdańska, które znikną po wybudowaniu zaplanowanych połączeń komunikacyjnych: Trasy Sucharskiego, tunelu pod Martwą Wisłą, Obwodnicy Południowej oraz nowych bocznic kolejowych do Portu Północnego.

Przeszkodzi nam Nord Stream i Rumunia?

No i najważniejsze: konkurencja. Na powstaniu gdańskiego hubu stracą Niemcy (utrata części klientów korzystających z Hamburga) oraz Rosjanie, którzy mają ambicję utworzenia swojego hubu nad Zatoką Fińską. Dla utrudnienia życia konkurencji nasi sąsiedzi już teraz wykorzystują... gazociąg północny, który w miejscu przecięcia z trasą kontenerowców ma nie być wkopany w dno, ale będzie jedynie przytwierdzony do podłoża. Może to spowodować wypłycenie toru wodnego i utrudnienia dla żeglugi, na co nie chce się zgodzić nasz rząd.

Oczywiście, nie wolno też zapominać o niedocenianym konkurencie z Rumunii, czyli o Konstancy, która już dziś bije rekordy zawinięć kontenerowców. Warto odłożyć na bok stereotypy i spojrzeć na mapę: statek płynący z Chin przez Kanał Sueski ma na Morze Czarne o wiele bliżej, niż nad Bałtyk. Między Gdańskiem a Konstancą zapowiada się więc ostra walka a sporne zaplecze w postaci handlu zagranicznego Słowacji, Węgier, Zachodniej Ukrainy i Południowo-Wschodniej Polski. Od tego, jak aktywne działania marketingowe Gdańsk podejmie w stosunku do tego obszaru, zależeć będzie jego sukces jako rodzącego się portu oceanicznego.

Opinie (186) 4 zablokowane

  • (9)

    Tekst jest za bardzo skomplikowany jak na rozumy czytajacych. Powinniście pisać tylko o skmkach i o budowanych halach widowiskowych.

    • 70 89

    • mam nadzieję, że to ironia...

      • 11 4

    • biedak nie zrozumiał (2)

      • 7 4

      • (1)

        Przeczytaj sobie co niektóre wypowiedzi pod tym wątkiem, a stwierdzisz że się jednak nie myliłem.

        • 1 0

        • Oczywiście, że ironia.

          • 0 0

    • (2)

      Dobre 10/10 :)

      • 7 1

      • Jasne... (1)

        Gościcino niech się zajmie najpierw kupowaniem i kasowanie biletów w skmce

        • 0 2

        • Jak kupuję u konduktora to już nie muszę kasować. Nie wiedziałeś?
          Zresztą mam miesięczny ;)

          Pzdr

          • 0 0

    • sporo racji

      Nasi bojowi posłowie i Rząd chyba niewiele z tego rozumieją, a wiec wolą zezłomować to co w dobrych rękach daje ogromne pieniądze. I mają osobistą rację - to im osobiście nie da korzyści.
      Pierwsza zasada biznesu. Duży pieniądz daje duże zyski.

      • 1 0

    • Kierowca nie ma biletu? Radź sobie sam - 520 opinii

      Gdańsk stał się portem oceanicznym - 185 opinii

      żal

      • 0 0

  • Porty niie polskie, statki nie polskie, towary nie polskie, strefy bez podaktów.. (8)

    Porty niie polskie, statki nie polskie, towary nie polskie, strefy bez podaktów..
    czy Polska ma jeszcze jakiś sens?

    • 36 70

    • twoje zycie jest bez sensu kacapie (1)

      • 12 13

      • o ci ci chodzi?stwierdzam fakty a ty wlisz inwektywy..jestes skrajnie prymitywny

        o ci ci chodzi?
        stwierdzam fakty a ty walisz inwektywy
        ..jesteś skrajnie prymitywny

        • 4 3

    • Nie ma już Polski

      • 15 5

    • (2)

      Tak, jasne, znacjonalizujmy wszystko! Wtedy będzie "polskie"!

      • 13 2

      • (1)

        co tu ma do rzeczy nacjonalizm? sprzedali nasz kraj, a Ty sobie drwisz.

        • 8 8

        • nie nacjonalizm

          tylko nacjonalizacja. mylisz pojęcia, bo nie znasz słów. poczytaj słownik.

          • 0 0

    • Słyszałeś kiedyś o prowizji? Port to dobry interes dla kraju, problem w tym, że Polsce się chyba nie uda. Brakuje nam infrastruktury kolejowo-wodnej (mowa o wodach śródlądowych), a właśnie w taki sposób przewozi się w tej chwili kontenery w zachodniej europie (np. Ren). Wisła mogłaby przejąć bardzo dużą ilość towarów, ale ją zaniedbaliśmy. Dodatkowo sporo jej obszarów jest chroniona i nie można jej pogłębiać. Lini kolejowej jak na razie brak, a przewóz takiej ilości kontenerów TIRami nie ma sensu ze względu na koszty i wieczne korki. Tak więc jest sporo do zrobienia, a większość prac nie znajduje się w samym porcie...

      • 7 1

    • alez oczywiście że nie ma

      Zaorać ten kraj i zasadzić buraki

      • 0 1

  • "Trójmiasto będzie polskim Hamburgiem?" (29)

    Nie trójmiasto a Gdańsk,to taka mała różnica panie redaktorze.
    Bo co ma wspólnego z tym portem Sopot czy Gdynia?Nic.

    • 101 57

    • dokładnie tak, jak coś dobrego w Gdyni - to tylko Gdynia, jak dobrze się dzieje w Gdańsku to juz całe Trójmiasto (12)

      gdyńskie pasożyty się podczepiają pod cudze sukcesy

      • 32 28

      • (4)

        Dokładnie tak, zjedzą ci twój sukces, mazgaju.

        • 18 4

        • (3)

          Jestem z gdańska i jakoś nie przeszkadza mi pisanie trójmiasto. Widać tutaj jakieś kompleksy! :)

          • 31 3

          • No to może niech napiszą:

            "Polska stanie się oceaniczną potęga portową"
            i wtedy wszyscy będą zadowoleni od morza do Tatr.

            • 23 1

          • A ja mieszkam w Gańsku a nie w Trójmieście (1)

            i mi przeszkadza.
            Gdańsk to Gdańsk i nie ma nie wspólnego z Sopotem czy Gdynią.

            • 5 27

            • zostałeś oddany do adopcji?

              • 1 0

      • a wy macie napier...ne

        jw

        • 13 2

      • przeciez wg ciebie nie ma tam nigdy nic dobrego wiec co sie zalisz? (4)

        • 4 0

        • w jednośći siła (3)

          • 2 0

          • w kupie siła (2)

            • 1 0

            • a fuj!!!

              !!!!

              • 0 0

            • trzymajmy się w kupie, gówna nie ruszą ....

              • 0 0

      • to mnie rozbawiłeś

        twoja zaściankowość dokładnie

        • 0 0

    • (8)

      Ano to, że Trójmiasto jest jednym organizmem miejskim, a sukcesy lub porażki Portu Gdańsk tworzą jego pracownicy - mieszkańcy Gdańska, Gdyni, Sopotu, Pruszcza...

      • 11 2

      • Cały świat jest jednym wielkim organizmem. (4)

        Gdańsk to Gdańsk i nie pierdziel tutaj farmazonów że na jego rozwój pracuje cała okolica,nikt nikogo nie zmusza do pracy w Gdańsku,niech ci ludzie zostaną u siebie i pracują na rozwój własnych miast my poradzimy sobie bez nich.

        • 4 12

        • (3)

          O czym ty pieprzysz: gdybym chciał się przenieść z Krakowa do Trójmiasta to równie dobrze mogę znaleźć sobie pracę w Gdyni a mieszkanie w Gdańsku jak i odwrotnie! Ja np. mieszkam w zachodniej części Krakowa a pracuję w Nowej Hucie. No chyba że u was jest jakiś apartheid: jak ktoś mieszka w Gdyni to pracuje tylko w obrębie swojego miasta.

          • 6 1

          • A pracuj sobie gdzie ci sie podoba,

            tu tylko chodzi o to gdzie znajduje sie port gdański w Gdańsku czy Trójmieście,bo w tym artykule autor coś bredzi że port to Trójmiasto

            • 0 3

          • Kraków i Nowa Huta to nadal to samo miasto i te same władze oraz podatki

            Trójmiasto to sztuczny twór, taki skrót myślowy. Każde z miast ma inne władze i budżety i politykę. Trudno to komus z zewnątrz zrozumieć.

            • 5 4

          • niestety wszędzie są blokersi którzy uważają swoje podwórko za najlepsze

            i niemal zabiliby sąsiada tylko dlatego, ze jest "obcy"
            Wieśniaki i zaściankowcy- trzeba to przeboleć

            • 0 0

      • No i jeszcze Pruszcz do tego dołączył.

        W końcu Tczew i Władysławowo staną się Trójmiastem.
        Ja jestem ze Słabowidzów koło Zmroku. Daleko mi do Gdańska i jakoś nie mam kompleksów.

        • 6 0

      • w jakim świecie ty żyjesz cudaku? (1)

        "trójmiasto" to RYWALIZUJĄCE ze sobą o wszystko Gdańsk i Gdynia, robiące sobie pod górke, podbierające kontrahentów, tu nie ma współpracy na żadnej płaszczyźnie, nawet komunikacja (która nie stanowi konkurencji miedzy miastami) nie jest elementem zaawansowanej współpracy, HUB BĘDZIE W GDAŃSKU NIE "TRÓJMIEŚCIE". KONIEC KROPKA.

        • 7 5

        • będzie? na razie wszystko co "planują" jest

          tylko na wizualizacjach i na tym się kończy. Adam- owicz to Kononowicz:- PLANY BUDOWY DRÓG :))))

          • 0 0

    • (1)

      a gdzie ta wasza solidarnosc ktara czasami sie chwalicie??zenada...

      • 4 0

      • solidarnym można być z kimś, kto nie pluje jadem na ciebie

        • 2 4

    • praktyka mówi inaczej (1)

      Pasażery z wycieczkowiczami przypływaja do Trójmiasta w porcie gdyńskim. Więc jednak to część wiekszej całości gdzie współpraca daje korzyści, a niezgoda psuje wszystkim humory.

      • 2 0

      • Wycieczkowce to maja czasem informację, że zawijają do Gdańska mimo

        cumowania w Gdyni. Czasami jest to nazywane Gdańsk/Gdynia.
        No i nie zapominajmy, że niektóre wycieczkowce zawijają do Gdańska.

        • 1 0

    • Co najpierw zbudują? Tor formuły 1 czy terminal DCT?

      A może drogę dojazdową do hali widowiskowo- sportowej :))))) bu ha ha

      • 0 1

    • czesław

      chwalipięta bez mózgu

      • 0 0

    • Ano ma

      rola takiego hubu to rozwój całego regionu, nie tylko miasta. Port Gdynia też podejmuje wiele działń, jeżeli nie więcej niz Gdańsk, dla ściągnięcia ładunków. Jak chcesz pouczać to najpierw sam dowiedz się o czym piszesz.

      • 0 0

  • Fajnie (1)

    Jest jeszcze wiele ale ...
    Życzę powodzenia

    • 29 1

    • fotka fajna ;)

      • 4 1

  • (4)

    "Rząd się nie chce zgodzić" - rząd wszystko rozpatruje w ramach chcieć / nie chcieć, zamiast móc / nie móc. Była w ręku świetna karta przetargowa - Traktat Lizboński. Albo Nord Stream na naszych warunkach, albo nici z podpisu, bo chromolimy taką wspólnotę, która sprzyja tylko interesom jednych kosztem drugich.

    • 49 4

    • (2)

      rewelacyjny pomysł, szkoda tylko ze nie u naszych dzielnych POLYTYKUF :)

      • 7 0

      • (1)

        zgadzam się. politycy do gazu !

        • 6 0

        • rząd?? heh - zapomnijcie

          na nasz cudowny rząd nie ma co liczyć...

          • 1 0

    • dokladnie - Klaus umial te sprawe wykorzystac

      uczyc sie ! Polscy politycy, uczyc sie od lepszych !

      • 4 0

  • Hamburgiem? (2)

    nie rozsmieszajcie mnie. jak ktos byl w jakims pozadnym porcie na zachodzie (rotterdam, bemenhafen) wie ze takich nabrzezy jak nasze jedno jest w kazdym z nich kilkadziesiat...

    • 47 3

    • bremen i bremerhaven to dwa różne miasta

      miałeś chyba na mysli bremerhaven?

      • 4 0

    • Hamburg jest zatkany - to jest nasza szansa

      przeladunek tam trwa zbyt dlugo, Gdansk jest malo uczeszczany wiec rozladunek jest bez opuznien. To jest szansa.

      • 2 2

  • port gdanski (3)

    dyrdymały wypisuje pan redaktor.gdańsk od zawsze był portem oceanicznym.
    nigdy gdansk nie bedzie drugim hamburgiem wystarczy popatrzec na mape sa i inne drobiazgi takie jak wielkosc przeladunkow ich organizacja etc.etc. a co do rurociagów podmorskich to faktycznie mozna wkopywać w dno morskie ale po co
    i jakim kosztem ?

    • 15 9

    • Co z tego że będą wpływać kontenerowce oceaniczne... (1)

      ...skoro bedą puste? Żaden załadowany statek tego typu nie wpłynie na bałtyk, huby to sobie moze mieć francja, nie Ppolska, rosja czy niemcy :)

      • 3 0

      • no to nie mogą być na pewno te największe, ale baltimaxy też pływają po oceanach, a DCT jest w stanie takie właśnie statki przyjmować

        • 3 0

    • następny dyletant

      doszktałć się w zakresie portów morskich albo nie pisz takich bzdur,
      chodzi o przeładunki kontenerów, które w polskich portach dotąd sprowadzały się właśnie do roli feederów. Przedłużenie linii oceanicznej do Gdańska to nie sukces polityczny, ale po prostu Maersk zdecydował że się mu opłaca tu wpływać megakontenerowcem.

      • 0 0

  • ?! (6)

    Okej, okej ale trzy suwnice placowe to za mało. Jak rozbudowywać to konkrtenie. Jedno nabrzerze z suwnicami? I takie aspiracje?!

    Niestety wszystko to traci blask gdy odwrócimy się w drugą stronę i popatrzymy na drogi ktorymi mamy rozwozić kontenery po Polsce i Europie.
    O ile port jest relatywnie łatwo zmodernizować/rozbudować to okoliczną infrastrukturę komunikacyjną - już nie.

    • 31 0

    • (3)

      3 suwnice statkowe, 6 placowych. Ten sprzęt można dokupić w parę miesięcy, to nie jest problem.

      • 3 0

      • (2)

        3 STS (suwnice statkowe) Post-Panamax i 8 suwnic RTG (placowych) - jak mozna przeczytac na stronie www.dctgdansk.com

        • 4 0

        • (1)

          Ciekawe, czy DCT przewiduje jakieś nowe inwestycje, 3 STS to chyba za mało jak na takie wielkie statki.

          • 4 0

          • tak jak napisał KM - po co im te suwnice, jak kontenery i tak utkną przy wyjeździe z portu ?

            • 2 0

    • terminal ma być niby rozbudowywany, obecna częśc to jakaś 1/3 zakładanej wielkości. Ciekawe co z tego wyjdzie, czy słowo 'kryzys' nie przestraszy szkotów...

      • 1 0

    • jak sie nieznasz to nie komentuj

      popiersze trzy suwnice nabrzezowe a nie placowe ..... suwnic placowych jest 8

      • 0 0

  • port Gdańsk punktuje Gdynię (3)

    Gdynia oddaje pole w kolejnym już rodzaju działalności portowej. A przecież niedawno była monopolistą w przeładunku kontenerów, portem drobnicowym, w przeciwieństwie do Gdańska - portu przede wszystkim masowego. Ciekaw jestem opinii Pani Grajter - może się odezwie na forum?

    • 29 9

    • nie ma argumentów by się odzywać

      już nie zaczaruje liczb i nowych kontraktów.

      • 4 0

    • Taki urok monopolisty (1)

      Pojawia się konkurencja i nie do końca wie jak działać - co nie zmienia faktu że gdański port ma to czego brakuje gdyńskiemu - głębokość... do Gdyni nie wpłynie nic o zanurzeniu wiekszym niż 14m...

      • 6 0

      • to niech poglebia

        a nie siedza na d....

        • 5 2

  • Te socjalistyczne wstawki o wsparciu rządu w artykule i ankiecie są żałosne i nie na miejscu (1)

    Państwu dziennikarzom i niektórym przedsiębiorcom pomylił się kapitalizm z socjalizmem.
    Jakie ja dostaję wsparcie na swoją firmę? VAT, ZUS i dochodowy - wszystko z minusem wpisuję w księgi! A dlaczego? Bo nie wyskubałem od państwa w tzw. prywatyzacji najlepszych terenów i zakładów za grosze.

    • 14 9

    • Chodzi o wsparcie w postaci modernizacji linii kolejowych łączących Trójmiasto ze Słowacją lub Ukrainą

      Czytaj ze zrozumieniem

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane