"Gdański savoir-vivre" dla turystów, czyli 10 zasad dobrego zachowania na wakacjach

15 lipca 2021, 7:00
Ewelina Oleksy
Najnowszy artukuł na ten temat Rekordowa liczba turystów w Gdańsku w 2021 roku

Wakacje to czas, w którym wielu urlopowiczom "puszczają hamulce". Z myślą m.in. o takich osobach Gdańska Organizacja Turystyczna wydała "Gdański savoir-vivre", czyli zbiór kilku prostych (ale najwyraźniej nie dla wszystkich oczywistych) zasad. Ich przestrzeganie z pewnością jednak sprawi, że do rodzinnego miasta nikt nie wróci z łatką "turysty z koszmarów".



Turyści bywają różni. Są oczywiście tacy, na których ciężko powiedzieć złe słowo. Ale zdarzają się i tacy, którzy za nic mają otoczenie, w którym aktualnie goszczą.

Przykładów daleko szukać nie trzeba - wystarczy przejść się w sezonie turystycznym wieczorem po bocznych uliczkach od chociażby obleganej przez turystów w sezonie ul. DługiejMapka i Długiego TarguMapka. Obsikane bramy, potłuczone butelki po alkoholu, zostawione na podwórkach puszki i inne śmieci.

Wiążą się z tym też nocne hałasy w wykonaniu przyjezdnych (ale i miejscowych) imprezowiczów. Podsumowując, patrząc na niektórych turystów, można wręcz odnieść wrażenie, że kierują się zasadą: "skoro nie jestem u siebie, to wszystko mi wolno".

Atrakcje turystyczne Trójmiasta - sprawdź listę



Gdańska Organizacja Turystyczna, by ten temat "ucywilizować" przygotowała turystyczny dekalog. To dziesięć prostych zasad dla turystów pod hasłem "Gdański savoir-vivre". Dotyczą one tego, jak zachowywać się na wakacjach, by cieszyć się wyjazdem, ale i nie zakłócać spokoju innym.

"Gdański savoir-vivre" turystyczny:

  1. zachowuj dystans i noś maseczkę
  2. dezynfekuj ręce
  3. szanuj zwierzęta/nie pozuj do zdjęć
  4. szanuj ciszę nocną po godz. 22
  5. korzystaj z koszy na śmieci
  6. korzystaj z toalet
  7. pij alkohol w dozwolonych miejscach
  8. szanuj zabytki
  9. noś się z kulturą, ubieraj się
  10. znajdź właściwe miejsce dla swojego pojazdu (np. hulajnogi)


Grafika z zasadami, których powinni przestrzegać turyści. Więcej zdjęć (3)

Grafika z zasadami, których powinni przestrzegać turyści.

mat. prasowe

Grafika z zasadami, których powinni przestrzegać turyści.

mat. prasowe

Jak podkreśla GOT, to zasady uniwersalne, które obowiązują nie tylko w Gdańsku, ale powinny być przestrzegane w każdym innym mieście. Dekalog to część szerszej kampanii realizowanej we współpracy z Menedżerem Śródmieścia oraz Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz miejscowymi przedsiębiorcami. Jest rezultatem warsztatów dotyczących hałasu w Śródmieściu, w których uczestniczyli przedstawiciele lokalnej społeczności, restauratorów, muzyków i urzędników.

Cel akcji: minimalizowanie ilości negatywnych zachowań



- "Gdański savoir-vivre" to swego rodzaju wyjście miasta z informacją do turystów, jakie standardy należy zachować podczas pobytu w Gdańsku. Naturalnie są to standardy uniwersalne, ale my jako Gdańsk chcemy o tym informować u podstaw. Akcja jest też efektem rozmów z branżą i ma na celu minimalizowanie ilości negatywnych zachowań, które mają wpływ także na mieszkańców. Wiemy, że mieszkańcy dobrze postrzegają turystów, ale zachowanie części gości może powodować dyskomfort - mówi Michał Brandt, rzecznik GOT.
Czytaj też:

W majtkach do sklepu? Lepiej jednak nie



Kampania jest prowadzona on-line (z naciskiem na osoby przyjezdne).

- A grafika pojawi się także w restauracjach w formie podkładek pod talerze oraz stojących plakietek na stoliki, aby dotrzeć do jak największej liczby turystów. Współpracujemy przy akcji z miastem oraz branżą, szczególny nacisk kładąc na restauracje i hotele - wskazuje Brandt.
Kulturalny turysta nie powinien korzystać z takich "atrakcji". Film archiwalny
Czy spędzając wakacje w obcym mieście, pozwalasz sobie na więcej niż u siebie?
7%

tak, bo wiem, że nikt mnie nie zna, więc nie narobię sobie wstydu

88%

nie, zachowuję się tak samo jak u siebie

5%

trudno powiedzieć, to zależy od sytuacji

zakończona

łącznie głosów: 1877

Opinie wybrane


wszystkie opinie (235)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.