• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

Michał Brancewicz
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach. System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach.

Rozpoczęły się prace związane z wprowadzeniem na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska systemu ILS kategorii III B. Pozwoli on pilotom lądować nawet wtedy, gdy w ogóle nie będą widzieli świateł podejścia, a widzialność pasa startowego wyniesie 75 m. Realizacja systemu nie powinna zakłócać ruchu samolotów, a jego uruchomienie ma nastąpić jesienią 2018 roku.



Czy zdarzyło się, że samolot, którym leciałe(a)ś nie mógł wylądować w Gdańsku?

Niemal równo dwa lata temu port lotniczy w Gdańsku świętował uruchomienie ILS-u kategorii II. Jak się okazało, system nie wyeliminował całkowicie problemu mgły, która momentami nadal paraliżowała ruch. Dodatkowo ILS musiał zostać wyłączony na pięć miesięcy zeszłego roku (od kwietnia do września), żeby Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej mogła zmodernizować swoje urządzenia. Jednak, jak podaje portal rynek-lotniczy.pl, uruchomienie wartej 70 mln zł inwestycji spowodowało zmniejszenie liczby odwołanych lotów z powodu złych warunków atmosferycznych o niemal 90 proc.

Całość została tak zaprojektowana, żeby możliwa była dalsza rozbudowa, która właśnie ruszyła. Za kwotę blisko 6 mln zł ILS zostanie podniesiony do kategorii III B. Dzięki temu pilot będzie mógł podjąć decyzję o lądowaniu nawet w sytuacji, gdy w ogóle nie będzie widział świateł podejścia, z kolei widzialność wzdłuż drogi startowej będzie musiała wynieść przynajmniej 75 m (patrz grafika).

Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.  Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.
To jednak nie będzie jedyne udogodnienie.

- Głównym elementem infrastruktury, jaki zostanie zrealizowany, będzie montaż pętli indukcyjnych w polu manewrowym lotniska. Dzięki nim, w sytuacji ograniczonej widzialności, kontrolerzy TWR [wieży - red.] będą wiedzieli w jakich sektorach, a będzie ich osiem, znajdują się pojazdy lub samoloty, umożliwiając tym samym bezkolizyjne kołowanie na stanowisko postojowe - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska. - Natomiast PAŻP w ramach swojej inwestycji zainstaluje dodatkową antenę monitoringu pola dalekiego odpowiedzialną za pomiar jakości sygnału kierunku systemu ILS.
ILS kategorii III B ma zacząć funkcjonować jesienią 2018 roku. Obecnie żadne lotnisko w Polsce nie posiada takiego systemu. Trwają prace nad jego uruchomieniem na warszawskim Okęciu. Ostatnią, najwyższą kategorią jest ILS kat. III C.

Zobacz, jak dba się o powierzchnie gdańskiego lotniska

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • (33)

    czy dzięki temu samoloty będą później obniżać lot i przelatując nad budynkami mieszkalnymi będą wyżej niż teraz?

    • 14 122

    • nie (10)

      trzeba było się zastanowić wcześniej i kupić mieszkanie w innej lokalizacji niż Banino czy Myśliwska.

      • 83 8

      • ej ej (1)

        ja mieszkam na morenie 35 lat i nie spodziewałam sie wtedy takiego ruchu lotniczego!

        • 16 21

        • kurde - ja tesz

          składam pozew zbiorowy
          ogólnonarodowy

          • 13 6

      • nieprawda (7)

        Niestety piszesz nieprawdę, obecnie nawet nad gdańską starówką (okolice ul długiej) samoloty potrafią bardzo nisko przelecieć (zwłaszcza po godz 23)

        od pewnego czasu daje sie zauważyć znaczne obniżenie wysokości na kórej samoloty przelatują nad starym miastem i innymi dzielnicami

        • 8 20

        • Widziałam - jeden to o mało co nie zahaczył o Neptuna

          latają te samoloty tak nisko jak perszingi zwłaszcza w nocy

          • 36 2

        • (1)

          Wizzairy tak latają.
          Najlepsze jest to, że nad starym i głównym miastem jest zakaz lotów.

          • 9 9

          • zakaz obejmuje wszystkie loty z wyjątkiem podchodzenia do lądowania oraz startu

            nad miastem masz CTR od samej ziemii

            • 11 1

        • No niestety

          ale po 23 tam wysoko jest ciemno jak w d*pie więc latamy niżej coby nam światło z latarni pomagało cokolwiek zobaczyć.

          • 21 1

        • w Gdańsku nie ma Starówki :P (2)

          Jest Stare i Główne Miasto

          • 5 3

          • Piwa mu nalać!

            Wie co mówi!

            • 4 1

          • nudne

            • 2 0

    • ścierzka podejścia się nie zmienia (2)

      a jak nie będzie widoczności to i tak nie wyląduje na ILS IIIB

      • 5 18

      • a u mnie ścieszka się wygła i jest kżywa (1)

        • 8 0

        • kszywa...

          • 4 0

    • (15)

      Pobudowali się / kupili mieszkania nad ścieżkami podejścia i pretensje mają, że im nad dachem samoloty latają. Jeszcze lepsi od tych, którzy zamieszkali przy wysypisku śmieci i narzekają, że im śmierdzi. Co za ludzie.

      • 65 7

      • o czym ty mówisz....a może pracownik lotniska? (7)

        jeszcze 10 lat temu samoloty nad dzielnicą Chełm nie latały. Obecnie kilkanaście dziennie. Składam pozew przeciwko lotnisku.

        • 9 37

        • Niesamowite. To znaczy, że 10 lat temu albo pas startowy był zorientowany w inną stronę (przebudowali?) (1)

          albo nigdy nie wiało z zachodu. Cuda się dzieją.

          • 50 1

          • 10 lat temu lotniska nie rozbudowano i takiego ruchu nie było

            • 0 2

        • . (2)

          Mieszkam na trasie podejścia, gdzie samolot przelatuje już bardzo nisko i bez przesady idzie to wytrzymać... Tylko już na klatce wiszą karteczki prawników, którzy zajmą się sprawą oddziaływania lotniska

          • 31 3

          • Hahaha - "prawnicy" gatunku Zero lub ByleJaki (1)

            no - TW Przyłgłębska

            • 13 4

            • Klempa tyż prawnik

              bo skończyła wydział prawa i administracji, ale zapomniałą na jakim kierunku

              • 4 0

        • Hahahaha cymbał

          • 1 3

        • zawsze latały, od 1983 roku tam mieszkam

          ale żeby to zaraz przeszkadzało... Chyba jakiejś mendzie

          • 12 3

      • (4)

        Odezwał się ten, który na przedmieściach mieszka oddalony 100km od lotniska.
        Na sopotem nie przelatywały, a teraz non stop i to czasem nawet o 1 w nocy, a ci z żeglugi powietrznej przez kilka dni nie dali spać, bo sobie latali cały czas nad miastem w nocy, jak modernizowali swoje urządzenia

        • 6 13

        • nad sopotem lataja na wysokosci niemal 2000 metrów

          i nawet przy otwartych oknach ledwo je slychać.

          • 16 2

        • nas Sopotem zaczyna się CTR od samej ziemii i on tam był zawsze

          więc zawsze latali

          • 5 2

        • (1)

          Mieszkam w Gdyni przy lotnisku. Po wymianie okien nie przeszkadzały mi wojskowe MiGi-21 latające na dopalaczach nad Gdynią, teraz nie przeszkadzają mi wojskowe turbośmigłowe Bryzy i śmigłowce latające po nocach.

          • 9 0

          • Jako dziecko pamiętam jak w innej lokalizacji jeden pilot mig-21 przelatywał nad domem swojej matki tak, że z kasztanowca na mojej działce liście i małe gałęzie leciały. Huk taki, że padałem na ziemię. Nie mniej w odróżnieniu do większości tu wpisujących się z przyjemnością bym zamieszkał na podejściu i to dość blisko.

            BTW. Obecnie samoloty są dość ciche - więc nie wiem co wam przeszkadza.
            BTW2. Mam wrażenie, że większość ludzi chce mieszkać w mieście, ale nie chce mieć w pobliżu wielkich budynku, przystanek autobusowy ma być blisko, ale nie ma być hałasu, dojazd ma być dobry, ale nie daj Boże mieć drogę pod domem. Identycznie jest z tym lotniskiem i hałasem...

            • 4 0

      • a ty gdzie mieszkasz? w Żukowie? (1)

        Nad Zaspą też latają jak nienormalni. A kiedyś tego nie było. Brzydkie Szwedki przylatują i straszą w galerii

        • 4 5

        • Jak nie było? Junkersy z pocztą codziennie startowały

          • 8 0

    • ILS III kat.

      W wysokościach przelotu nad przeszkodami nic się nie zmieni. Zmieni się wyposażenie dróg kołowania tak aby kontroler wiedział, ( nie widząc ), gdzie na tych drogach znajdują się samoloty lub samochody.

      • 3 0

    • Wymieńcie okna na szczelne..

      będzie cicho, a i taniej na ogrzewaniu ;)

      Mieszkam od roku przy Myśliwskiej i praktycznie nic nie słychać.. Ludzie narzekają na takie pierdoły bo chyba nigdy nie mieszkali przy torach tramwajowych, kolejowych, albo ruchliwej drodze... Byście przenocowali parę razy w Pruszczu Gd. przy lotnisku gdzie śmigłowiec bojowy o 3 nad ranem trzęsie kieliszkami w szafce, to by Wam takie pasażerskie przeloty w ogóle nie robiły. Czepianie się pierdół i tyle

      • 13 1

    • odp.

      nie; ścieżka podejścia się nie zmienia;

      • 1 0

  • Natomiast do Gdyńskiego lotniska (2)

    nie mają w planie drogi dojazdowej dorobić.

    • 81 13

    • nie kłam, ma sie ku koncowi od strony pogorza z kosakowem

      • 8 4

    • Ale za to

      nie odwołano ani jednego lądowano czy też startu z powodu mgły.

      • 17 0

  • Jak się okazało, system nie wyeliminował całkowicie problemu mgły... (12)

    Przecież nie miał prawa bo to ILS kat. II. "Nowy" kat. IIIB także tego problemu nie wyeliminuje. IIIC pozwala lądować bez widoczności.

    • 45 8

    • (4)

      IIIC ma pozwalać na lądowanie przy absolutnie zerowej widzialności, ale to by oznaczało również automatyczne kołowanie. W praktyce systemu, który by na to pozwolił, jeszcze nie ma.

      • 25 3

      • wysyłasz samochód do przejęcia lataka (1)

        problem jest w drugą stronę - nikt nie wpuści samolotu na pas kołowania do startu przy 0 widoczności

        • 5 2

        • blad wypowiedzi

          widzialności kolego a nie widoczności jak już chcesz być specjalista:)

          • 9 0

      • Zamontują pentle indukcyjne (1)

        to i będzie można kołować bez widzialności ;-) i będziemy pierwszym takim lotniskiem na świecie.

        • 4 1

        • pętle!

          • 1 0

    • Czyli w Smoleńsku nie mogliby lądować.. (4)

      .... nawet jakby mieli tam ILS pierwszej generacji i ledwo łapali się na drugą. A przecież tam nie mieli nic - to pokazuje z jak małą motyką na jak wielkie słońce się porwali.
      A co do kontroli płyty to jest to kolejne zabezpieczenie, bo są dane z transpordera, radar i jeszcze piloci muszą meldować gdzie są.
      Strasznie dużo tych zabezpieczeń, aż się zastanawiam, czy nie wpływają one negatywnie na bezpieczeństwo bo piloci i kontrola mają za dużo na głowie i w zbyt wielu miejscach może coś pójść źle xD

      • 17 5

      • "w zbyt wielu miejscach może coś pójść źle" - porażająca logika: więcej zabezpieczeń = mniejsze bezpieczeństwo.

        Nie reprezentujesz może partii rządzącej? Masz do tego kwalifikacje ;-)

        • 13 4

      • (2)

        im więcej systemów i podsystemów, tym większa szansa że któryś się zepsuje...

        • 1 5

        • a drugi go zastąpi

          • 4 1

        • ale mniejsza, że padną wszystkie naraz

          Jeżeli masz jeden system to jego awaria jest katastrofą. Gdy awarii ulegnie jeden z kilku niezależnych systemów - funkcjonalność jest ograniczona, ale nadal można operować!

          • 3 1

    • Bo pewnie tam

      -Brzozy posaduili

      • 3 8

    • statystycznie na Rębiechowie tylko 1 dzień w roku masz taką mgłę że potrzebny byłby IIIC

      to ekonomicznie nieopłacalne

      • 5 5

  • Bardzo dobrze (3)

    okolice lotnisko to zupełnie inny klimat, często występuje tam mgła

    • 46 4

    • (1)

      Statystyki mowia co innego. To jedno z najmniej zamglonych lotnisk w Polsce.

      • 4 5

      • najbardziej

        Mglistym lotniskiem jest to w Gdyni.

        • 5 4

    • pierwsza konkretna mgła i kierowanie na inne lotnisko

      • 2 3

  • skoro jest tak nowocześnie to dlaczego nie ma lotów po północy? (4)

    • 16 62

    • W nocy latają czartery i cargo. Po kiego grzyba mają latać rejsowe? To nie TLK.

      • 35 6

    • Czartery, cargo i np kierunki takie jak Liverpool, Warszawa LOTem.

      • 7 0

    • jak nie jak tak?

      Lądowałem o 2 w nocy

      • 12 0

    • Pierdoły pan wypisujesz. Wiele razy miałem wylot na wakacje np. koło 2:00 czy 3:00.

      • 2 1

  • Super że gdańskie lotnisko się rozbudowuje! Niedługo mgła będzie nie groźna (7)

    Problem może stanowić tylko wiatr, ale tutaj już nie ma technologi która zatrzyma go.

    • 68 8

    • jest - owalny pas startowy (1)

      • 9 6

      • wiatr nie jest problemem, ale podmuchy i uskoki. Owalny pas to utopia, bo na nim się nie da ILS .

        • 9 0

    • na skocznich narciarskich stosują siatki (2)

      może i na lotniskach by zdały egzamin :-)

      • 3 2

      • Dobry pomysł. Polacy coś o parawanach wiedzią :-)

        • 12 1

      • taa zamontuj siatkę an wysokości 1000 stóp

        • 2 2

    • są kurtyny powietrzne

      Są takzwane kurtyny powietrzne. Olbrzymie śniany w wysokości 1km z jeden i drugiej strony pasa. Po angielsku to jest: curtins. Podobno w Australii tego używają

      • 0 6

    • do tego trzeba drugiego pasa - a to się niestety nie zapowiada

      • 0 2

  • inwestować !

    na bezpieczeństwie nie można oszczędzać, w kwota nie jest duża patrząc na całość inwestycji i korzyści z polepszenia do nowej kategorii ILS

    • 42 2

  • W Gdyni marazm za marazmem (3)

    a w Gdańsku nadal ogrom inwestycji.

    • 47 19

    • przejedź sie i zobacz ten "ogrom" padniesz! ze smiechu

      Secundo. To jest artykuł o Gdansku

      • 6 3

    • nie ma inwestycji to i korków (1)

      Nie macie

      • 0 3

      • W Gdyni są gigantyczne korki

        • 1 1

  • kiedy wreszcie obiecane lotnisko w Gdyni ? (6)

    Mam dosyc dojezdzania do Gdanska.

    • 36 67

    • przeprowadz się do Gdańsk (2)

      Koszt uruchomienia lotniska w Gdyni to kilkadziesiąt milionów złotych.
      Kup mieszkanie w Gdańsku za 250 tyś i będzie po sprawie.

      • 18 1

      • kilkadziesiat milionow to chyba nie jest duzy wydatek ? (1)

        Lotnisko jest bardzo potrzebne

        • 3 12

        • tak samo jak

          Pod Warszawą hehe

          • 2 1

    • niegdy

      • 6 1

    • Lotnisko

      Nigdy

      • 2 2

    • jak doliczysz korki na kwiatkowskiego w wiecznym remoncie, buspasy i inne atrakcje to ci wyjdzie, że do rębiechowa masz bliżej

      • 3 1

  • to teraz będą latać nad osiedlami bez ustanku (11)

    Jakiś głąb wpakował lotnisko ze ścieżkami podejścia biegnącymi nad centrum miasta i od kiedy lotnisko zaczęło się rozwijać dynamicznie zaczęła się gehenna. Niemcy wiedzieli że lotnisko ma być nad morzem. Samoloty jak w każdym cywilizowanym kraju z warunkami jak nasze piękne miasto gdańsk startują i lądują z kierunku morza na lotnisku w linii brzegowej. Ogranicza to hałas i zagrożenia dla ludności cywilnej. Tylko u nas jak zwykle myślący inaczej. Ps. Nie wspomnę o przedmiotowych mgłach i kosztach systemów ils, silniejszym mrozie i większych opadach śniegu w rębiechowie (same "zalety" lokalizacji)

    • 21 53

    • co to jest 'przedmiotowa mgła" ? (1)

      Zgaduje-tyrasz w policji że używasz takiego języka ?

      • 11 0

      • A ty gdzie tyrasz?

        Jak mniemam z wykształcenia jesteś oborowym.

        • 1 2

    • "startują i lądują z kierunku morza na lotnisku w linii brzegowej" - ty tak na serio?

      • 14 0

    • Urzekła mnie twoja opowieść

      Te okropne zagrożenia dla ludności cywilnej,
      samoloty w kierunku linii brzegowej,
      te mgły, śnieg, mróz - w innych krajach nie spotykane,
      myślę co te okropne lotnisko należy zlikwidować

      • 9 3

    • Niemcy to mieli lotnisko dla testowania torped lotniczych

      gdyby im się urwała nad miastem (a parę zgubili) to by było "bum" i ofiary. A jak fajeczka spadła do wody to się nic nie stało.

      • 6 1

    • A kto kazał budować osiedla na ścieżce do lądowania a tym bardziej je kupować

      Pretensje do garbatego że ma dzieci proste

      • 8 1

    • Tanie mieszkania

      Nie rozumiem ludzi którzy najpierw na wszystkich imprezach chwalą się znajomym że kupili tanio mieszkanie lub co lepsze dom w cenie mieszkania a teraz wylewają smutki że im samoloty nad głową latają,człowieku nie zastanawiało Cię to dlaczego kupiłeś w tak korzystnej cenie? I co teraz mają przenieść lotnisko komuś innemu pod dom?a jak przeniosą nad morze to myślisz że będą podchodzić tylko od morza?

      • 7 1

    • Nie pisz bzdur

      bo lądowania we Wrzeszczu w 99% były znad lądu w kierunku morza. Wymuszał to wiatr zwany bryzą). Mieszkałam na podejściu i do dziś lądujące samoloty mi nie przeszkadzają, nie słyszę ich - to są dla mnie dźwięki naturalne jak szum miasta, tramwajów, samochodów.

      • 9 0

    • Ale brednie obserwatora...

      Dawno takich bzdur nie czytałem. Dobrze, że są tu wysokiej klasy specjaliści bo jest się z czego pośmiać...

      • 3 1

    • Hahaha!!

      Na Zaspie jakby było nadal lotnisko, to faktycznie nie byłoby hałasu na mieście. A starty, jak i lądowania uzależnione są od kierunku wiatru, a nie tego w która strone będzie bezpieczniej, czy milej.

      • 1 1

    • lotnisko jest na gorce

      dlatego jest w takim, a nie innym miejscu. jakby było nad morzem to znad gorek trzebaby stroma ścieżka podchodzić, a przy lądowaniu znad morza byłby problem przy przerwanym lądowaniu i awarii silnika wyrobić się nad gorkami. tyle

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane