Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

21 września 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Michał Sielski
Najnowszy artukuł na ten temat Windy jak bunkry na Armii Krajowej
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Więcej zdjęć (1)

Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.
Często korzystasz z komunikacji publicznej?
38%

regularnie

15%

co jakiś czas

19%

okazjonalnie

28%

praktycznie nigdy

zakończona

łącznie głosów: 839

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • (5)

    Zatoki okej ale kiedy w końcu generalne remonty dróg???Po Gdyni niedługo tylko czołg,względnie amfibia....plus że cały czas korki to zawieszenia jadąc 5 km/h się nie zerwie...tu nie 7 mln ale co najmniej 700 powinni

    Zatoki okej ale kiedy w końcu generalne remonty dróg???Po Gdyni niedługo tylko czołg,względnie amfibia....plus że cały czas korki to zawieszenia jadąc 5 km/h się nie zerwie...tu nie 7 mln ale co najmniej 700 powinni rzucić...sam wjazd na estakadę widoczny na zdjęciu tam gdzie ciężarówka-sfalowana jezdnia i 10 cm wyboje i dziury.....ehhh,że też ludziom tyle lat to pasuje.

    • 101 14

    • a mi to pasuje, rowerem da się bez problemu (2)

      a auta przynajmnej wolniej jadą, chociaż ludzie nie rozumieją i w ogóle jest przeludnienie i za dużo aut

      • 6 26

      • Ahh już są (1)

        RoWeRzYśCi
        Najgorsza grupa społeczna. Wszyscy powinniśmy chodzić na nogach albo jeździć na rowerach.
        Jak nie będziemy naprawiać dróg to ludzie przerzucą się na rowery albo autobusy (swoją drogą ciekawe kiedy i one zaczną wam przeszkadzać).
        To jest rozwiązaniem wszystkich problemów!

        • 3 1

        • Rozwiązaniem wszystkich problemów jest dobranie środka transportu do trasy.

          Niestety pewna roszczeniowa grupa społeczna tego nie potrafi i rząda dopasowania całego świata wokół do samochodu.

          • 3 3

    • No tak.... Brakowało tej opinii

      • 11 1

    • 7 miliardów chyba. Brzmi lepiej!

      • 1 2

  • Zatoki, przeżytek - pieniądze wywalone w błoto (21)

    • 46 81

    • z700 (15)

      A niby gdzie te autobusy mają się zatrzymywać?

      • 18 9

      • Według leo (6)

        Pewnie należy zlikwidować zatoki i wyrysować w miejscu przystanku zygzaki aby zmniejszyć przepustowość ruchu drogowego. Ot taki trend aby spowalniać ruch w mieście.

        • 25 5

        • no tak... (5)

          a wszyscy mają posłusznie stać za autobusem, który się wypróżni i napełni z powrotem. Baaardzo mądre. Gratuluję pomysłu.

          • 28 12

          • (3)

            To nowa fizyka alternatywna - będziesz jechać szybciej względem stania w korku, choć wolniej za busem. Taki relatywizm. Bus wykrzywia czasoprzestrzeń i co prawda będziesz wolniejszy ale za to Twój czas się wydłuży i bez oporu powietrza mniej spalisz i zużyjesz mniej gumy ;)

            • 7 6

            • (2)

              Będziesz szybszy, bo nie będziesz musiał przepuszczać pięciu aut, które koniecznie muszą cię wyprzedzić jak już migasz kierunkowskazem, sygnalizując włączanie się do ruchu z zatoki.

              • 6 2

              • Teoria kwantowa. Bo busy mają nadal tendencje do dłuższych postojów awaryjnych, awanturowych, osłabieniowych, a nawet romantycznych ;)
                Czasem da radę do stanku, ale potem ni wuja!

                • 1 3

              • Tak, a za pięcioma samochodami będzie stać kolejny autobus. Który mógł w tym momencie stać w zatoczce i wypuszczać pasażerów, zaraz za pierwszym autobusem.

                • 1 0

          • A co? Chcesz pędzić setką do czerwonych świateł?

            • 8 5

      • Na drodze. (7)

        I tak autobus po ruszeniu z przystanku z powrotem dogania korek przed nim.

        • 9 11

        • ale ileś samochodów zdąży przejechać (6)

          Dlaczego zbiorkom ma być uprzywilejowany jeszcze bardziej od indywidualnego?

          • 13 13

          • Bo zbiorkom wiezie na raz 50-100 ludzi, a nie max 4. (5)

            Dokładnie ten sam powód dla którego obwodnica ma po 3 pasy w dwie strony, a osiedlowa uliczka jeden w jedną.

            Kierowcy przesuną się o długość autobusu do przodu, co nic praktycznie nie zmieni w czasie dojazdu, a autobus przesunie się o kilkadziesiąt miejsc do tyłu, co robi różnicę.

            • 16 17

            • nie rozumiem analogii (4)

              Ktoś chce jeździć zbiorkomem - jego wybór. Miasto chce wytyczać bus pasy - proszę bardzo, byle nie kosztem istniejących, ogólnodostępnych pasów ruchu, natomiast jeżeli ja zatrzymam się na środku jezdni, żeby wypuścić

              Ktoś chce jeździć zbiorkomem - jego wybór. Miasto chce wytyczać bus pasy - proszę bardzo, byle nie kosztem istniejących, ogólnodostępnych pasów ruchu, natomiast jeżeli ja zatrzymam się na środku jezdni, żeby wypuścić pasażera, to tamuję ruch i dostaję za to mandat, jeżeli mnie policja przyuważy. Dlaczego mi nie wolno wypuścić jednego pasażera, a autobus ma prawo zatrzymać się i wypuścić 50 osób i wpuścić drugie 50? Mamy równe prawa, c'nie?

              • 15 11

              • Skąd pomysł o równych prawach? (3)

                Pierwsza część Twojej wypowiedzi miała by sens przy projektowaniu nowego miasta od zera.
                Niestety przeznaczyliśmy każdy możliwy skrawek miejsca w mieście na drogi i parkingi, więc zwyczajnie nie ma komu innemu

                Pierwsza część Twojej wypowiedzi miała by sens przy projektowaniu nowego miasta od zera.
                Niestety przeznaczyliśmy każdy możliwy skrawek miejsca w mieście na drogi i parkingi, więc zwyczajnie nie ma komu innemu zabrać powierzchni na buspas.

                A zbiorkom należy promować, bo gdyby wszyscy się na niego przesiedli, korków nie byłoby wcale.

                • 16 16

              • widzisz ile osób uważa cie za dekla? (2)

                popatrz na łapki w górę i w dół aktywisto miejski od 7 boleści. Poza tym autobus wyjeżdżając z zatoki w mieście ma pierwszeństwo. Tego już twój ograniczony móżdżek aktywisty nie obejmuje co nie?

                • 8 14

              • Ma pierwszeństwo, ale tylko teoretyczne.

                Polecam kiedyś sobie zobaczyć ile samochodów przejeżdża obok autobusu, gdy ten już włączy kierunkowskaz. Zazwyczaj co najmniej kilka.

                • 9 2

              • trafnie się przedstawiłeś

                obrażanie osób mających inne poglądy to typowe działanie człowieka nie rozumiejącego zasad życia w cywilizowanym kraju.

                • 3 1

    • za kazdym autobusem z 10 samochodów dodatkowo sobie posmrodzi (3)

      najpierw zahamuje i ponownie ruszy.

      • 7 5

      • zezłomuj swój to jeden bedzie mniej smrodził (2)

        proste

        • 4 4

        • A może zagłosuj na takiego co usprawni komunikację miejską (1)

          A nie doradzasz złomowanie

          • 1 2

          • likwidowanie zatok to jest jedna z metod usprawniania komunikacji miejskiej

            to wyraźnie wynika z treści artykułu i praktycznych doświadczeń. Osoby nieświadomie cierpiące na samochodozę mają trudności ze zrozumieniem tej prostej prawdy.

            • 2 5

    • Zatoki żle zrobione to pieniądze wywalone w błoto.

      • 0 0

  • (4)

    W Gdyni zawsze w zatokach kładli bruk, który po pół roku się już zapadał :D
    Zawsze mnie dziwiło dlaczego powielają ten sam błąd i kto na tym korzysta.

    • 114 3

    • Mam nadzieję, że nie będzie tam

      Asfaltu ani kostki brukowej! Powinien być tzw czesany beton.

      • 16 0

    • Jak kto korzysta?

      POL-BRUK

      • 8 1

    • To samo z remontem drogi, gdzie prawy pas robi się z kostki, w imię "historii".

      Ot, choćby 10 lutego. Większego d**ilizmu nie widziałem, a... przepraszam, widziałem: zakaz wyrównania (przez konserwatora zabytków) krzywych schodów na dworcu głównym w Gdańsku.
      Ten sam poziom głupoty.

      • 17 2

    • Zawsze ci Sami

      Układ rozumiesz gnoją na okrągło zatoki gdzie gwarancje na roboty kumasz układ zawsze jest robota

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.