• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: Nowe trolejbusy z mocniejszą baterią

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Trolejbusy z baterią litowo-jonową na ulicach Gdyni


Testy trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi prowadzone od maja w Gdyni wypadły na tyle pomyślnie, że zdecydowano o zakupie kolejnych czterech pojazdów, w tym trzech o podwojonej mocy baterii. Do regularnej eksploatacji wejdą za kilkanaście dni.



Wierzysz w powodzenie projektu trolejbusów z baterią litowo-jonową?

Na razie trolejbusy Solaris Trollino 12 M okrążają Trójmiasto i okolice. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej tłumaczą, że chcą sprawdzić możliwości nowych nabytków. Te przedstawiają się wciąż obiecująco. Trolejbusom udało się bez szelek dojechać do Ergo Areny, a nawet do lotniska w Rębiechowie.

Ładowanie w godzinę

Pojazdy z baterią litowo-jonową są cztery. Do końca kwietnia do miasta trafią jeszcze dwa. Dwa wcześniejsze zostały kupione w ramach projektu Civitas Dynamo. Koszt jednego pojazdu to 1,7 mln zł, o 10 proc. więcej niż poprzednich modeli. Jak przekonują pracownicy, tajemnica ich osiągów tkwi w mocy baterii, która w trzech z czterech zakupionych ostatnio pojazdów składa się aż z trzech kontenerów. Ich wspólna energia wynosi 69 kWh.

Zasilanie baterii odbywa się podczas jazdy z trakcji lub za pomocą jedynego na razie gniazda umieszczonego w zajezdni przy ul. Zakręt do Oksywia zobacz na mapie Gdyni. Ładowanie stacjonarne trwa godzinę, w trasie o kilkanaście minut mniej.

Zakładanie "szelek" odbywa się automatycznie, dzięki "daszkowi naprowadzającemu" na sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu ulic Świętojańskiej i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Na razie to jedyne miejsce w Gdyni, ale w momencie rozszerzenia linii, takich miejsc ma przybywać, podobnie jak stacjonarnych punktów ładowania nowych trolejbusów.

- Z małym obciążeniem pojazdy mogą przejechać nawet 50 km. Dwukrotnie zatem zwiększyła się odległość, którą pojazdy mogą pokonać bez zasilania z trakcji w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W cyklu normalnym, w ruchu drogowym pojazd jest w stanie przejechać w ten sposób do 20 km - wyjaśnia Tadeusz Dargacz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Odzyskiwanie energii z hamowania


O lepszej efektywności zakupionych ostatnio pojazdów mają świadczyć również liczby. Jak wynika z półrocznych testów pierwszych dwóch pojazdów, ich sprawność energetyczna, czyli ilość energii zaoszczędzonej w stosunku do wytwarzanej, wynosi powyżej 99 proc.

W przypadku pojazdów z baterią niklowo-kadmową, mogących przejechać bez szelek 5 km, których po Gdyni jeździ 40, wynosi ona "tylko" 80 proc.

Zalety nowych baterii potwierdzają też testy związane z odzyskiwaniem energii podczas hamowania, a także takie udogodnienia, jak możliwość utrzymywania ogrzewania lub klimatyzacji w momencie odpięcia szelek.

- Z zarejestrowanych i przetworzonych danych wynika, że podczas zasilania z baterii trakcyjnej litowo-jonowej 97,7 proc. energii hamowania odzyskowego jest wykorzystywane. W trolejbusach z baterią trakcyjną niklowo-kadmową wykorzystanie energii hamowania odzyskowego szacuje się na ok. 30 proc. - dodaje Dargacz.
Na razie trolejbusy "bezszelkowe" będą jeździły przede wszystkim na regularnych liniach z trakcją. Część wjedzie ponownie na Skwer Kościuszki, co przede wszystkim w wakacje ma wypromować komunikację miejską wśród turystów.

Dalsze zakupy z pomocą UE

- Mieszkańcy możliwości nowych pojazdów będą mogli sprawdzić 15 maja, podczas zorganizowanego dnia otwartego połączonego z grą miejską o trolejbusach, współorganizowanego m.in. przez Urząd Marszałkowski - zachęca Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.
Docelowo trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi mają pojawić się m.in. na osiedlu Fikakowo, wjeżdżając bez trakcji elektrycznej z ul. Wielkopolskiej w ul. Gryfa Pomorskiego. Na końcu powstanie pętla z możliwością ładowania pojazdów.

Warunkiem dalszych zakupów trolejbusów jest dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jeśli uda się w najbliższych latach pozyskać środki, na ulice może wyjechać nawet 30 trolejbusów z bateriami litowo-jonowymi.

Zeszłoroczna prezentacja trolejbusów na Skwerze Kościuszki

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • A może nasz cudny PREZIO sprawił by równiejsze chodniki i asfalt na drogach w centrum (13)

    niż mocniejsze baterie? Co stare już nie mogą się lansować na skwerze Kościuszki i trzeba było utopić kilka złotych aby pokazać jaki jest EKO?:)

    • 58 74

    • (2)

      A dlaczego ZKM ma fundować coś, za co powinno zapłacić miasto?

      • 18 7

      • Przez to, że w Gdtni jest tyle spółek od komunikacji miejskiej ze stołkami dla kolesi miasto co roku traci wiele milionów (1)

        • 7 6

        • Przecież te spółki zostały stworzone właśnie przez "miasto", czyli ludzi rządzącej od lat Gdynią Samorządności Wojciecha Szczurka.

          • 1 0

    • a może ty zafundujesz sobie wakacje? (1)

      bo tego się nie da czytać już

      • 15 10

      • Na kompie jest taki przycisk...jak go użyjesz to nie będziesz musiał/a czytać:)

        • 7 8

    • O naczelny pismatołek (7)

      "wujSam" na dyżurze. Czyżby na browar zabrakło kasiorki

      • 12 10

      • samorządny troliku jest cała masa niezadowolonych ludzi nie od pisiorów bo wasze rządy wyglądają coraz słabiej (4)

        Zwłaszcza w porównaniu do innych miast

        • 9 14

        • Jestem a'polityczny...bo sorry ale polityka to ...jedno wiekie G (3)

          • 3 8

          • Polityka to jedno wielkie g ale apolityczny to ty nie jesteś (2)

            • 5 5

            • Jest mi obojętnie kto pociąga za sznurki do momentu kiedy nie zacznie mi (1)

              przeszkadzać w UCZCIWYM zarabianiu pieniędzy ! Ale i tak tego nie zrozumiesz...bo żyjesz w przeświadczeniu czy się stoi czy się lerzy 500 złotych się nalerzy :)

              • 2 8

              • Na słownik to i tak jest za dużo. Ale jak ktoś leŻy , to się jemu więcej nie naleŻy !

                • 6 2

      • I co za pech...niestety nie pije i nie palę za to staram się trzeźwo mysleć...

        ...i wiemn że zanim wywali się w "błoto" kupe kasy warto pomysleć i zasięgnąć zdania z różnych stron barykady. Bo oh jak łatwo wydawać nie swoje pieniące...A ja coś wiem po prowadzę firmę która płaci w GDYNI podatki i chciałbym nie być OKRADANY. Może po prostu za długo już na stołku??

        • 2 7

      • a na marginesie Pani Kasiu...to może ja wydam za Panią Pani kilka złotych z pesji

        którą Pani dostanie na statutowy cel nie zgodny z Pani oczekiwaniem?? Jak się Pani poczuje jak zabiorą Pani kasę na koloni ePani dziecka czy naprawę samochodu bop urwało się Pani koło na dziurach w Gdyni??

        • 1 5

  • Fajnie (6)

    Popieram

    • 57 13

    • (1)

      Kolejna namiastka cywilizacji dla pariasów bez samochodów.

      • 5 10

      • Pieniądze niszczą ludzi.

        Zadufany bufon z ciebie! Więcej pokory chłopcze! Dziś masz jutro mieć nie będziesz.

        • 11 1

    • (1)

      Fajnie,bo przy pomocy UE.Gdyby nie to byłoby ;nie fajnie"

      • 1 2

      • Jak zobaczę, to uwierzę. Gdynia żyje planami i wizjami, z których zwykle nic nie wynika. A gdynianie niestety przy urnach wyborczych dają poklask tym obietnicom i wizjom. A co gorsza, swoje pięknie położone miasto utożsamiają z długoletnią władzą Wojciecha Sz., co dobre jest, niestety, tylko dla niego i jego kolesi.

        • 0 2

    • Cztery pojazdy w skali miasta to tyle co nic

      • 3 4

    • Wszystko fajnie, szkoda tylko że śmierdzi

      bardzo rzadko jeżdżę komunikacją miejską a przeważnie tam śmierdzi niemiłosiernie więc zakładam że to norma. Unikam jak mogę.

      • 0 4

  • robili podchody by przedłużyć T21 poza Pętlę Reja (4)

    albo do Ergo Areny, albo pętlą przez Czyżewskiego do pętli tramwaju i nazad Grunwaldzką na trasę do Gdyni. taki akumulator był by hitem

    czy coś z tego wyszło, czy głuszkom z skm udało się to storpedować?

    • 42 10

    • Gdańsk

      nie będzie płacił za pomysły Szczurka.Chce jeździć do Oliwy lub Jelitkowa....niech zapłaci.Nam akurat te"dziwolągi" do niczego, nie sa potrzebne.

      • 8 17

    • Przedłużenie autobusu linii S (1)

      Przedłużenie autobusu linii S do pętli np. do Oliwy. Koszt niewielki a byłoby połączenie z Gdańsk, np w razie awarIi SKM, I Ułatwienie dla osób niepełnosprawnych.

      • 11 0

      • Jasne

        S-ka to karykatura linii mająca rację bytu tylko dlatego, że integracja biletowa jest nadal na poziomie science-fiction. Strzelam, że ~75% pasażerów S-ki korzystałoby z SKM gdyby tylko istniał wspólny bilet w przystępnej cenie (jak zwykły bilet lub minimalnie więcej).

        • 2 1

    • To nie "głuszki" torpedują, tylko Szczurek nie chce. Ty na prawdę wierzysz w ten piarowski bełkot z UM Gdynia?

      • 1 4

  • (8)

    Szkoda ze w gdańsku nie mają "trajtkow" by się im odsprzedawalo nasze stare a by się wozili i cieszyli jak z nowych w tym syfie to by wyglądały imponujaco

    • 44 54

    • spoko, dostaniecie neoplany, przerobicie na trajtki (1)

      jak kiedys merce i kolejne 20 lat uber lansu

      • 19 4

      • mówisz o "słynnych" gdyńskich jelczomercedesach co mercedes kazał z nich usunąć swoje logo? ;)

        • 17 3

    • Syf to masz pewnie w swoim mieszkaniu

      • 13 1

    • Gdyński styl to (4)

      50% jeżdzącego ledwo, śmierdzącego i głośnego, taboru autobusowego. Szczególnie spod znaku PKM Gdynia.

      • 1 4

      • (2)

        co to jest pkm gdynia ?

        • 1 1

        • Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, czyli jedna ze spółek transportowych miasta Gdyni. Chyba tylko po to, by obsadzać stołki prezesowskie swoimi kolegami. Patrz: niejaki Stasiak, były wicek.

          • 0 0

        • Odpowiednik ZKM w Gdańsku, PKT w Gdyni czy PKA w Gdyni.

          • 0 0

      • Gdyński styl to- a ty piszesz ze srebrzyska ?

        • 1 2

  • (10)

    pfff Gdynia powinna mieć tramwaje !
    z trolejbusów Europa Zachodnia zerygnuje

    • 30 109

    • Raczej samoloty (2)

      Lotnisko już jest

      • 17 0

      • Obecnie Gdynia rządzona przez Szczurka jest za biedna zarówno na tramwaje jak i samoloty (1)

        • 10 8

        • Jeśli najwięcej w Polsce wydaje na firmy piarowskie... Tak, tak, gdynianie, po to, byście na niego głosowali po raz kolejny.

          • 0 1

    • Jest zupełnie odwrotnie! (1)

      Nie dziel się swoją niewiedzą, bo wychodzisz na głupca. Głupota rzecz ludzka, zanim się jednak wypowiesz, zapoznaj się z tematem.

      • 9 9

      • Powaliła mnie siła twoich "merytorycznych" argumentów

        • 11 6

    • Autobusy elektryczne są dużo lepsze ale chyba zbyt nowoczesne do zacofanej Gdyni

      • 6 14

    • Wręcz przeciwnie. Wracają do trollejbusow.

      • 7 4

    • Gdynia ma nowe trolejbusy a Gdańsk zdezelowane tramwaje (1)

      Na razie to Gdańsk skupuje po europie zdezelowany i wyeksploatowany złom i za grube miliony remontuje i puszcza na torowisko. Gdzie w Gdyni jeździ 20 lub 25 letni trup??? Takie cuda to u Adamowicza hahahaha

      • 8 13

      • Wszystkie trolejbusowe jelczomercedesy to 20 letnie trupy.

        • 5 4

    • Wszędzie rezygnuje sięz nieciekawych pasażerów.

      • 2 0

  • Super! (11)

    Szwajcaria i Austria od dawna stawia na trolejbusy, a rozwój komunikacji trolejbusowej wciąż trwa!

    • 71 20

    • Najważniejsze, że w przypadku trajtków zwracają one prąd. (2)

      Po drugie ładować baterie mogą podczas jazdy podpięte do trakcji.

      • 11 7

      • Dużo lepiej było kupić elektryczne autobusy, które też mają tą technologie (1)

        • 6 5

        • No i nie potrzebują trakcji. Elektryczne autobusy wychodzą taniej, wygodniej czyli po prostu lepiej

          • 10 4

    • Brawo Gdynia! (1)

      Brawo PKT! Nasze trolejbusy są najlepsze! Brawo Polska! Trolejbusy Solarisy są świetne!

      • 12 12

      • Już prawie wszyscy wycofali u siebie trolejbusy dlatego Ci się tak wydaje

        Jak już zostaną tylko w zacofanej Gdyni to będziemy mieć najnowszą sieć w Polsce nawet bez żadnych inwestycji

        • 8 8

    • (3)

      Czy ty spadłeś z choinki O czym ty piszesz jakie trolejbusy Tam stawiają na autobusy elektryczne Wiem ze jesteś pracownikiem PKT ale bez przesady Dla mnie rozwój trolejbusów jest bez sensu Nie dość ze szpecą Gdynię swymi szelkami to jeszcze wozokilometr jest bardzo drogi

      • 13 11

      • bzdury piszesz (2)

        i g... wiesz

        • 8 9

        • Dobrze pisze. Wszystkie nowoczesne miasta stawiają na autobusy elektryczne (1)

          • 8 6

          • Nieprawda

            We wszystkich duzych miastach Szwajcarii sa ....trolejbusy, i do tego przegubowe

            • 2 4

    • Teraz tak jak prawie wszędzie na świecie stawiają na autobusy elektryczne

      Tylko dla Szczurka za drogo. Nawet na tramwaje nas nie stać

      • 10 7

    • Insbruck, Austria

      Zlikwidowali całą sieć trolejbusową i zastąpili TRAMWAJAMI

      • 1 2

  • Tramwaj z wydzielonym torowiskiem to jest to (11)

    Niestety w Gdyni nie ma, uwielbiałem w Warszawie patrzeć na stojące w korku jadąc tramwajem, to naprawdę zachęca do zbiorkomu. W Gdyni tkwię w aucie bo wygodniej niż w trolejbusie.

    • 37 48

    • (4)

      Górki w Gdyni trochę większe niż we wawie

      • 7 10

      • Widziałem bardziej strome i tramwaj jechał. Trolejbus byłby rewelacyjny (niski hałas) ale na bus pasie, inaczej stoi z resztą w korkach. Przykładowo Al. Zwycięstwa i Wielkopolska mają miejsce na wydzielony pas dla komunikacji, chętnie bym wówczas skorzystał

        • 12 4

      • w Gdasku masz najbardziej stromą trasę tram w Polsce i drugą w kolejności w Europie - tramwaj zasuwa bez bólu (1)

        • 6 2

        • W Gdyni "nie da się".

          • 3 1

      • W Oslo jeszcze większe i tramwaje śmigają.

        • 0 0

    • Autobus z wydzieloną jezdnią bus pas to jest to (4)

      A jeszcze lepszym rozwiązaniem są autobusy z wydzielonym na wyłączność bus pasem. Autobusy mogą w przeciwieństwie do tramwai ominąć się w razie jakiejkolwiek awarii lub innych wydarzeń wpływających na możliwość przejazdu.

      • 2 4

      • autobus może mieć 18m i ani centymetra więcej (3)

        tramwaj może mieć 55 metrów. Do omijania uszkodzonego wozu są przejścia torowe - wiele miast je ma. Niestety, w Gdańsku ktoś mądry inaczej wolał je zlikwidować.

        • 14 0

        • Tramwaj musi mieć conajmniej 55m długości, by zabrać tylu ludzie co jeden zwykły autobus. (2)

          Tramwaj ograniczony przez tory i przez sieć. Tramwaj nigdy nie ominie przeszkody, a niewielki kamień wbity w szyny rowkowe (tramwajowe), może spowodować tragedię!!! Autobusy i trolejbusy zawsze będą miały przewagę, bo są bardziej mobilne!

          • 4 8

          • Co ty za brednie piszesz. Tramwaj 30-metrowy, czyli standardowy w Gdansku, zabiera dwa razy więcej pasażerów niż najdłuższe możliwe w Polsce przegubowce (Gdynia nie ma nawet takich trolejbusow). A tramwaje w Polsce mogą mieć bodaj 50 metrów max.

            • 7 3

          • jeżeli liczysz miejsca siedzące tramwaju i porównasz je do nabitego "na glonojada" autobusu

            to może i masz rację. Ale w tramwaju ludzie też mogą stać.

            • 1 1

    • ja za to uwielbiam

      jak jeden tramwaj stoi a reszta dalej nie moze jechac bo ten nie zjedzie na pobocze albo po prostu nie zlozy szelek a reszta pojedzie.widzisz kolego??kij ma 2 konce

      • 0 0

  • Ziu9 (1)

    Kiedy pierwsza jazda Ziuta?

    • 30 2

    • Też na nią czekam :)

      • 6 0

  • (2)

    Trolololo jest w porządku. Oby więcej.

    • 16 6

    • Niestety przez tragiczny stan budżetu Gdyni są tylko 4 (1)

      • 1 4

      • Felmet, wrzuć na luz w niedzielę.

        • 2 1

  • To nie trajki (5)

    ...tylko hybrydy, ciekawe co powiedza za 2lata zima jak wydajnosc baterii znacznie spadnie...plus utylizacja starych baterii i kupno nowych...sama ekologia :)

    • 27 32

    • zużyłeś tyle energii na napisanie dwóch pustych zdań!

      brawo dla ciebie - praktyczny ekologu!

      • 10 7

    • Jakie hybrydy???

      A gdzie tam masz drugi napęd????

      • 12 2

    • To są trolejbusy z dodatkowymi bateriami, by trajtki nie były ograniczone przez trakcje. (1)

      Hybryda to pojazd mający dwa różne napędy np. benzyna i gaz.

      • 9 3

      • I tak są ograniczone przez trakcję. Lepiej było kupić elektryczne autobusy

        • 3 8

    • widzę

      że orientujesz sie w temacie, fachura hihihi

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane