• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: czujnik doświetla trzy przejścia dla pieszych

Michał Sielski
22 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Gdy czujniki przy nowych latarniach wykryją pieszego, zwiększają natężenie światła na przejściu na 20 sekund. Gdy czujniki przy nowych latarniach wykryją pieszego, zwiększają natężenie światła na przejściu na 20 sekund.

Trzy przejścia dla pieszych w dzielnicy Dąbrowa zyskały nowe oświetlenie. Dzięki niemu piesi są bardziej widoczni, a tym samym - bardziej bezpieczni. Realizacja to efekt głosowania w Budżecie Obywatelskim w 2018 roku. Latarnie będą wykrywać zbliżających się pieszych i zwiększać natężenie światła. - Projekt został zmieniony i nie działa jak powinien - zastrzega jego pomysłodawca.



Czy przejścia dla pieszych w Trójmieście są dobrze oświetlone?

Inicjatorem projektu był mieszkaniec Dąbrowy Włodzimierz Karasek. Jego pomysł zyskał aprobatę mieszkańców i trzy najbardziej niebezpieczne przejścia na Dąbrowie zyskały nowe oświetlenie LED.

Koszt realizacji doświetlenia trzech przejść to niemal 70 tys. zł. Na każdym z nich zamontowano po dwie lampy LED oraz czujniki ruchu.

Tutaj zamontowano nowe latarnie z oprawami LED:


Co istotne, z tych przejść korzystają m.in. uczniowie pobliskich szkół podstawowych. W okolicy są też placówki handlowe oraz przychodnia.

Nowe latarnie są nie tylko energooszczędne z racji zastosowania technologii LED.

- Latarnie są wyposażone w czujniki reagujące na ruch. Czujniki te wykrywają postać zbliżającą się do przejścia. Wtedy oprawa LED zwiększa strumień świetlny na 20 sekund i doświetla nie tylko przejście, ale i osobę, która chce przedostać się na drugą stronę ulicy. Po 20 sekundach natężenie światła wraca do stanu początkowego - opowiada Michał Fontański z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Doświetlenie dla pieszych czy kierowców?



Na przejściach nie wszystko jednak działa tak, jak powinno. Pomysłodawca rozwiązania wskazuje konkretne problemy.

- Miały być kamery, które będą wykrywać ludzi i np. zwierzęta zbliżające się do przejścia. Tymczasem pojawił się detektor, który włącza mocniejsze światło, np. gdy przejeżdża samochód... Natomiast gdy pieszy wchodzi na przejście, to światło świeci się mocniej dopiero wtedy, gdy dochodzi niemal do połowy jezdni. Przez to trudno powiedzieć, że to realizacja mojego pomysłu. To raczej twórczość urzędników, którzy mogli się nim zainspirować - zastrzega Włodzimierz Karasek, który w 2018 roku zgłaszał pomysł doświetlenia przejść na Dąbrowie.

Opinie (105) 6 zablokowanych

  • (8)

    I bardzo dobrze kochani,montować jak najwięcej takich czujek.Wiekszosc ulic ciemno jak wiadomo gdzie,a i piesi w większości nie używają odblasków.Inna sprawa to auta.jadace.z.nadmierną prędkością ale to temat na inne dywagacje.Shadow and dust.Czuwaj!

    • 39 19

    • Osteoporoza mózgu postępuje nieodwracalnie szybko dziadek. Klepiesz głupoty których sam nie rozumiesz.

      • 7 1

    • Brednie (3)

      Taniej byłoby nauczyć ludzi zasad przechodzenia przez jezdnie

      • 2 5

      • Ale nauczyć kierowców przestrzegania przepisów (1)

        to juz tanio by nie było.
        Genralnie piesi przestrzegaja przepisów, a niestety kierowcy generalnie łąmią przepisy, mimo tego, że Ci drudzy muszą zdać egzaminy na uprawnienia do kierowania pojazdami.
        Mozna zatem przeyjąć, że łamią je z premedytacją.

        • 2 0

        • Przestrzegają przepisów, wchodząc na pasy przed jadący pojazd / na czerwonym świetle / przebiegając? A ciekawe jaki % pieszych wie, że przebieganie też jest niedozwolone... Czyli jest łamaniem przepisów.

          • 0 0

      • Jak ich nie widać na przejściu, bo jest za ciemno

        To nawet po studia nad przechodzeniem przez jezdnie nie pomogą

        • 1 0

    • Więcej takich? Znaczy się bubli nic nie dających?

      • 1 0

    • Niestety trzeba jeszcze umieć to zastosować.

      Tu sam pomysłodawca wskazuje, że to nie działą jak powinno.
      U mnie w bloku wymienili stare oświetlenie z przekaźnikiem czasowym na wykrywające. Efekt? Zanim otworzę oba zamki to juz światło gaśnie. Skrzynka na listy na półpietrze, a czyjniki na pietrach. Efekt? Po podejściu do skrzynki, światło gaśnie. Jak to mawiał klasyk: "trzeba umić"

      • 0 0

    • Popieram dobry pomysł.

      Niestety większość przejść jest słabo oświetlona w dodatku samochody jadące z naprzeciwka mogą oślepić jadącego kierowcę, przy dobrym oświetleniu przejść dla pieszych nie ma takiej możliwości. Dobry pomysł. Brawo

      • 0 0

  • Po co komus jakies latarnie (2)

    Wstawię sobie ledziki do mojego passerati i też będę dobrze widzial

    • 9 31

    • zamiast ledzików wstaw czujniki np.cofania albo cisnienia, przeciez tytul jasno mowi ze to czujnik doswietla... co za matol z dziennikarzyny

      • 4 0

    • A ja mam gdzieś Ciebie i to co wstawisz do swojego wieśka w tedei.

      • 0 0

  • Tylko po dwóch latach? (4)

    Tempo gdyńskie

    • 42 4

    • Szczurek prezydent tysiąclecia?

      • 4 1

    • Niestety Gdynia stanęła i tylko szum pozostał.... medialny... (2)

      Kiedyś prężnie się rozwijała... Teraz cała para w gwizdek medialny... Gdynia mistrzem Gdyni!

      • 1 0

      • Niezłe trollki z Was (1)

        mieszkałam w Gdańsku przez 6 lat, nie zmieniło się nic. A nie, sorry - wyremontowali Galerię Morena, wybudowali Forum. Pierwszy lepszy deszcz Gdańsk zalany, korki, smród z Szadółek przy dobrych wiatrach czuć nawet w Oliwie, pełno wieśniaków spoza Trójmiasta myślących, że są wielkomiastowi, pełno erasmusów i wiecznie spóźniająca się komunikacja miejska, która pamięta jeszcze czasy późnego PRL. Teraz mieszkam w Gdyni i uważam, że nie ma lepszego miasta do zamieszkania (a kilka już przerobiłam). Mieszkam tu dwa lata i co i rusz widzę, że Gdynia się rozwija w dobrym kierunku. Oczywiście jest kilka decyzji podjętych według mnie na minus, ale wszystkim sie nie dogodzi. Porównujecie miasto, które ma ponad połowę mniejszą ilość mieszkańców od Gdańska pod względem rozwoju? Bez sensu, jak wsadzanie łba do kredensu.

        • 0 1

        • Trochę dłużej mieszkam tutaj

          I mieszkałem w Gdyni, choć większość życia w Gdańsku. Może więcej widziałem i więcej pamiętam? W porównaniu ze Szczecinem to może i jest dynamika... Choć Szczecin lubię ale nigdy tam nie mieszkałem. Powyżej opinia a nie trollowanie :) Pozdrawiam :)

          • 0 0

  • Tego typu oświetlenie powinno być bezwzględnie montowane (4)

    przy okazji ostatnio często wprowadzanych wymian oświetlenia ulicznego na LED. Rozstawienie lamp i ich wysokość była projektowana pod inne lampy, i obecnie stosowane ledy niedoświetlają w dostatecznym stopniu dróg a tym bardziej przejść dla pieszych. Przy nowym wprowadzanym prawie bezwzględnego pierwszeństwa pieszych w takich miejscach można się spodziewać większej ilości wypadków. Zmiana przepisów jest dobrym pomysłem, ale infrastruktura nie jest dostosowana.

    • 43 7

    • Przede wszystkim nie doświetlają obszaru WOKÓŁ przejścia. (2)

      A to jest podstawą w świetle nowych przepisów. Jeśli pieszy ma pierwszenstwo już PRZED przejściem, to musi być już PRZED przejściem dobrze widoczny.

      • 7 0

      • Szczerze to e nowe ledowe lampy nic nie oświetlają (1)

        Dla mnie to jest oświtlenie punktowe.

        • 4 2

        • W niektórych można zwiększać natężenie światła ale widać większość świeci w trybie oszczędnościowym.

          • 0 0

    • Pieprzysz albo totalnie ślepy jesteś!

      • 1 1

  • Skąd cena? (8)

    70 tysi za 6 lamp?

    • 34 4

    • To nie są lampki z ikei

      • 10 8

    • Sensory drogie z Antarktydy

      Ostatnio podobna kupiłem za 80 zł i tez mogę ściemniać i rozjaśniać

      • 11 1

    • to są lampki ze słomy! i futerka Misia! i to nie jest nasze ostatnie slowo!

      • 9 0

    • Przeciez szwagier musi zarobic!

      • 7 0

    • zwykła lampa przydrogowa na słupie 12000zł

      zwykły jeden sygnalizator 3kolory - bez montażu 5000zł szt.
      zwykły znak drogowy w hurcie 100-150zł szt

      • 0 1

    • Zakładam że do tego dochodzą jeszcze słupy zgodne z ZDiZ, wysięgniki, fundamenty no i robocizna. I masz 70k.

      • 2 0

    • Pewnie atesty tyle kosztują

      • 0 0

    • Z kosztorysu

      • 0 0

  • Inwestycja która zmieniła miasto (2)

    W gminie Kosakowo takie coś jest od kilku lat

    • 40 0

    • I co tam jeszcze macie? (1)

      Pewnie lotnisko, co?

      • 8 2

      • Za sto milionów z podatków gdynian.

        • 11 0

  • Trochę zmylił mnie tytuł artykułu, myślałem, że chodzi o całą Gdynię (1)

    Niestety, tu mowa jest tylko o trzech przejściach, trzech!
    Masakra.

    • 38 1

    • Na szczęście tylko 3. Taka cena za kilka lampek to zwykły rozbój. Jakoś na świecie potrafią bez tego żyć.

      • 8 3

  • Pomysł fajny i nawet przyszłościowy. (1)

    Ale nie poprawi kultury kierowców dla których jazda 20-30 km/h szybciej niż dozwolona jest czymś normalnym. Bo przecież jeden z drugim nie wyhamuje auta. Jak jest dozwolone 40-50 a jedzie 70-80 to faktycznie rady nie da. Niestety, kluczowa jest kultura. Nie ma oświetlenia, które by nauczyło kierowców dobrych obyczajów. Taka nasza rzeczywistość.

    • 24 9

    • edukacja

      W Holandii jest kara koło 300 Euro za nie przepuszczenie pieszego na przejściu a za przekroczenie prędkości o 1km kara 10 Euro

      • 1 0

  • Najciemniej pod latarnią moi drodzy i kochani

    Żeby pieszy tylko tego nie wykorzystał jako atut do wejścia w każdej sytuacji.

    • 8 19

  • dużo jeżdżę po Polsce i zauważyłem że nawet na wioskach jest solarne oświetlenie led (4)

    W Gdyni większość latarni to stare drogie w utrzymaniu lampy żarowe. Ile to żre prądu? Dlaczego nic z tym nie robią?

    • 29 5

    • Pytaj Energę która tym zarządza. Miasto nie ma nic do gadania, może tylko dofinansować wymianę przy okazji remontu ulicy.

      • 0 17

    • (1)

      Latarnie od wielu dekad nie są żarowe. Jak już to stosowane są lampy wyładowcze (nisko i wysoko prężne). Wymiana na LED następuje sukcesywnie, ze względu na wysoki koszt ich zakupu. Cena prądu to jedno, ale koszt zakupu też trzeba brać pod uwagę, tak samo jak bezsensowność wyrzucania obecnych sprawnych opraw.

      • 5 3

      • Sprawnych opraw, naprawdę?

        W celu weryfikacji powyższego polecam po zmroku przejechać się odcinkiem ulicy Morskiej od skrzyżowania z Kartuską w Chyloni w kierunku Centrum. Na wysokości ulicy Zakręt do Oksywia kończymy ten cudowny odcinek "sprawnych opraw". Jeżeli to nie wystarczy, ulica Chylońska na całej swojej długości również wygląda podobnie. To jest wstyd dla miasta na prawach powiatu z budżetem sięgającym ponad dwa miliardy złotych!

        • 6 1

    • Bo ty zaplacisz i ja

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane