• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dwa sygnalizatory nad jednym pasem

Michał Sielski
17 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej. Pilotażowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej.

Od poniedziałku kierowców czeka w Gdyni niespodzianka. Na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Drogi Gdyńskiej zobacz na mapie Gdyni nad pasem do jazdy w lewo i na wprost będą dwa sygnalizatory. Osobne dla skręcających i jadących prosto. Jeśli kierowcy się nie pogubią, zmiana zostanie wprowadzona na stałe.



Czy takie rozwiązanie jest bezpieczne?

Do tej pory jadący ul. Wielkopolską mają sygnalizator do jazdy na wprost, którą można kontynuować z dwóch pasów i osobny do jazdy w lewo z lewoskrętu. Sytuacja jest czytelna, zwłaszcza że niemal nigdy nie jest dynamiczna. Korek podczas porannego szczytu sięga kilkuset metrów i do manewru skrętu można się spokojnie przygotować. Urzędnicy wpadli jednak na pomysł, jak korki zmniejszyć.

Postanowili umożliwić skręt w lewo ze środkowego pasa. Zachowana będzie jednak także możliwość jazdy z niego prosto. Co w sytuacji, gdy jadący prosto będzie miał zielone, a skręcający w lewo czerwone? Rozwiązaniem ma być dodatkowy sygnalizator. Kierowców będzie obowiązywał ten, który będzie określał w jakim kierunku chcą jechać.

Tristar podsunął rozwiązanie



- Propozycja zmiany organizacji ruchu wynika z coraz większego obciążenia relacji w lewo z ul. Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską. Kolejka pojazdów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego nie mieści się na pasie do skrętu w lewo, powodując blokowanie lewego pasa ul. Wielkopolskiej nawet za skrzyżowanie z ul. Inżynierską. Wykorzystując narzędzia i dane z systemu Tristar, przeprowadzone zostały przez ZDiZ symulacje ruchu. Wykazały one, że rozwiązanie to może poprawić płynność ruchu na skrzyżowaniu, jednak z uwagi na jego niestandardowy charakter, efektywność będzie zależała od zachowania kierujących pojazdami, którzy muszą stosować się do sygnałów wyświetlanych dla swojego kierunku jazdy - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.
Właśnie zachowanie kierowców będzie kluczowe w aspekcie tego, czy rozwiązanie się sprawdzi, czy też nie. Bo światło zielone dla jadących prosto, będzie się zapalać wcześniej, niż dla skręcających w lewo. Stojący i czekający na skręt w lewo będą więc blokować jadących na wprost, którzy będą za nimi na tym samym pasie.

W innych miastach się sprawdziło



Czy spowoduje to nerwowe i niebezpieczne sytuacje? Urzędnicy będą przyglądać się temu przez najbliższe trzy tygodnie. Jeśli kierowcy sobie poradzą, zmiany zostaną wprowadzone na stałe. Kluczowe ma być bezpieczeństwo i przepustowość skrzyżowania.

Warto nadmienić, że podobne rozwiązania sprawdziły się już w innych polskich miastach, funkcjonują m.in w Krakowie czy we Wrocławiu.
19:19 2 LIPCA 18 (aktualizacjaakt. 19:22)

Kolizja na lewoskręcie z Wielkopolskiej w Drogę Gdyńską (15 opinii)

Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja
Gdynia Wielkopolska w Drogę Różową - nowy lewoskręt kolizja

Opinie (148) 1 zablokowana

  • dobre rozwiązanie (2)

    Drugie takie miejsce gdzie to powinno byc to skrzyzowanie Słowackiego z Budowlanych w Gdansku, kierunek na lotnisko.

    • 6 2

    • to skrzyżowanie t straszliwa porażka.

      no ale czego oczekiwać od decydentów

      • 1 0

    • Chyba nie miałeś okazji tamtędy jechac, teraz wszyscy uciekają do prawego i tworzy się jeszcze większy korek.

      • 0 0

  • Gdynia miasto absurdów.

    • 6 4

  • Polska w ruinie umysłowej

    • 6 0

  • Założę się, że

    Nawet jak będzie miejsce na lewoskręcie to jakiś burak się znajdzie co stanie na pasie środkowym by być pierwszym.

    Dlatego to nie przetrwa przez buractwo pewnie

    • 5 2

  • HALO zapomnieli jeszcze zrobic kontrapas i buspas!!! (1)

    • 21 0

    • Oooo to co!!!;-)

      • 2 0

  • I za takie przemyślenia biorą kasę?

    Siedzą i pierdza w stołki. Raz na miesiąc podsuwają jakieś banalne rozwiązania i dalej rżną glupa. Tam gdzie trzeba rozwiązać duże problemy debatują latami. Będzwały po 50tce. Wyremontowano ul. Komierowskiego ale żaden pajac od korków nie pomyślał że potrzebny jest choć minimalny zjazd z ul. Morskiej. Póki co bezpośrednio skręca się z jednego pasa Morskiej w Komierowskiego co stwarza ryzyko że dojdzie do karambolu.

    • 6 0

  • Więcej samochodów w mieście = większy problem (5)

    I żaden Tristar tego nie rozwiąże. Właśnie poszła wiadomość do mieszkańców -> kupujcie samochody.

    • 4 8

    • I tak jest mniej samochodów niż na zachodzie (4)

      Nie problem w ilości samochodów ale biednej infrastrukturze w Polsce. 2 drogi na krzyż i do tego same światła A nie takie rozwiązania jak ronda bez świateł. Polska specjalność to światła wszędzie nawet tam gdzie ich nie trzeba. Efekt taki że wszędzie się stoi.

      • 5 1

      • (3)

        W Gdyni jest ponad 2x więcej samochodów na 1000 mieszkańców niż w Berlinie

        • 0 1

        • może jakiś przykład podobnego wielkością miasta ?

          • 1 0

        • Tylko prawdziwych czy wirtualnych?

          Bo jeśli mowa o danych cepik, to może zajrzyjcie do środka. Wg nich najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce jest Żuk.

          • 0 0

        • Berlin

          A ile linii metra posiada Berlin ?

          • 1 0

  • Genialny

    Pomysł, teraz już nie z jednego pasa, a obu kierowcy na czerwonym bedą jechać w lewo! Nie patrząc, że z drogi Różowej już ruszają auta...

    • 2 1

  • Gdynia wiedzie prym (1)

    ...w nie wiadomo po co znakach i światłach. Najbliższe już obok Urzędu Miasta. Światła w połowie drogi nic nie regulują, różowa w stronę Centrum ograniczenie do 50 Po co ?!!! bo pod mostem się jedzie ? Przykłady można mnożyć, może w końcu ktoś się opamięta

    • 10 2

    • no i wyświetlacze 50tki za grube pieniądze

      • 1 0

  • będą dzwony za skrętem, bo ludzie nie umieją celowac w swój pas przy skręcie 90 stopni

    tam lepiej zrobić ślimaka z dodatkowego prawego pasa, bezkolizyjnie i bez świateł. I tak jest wiadukt, to drugi tez może obok powstać. Albo lewoskręt wyniesc stopniowo w górę i nad jezdnię przeciwną - na moście, potem w lewo i w dół za przejściem dla pieszych.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane