- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (50 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
Gdynia: luka w systemie zmieniła wyniki BO, ale nieznacznie
W trakcie analizy wyników głosowania na Budżet Obywatelski w Gdyni okazało się, że system głosowania był nieszczelny. Luka dawała możliwość kilkukrotnego wejścia do systemu i oddawania głosów na kolejne projekty. Władze miasta tłumaczą, że dodatkowe głosy wpłynęły na wyniki nieznacznie, więc zrealizowane zostaną projekty wcześniej ogłoszone i dwa dodatkowe - które pojawiły się na premiowanych pozycjach po ponownym przeliczeniu głosów.
Do realizacji miało trafić 116 projektów dzielnicowych: 31 dużych, 85 małych i jeden projekt miejski. Zagłosowało 30 tys. gdynian.
365 mieszkańców oddało głosy kilkukrotnie
Po każdej edycji Budżetu Obywatelskiego jest prowadzona ewaluacja. Tegoroczna wykazała, że w systemie pojawiły się głosy, które nie powinny znaleźć się w bazie. Dzięki luce niewłaściwe głosy oddało 365 mieszkańców. Koordynujący gdyński Budżet Obywatelski po rozmowach z operatorem oprogramowania, firmą Asseco Data Systems, zdecydowali się uwzględnić w ostatecznych wynikach jedynie pierwsze głosowania mieszkańców w systemie, odrzucając dodatkowe "kliknięcia".
Zmiany mają znaczenie dla dwóch projektów na Babich Dołach oraz dwóch na Pogórzu.
Uznany przez system za zwycięski "Mały projekt" na Pogórzu "Teatrzyki i planszówki w bibliotece" - stracił formalnie ten status. Jego miejsce zajmuje projekt "Cotygodniowe ćwiczenia gimnastyczne dla każdego z przerwą wakacyjną". Jednak ostatecznie oba zostaną zrealizowane.
Dodatkowo dwa "małe projekty" w dzielnicy Babie Doły: "Posadowienie masztów z flagą narodową i watykańską przy tablicy upamiętniającej lądowanie Jana Pawła II na lotnisku" oraz "Zajęcia sportowo-rekreacyjne dla seniorów" osiągnęły taką samą liczbę punktów. W tym przypadku również oba zostaną zrealizowane.
Asseco Data Systems pokryje koszty dwóch projektów
- Zarówno miasto, jak i firma Asseco zgodnie uznają, że niewłaściwym byłoby obarczanie skutkami wystąpienia błędu w zaoferowanej usłudze mieszkańców zarówno autorów projektów, jak i osób, które na nie zagłosowały. Z tego względu do realizacji przekazane zostaną wszystkie cztery projekty - tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Koszt dodatkowych dwóch projektów w wysokości 20 tys. zł pokryje firma Asseco Data Systems. Razem do realizacji będzie przeznaczonych 118 projektów.
Przypomnijmy, że obecnie głosowanie na Budżet Obywatelski trwa w Sopocie. Gdańsk zaplanował je w terminie 16-30 listopada 2020 roku.
Miejsca
Opinie (73) 8 zablokowanych
-
2020-09-17 11:15
Opinia wyróżniona
(3)
Wystarczy jeden głos za dużo, aby przegrać lub wygrać. Widać jak UM podchodzi do tego głosowania, skoro pomimo luki akceptują wyniki głosowania. ;)
- 57 9
-
2020-09-17 13:00
przeczytałeś ten artykuł?
- 8 2
-
2020-09-17 12:44
I to własnie jest kwintesencja praworządności w Gdyni
oni mają prawo w d.....
- 3 2
-
2020-09-17 12:31
"takom" majom demokracjem :)
jaka speluna...
- 1 2
-
2020-09-17 10:42
Opinia wyróżniona
No i super. Błędy się zdarzają, ale grunt to wyjść z twarzą (2)
oczywiście takie zabawy tylko przy BO, przy wyborach powszechnych tylko kartka do głosowania jeszcze długi czas
- 24 11
-
2020-09-17 11:47
dobrze napisałeś - to zabawa ... mająca aktywować lokalne społeczeństwa (1)
kiedyś nazywało się to "w Czynie Społecznym" ... dziś BO.
- 1 1
-
2020-09-17 13:36
Mylisz się!
Dawniej w czynie społecznym brało się łopatę do ręki i do roboty. Teraz wymyśla się coś, czasem bardzo nie przemyślane pomysły , a wykonać mają firmy za pieniądze podatników z całej Gdyni. Kiedyś dzieci same budowały szałasy, ziemianki itp, a teraz w BO proponuje się kupno szałasu za 7000 zł czy ławkę za kilka tysięcy.
- 4 0
-
2020-09-17 10:39
Opinia wyróżniona
(7)
Z definicji głosowanie powinno zostać powtórzone. Nawet nie wiemy jak wielka ta luka w systemie była, nawet nei wiemy, czy oni sami wiedzą. A ludziom się marzy głosowanie on-line w wyborach prezydenckich czy parlamentarnych. Pierwszy krok do jeszcze większej manipulacji wynikami.
- 55 16
-
2020-09-17 13:44
W artykule jest napisane jak wielka luka była i ilu mieszkańców (PESEL) zagłosowało wielokrotnie (1)
wystarczy przeczytać
- 1 0
-
2020-09-17 16:47
Luka wpłynęła na wyniki..... głosowanie do powtórki.
Nie ma pewności czy oba głosy oddała ta sama osoba, czy ktoś "w imieniu".
Może znowu radni jakiejś dzielnicy głosowali w imieniu, a przez lukę sprawa wyszła na jaw?
https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Radni-dzielnicy-glosuja-za-mieszkancow-budzecie-obywatelskim-n105626.html- 0 0
-
2020-09-17 11:19
Jak nie podajesz praktycznie dancyh osobowych to i luka jest możliwa (2)
Co innego gdyby trzeba sie autoryzować ePuapem albo e-dowodem.
- 2 2
-
2020-09-17 11:45
Przecież (1)
podczas głosowania w BO podaje się nr PESEL, więc nie wprowadzaj ludzi w błąd.
- 2 0
-
2020-09-17 11:52
a MAtołuszek chciał wprowadzać tak - masowe głosowanie korespondencyjnie
to dopiero byłyby nieoPiSane jaja
- 5 1
-
2020-09-17 11:08
Wiemy i Ty też byś wiedział, gdybyś przeczytał artykuł, a nie tylko tytuł! (1)
- 10 6
-
2020-09-17 16:39
"Wpłynęła na wyniki nieznacznie"
Skoro zmieniła wyniki, to głosowanie do powtórki.
Na koszt Asseco.- 1 1
Wszystkie opinie
-
2020-09-17 10:22
(12)
"Posadowienie masztów z flagą narodową i watykańską przy tablicy upamiętniającej lądowanie Jana Pawła II na lotnisku" Prawie jak w Korei Płn
- 91 19
-
2020-09-17 11:31
(4)
Ciekawe, że nie przeszkadzają wam liczne "posadowiania" flagi europejskiej oligarchii urzędniczej?
- 13 15
-
2020-09-17 12:17
Matołuszek?
- 4 8
-
2020-09-17 13:09
tjaaa i jeszcze flagę upamiętającą nielota smoleńskiego se tam wsadz.
- 6 5
-
2020-09-17 21:48
z tej oligarchii to przynajmniej mamy przyzwoite pieniądze po stronie przychodów, a nie gigantyczne po stronie strat.
i nadmierną liczbę przepisów, a nie ukrywanie czynów, które w powszechnym odczuciu społecznym budzą potępienie.
- 1 0
-
2020-09-18 08:02
Jesteśmy w UE baranie
Nie w Unii Papieskiej ani jakieś Watykańskiej!
- 1 0
-
2020-09-17 14:31
Porównujesz trolu obecną Polske do Korei południowej??? :) Lemin nigdy nie przeoczy okazji by pochwalic sie braku mózgu (5)
Ludzie uciekają z takich krajów ale skoro ty nie uciekłeś to znaczy sie ci sie jednak tu podoba :)
- 2 7
-
2020-09-17 14:54
północnej !!!
- 3 0
-
2020-09-17 21:54
no nie je, ale wszystkie wysiłki w tym kierunku organizują się pod tą biało żółtą flagą. i chodzi o koreę północną, nieuku.
niezły dobór kolorów jak na monarchię o najwyższej średnim wieku wstępowania na tron. na górze biało, na dole żółto.
- 1 0
-
2020-09-17 22:40
(1)
haha gościu, chciałeś coś napisać i się zbłaźniłeś nie odróżniając Korei Północnej od Południowej hahaha a jeśli chodzi o treść to wytłumaczę ci że w Korei Płn są własnie takie tabliczki i plakaty z informacjami kiedy "drogi i umiłowany towarzysz Kim Ir Sen" odwiedził to czy inne miejsce.
- 2 0
-
2020-09-18 02:43
Odwiedził albo chociaż o nim pomyślał :)
- 0 0
-
2020-09-18 08:04
Północnej nieuku
- 0 0
-
2020-09-18 00:25
Ten kraj nadaje się już tylko do zaorania xD
- 1 0
-
2020-09-17 10:23
heh
a wystarczyło skorzystac z niezawodnej ankiety na Trójmiasto, albo chociaz na facebooku :D
- 53 0
-
2020-09-17 10:25
Realizacja projektów za 2-3 lata (2)
- 25 3
-
2020-09-17 13:10
jak się przestaniesz opieprzać i weżmiesz - raz do uczciwej roboty, zamiast wyPiSywać te głupoty (1)
to będzie zrealizowane już za miesiac
- 1 2
-
2020-09-17 16:46
tak tak wiem wiem ale ta retoryka już się zużyła
- 0 0
-
2020-09-17 10:27
W Gdańsku można było zagłosować za prezydentkę. (7)
W Gdyni niezawodny system od Asseco pozwala na wielokrotne oddawanie głosów. Potem się dziwimy, że się śmieją z naszych planów "metropolitalnych" jak nawet roweru miejskiego czy działającego biletomatu się nie da u nas zrealizować.
- 72 6
-
2020-09-17 10:42
Niechcący łapka w dół, sorry!
- 4 2
-
2020-09-17 10:42
To pokazuje poziom naszych specjalisów od IT (4)
i nie mówię tu o miejskich, a o firmach prywatnych. programiści mają dużo wymagań, ale ich produkty są często nieprzyjazne użytkownikom i po prostu z błedami.
No ale łatwo i szybko się pisze, a testuje na odbiorcy.- 4 6
-
2020-09-17 11:05
Pochwal się, czym Ty się zajmujesz!? (1)
Na pewno jesteś mistrzem w swoim fachu i wszystko co robisz, robisz bezbłędnie i absolutnie doskonale.
- 2 4
-
2020-09-18 02:48
twój przedmówca ma rację całkowitą rację!
Taka firma jak asseco nie powinna wypuścić gniota z luką umożliwiającą wielokrotne głosowanie! Przecież oni tworzą systemy obsługujące naprawdę poważne instytucje. Jeśli na czymś takim się wyłożyli to ciekawe, jakie błędy są w innych systemach, np. bankowych? Zrobili sobie reklamę, nie ma co...
- 0 0
-
2020-09-17 13:46
Typowe: nie znam się więc się wypowiem
Widać, że komentarz napisała osoba która nie ma zielonego pojęcia o tym jak powstaje takie oprogramowanie.
- 0 0
-
2020-09-17 21:55
taki wykonawca, jakiego sobie zleceniodawca zażyczy.
- 0 0
-
2020-09-17 10:46
Takie prawo.
Przetarg na Mevo - Nextbike odpada - odwołuje się do PiSowskiej KIO i wygrywa.
Druga runda - Nextbike niedopuszczony do startu w przetargu. Odwołuje się do PiSowskiej KIO i pewnie znowu wygra.
W końcu dobra karma dla trolli...- 1 5
-
2020-09-17 10:31
(2)
Gotowi postawic te maszty na srodku pasa startowego
- 25 8
-
2020-09-17 11:18
A dokładnie to w punkcie przyziemienia. Na pewnomają na filmie, gdzie to było.
- 5 0
-
2020-09-17 20:29
Dobre wtedy Gdynia zyskała by lotniskowiec :D
- 0 0
-
2020-09-17 10:36
Ciekawe - dobrze wróży nowej aplikacji dla radnych do głosowania
- 19 0
-
2020-09-17 10:39
Opinia wyróżniona
(7)
Z definicji głosowanie powinno zostać powtórzone. Nawet nie wiemy jak wielka ta luka w systemie była, nawet nei wiemy, czy oni sami wiedzą. A ludziom się marzy głosowanie on-line w wyborach prezydenckich czy parlamentarnych. Pierwszy krok do jeszcze większej manipulacji wynikami.
- 55 16
-
2020-09-17 11:08
Wiemy i Ty też byś wiedział, gdybyś przeczytał artykuł, a nie tylko tytuł! (1)
- 10 6
-
2020-09-17 16:39
"Wpłynęła na wyniki nieznacznie"
Skoro zmieniła wyniki, to głosowanie do powtórki.
Na koszt Asseco.- 1 1
-
2020-09-17 11:19
Jak nie podajesz praktycznie dancyh osobowych to i luka jest możliwa (2)
Co innego gdyby trzeba sie autoryzować ePuapem albo e-dowodem.
- 2 2
-
2020-09-17 11:45
Przecież (1)
podczas głosowania w BO podaje się nr PESEL, więc nie wprowadzaj ludzi w błąd.
- 2 0
-
2020-09-17 11:52
a MAtołuszek chciał wprowadzać tak - masowe głosowanie korespondencyjnie
to dopiero byłyby nieoPiSane jaja
- 5 1
-
2020-09-17 13:44
W artykule jest napisane jak wielka luka była i ilu mieszkańców (PESEL) zagłosowało wielokrotnie (1)
wystarczy przeczytać
- 1 0
-
2020-09-17 16:47
Luka wpłynęła na wyniki..... głosowanie do powtórki.
Nie ma pewności czy oba głosy oddała ta sama osoba, czy ktoś "w imieniu".
Może znowu radni jakiejś dzielnicy głosowali w imieniu, a przez lukę sprawa wyszła na jaw?
https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Radni-dzielnicy-glosuja-za-mieszkancow-budzecie-obywatelskim-n105626.html- 0 0
-
2020-09-17 10:42
Opinia wyróżniona
No i super. Błędy się zdarzają, ale grunt to wyjść z twarzą (2)
oczywiście takie zabawy tylko przy BO, przy wyborach powszechnych tylko kartka do głosowania jeszcze długi czas
- 24 11
-
2020-09-17 11:47
dobrze napisałeś - to zabawa ... mająca aktywować lokalne społeczeństwa (1)
kiedyś nazywało się to "w Czynie Społecznym" ... dziś BO.
- 1 1
-
2020-09-17 13:36
Mylisz się!
Dawniej w czynie społecznym brało się łopatę do ręki i do roboty. Teraz wymyśla się coś, czasem bardzo nie przemyślane pomysły , a wykonać mają firmy za pieniądze podatników z całej Gdyni. Kiedyś dzieci same budowały szałasy, ziemianki itp, a teraz w BO proponuje się kupno szałasu za 7000 zł czy ławkę za kilka tysięcy.
- 4 0
-
2020-09-17 10:44
Osoby ktore glosowały wielokrotnie powinny zostać zgłoszone do prokuratury
- 19 9
-
2020-09-17 11:04
Czy na pewno błąd?
Nie wydaje mi się żeby firma zajmująca się przygotowaniem funkcjonalności pod głosowanie mogła ominąć jedno z bardziej istotnych wymagań jeden użytkownik, jeden głos i uważam, że była to zamierzona furtka w razie w. No bo co na przykład w takim wypadku, gdyby wygrał pomysł przez miasto widziany jako całkowicie nie po drodze, a no można powiedzieć była luka i wpłynęło to znacząco na wyniki i trzeba powtórzyć głosowanie. Jeśli jakimś cudem to błąd przygotowującego, to już wychodzi z kolei na wierzch nieudolność i brak kompetencji nadzorczych zamawiającego i nadzorującego, a to dodatkowo martwiące jeśli się weźmie pod uwagę,że bawią się w zarządzanie dużo większym projektem zwanym miasto . Ciekawe czy tak też nadzorują jak budują sobie domy i czy takie wpadki nazywają marginalnymi jak o ich kase i produkt chodzi :)
- 27 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.