• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: najpierw ładowarki, później elektrobusy

Patryk Szczerba
29 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Do niedawna elektrobusy, jeśli pojawiały się w Gdyni, to tylko w ramach testów. Od 2022 roku mają na stałe wejść do taboru. Do niedawna elektrobusy, jeśli pojawiały się w Gdyni, to tylko w ramach testów. Od 2022 roku mają na stałe wejść do taboru.

12,5 mln zł będą kosztowały ładowarki do 24 elektrycznych autobusów, które zaczną wyjeżdżać na ulice Gdyni od 2022 roku. 22 punkty wolnego ładowania plug-in pojawią się w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na Pogórzu, a siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania w dzielnicach miasta.



Czy inwestowanie w komunikację miejską w czasie koronawirusa ma sens?

Przypomnijmy:

  1. Umowę na zakup 24 nowych elektrycznych autobusów dla Gdyni podpisano w lutym.
  2. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.
  3. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.

By pojazdy mogły swobodnie jeździć po Gdyni konieczny jest również montaż odpowiedniej infrastruktury w postaci ładowarek. Inwestycja obejmuje budowę siedmiu tzw. szybkich urządzeń (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA na Pogórzu.

Rozkład ZKM Gdynia



Dodatkowo przewidziana jest budowa miejsc postojowych i rozbudowa placu manewrowego na zajezdni autobusowej.

Prof. PG: PKM potrzebuje składów z akumulatorami, a nie elektryfikacji



Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

Najkorzystniejszą ofertę w prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przetargu złożyło konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza, oferując za dwie części zamówienia odpowiednio 5 039 713,77 zł i 7 493 986,23 zł.

Elektrobusy od 2022 roku



Ładowarki zostaną zamontowane pod koniec 2021 roku. Od 2022 roku na ulice mają sukcesywnie wyjeżdżać kupowane elektrobusy. Razem będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.

Trafią na linie 128, 133, 150, 190, 282, N40, N94.

- W Gdyni, kiedy mówimy o elektromobilności jesteśmy konsekwentni. Normy ustawowe już spełniamy, jednak postanowiliśmy pójść dalej, bo chcemy, żeby nasze miasto stało się polskim liderem elektromobilności - mówiła w listopadzie Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Inwestycje w tabor tylko z dofinansowaniem zewnętrznym



Przypomnijmy przy okazji, że z powodu epidemii koronawirusa został odwołany przetarg na zakup pięciu trolejbusów. Inwestycja miała być w całości sfinansowana z budżetu miasta.

Kilka dni później władze Gdyni pochwaliły się sześcioma trolejbusami zakupionymi z rządowego programu Gepard, które wraz z budową nowego krótkiego odcinka sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 pozwolą na uruchomienie nowej linii 32 z Węzła Cegielskiej do Pogórza Dolnego. 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji pochodzi z dofinansowania rządowego.

Testy elektrycznego autobusu w Gdyni w Tłusty Czwartek

Miejsca

  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10
  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (80) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Słuszny kierunek (14)

    Oby tylko ta energia nie była z węgla.

    • 26 16

    • Do autobusów specjalnie wyselekcjonujemy tylko energię z wiatru... (7)

      Dopóki nie postawimy własnej elektrowni atomowej, to będziemy topić pieniądze w tym nieszczęsnym węglu.

      • 3 7

      • póki mamy czarne złoto - wydobywajmy i bogaćmy sie! (6)

        wszystkie inne "ekologiczne technologie" są tak samo trujące jak węgiel a każdy kto pisze inaczej to opłacony "specjalysta" koncernów z zagranicy...

        • 6 1

        • A tak, właśnie dlatego musimy do tego wydobycia dopłacać parę miliardów rocznie... (4)

          • 2 1

          • (2)

            1000 prezesów trzeba utrzymać, więc sie doklada, nie znasz realiów w PL? Takich zarządców kraju od 30 lat sobie wybieracie. Dlaczego kopalnie w Niemczech funkcjonują i jest wszystko ok?

            • 1 1

            • podobnie jak z PO i VAT (1)

              Ukradli 250mld i było dobrze (bo nie było 500+(!)) itd. - bo uwierzyliście PO. Dzisiaj jest 500+ i dużo dużo więcej dla ludzi, bezrobocie praktycznie nie istnieje i jest źle - takie zaskoczenie :))))))))))))))

              • 3 4

              • tjaaaa a na końcu siedzi poPiSowy Świstak i zawija to w te sreberka...

                • 0 0

          • Przecież do wiatraków i słońca też dokładamy - kolorowe certyfikaty, aukcje energii itd.

            • 0 0

        • Czarne jest to prawda.

          Cena jego wydobycia podobna do złota, też się zgodzę.

          • 0 1

    • powiedz to prezydentowi RP (2)

      przecież on tak broni kopalni i węgla.

      • 6 2

      • on nie broni kopalni ... tylko wysokopłatnych posadek solidarusskowych działaczy = obiboków i nierobów (1)

        • 3 4

        • trolejbus i elektrownie węglowe - stare i dobre rozwiązanie

          technologia nasza i znana, węgiel też. reszta niech cmoknie nas w pompkę

          • 3 0

    • Bezsensowny kierunek. (2)

      Dla komunikacji miejskiej najlepszym rozwiązaniem są hybrydy lub autobusy napędzane wodorem. Elektryki to ślepa uliczka, duża waga pojazdów, długi czas ładowania - nawet najnowsze baterie ładują się dłużej niż trwa tankowanie pojazdu na wodór lub autobusu hybrydowego. Elektryki to dobre rozwiązanie dla małych pojazdów miejskich ładowanych w przydomowych instalacjach.

      • 6 0

      • Przecież autobusy całą noc stoją w zajezdni, więc mogą się ładować i parę godzin... (1)

        Hybryda to w ogóle ślepa uliczka motoryzacji, bo łączy wszystkie wady silnika spalinowego i elektrycznego.

        Wodór jeszcze by uszedł, ale to bardzo niewygodne paliwo, do tego nie rozwiązuje problemu z jeżdżeniem na stacje, jak prąd.

        • 1 1

        • Wodór jest bezpieczny.

          Po drugie poproszę o dane jaką mocą przyłączeniową będzie musiała dysponować zajezdnia autobusowa na 100 autobusów. Ile miasto zapłaci samych dodatkowych opłat, na ile starczą akumulatory w jaki sposób będą utylizowane. W dodatku elektryczne autobusy są mega ciężkie (akumulatory) i będą szybko niszczyć drogi. Natomiast klasyczne hybrydy to dzisiaj najlepsze rozwiązanie (niska emisja spalin i tanie akumulatory) dające czas na osiągnięcie dojrzałości technologii wodorowych. Zatankowanie wodorem autobusu nie będzie trwało dłużej niż zatankowanie spalinowego autobusu. Wodór to brak spalin (jedynie para wodna) w dodatku nie ma problemu z nieekologiczną produkcją i utylizacją akumulatorów. Obecnie akumulatory w pojazdach elektrycznych to taki plastik XXI wieku. Świetny produkt i numer 1 w truciu środowiska

          • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Zamiast inwestować w trolejbusy i rozwijać sieć to kupuje się elektryczne autobusy niekompatybilne z siecią i zmuszone do jeżdzenia na wybranych liniach.

    Lepiej byłoby kupić trolejbusy z dużymi bateriami, na wymienionych liniach stworzyć krótkie odcinki z siecią trakcyjną (na przykład tylko na pętlach) i w taki sposób ładować te pojazdy, zamiast inwestować w zupełnie inny środek transportu. W ten sposób będą mogły być te pojazdy wykorzystane na każdej linii.

    Gdynia dzięki obecnej już sieci trolejbusowej jest na uprzywilejowanej pozycji przy wprowadzaniu transportu elektrycznego w mieście, trzeba ją wykorzystywać a nie udawać że jej nie ma.

    • 63 7

    • XD ? Dzieciaku, jak widac ,może jak wrócisz we wrzesniu do szkoły to w koncu sie czegos nauczysz. (7)

      • 1 14

      • (5)

        Przecież prawdę napisał, kupno elektryków przez innych przewoźników jest absurdem, ponieważ trzeba stawiać cała infrastrukturę na nowo. Zamiast zmniejszać udziały spółek ze spalinowymi pojazdami a zwiększać prace przewozowa pkt, która to ma już cała infrastrukturę , to ktos idzie drogą patrzcie my tez mamy elektryki, tylko ze trzeba więcej płacić ;)

        • 13 1

        • (4)

          Hmmm zapytam się ciebie gdzie infrastruktura PKT w takich dzielnicach jak Wiczlino , Chwarzno , babie doły , pogórze , Obłuże , płyta Redłowska .Czy jak sąsiednie gminy jak Kosakowo, Rumia , Reda , Wejcherowo czy gmina Żukowo . Wiec i tak trzeba budować całą infrastrukturę

          • 3 3

          • Bądź konsekwentny! (1)

            Wejcherowo i Rzukowo

            • 4 6

            • @pogromca matołów ja ci napisze gmina Kosakowo składa sie z pogórza , dębogorza , suchego dworu , mechelinek , rewy i pierwoszyna. A w skład gminy wchodzi miasto Żukowo oraz 22 sołectwa: Babi Dół, Banino, Borkowo, Chwaszczyno, Czaple, Glincz, Leźno, Łapino Kartuskie, Małkowo, Miszewo, Niestępowo, Nowy Świat, Otomino, Pępowo, Przyjaźń, Rębiechowo, Rutki, Skrzeszewo, Sulmin, Tuchom, Widlino i Żukowo-Wieś.. Czyli ZKM Gdynia tu taj w gminie Żukowo obsługuje linią Z miedzyinymi , chwaszczyno Banino , Miszewko , wiec jest dobrze napisane Żukowo

              • 1 1

          • (1)

            Jakbyś doczytał artykuł to bys wiedział. Natomiast stacje ładowania dla trajtkow są tansze bo rozwiązanie połączenia Ele. jest inne I prostsze. Do tego dochodzi możliwość ładowania w trakcie jazdy pod siecią z dowolnie wybranym prądem a nie konieczne szybkie ładowania by cokolwiek obsłużyć (skraca się czas życia baterii). Na sam koniec idealnym przykładem jest Praga w której zrezygnowano z elektrobusow na rzecz trolejbusów bateryjnych. Po prostu brak możliwości jazdy pod siecią jest wielka niedogodnością.

            • 3 0

            • Wszystko pięknie ładnie , ale jakieś rozwiązanie dla sąsiednich gmin trzeba będzie wymyśleć . Wiec narazie to jest dobry pomysł żeby te kilka elektycznych autobusów unas przetestować i stwierdzić czy się nadają. Bo Zkm Gdynia sporą część komunikacji obsługuje w sąsiednich gminach

              • 2 0

      • A ty w tej robocie za biurasem nie będziesz pić tylko kawki.

        • 0 0

    • Nie kupować trolejbusów!!!

      Bo rozbijają je na bazie zanim w pierwszy kurs wyjadą, już jest tylko 5 nie 6.

      • 0 0

    • Koszty

      Docelowo droga sieć trakcyjna do likwidacji. Taki mają plan

      • 2 0

  • (5)

    Gdynia - najpierw planowanie, potem szacowanie, potem przetarg, a potem znowu planowanie bo od planowania do przetargu wszystko podrożało.

    • 20 5

    • (4)

      Chłopie nie wiesz o czym piszesz mądryś jak maćków kot w gadce każdy mądry ale jak trzeba robić to tych od gadki to do roboty nie ma bo ty to możesz tak ogólnie o sytuacji e libanie

      • 1 1

      • (3)

        Gdybyś ty jeszcze potrafił po polsku napisać to może bym podjął się dyskusji, a tak to nie ma za bardzo do czego się odnieść, zwłaszcza że czytać ze zrozumieniem też nie potrafisz. Problem polega na tym że to wszystko tak rozciąga się w czasie że to takie gadanie z UM robi się nudne, bo zanim projekt wystartuje to mijają wieki. Pozdrawiam.

        • 2 0

        • (2)

          W czasie się rozciąga bo to nie piekarnia są przetargi na to jest odpowiedni czas potem roztrzygnięcie potem czas dla tych co nie wygrali bo mogą się odwołać dlatego to tyle trwa

          • 2 0

          • (1)

            Przetargi przetargami ale wymyślanie, rozpisywanie planu i szacowanie trwa stanowczo za długo.

            • 0 0

            • To powiedz to urzędnikom z unii europejskiej by trwało to krócej może ciebie posłuchają

              • 0 0

  • może być (2)

    fajne te elektryczne pojazdy.

    • 12 9

    • (1)

      wiara zaślepiona tą "pseudo" motoryzacją, molochy motoryzacyjne się cieszą, bo duże ceny, zamiast od razu iść w przyszłość motoryzacji czyli wodór

      • 4 4

      • I targać ze sobą ciężkie ogniwa paliwowe?

        Czy może używać go w silnikach wewnętrznego spalania, które mają moment nie tam gdzie trzeba?

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Super że ekologicznie ale mieszkańcy chcą wiedzieć kiedy będzie wspólny bilet? (4)

    Dlaczego władze miasta są nie konsekwentne w swojej polityce mobilności? Z jeden strony inwestują w tabor elektrycznych, nie wprowadzają wspólnego biletu i do tego likwidują popularną linię autobusową do ZOO. Ktoś ogarnia ich tok myślenia?

    • 52 8

    • nikt tu u nas w Gdyni nie chce żadnego Wspólnego Biletu

      po za wami towarzyszu!

      • 5 6

    • ZOO obecnie to całe Trójmiasto (1)

      Na obwodnicy barany, w urzędach osły, po co nam dedykowana linia ;)

      • 11 0

      • dlatego linie do ZOO zamkneli

        towarzysze PiS myśleli, że ta linia wprost pod sejm prowadzi

        • 2 5

    • pewnie nigdy - własnie widziałem fragment Galileo - o Wiedniu

      maja bilet roczny za 365 euro - na wszystko...

      • 1 0

  • Trolejbusy z akumulatorami się sprawdzają, (1)

    czemu zmieniać to na elektryczne autobusy? LNG jest niezłą alternatywą relatywnie przyjazną środowisku.

    • 27 5

    • Ale to zakupy dla PKA; Żurek broni swojego księstewka.

      • 1 0

  • 17 godzin naprawiano uszkodzoną sieć trakcyjną tramwajów.Dlatego własnie autobusy elektryczne sa najlepszym rozwiazaniem. (8)

    Trolejbusy nie maja połowy wad szkodliwych tramwajów ,ale i tak najlepsze sa autobusy bo po co szpecić miasto trakcją !!.Ale w Gdańsku jest zacofanie przez lobby ciemniaków chcących wszędzie wpakować tramwaj którego nie chca mieszkańcy. Przykładów sa setki 3lata opóźnienia na stogach i tramwaj 5km/h wystarczył by buspas i autobus szybciej taniej i bez awaryjnie i ,i codzienne awarie tramwajów w Gdańsku .Droga do studzienki zamiast tramwaju buspas i na to jest zgoda protestujących mieszkańców ,a tak jest cały czas inwestycja blokowana.

    • 13 21

    • najlepszym rozwiazaniem są WRoTKI

      ja ci to mówię!

      • 0 1

    • (5)

      Tramwaj to najlepsze rozwiązanie tylko Gdańsk jest ostatnim miejscem które należy brać za przykład dla tego środka transportu. Tramwaj przede wszystkim nie stoi w korkach, jest ekologiczny, pojemny, kilka razy tańszy niż metro. Szkoda że w Gdyni nigdy nie było tramwajów

      • 1 4

      • ty pojedz np. do Wiednia (1)

        ... to sam zobaczysz jak wąskich ciasnych uliczkach tramwaj "nie stoi w korkach" ;))))

        • 1 1

        • Ty pojedź chociażby do Warszawy

          To zobaczysz sprawną komunikację nie stojącą w korkach, z metrem co 2,5 minuty w szczycie lub tramwajami z torowiskiem poza ciasnymi uliczkami.

          • 2 2

      • Raz nierozumie co czyta to powtarza bezmyslnie bzdury bo autobus najlepszy jest (2)

        Tramwaj jest obecnie najgorszym, przestarzalym rozwiązaniem!! Powoduje ogromny hałas, trakcja szpeci miasto!Autobus zabiera więcej pasażerów i jest wygodniejszy,niema potrzeby budowania wielkich torowisk,można tak długo wymieniać i nie stoi w korkach.I co najważniejsze buspasani jadą karetki i straż pożarna oraz policja. Ale do ciemnoty to nie dociera jak widać.

        • 1 2

        • Uspokój się, i tak w końcu władze miasta zabiorą Ci miejsce na szrota na BGW...

          • 1 0

        • autobus pojemniejszy od tramwaju",
          "autobus nie stoi w korkach"szczególnie jak buspasu nie ma,
          "tramwaj powoduje hałas", za to autobus jest bezszelestny - szczególnie diesel.
          "autobus jest wygodniejszy", przy wzroście 1.85 cm większość miejsc obija kolana
          "nie ma potrzeby budowania torowisk" a buspasy same się budują
          Ty w ogóle masz choć blade pojęcie

          • 3 1

    • tak zlikwidowac tramwaje. zrobmy trolejbusy od wejherowa do gdanska a nie jakies tam taksowki nedzarzy na szynach

      • 0 0

  • (1)

    Żeby tak skm chciała wymienić... cokolwiek w taborze, ech marzenia

    • 7 4

    • Wymienić to trzeba skm a nie tabor

      Jeśli pkp nie chce samorządowi oddać udziałów to samorząd powinien robić wszystko żeby pozbyć się takiego przewoźnika.

      • 2 0

  • (1)

    Elektryki w Polsce to miały być już bodajże trzy. Pierwszy od zagranicznego koncernu Volkswagen, drugi polski Syrena, trzeci też polski jakaś Izera. Plany były wielkie, a wszystko poszło w pi**u.

    • 6 7

    • trzy - to miały być miliony mieszkań

      a po pięciu latach powstało ~ 2700 i się skończyło

      • 1 0

  • Śmiech na sali

    Gdynia najpierw wypięła się na wspólny bilet i teraz niby kupi elektryczne autobusy?

    • 10 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane