- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (52 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (58 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (267 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (187 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (147 opinii)
Gdynia nie rezygnuje z dotowania zabytków
Właściciele 23 budynków w Gdyni wyrazili chęć otrzymania dotacji na renowację zabytkowych obiektów w mieście. Do wydania jest ok. miliona złotych, ale i tak wiadomo, że na wszystkie potrzeby nie wystarczy.
Mimo wszystko liczba sięgających po dotacje z miasta utrzymuje się na stałym poziomie. W tym roku są na niej 23 obiekty. Stara się o nie m.in. proboszcz kościoła p.w. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gdyni przy ul. Armii Krajowej , który niedawno został wpisany do rejestru zabytków, właściciele Willi "Szczęść Boże" oraz Sąd Rejonowy w Gdyni czy budynek YMKi, który też niedawno został uznany za zabytek. Oprócz tego, jak zawsze w kolejce ustawia się wielu właścicieli kamienic na ul. Świętojańskiej.
Lista beneficjentów będzie znana dopiero pod koniec marca, kiedy projekt uchwały trafi pod obrady rady miasta. Wcześniej wnioski będą jeszcze opiniowane w komisjach, co może zmienić przyjęte wstępnie wartości dofinansowań.
- Kierowaliśmy się kilkoma czynnikami. Oprócz pilności przy wykonywaniu prac, także ich proponowanym zakresem oraz tym, jak w poprzednich latach rozkładały się dotacje, by w miarę dzielić pieniądze równo. Przyświeca nam też idea, by jak najwięcej obiektów mogło skorzystać z pieniędzy - opowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
W zeszłym roku dofinansowanie otrzymał budynek mieszkalny d. F. E. BGK przy ul. 3 Maja 27-31 , w którym wyremontowano balkony elewacji tylnych. Akademia Morska wyremontowała elewację frontową budynku F, a w Willi "Sokolej" przy ul. Sieroszewskiego 7 odnowiono schody zewnętrzne, tarasy i balustrady.
Początkowo miasto dopłacało do 75 proc. kosztów remontów - dla budynków wpisanych indywidualnie do rejestru zabytków - oraz 50 proc. lub 30 proc. dla obiektów położonych na zabytkowych obszarach. W zeszłym roku zmniejszono dotacje do 60, 45 i 25 proc. kosztów, by jak najwięcej zabytków mogło z nich skorzystać. W tym roku prawdopodobnie proporcje będą podobne.
Miejsca
Opinie (61) 1 zablokowana
-
2016-02-29 14:20
I bardzo dobrze! (3)
- 23 6
-
2016-02-29 15:01
z dotacji czego?
- 2 0
-
2016-02-29 18:52
Bardzo dobrze? Milion w 250 tysięcznym mieście to tyle co nic (1)
Zrobią elewację sądu a dla reszty nie będzie nic
- 1 2
-
2016-02-29 23:01
Po pierwsze nie całe miasto jest zabytkowe. Po drugie to są dotacje, a właściciele zabytków mają swoje obowiązki w tym zakresie.
- 1 0
-
2016-02-29 14:20
milion na 23 zabytki? (2)
to może starczy na inwentaryzację i tabliczkę o finansowaniu jej z budżet miasta
- 38 6
-
2016-02-29 20:14
(1)
Niech sobie ten zabytkowy bruk z 10lutego przed UM wypieprz...ą i na niego patrzą z okna
- 3 1
-
2016-02-29 20:48
w Rumi
w obronie równie zabytkowego bruku(jeśli nie starszego) na starej drodze do lotniska nikt nawet nie kiwnął palcem przy remoncie parę latek temu, i ślad po nim nie został.
- 2 0
-
2016-02-29 14:20
(1)
Kase dostana Ci ktorzy mają wtyki - to w puerwszej kolejnosci, a na zabytki pojdzie tyle ile zostanie
- 22 12
-
2016-02-29 14:23
ale musisz być smutnym, podejrzliwym człowiekiem
- 5 7
-
2016-02-29 14:20
Ja mieszkam w kamienicy zabytkowej (8)
I gdy pojechałem do administracji by wymienili okna na styl zabytkowy usłyszałem
brak funduszy wiec możemy jedynie zamurować!
rozbój w biały dzień!- 26 6
-
2016-02-29 14:23
(5)
Mam firme ze stolarka pcv, jeden z lokatorow starej kamienicy postanowil na wlasny koszt wymienic drzwi wejsciowe do klatki na brązowe PCV i wkoncu ich nie wstawilismy - dlaczego ? A no dlategoze nie dostalismy zgody od konserwatora zabytkow i w efekcie kamienica dalej ma rozwalone stare drzwi drewniane.
- 6 3
-
2016-02-29 14:54
po prostu nie chodzi sie do konserwatora....................przyjedzie ekipa, wykonuje montaz i po sprawie
- 5 1
-
2016-02-29 15:22
(1)
Jak moze być stolarka PCV ? Powinno być plasticzarka PCV.
- 5 0
-
2016-02-29 15:53
Normalnie gamaniu :)
- 1 2
-
2016-02-29 17:17
i całe szczęście, że nie dostaliście zgody na drzwi PCV
- 6 1
-
2016-02-29 23:03
klamki
To chociarz trzeba bylo sobie klamki wymienic - zawsze byloby ladniej
- 0 0
-
2016-02-29 15:15
Żeby jeszcze w domu okna wymieniali to juz szczyt (1)
ja też kupiłem mieszkanie robie remont może miasto mi przyjedz0ie i wymieni - to jakiś żart Twoje mieszkanie to sobie wymień. Jeszcze czego ,żeby w prywatnych pomieszczeniach miasto okna wymieniało. A jak nie jest pryatne tylko wynajmujesz od miasta to ciesz się ,że masz okna
- 1 6
-
2016-02-29 15:25
jak sobie kupiłeś to sobie zmieniaj
a w komunalnych powinien zapłacić urząd miasta,załatwia się to w administracji lub spółdzielni mieszkaniowej.czemu jeśli mieszkanie nie jest do wykupu i płaci się kosmiczny czynsz ma się samemu zajmować remontami.
- 5 1
-
2016-02-29 14:23
dotacji czego...? (6)
w Gdyni, zabytki? Serio?
- 39 31
-
2016-02-29 15:13
to moze zapoznaj sie z faktami. serio. (2)
- 10 9
-
2016-02-29 22:32
(1)
Błyskawica + kilka bunrów i złom w muzeum...
Nie liczę masy beretów.- 2 1
-
2016-03-01 08:54
to że twoich dziadków zwieziono z wioski spod Grodna po wojnie do poniemieckiego miasta i zabytek dla ciebie to tylko stary kościół, nie znaczy że nie ma ich gdzie indziej.
- 3 3
-
2016-03-01 11:49
(2)
Beka gdyni :D Zabytki to mogą być w Gdańsku, Wejherowie, Słupsku, Lęborku, Pucku, Malborku itd. Miasta które mają kilkaset lat, a nie była wiocha która ma mniej lat niż mój dziadek :D
- 1 1
-
2016-03-01 13:42
beka jest,ale z Bolkowa
- 0 0
-
2016-03-02 09:37
Starówka Gdańska
W takim razie też nie powinna być uważana za zabytek skoro po wojnie nic nie przetrwało. Inaczej mówiąc "zabytkowe kamienice" są młodsze od kamienic z Gdyni
- 0 0
-
2016-02-29 14:26
Warto dbac ogolnie o infrastrukture miasta Gdyni bez wzgledu czy zabytkowa czy nie. (9)
Gdynia jest bardzo unikatowym miastem nawet w skali europy gdyz powstala od zera niedawno z punktu widzenia historycznego. Gdynie zaprojektowano wrecz mistrzowsko gdyz wielu moze potwierdzic ze w gdyni jest '' klimat miejski ktory przyciaga czlowieka i wiekszosc sie czuje dobrze idac ulicami Gdyni. Taki miejski klimat przyjaznego miasta wcale nie jest oczywisty i bardzo trudny do uzyskania . Np. Nowa Huta to miasto sztuczne i wrecz odpychajace ludzi bez klimatu ''przytulosci'' . Gdynia nie jest oczywiscie jakims olbrzymim miastem lecz ma to '' cos '' - Dusze . Mozna w niej sie poczuc w wielu miejscach jak w Paryzu czy NY bo ma i klimat jednego i drugiego. .
- 34 21
-
2016-02-29 14:32
jasne, unikatowe, na skalę Wszechświata.. (1)
klimat Paryża...chyba Bobigny hahaha
- 9 6
-
2016-02-29 14:34
spoko wazeliny w tym miescie nie brakuje
ale porownywac Gdynie do Paryza czy NY to juz lekka przesada, chyba sie czlowiek za duzo nawachal jakis gowien
- 7 5
-
2016-02-29 14:49
szczególnie dobrze czują sie na Chylonii i na Pekinie (1)
wspaniale zaprojektowane
- 5 6
-
2016-03-01 08:35
...
cisce i grabówku również, aczkolwiek pekin to dziczyzna
- 0 0
-
2016-02-29 18:49
Nie ćpaj tyle
- 0 1
-
2016-02-29 20:33
Na Manhattanie połowa ruchu miejskiego odbywa się pieszo. Kiedy w Gdyni?
- 0 0
-
2016-02-29 20:36
margaritas ante porcos
Problem w tym, że Gdynia, perła przedwojennego polskiego modernizmu, po wojnie została zamieszkana głównie przez wieprze.
- 0 0
-
2016-02-29 22:42
Gdynia jest bardzo unikatowym miastem nawet w skali europy gdyz powstala od zera (1)
a które miasta powstały od połowy?
- 0 0
-
2016-02-29 23:06
Rzym w ogole nie powstal bo zawsze byl - wieczne miasto.
- 0 0
-
2016-02-29 14:48
Patryk Szczerba - zawsze po stronie władz Gdyni. (2)
Takie motto może mieć na wizytówce.
- 14 14
-
2016-02-29 18:32
Racja. Ja czasem myślę, że jest u nich na etacie. (1)
No bo kto inny by tak napisał: "W zeszłym roku zmniejszono dotacje do 60, 45 i 25 proc. kosztów, by jak najwięcej zabytków mogło z nich skorzystać".
- 2 3
-
2016-02-29 18:44
Też mam podobne odczucia. Same artykuły pochwalne na cześć obecnych władz Gdyni
No i często jak się pojawia jakiś negatywny artykuł o Gdyni to za chwile pojawia się artykuł pochwalny Pana Patryka by zatrzeć negatywne wrażenia
- 1 4
-
2016-02-29 14:54
Zabytki w Gdyni ? (7)
niezły żarcik
- 32 26
-
2016-02-29 15:02
Ucz sie dzieciaku ! (6)
Z uwagi na młody wiek miasta Gdyni większość zabytków pojawiła się stosunkowo niedawno, w dwudziestoleciu międzywojennym w czasie rozwoju nowowybudowanego miasta i portu. Ponadto można znaleźć pojedyncze zabytki mające swoją genezę przed XX wiekiem.Zabytki zlokalizowane są głównie dzielnicach centralnych Kamienna Góra (wille i pensjonaty) i Śródmieście (budynki portowe i użyteczności publicznej oraz kościoły, kamienice, budynki z czasów wsi i letniska) oraz w Orłowie (pensjonaty i wille). Zabytki przetrwały w oryginalnej postaci praktycznie nienaruszone przez działania wojenne. Te, które zostały zniszczone, zostały w okresie powojennym odbudowane (jak Zespół Hal Targowych). Zabytki Gdyni wpisane są do rejestru zabytków nieruchomych.Budynek Banku Polskiego 1927-1929 Śródmieście, ul. 3 Maja 25
Budynek Biura Budowy Portu (obecnie budynek mieszkalny) 1928 Śródmieście, ul. Waszyngtona 38
Budynek biurowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych/Polskich Linii Oceanicznych (obecnie Urzędu Miejskiego) 1935-1936 Śródmieście, ul. 10 Lutego 24
Budynek firmy POLSKAROB 1934-1935 Kamienna Góra, ul. Korzeniowskiego 8/10
Budynek mieszkalny wraz z budynkiem gospodarczym ? Orłowo, ul. Cumowników 21
Budynek Sądu Rejonowego 1936 Śródmieście, Plac Konstytucji 3 Maja 5
Chłodnia 1928-1934 Śródmieście, ul. Polska 20
Domek Abrahama 1904 Śródmieście, ul. Starowiejska 30
Dom czynszowy Antoniego i Bronisławy Konopków ? Działki Leśne, ul. Słupecka 9
Dom Kuracyjny ok. 1904 Orłowo, ul. Orłowska 2
Dom Marynarza Szwedzkiego (obecnie Dom Szwedzki) 1935-1936 Śródmieście, ul. Jana z Kolna 25
Dom mieszkalny 1914 Chylonia, al. Św. Mikołaja 9
Dom mieszkalny ? Orłowo, al. Zwycięstwa 192/192a
Dom mieszkalny koniec XIX w. Śródmieście, Plac Kaszubski 7a-b
Dom mieszkalny Funduszu Emerytalnego BGK 1935-1938 Śródmieście, ul. 3 Maja 27/31
Dom mieszkalny "Opolanka" 1936-1939 Kamienna Góra, ul. Piotra Skargi 9
Dom mieszkalny Schroederów ok. 1914 Śródmieście, ul. Starowiejska 10a
Dom mieszkalny wójta Radtkego 1912 Śródmieście, ul. 10 Lutego 2
Dom podoficerski Funduszu Kwaterunku Wojskowego (obecnie wielorodzinny dom mieszkalny) 1928 Grabówek, ul. Morska 67
Dom Żeglarza Polskiego (obecnie Akademia Morska) 1938-1939 Śródmieście, al. Zjednoczenia 3
Dworek ze stajnią 1931 Chylonia, ul. Chylońska 112a
Dworzec Morski 1932-1934 Śródmieście, ul. Polska
Elewator zbożowy 1935-1937 Śródmieście, Nabrzeże Indyjskie ul. Indyjska 1
Hotel "Bristol" ok. 1928 Śródmieście, ul. Starowiejska 1
Hotel "Polska Riwiera" 1922-1923 Kamienna Góra, ul. Zawiszy Czarnego 1
Kamienica 1936 Śródmieście, ul. Świętojańska 122
Kamienica A. Jurkowskiego 1937-1938 Śródmieście, Skwer Kościuszki 16
Kamienica Emilii Wojewskiej 1927-1928 Śródmieście, ul. Portowa 4
Kamienica I. Reicha i W. Birnbauma 1935-1936 Śródmieście, ul. Abrahama 28
Kamienica Krenskich 1939 Śródmieście, ul. Świętojańska 55/ ul. Żwirki i Wigury 4
Kamienica Hundsdorffów 1932-1935 Śródmieście, ul. Starowiejska 7/ ul Abrahama 2
Kamienica Orłowskich 1936 Śródmieście, ul. Świętojańska 68
Kamienica Pręczkowskich 1930-1937 Śródmieście, Skwer Kościuszki 10/12
Klasztor Zgromadzenia SS. Miłosierdzia św. Wincentego a Paulo 1923-1924 Śródmieście, ul. Starowiejska 2
Kościół parafialny pw. NMP Królowej Polski 1922-1924 Śródmieście, ul. Świętojańska
Kościół parafialny pw. św. Mikołaja 1896-1897 (prezbiterium z XIV w.) Chylonia, ul. św. Mikołaja 1
Kościół parafialny pw. św. Michała Archanioła ok. XIII w. Oksywie, ul. Arciszewskich 2
Magazyn długoterminowy "H" 1931-1934 Śródmieście, ul. Polska 17
Osada rzemieślnicza Mały Kack XVI w. Orłowo, ul. Ks. Zawackiego
Pensjonat "Gryf" 1932 Orłowo, ul. Przemysława 6
Szkoła elementarna (obecnie Szkoła Podstawowa nr 10) XIX w. Chylonia, ul. Lubawska 4
Willa 1921-1922 Wzgórze Św. Maksymiliana, ul. Tetmajera 1
Willa Bliźniacza 1937 Kamienna Góra, ul. Korzeniowskiego 25/25a
Willa Mariana Piotrowskiego 1936 Kamienna Góra ul. Sieroszewskiego 1a
Willa mieszkalna ? Działki Leśne ul. Śląska 20
Willa modernistyczna 1936-1937 Orłowo, ul. Inżynierska 111
Willa "Orla" 1927 Kamienna Góra, ul. Kasprowicza 2
Willa "Otok" 1923 Kamienna Góra, ul. Sędzickiego 24
Willa "Poznanianka" ok. 1922 Kamienna Góra, ul. Sędzickiego 16
Willa "Sadyba" 1923 Kamienna Góra, ul. Sieroszewskiego 8
Willa "Sokola" 1921 Kamienna Góra, ul. Sieroszewskiego 7
Willa "Szczęść Boże" 1928 Kamienna Góra, ul. I Armii Wojska Polskiego 6
Willa "Szumka" 1922-1923 Kamienna Góra, ul. Sienkiewicza 37
Willa "Weneda" 1927-1929 Orłowo, ul. Przebendowskich 1
Willa "Zosieńka" 1923 Kamienna Góra, ul. Sędzickiego 22
Zajazd Adlera (obecnie Zespół Szkół Plastycznych) XIX w. Orłowo, ul. Orłowska 8
Zespół budynków dawnej Szkoły Morskiej 1926-1930 Grabówek, ul. Morska 83
Zespół Dowództwa Floty 1924-1930 Oksywie, Rondo Bitwy pod Oliwą
Zespół dworca kolejowego w Gdyni ? Śródmieście, Plac Konstytucji 1
Zespół dworsko-krajobrazowy Kolibki ok. 1830 Orłowo, al. Zwycięstwa 291
Zespół dworsko-parkowy w Orłowie XVIII w. Orłowo, ul. Folwarczna
Zespół Hali Targowej 1936-1938 Śródmieście, ul. Wójta Radtkego 38
Zespół Łuszczarni Ryżu ? Śródmieście, ul. Celna 2
Zespół ruralistyczny dawnej wsi Oksywie ? Oksywie, ul. Muchowskiego
Zespół ruralistyczny dawnej wsi Wielki Kack XIX w. Wielki Kack, ul. Źródło Marii
Zespół ruralistyczno-kuracyjny Orłowo ? Orłowo, ul. Orłowska
Zespół urbanistyczny Kamiennej Góry ? Kamienna Góra, pomiędzy ul Słowackiego a Bulwarem Nadmorskim
Zespół urbanistyczny śródmieścia- 16 6
-
2016-02-29 15:14
brawo za merytoryczny komentarz!
- 11 2
-
2016-02-29 15:17
te budynki nawet 100 lat nie maja jaki to zabytek? (4)
- 7 10
-
2016-02-29 17:18
to i tak więcej niż większość w Gdańsku
- 6 6
-
2016-02-29 22:18
kto ci powiedzial ze zabytki sa tylko 100 letnie i ze musza miec 100 lat ? (1)
Zabytek w języku potocznym jest to każdy wytwór działalności człowieka, będący świadectwem minionej epoki (pamiątką przeszłości), posiadający wartość historyczną, artystyczną, naukową lub emocjonalną, przy czym kryterium czasu powstania, choć najważniejsze, nie przesądza o zdefiniowaniu zabytku. Nauki humanistyczne, a w szczególności historia sztuki nie stworzyły jednej, uniwersalnej definicji zabytku przydatnej wszystkim naukom.... Pozdro
- 2 1
-
2016-03-01 08:56
dla prostego człowieka zabytki musza mieć więcej niz sto lat i najlepiej jak jest to kościół, dlatego niektórzy piszący tu z poniemieckiego miasta mają problem.
- 2 1
-
2016-02-29 22:34
Operacje plastyczne dla beretów będą dotowane.
- 0 0
-
2016-02-29 15:12
Ksiądz na dotacje???
niech się zgłosi do Watykanu oni mają miliardy
- 22 8
-
2016-02-29 15:32
Dotacja do kościoła N.S.J ? (1)
Z całym szacunkiem,ale.....mają swój cennik w katalogu swoich usług.Co łaska,ale się zaczyna od .... ksiądz na pogrzeb to taxi pod kościół i ma czekać na powrót bo autokarem nie pojedzie ... długo by wymieniać grzechy ... i tylko taca,taca ... a kasę fiskalną i podatek zapłaci wierny ?
- 24 7
-
2016-02-29 18:13
dokładnie!
ta menda nawet naszemu przyjacielowi, któremu zmarło się za młodu i nie miał żadnej rodziny, nie chciał mszy odprawić, a jak zagroziliśmy podpaleniem tego przybytku, to zgodził się, ale wpuszczał tylko tylnim wejściem.
jednym słowem - menda!- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.