• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowe przejście przez ul. Śląską

Michał Sielski
8 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.
  • Od pierwszego dnia zdecydowana większość pieszych wybiera przejście naziemne zamiast tunelu. Jego wyznaczenie nie spowodowało większych korków w okolicy.

Zakończyły się prace związane z wytyczaniem kontrowersyjnego przejścia dla pieszych przez ul. Śląską w Gdyni. Tuż obok jest tunel, który jest jednak barierą dla osób starszych i mniej sprawnych. - Mimo hejtu, nadal będziemy wskazywać miejsca, które można sprawić bardziej przyjaznymi dla pieszych - zapewniają społecznicy.



Czy w miejscach, gdzie są tunele, powinny powstawać przejścia dla pieszych?

Przejście dla pieszych przez ul. Śląską, na skrzyżowaniu z ul. Podolską i Nowogrodzką, powstało tuż obok tunelu, którym piesi musieli chodzić do tej pory. Jego wyznaczenie było jednym z projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego przez społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.

Projekt zyskał aprobatę ponad pół tysiąca mieszkańców, a prace wycenione na niemal 220 tys. zł właśnie się zakończyły. W ich ramach wykonano nie tylko przejście, ale też przebudowano kanalizację deszczową, zamontowano nowe oświetlenie i sygnalizację.

- Chodniki zostały przebudowane zgodnie ze standardami dostępności. Zastosowaliśmy kostkę kamienną, betonową oraz płyty fakturowane, które ułatwiają komunikację osobom niedowidzącym i niewidomym. Wymieniliśmy również krawężniki na łukach w rejonie przejścia - opowiada Tomasz Delekta, który nadzorował te inwestycję z ramienia Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Po co przejście obok tunelu?



Mimo ponad 500 głosów za wykonaniem przejścia, znalazło się też wiele osób, które tę inwestycję skrytykowały. Powód? Tuż obok znajduje się tunel, którym piesi mogą przedostać się na drugą stronę ruchliwej i w sumie czteropasmowej ul. Śląskiej. Sporo osób uważa więc, że to wystarczające, mimo że w tunelu nie ma nawet wind, więc dla niepełnosprawnych może być to bariera nie do pokonania, a już na pewno spore utrudnienie, by dostać się do Śródmieścia. Zwłaszcza, że alternatyw nie ma za wiele, a - wbrew oczekiwaniom - światła nie spowodowały większych korków w tym rejonie.

- Do tej pory przez ul. Śląską, na długości niemal 1,5 km, można było przejść w poziomie terenu jedynie na wysokości Wzgórza św. Maksymiliana. Kolejne przejście było dopiero na Grabówku. To utrudnia poruszanie nie tylko osobom o ograniczonej mobilności, ale np. rodzicom z wózkami dziecięcymi czy osobom z zakupami. Dodatkowe, wygodne i dobrze oświetlone przejście piesze oczywiście nie rozwiązuje kolejnych problemów z dostępnością i "zszyciem" miasta. Tym niemniej, w szerszym kontekście, to bardzo dobra oddolna inicjatywa - ocenia Barbara Marchwicka, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. przestrzeni publicznych.
Eksperci podkreślają także, że montaż wind nie ma również sensu ekonomicznego. Windy na pobliskim węźle Wzgórze kosztują miasto 84 tys. zł rocznie. Nie mówiąc już o tym, że czytelnicy regularnie informują nas o tym, że w wielu miejscach windy miejskie często się psują i tygodniami czeka się na ich naprawę.

Społecznicy: hejtem się nie przejmujemy



- To pierwsza tego typu zmiana w Gdyni, ale też element przemyślanej strategii Miasta Wspólnego, by dostępnymi społecznikom narzędziami zmieniać Gdynię w kierunku lepszego miejsca dla pieszych, bardziej dostępnego dla wszystkich. Warto przypomnieć, że jeszcze osiem lat temu prezydent Wojciech Szczurek otwierał Węzeł Wzgórze, który sprowadził pieszych w podziemia, a komunikację zbiorową opóźnił. Więc jest wiele do zrobienia, szczególnie że stopień hejtu i niezrozumienia potrzeb osób starszych czy po prostu mniej sprawnych, zmuszanych codziennie do pokonywania tego typu przeszkód, jest ogromny. Dla wielu liczy się tylko strata tych kilkunastu sekund na światłach, bo trzeba przepuścić pieszych - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, którego członkowie byli autorami pomysłu wykonania przejścia przez ul. Śląską.

Nowe przejścia dla pieszych w Gdańsku



Podobne obawy kierowców budzą plany budowy naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku. Mimo to miasto, z poparciem stowarzyszeń miejskich, zdecydowało o budowie kilku nowych przejść naziemnych:

  • na Podwalu Przedmiejskim (łącznie pięć, jedno już powstało),
  • na Podwalu Grodzkim (przy dworcu Gdańsk Główny PKP),
  • na Wałach Jagiellońskich (na wysokości Bramy Wyżynnej),
  • na al. Legionów (przy skrzyżowaniu z Hynka),
  • na al. Zwycięstwa (na wysokości GUMedu).

Opinie (260) 2 zablokowane

  • przejscie

    super kolejna olbrzymia inwestycja w naszym miescie nie zadna Nowa Bulonska

    • 18 4

  • Tak trwoni sie w Gdyni pieniadze publiczne

    • 14 15

  • Kto przeciwko Partii ten hejter!

    • 18 0

  • Po drugiej stronie ul.Śląskiej nie ma zbytnio żadnych sklepów.. (3)

    Dziadki i babcie chyba do banku popylają...

    • 11 15

    • masz rację (1)

      do "centrum" miasta faktycznie nie ma po co innego iść... ;)

      • 4 2

      • tunelem pod torami ....

        • 2 0

    • Młodość nie wieczność Też będziesz dziadkiem babcią i zobaczymy jak ty będziesz popylać,jeżeli doczkasz wieku staruszkowego

      • 0 0

  • 220 tysięcy (1)

    Ktoś tu zarobił

    • 16 5

    • Gdynia bogate miasto z 250mln zł zadłużenia

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Już czekamy na opinie kierowców. (3)

    Czekamy na opinie kierowców którzy będą musieli siedzieć 30 sekund dłużej w klimatyzowanej puszce i ruszyć z tych świateł wciskając pedał. Tylko sie za bardzo tym nie przemęczcie np. w drodze do Riviery w sobotę, bo po centrum handlowym niestety trzeba chodzić, ale nie martwcie się na szczęście są windy.

    • 41 24

    • (2)

      Fajnie będzie więcej smogu :)

      • 6 2

      • Ten cały smog to sobie dla kasy ktos wymyślił.

        • 2 6

      • Gdzie Ty smog w Gdyni widziałeś, chyba na Kacku z kominów najwyżej.

        • 3 4

  • I co dalej? (2)

    Nawet jak niepełnosprawny przejdzie tam przez ulicę to dalej jak dostanie się do Śródmieścia? Mówię o osobach na wózku bo takich dotyczy utrudnienie jakim jest tunel

    • 21 5

    • przejście dla pieszych (1)

      na torach?

      • 6 1

      • Czekam na kolejny ruch Piesiewicza.

        Zaorać tory?

        • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    "Społecznicy: hejtem się nie przejmujemy" (4)

    I pokazujemy, gdzie mamy opinię publiczną.

    Kolejni bolszewicy...
    Uspokajanie ruchu za pomocą wypuszczenia pieszych na ulicę. Tam było przejście dla pieszych i bardzo wiele wypadków śmiertelnych. Ma być powtórka z "rozrywki"?

    • 37 33

    • Jak nie było drogi też nie było wypadków śmiertelnych (1)

      Może zlikwidujmy drogę.?

      • 1 1

      • ad absurdum

        liczysz na jakieś zrozumienie?
        Jak nie było drogi to też nie było wypadków...
        Ale za to w krzakach i owszem, to było portowe miasto...

        • 0 1

    • ci SPołecznicy ... nie będą odpowiadać za to, jak ktoś zginie na tym przejściu (1)

      a powinni odpowiadać CAŁYM swoim majątkiem

      • 0 2

      • A nie ewentualny sprawca?

        Za wypadek na autostradzie odpowiada budowniczy autostrady?

        • 3 0

  • powód jest tylko jeden

    Utrzymanie tuneli kosztuje!
    I cwane gapy znalazły sobie sposób na oszczędzenie nieco dudków. Czyli słynna gdyńska "farba" w ilościach hurtowych.
    A kiedy likwidacja znajdującego się nieopodal tunelu pod torami i przejście dla pieszych?

    • 11 8

  • Dobrze by było gdyby te różne "ulepszenia" były robione po prostu z głową, a tego brakuje najbardziej. Zmiany często są robione na zasadzie małpowania aktualnych mód i trendów z Europy bez profesjonalnej analizy i dostosowania do rzeczywistych potrzeb i możliwości. Zabawa w malowanie asfaltu zamiast rozwiązań nawet już nie jest śmieszna tylko żenująca. W grudniu dokonano w celu "ułatwienia" kierowcom autobusów niewielkiej modyfikacji buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego. Teraz autobusy mogą sobie sprawniej zjechać na Unruga po tym jak postoją sobie w korku na Wiśniewskiego sięgającego Centrum i estakadzie od Morskiej. Na szczęście w czasie gdy jest ten korek jadę w przeciwną stronę. Pozdrowienia dla półgłówka który to wymyslił.

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane