stat

Gdynia: nowe trasy zapowiedzią elektrobusów

28 listopada 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Patryk Szczerba

Część linii ZKM od soboty zmieni w Gdyni trasy. Włodarze planują zakup pierwszych w pełni elektrycznych autobusów, które będą jeździły na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94. Zebrane po zmianach dane będą potrzebne przy składaniu wniosku o dofinansowanie zakupu z UE.



  1. Do niedawna w Gdyni o elektrycznych autobusach - ładowanych podczas postoju w bazie mówiło się wcale albo niewiele.

  2. Władze miasta przekonywały, że lepszym wyjściem jest inwestycja w trolejbusy. Współcześnie te pojazdy mogą ładować się z sieci trakcyjnej, by później przejechać bez szelek coraz dłuższe dystanse.

  3. Dowodem na to są ostatnie zakupy. Do Gdyni trafi do marca przyszłego roku 16 przegubowych i 14 standardowych pojazdów firmy Solaris. 21 starszych pojazdów zyska z kolei nowe baterie litowo-jonowe. Łączna wartość zamówienia współfinansowanego z Unii to 95 mln zł.

  4. Trwa też poszukiwanie dostawcy sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych, które powinny pojawić się na ulicach miasta w czwartym kwartale.


Okazuje się, że dofinansowanie z Unii na zakup elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów okazało się na tyle atrakcyjne, że opór urzędników został przełamany. Pomógł program unijny Infrastruktura i Środowisko i jego element dotyczący rozwoju publicznego transportu zbiorowego w miastach. Wśród projektów podlegających dofinansowaniu jest m.in. zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania, gdzie kwoty dofinansowania mogą sięgnąć 85 proc. wszystkich wydatków kwalifikowanych.

Na razie nie wiadomo, ile autobusów będzie chciała kupić Gdynia. Nie są znane też konkretne terminy dostaw. Wiadomo, że pierwsze decyzje w tej sprawie mają zapaść wiosną, a autobusy trafią na ulice najprawdopodobniej nie wcześniej niż za 2,5 roku.

Elektryczne autobusy: cichy i ekologiczny transport



- Rozszerzamy naszą ofertę komunikacyjną o linie obsługiwane elektrobusami przede wszystkim po to, żeby zapewnić cichy, ekologiczny i komfortowy transport mieszkańcom. Mamy na uwadze również to, że takie obowiązki nakłada na nas ustawa o elektromobilności - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Autobusy elektryczne będą jeździły na liniach 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94. W pojazdach, które będą eksploatowane w Gdyni, przyjęto rozwiązanie doładowywania baterii za pomocą pantografowych stacji szybkiego ładowania zlokalizowanych na pętlach.

- Elektryki zostaną skierowane w te rejony, gdzie mieszkańcy narzekają na hałas autobusów, a jednocześnie nie ma szans poprowadzenia linii trolejbusowej - informują urzędnicy.

Zmiana rozkładu jazdy od 1 grudnia



Zanim elektryczne autobusy trafią do Gdyni, najpierw trzeba dostosować część z już istniejących linii do nowych możliwości. To oznacza zmiany w rozkładach jazdy, które zostaną wprowadzone już 1 grudnia.

Nowy trasami pojadą linie 119, 190 i 282, która dojedzie na pętlę Dom Marynarza. Linię 137 zastąpią kursy linii 190 na nowej trasie, a linia 119 zacznie kursować także w soboty.

Z początkiem grudnia zmienią się też rozkłady linii 160, 170 i 194. Więcej trolejbusów linii 31 pojedzie do Ergo Areny przy wykorzystaniu baterii.

Zmiana trasy linii 119



Zaplanowano kursowanie autobusów tej linii jak dotychczas do Dworca Morskiego, ale od centrum Gdyni ulicami Portową, Wendy i Chrzanowskiego, zamiast Wiśniewskiego i Polską.

Dalsza trasa, od przystanku "Gdynia Dworzec Gł. PKP - Hala 01" przy ul. Wójta Radtkego do Wzgórza św. Maksymiliana nie zmienia się.

W nowym rozkładzie jazdy linia 119 funkcjonuje w szerszym zakresie czasowym niż obecnie - od godz. 6:30 do 18 w dni powszednie i w godz. 9-16 w soboty.

Zmiana trasy linii 190



Nowa trasa linii 190, zamiast do/z Dworca Gł. PKP, prowadzi do/z pl. Kaszubskiego - przez Dworzec Gł. PKP, ulicami: Władysława IV, 10 Lutego, Dworcową i Wójta Radtkego, natomiast w przeciwnym kierunku - ulicami: Jana z Kolna, pl. Konstytucji, Dworcową i dalej dotychczasową trasą do Witomina.

Wszystkie kursy zaplanowano do/z pętli Witomino Leśniczówka. Niektóre z nich skierowano przez Stare Witomino - ulicami: Stawną, Polną i Długą.

Dotychczasowe kursy linii 137 zostają włączone do rozkładu jazdy linii 190 - funkcjonującej na nowej trasie i z większą częstotliwością - ze względu na obsługę cmentarza, w porze międzyszczytowej co 10 minut.

Zmiana trasy linii 282



W nowym rozkładzie jazdy linii 282 autobusy kursują do/z Domu Marynarza, zamiast do/z Węzła F. Cegielskiej. Zmienia się także trasa linii 282 w Śródmieściu - tylko w kierunku Domu Marynarza. Nowa trasa od przystanku "Węzeł Ofiar Grudnia '70 01" prowadzi ul. Janka Wiśniewskiego i przez pl. Konstytucji (z zajazdem na plac przy Dworcu PKP) i dalej obecną trasą linii 128 - ulicami: Wójta Radtkego, 3 Maja, Armii Krajowej, Władysława IV, Świętojańską i al. Piłsudskiego.

Zmiany w obsłudze Dworca Morskiego



Prawie wszystkie kursy linii 133 w dni powszednie kieruje się do/z Dworca Morskiego. Tym samym kursy linii 160 wykonywane w czasie popołudniowego szczytu przewozowego do/z Dworca Morskiego zaplanowano do/z Gdyni Dworca Gł. PKP. Obsługę Dworca Morskiego od strony ulic Polskiej i Janka Wiśniewskiego zapewnia linia 133 i - w czasie porannego szczytu przewozowego - także linia 147, natomiast od strony ul. Wendy - linia 119.

Zmiany w obsłudze Domu Marynarza



Ze względu na wprowadzenie linii 282 na pętlę przy Domu Marynarza, zajazdy autobusów linii 133 na tę pętlę zaplanowano tylko w niedziele i święta - w godzinach 9-19.

Trolejbus jeździ do Ergo Areny

Elvis jeździ trolejbusem


Rozkład ZKM Gdynia


Czy zakup elektrycznych autobusów to dobry pomysł?
85%

tak

15%

nie

zakończona

łącznie głosów: 791