• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat To jedyna szansa, by ta obwodnica powstała
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (7)

    super wiadomość

    • 125 30

    • Poczekaj

      Takich news-ów to um w Gdyni na na pęczki tylko wykonania brak

      • 28 9

    • mam nadzieję, że pasy rowerowe będą

      lub szerokie pobocze, żeby można było ciąć kolarzówkami.
      Ta droga to będzie fajna opcja na triathlony i biegi!

      • 16 6

    • Kolejna obietnica bez pokrycia, aby na stronie coś napisać. (1)

      • 22 6

      • Myślisz, że to takie proste?

        Sam się spróbuj pokryć i daj znać, jak ci się udało!

        • 9 12

    • Super wiadomosc to bedzie jak to powstanie

      Ale znając dokonania Szczurka w zakresie budowy nowych dróg to szansę raczej marne.

      To tylko kolejne mydlenie oczu

      • 15 5

    • Jestem za i popieram. Tego typu inwestycje to wyjątek kiedy można wycinac drzewa.

      jw Brawo panie prezydencie

      • 8 3

    • Poczekaj poczekaj poczekaj takich newsów to um w gdyni na na na na na pęczki

      • 8 1

  • kto to zrobi? rządzący którzy remont 150 metrów ulicy Dąbka robią rok czasu??? (9)

    • 261 30

    • (3)

      Rok. Nie 'rok czasu' tylko 'rok' !!! Gramatyka z 2 klasy podstawówki!!!

      • 13 23

      • Rok świetlny - jednostka długości (odległości)

        • 14 3

      • Kto minusuje? Przecież OkO ma 100% racji. Koleś kaleczy język polski a osoba, która zwraca mu na to uwagę dostaje publiczny lincz? Coś tu nie gra...

        • 5 2

      • Jaka to roznica?

        • 1 4

    • No przecież jest napisane, że same pracę mają trwać 1,5 roku (4)

      Znając realia gdyńskich wykonawców mtm to będzie to trwać powyżej 5 lat. Napewno jakieś zwierzątko się znajdzie które jest pod ochroną, i termin 10 lat może być realny.

      • 30 10

      • (2)

        to raczej nie za mego życia

        • 18 3

        • Moje dziecko doczeka? Żona jest w ciąży. (1)

          • 20 0

          • Ze mna.

            • 2 4

      • Nie zapomnijmy o konsultacjach. W tym gdyńscy urzędnicy są najlepsi. Będą trwać latami...

        • 5 0

  • Tak powstanie jak węzęł Karwiny, lodowisko, basen olimpijski, stadion lekkoatletyczny itd (8)

    • 361 17

    • (2)

      węzeł Karwiny już rusza... szykuj się do chaosu w trakcie przebudowy

      • 12 15

      • ale to jest inwestycja centralna a nie miejska

        • 13 5

      • ale chyba mowa jest o węźle Karwiny na Obwodnicy a nie splocie Sopockiej Wielkopolskiej i Strzelców

        • 26 0

    • Itd.. Czyli lotnisko?

      • 18 0

    • .. i bajkodrom

      na witominie

      • 29 1

    • Oby!

      Nie wycinać lasu!!!

      • 9 5

    • i lotnisko :)

      • 8 0

    • Panu prezydetowi juz dziekujemy.....

      Wszystkie wspomniane przez Ciebie inwestycje ruszą gdy szanowny p prezydent i jego banda zniknie .....

      • 8 1

  • Przez las? (10)

    Skandal!

    • 137 136

    • a jak inaczej to zrobić (5)

      • 33 19

      • (2)

        Pod lasem. W tunelu.

        • 13 19

        • za ile?

          • 13 6

        • dokładnie!

          • 10 0

      • pasy przez las wymalować

        • 14 0

      • Gora, nad lasem mozna.

        • 9 0

    • szczur wytnie las a drogi nie zrobi

      • 31 8

    • przez las

      Tak jak kanał na mierzei....

      • 17 6

    • Lepiej byłoby nad lasem lub pod.

      • 13 0

    • oczywiście że przez las bo:

      1. ominiemy tereny zamieszkane przez ludzi
      2. samochody stojące na witominie w korku przestaną zatruwać powietrze, którym oddychają ludzie
      3. w lesie samochody będą jechać, a nie głównie stać, dzięki czemu będą emitować mniej spalin do atmosfery
      4. las i drzewa mają pewną (nie całkowitą rzecz jasna) zdolność do oczyszczania powietrza
      5. takie rozwiązanie będzie tańsze i bardziej efektywne

      A tak poza tym.... nie wiem w jakich korkach muszą stać mieszkańcy Gdyni, z roku na rok dłuższych, aby podziękować naszym władzom, które są zainteresowane wyłącznie PRem, a nie przemyślanymi działaniami na rzecz mieszkańców. Wszystkich mieszkańców, nie wyłącznie rowerzystów, dla których są zwężane ulice w Śródmieściu.

      • 11 0

  • Rewelacja budować gdzie sie da zeby unikać (2)

    Korków moi drodzy i kochani. A może obwodnica obwodnicy ? Sven Sku....en

    • 64 65

    • Budować nasz prezydent ma tyle spraw do załatwienia że każda minuta się liczy i musi szybko dotrzeć z pracy do domu.

      • 10 0

    • obwodnica obwodnicy powstaje w bólach. to tzw. trasa kaszubska

      • 8 3

  • Droga potrzebna (5)

    ale szkoda Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Co raz bardziej ingerujemy w jego strukturę.

    • 168 71

    • Tam i tak

      jest bardzo zaśmiecony i zdegradowany przez człowieka

      • 21 16

    • (2)

      Jak Szyszko wycinal Puszczę i inne lasy to Pisiory milczały!

      • 20 11

      • Marku ! Zacznij myśleć ! (1)

        Z kornikiem walczy się tylko poprzez wycinanie chorych drzew. Tak się robi na całym świecie , również w Twojej ojczyznie Niemczech

        • 9 14

        • Jakoś na Białorusi ta sama puszcza ma się dobrze, a u nas "tną kornika" - co to, kornika tam nie ma, się boi Łukaszenki, a Jarkacza już nie? Doedukuj się, Andrzejku!

          • 6 3

    • Niepotrzebna

      Chyba, że zbudują 10ciolewoskręt z drogi różowej na kielecką inaczej nadal większość będzie wybierać malokacką jadąc od strony Sopotu i Gdańska.

      Ciekawe jak będzie wyglądać ruch aut od strony Witomina.

      • 2 7

  • (1)

    My w Somoninie mymy już ring, a Gdynia wiecznie zaczopowana.

    • 105 6

    • uff dobrze że te pieniądze nie pójdą na przereklamowaną estakadę czy ulicę Kwiatkowskiego

      • 11 3

  • Popieram prezydenta Szczurka (8)

    podobnie jak ponad 70% Gdynian

    • 76 168

    • łycyk?

      czy kucyk?

      • 24 6

    • masz do tego prawo tylko czy nie szkoda Ci miasta?

      • 26 3

    • (1)

      Do 70 % to mu dużo brakuje! Poza tym mówimy o tych co głosowali a nie o wszystkich mieszkańcach!

      • 22 7

      • Skoro nie głosowali, to ich głos się nie liczy.

        Trzeba było iść do urny, a nie teraz marudzić.

        • 27 3

    • Ilość głosów

      a ich jakość, to dwie różne sprawy, jak widać.

      • 13 6

    • Prezydencie Szczurku jesteśmy z Tobą - Wszyscy Gdynianie!!!! (1)

      Zazdrośnikom z Gdańska i Spotu, którzy się tutaj plują na forum, mówimy stanowcze NIE!!!!

      • 7 6

      • Zazdrośnikom?
        Czego?

        • 3 9

    • Szczurka mogą popierać

      jedynie Ci, którzy nie znają jego bezpośrednich decyzji; spróbuj coś załatwić w Wydziale Architektury , spróbuj mieć nieruchomość i ją zabudować - jak już doświadczysz łaski pana - wtedy decyduj o głosowaniu na prezydenta Gdyni

      • 3 5

  • Oni szacują że ma kosztowac 60-70mln... (4)

    ... zrobią przetarg, oferta najtańsza będzie na 80mln i znowu wyjdzie Łucyk i powie sory... chieliśmy zrobić ale jest za drogo i jak to w Gdynia "nie da się". Taki będzie finał...

    • 256 15

    • ile rszy już odjedzie ak robili. dno. (1)

      • 12 5

      • Że co?

        • 17 0

    • przy obecnym wzroście kosztów to jesteś optymistą. Raczej koło 100 milionów, albo więcej. (1)

      Wzrosły pensje, wzrósł masakrycznie ZUS, rośnie inflacja, rosną ceny materiałów budowlanych, prądu i paliwa więc nie widzę tego, żeby dało się utrzymać w założonej kwocie. Ostatnio w każdym przetargu widzę wyższe ceny niż założone przez Inwestora. Po prostu wyliczenia do przetargu były robione 2-3 lata temu, ale od tego czasu koszty tak wzrosły, że masakra.

      • 6 3

      • Podaj, o ile wzrosły ceny paliwa?

        • 0 1

  • Brednie (2)

    Ponownie oferty będą droższe bo materiały i pracownicy coraz wiecej kosztują wiec te 60 mln to um może sobie wsadzić....
    Szczur pewnie o tym wie i rzuca hasła że niby coś się w um myśli o ludziach.
    Panie prezydencie czas wsiąść w autobus i przejechać się po Gdyni. Wiele wtedy widać....

    • 164 15

    • wszystkie inwestycje powstają tylko na papierze, wirtualnie.

      • 23 1

    • Wieprzowy?

      Czy wołowy?

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane