Trzy warianty dla ulicy Starowiejskiej

6 czerwca 2018 (artykuł sprzed 4 lat)
Patryk Szczerba
Najnowszy artukuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach. Więcej zdjęć (2)

W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

W którą stronę pójdą zmiany na ul. Starowiejskiej? To okaże się w najbliższych tygodniach.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Gdynia po serii konsultacji proponuje trzy warianty zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni i chodników, drugi stworzenie strefy współdzielonej, natomiast trzeci daje przewagę pieszym, nie wykluczając dojazdu mieszkańcom i dostawcom. Na kolejne opinie gdynian urzędnicy czekają do końca czerwca.



Przypomnijmy, że w ramach pierwszego etapu konsultacji dotyczących zmian na Starowiejskiej, odbyły się 3 warsztaty. W założeniu mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.

Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. To wszystko wraz z wytycznymi uzyskanymi z wydziałów Urzędu Miasta Gdyni i m.in. Zarządu Dróg i Zieleni oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków pozwoliło na stworzenie trzech wariantywnych propozycji zmian na ul. Starowiejskiej, opracowanych przez zespół pod przewodnictwem architektów, doktorów: Moniki Arczyńskiej i Łukasza Pancewicza.

Zmiany na ul. Starowiejskiej: trzy propozycje



Pierwsza propozycja zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem. Uporządkowany zostałby sposób parkowania, dopuszczający równoległy postój ok. 130 aut, które nadal mogłyby jeździć po Starowiejskiej nie szybciej niż 30 km/h. Takie samo ograniczenie obowiązuje obecnie.

To najprostszy wariant, bo wśród planowanych inwestycji jest jedynie remont nawierzchni, chodników, uporządkowanie zieleni, postawienie ławek i latarni, czyli elementy, które zostaną wykonane bez względu na wybraną opcję. Ma też honorować "historyczny styl" ulicy.

W drugiej opcji projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny. Tyle, że zniknęłoby sporo miejsc do parkowania (zostałoby ok. 70), a ulica stałaby się "strefą zamieszkania". To oznacza, że dozwolona prędkość zmniejszyłaby się do 20 km/h, postój byłby możliwy jedynie w wyznaczonych miejscach, a piesi mogliby przechodzić przez ulicę w każdym miejscu i mieliby pierwszeństwo. Na chodnikach mogłyby się pojawić ławki, parklety, donice z roślinnością.

Wśród potrzebnych inwestycji konieczne byłoby wyniesienie skrzyżowań z ul. 3 Maja i ul. Władysława IV dla spowolnienia ruchu aut i poprawy bezpieczeństwa pieszych oraz przebudowa skrzyżowania z ulicą Dworcową, umożliwiającego stworzenie tam ciągu pieszego.

Najbardziej rewolucyjny jest trzeci wariant zakładający znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni, oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb. Liczba miejsc postojowych zmalałby do 35, pojawiłyby się szykany na jezdni i wyniesione skrzyżowania.

Zdecydowaną przewagę zyskaliby piesi, więc wariant zakłada wprowadzenie dużej liczby zieleni i przestrzeni odpoczynku dla spacerowiczów na szerokich odcinkach chodnika oraz na "uwolnionych" od miejsc postojowych fragmentach jezdni - od ul. Ofiar Piaśnicy do ul. 3 Maja oraz na wysokości ul. Zygmunta Augusta.

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych. Więcej zdjęć (2)

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

fot. ZDiZ Gdynia

Niewykluczone, że przeważy wariant, w którym ulica będzie przyjaźniejsza dla pieszych.

fot. ZDiZ Gdynia

Konsultacje na temat Starowiejskiej: spotkania i ankieta



Spotkanie, na którym pokazano warianty odbyło się we wtorek w Infoboksie. Przybyło ok. 30 osób.

- Tyle samochodów, ile jest w Gdyni nie ma w żadnym innym mieście w Europie, a trochę miast zwiedziłem. Gdyni, w której mieszkam od 90 lat, nie mogą zawłaszczać kierowcy. To, co jest planowane na Starowiejskiej, to malutki kroczek w jedynym słusznym kierunku, choć nadal w każdym z prezentowanych wariantów dominują auta - opowiadał 92-letni mieszkaniec, który zebrał za swoje wystąpienie burzę oklasków.
Uczestników interesowały m.in. miejsca postojowe.

- Jest opcja modyfikacji liczby miejsc parkingowych, które zostaną zlikwidowane. Pamiętajmy, że miejsca postojowe będą generowały ruch. To, ile ich będzie, zdecyduje o charakterze ulicy. Im mniej będzie miejsc, tym więcej będzie przestrzeni dla pieszych, a ulica zyska charakter wielkomiejski - podkreślała Monika Arczyńska.
Gdy jeszcze przed spotkaniem okazało się, że wytyczne konserwatorskie nie pozwalają na Starowiejskiej na zrównanie na przeważającej długości nawierzchni brukowanej jezdni i chodnika, głos zabrali też społecznicy.

- Miejski Konserwator Zabytków trzyma się swoich wytycznych sprzed 10 lat i zakazuje zrównania poziomu chodników i jezdni. Są pieniądze na remont Starowiejskiej. Ale remont, który mało zmieni, będzie wywaleniem pieniędzy w błoto. Jeden poziom chodników i jezdni, z wtopionymi krawężnikami to z jednej strony niezamykanie obecnego podziału na jezdnię i chodnik, a drugiej strony otwarcie możliwości ewolucji naszej ulicy w perspektywie 10-20 lat - oburza się Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Miasto Wspólne.
- Przeszliśmy ulicę z konserwatorem w całości. Mamy informację, że jest możliwość negocjowania tej kwestii - odpowiada Łukasz Pancewicz.

Ostatecznie zdecyduje prezydent



Decyzja, który wariant zostanie przekazany prezydentowi Wojciechowi Szczurkowi do akceptacji, zapadnie w lipcu. Na razie do końca czerwca urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. 16 czerwca odpowiedzialni za konsultacje pracownicy Laboratorium Innowacji Społecznych będą czekali na mieszkańców przy ogrodzeniu 17. Liceum Ogólnokształcącego na wysokości ul. Ofiar Piaśnicy zobacz na mapie Gdyni w godz. od 10 do 15.

Będzie możliwość zadania pytań i wypełnienia formularza, który można znaleźć na stronie internetowej

Proponowane zmiany na Starowiejskiej w Gdyni: szczegóły

Który z zaproponowanych wariantów zmian na Starowiejskiej powinien zostać zrealizowany?
37%

pierwszy,

14%

drugi,

49%

trzeci

zakończona

łącznie głosów: 1543

Opinie (234) 2 zablokowane

  • (17)

    Ooooo juz po konsultacjach. Czas na wizualizacje i makiety w infoboksie.

    • 138 15

    • zdążyłeś w ogóle przeczytać artykuł przed skomentowaniem? (2)

      Tak z ciekawości. 1 minuta... Mam nadzieję, że twój sex trwa dłużej, trollu ;)

      • 8 23

      • (1)

        a po co miał czytać skoro komediodramat pod nazwą "Starowiejska" trwa już z 10 lat

        • 29 3

        • W każdym artykule to samo

          Tylko ilustracja i data się zmienia.
          Gdynia chce. Gdynia planuje. Prezydent Szczurek tradycyjnie nie wyklucza, ale za wcześnie na podawanie dat

          • 31 4

    • czas żeby zarobili twórcy makiet.

      • 23 4

    • Szczurek powinien odpocząć, nie głosuje już na niego. (7)

      • 23 4

      • (6)

        A na kogo?Ja pewnie wybiorę mniejsze zło bo nie ma na kogo głosować.Pomnikom smoleńskim mówię nie.............

        • 10 13

        • w tym roku w budżecie szczurek zapisał 5 milionów na pomniki. mniejsze zło???

          • 18 4

        • (1)

          To zaglosuj na kogos innego niz Szczurek i PiS

          • 6 5

          • kto startuje z PO?

            • 8 3

        • Mniejsze zło to ciągle ZŁO! (1)

          Ludzie , zaryzykujmy, czas przerwać ten maraton niemocy i betonowania miasta.

          • 13 3

          • ale mniejsze

            • 3 4

        • Mniejsze zło w przypadku Gdyni to każdy inny kandydat niż przeżarty władzą i siedzący w kieszeni developerów Wojciech Sz.

          • 7 3

    • Niedługo koszt

      Konsultacji i wizualizacji przekroczy koszt samej rewitalizacji :) Ile już trwa ta farsa? 10 lat ?

      • 20 2

    • realizacja za kilkadziesiąt lat. tempo szczura:)

      • 9 3

    • zostawic kostke!

      • 4 1

    • jak to Budyń

      może ty już nam życia nie zmieniaj!
      a gdzie konsultacje społeczne???

      • 1 0

    • zacznijcie od pomalowania pasów w GD

      bo bym czlowieka na niepasach potroncil

      • 0 2

  • (4)

    Nie da się. Za dużo farby na każdy projekt.

    • 88 7

    • Projekt typu "jakoś to będzie"...

      .

      • 6 3

    • szczurze prestan truc (2)

      kto dopuszcza do przeładunku codziennie ton pyłu weglowego na terenie portu, zanieczyszczajac srodowisko trujac ludzi niszczac budynki mieszkalne az po skrzyzowanie 10 lutego/Swiętojanska...oj widze ze chyba przed wyborami szczur chce miec problem, polityczny.. medialny...

      • 3 7

      • czarne zloto

        • 2 2

      • Gdynia to port matole.

        • 4 1

  • Ciekawe (8)

    Powinien być 4 wariant.

    • 46 6

    • wariant 4: chcę odejścia szczura i szybszego podejmowania decyzji. (1)

      • 19 9

      • Przecież masz szybko podejmowane decyzje: budowa lotniska czy sprzedaż PEWIKU :D

        • 2 2

    • ciekawe, że w każym wariancie znika zabytkowa kostka (5)

      najwyraźniej ktoś ma ochotę ją "zutylizować" na własnej posesji

      • 21 2

      • (2)

        We wszystkich trzech wariantach kostka ma pozostać

        • 6 2

        • "Pierwszy zakłada jedynie remont nawierzchni" (1)

          Nie uwierzę w takie zapewnienia wyssane z palca. Na sea towers też miał być taras i co? Warunki zabudowy to jedno, a rzeczywistość to drugie. Zrobi się odstępstwa i kostka zniknie.

          • 6 1

          • styropianowa polska

            • 2 1

      • Powiedzcie władzom Gdyni, że w Gdańsku na Wassowskiego i Pileckiego (1)

        Jest pełno takiej kostki. Nikt się nie obrazi, jak ktoś ją zutylizuje zamieni na asfalt.

        • 0 3

        • w Gdyni układ ulic jest zabytkowy

          kostka to często najstarsze elementy konstrukcyjne w okolicy. Nie mówiąc o tym, że jakość położenia tej kostki bije na głowę to, co robi zaprzyjaźniona firma od remontów drogowych w Gdyni.

          • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.