stat

Gdynia zyska nowe trolejbusy. Pierwsze we wrześniu

4 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Patryk Szczerba

Dzięki podpisanej z firmą Solaris Bus & Coach umowie, po Gdyni zacznie jeździć 30 nowych trolejbusów - 16 przegubowych i 14 pojedynczych. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.



Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w baterie, które pozwolą na jazdę poza trakcją. W przypadku pojedynczych pojazdów o długości 12 metrów będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach o długości 18 metrów zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh.

Wszystkie nowe trolejbusy w Gdyni do wiosny 2019 roku



To może oznaczać sporą rewolucję w komunikacji w Gdyni, bo pojazdy bez pantografów będą mogły pokonać kilkadziesiąt kilometrów, więc dojadą w te rejony, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Pierwsze trolejbusy trafią do Gdyni jesienią. Do wiosny przyszłego roku do Gdyni powinny być gotowe wszystkie zamówione trolejbusy.

Czytaj także: Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Nowe pojazdy trafią do zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. Przedstawiciele firmy zapewniają, że są przygotowani na przyjęcie nowego, przegubowego taboru.

Z kolei w maju rozpocznie się modernizacja 21 trolejbusów, w których zostaną wymienione baterie niklowo-kadmowe na litowo-jonowe, co było elementem zamówienia, które wygrał Solaris. Potem nastąpi dostosowanie aparatury energoelektrycznej, dzięki czemu kolejne pojazdy przejadą nawet kilkanaście kilometrów bez trakcji. Wymiana powinna zakończyć się w marcu 2019 roku.

Trolejbusy zastąpią autobusy na niektórych liniach w Gdyni



- Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej - opowiada Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Obecnie po Gdyni jeżdżą 93 trolejbusy, w tym 89 niskopodłogowych i cztery zabytkowe. Nowe zastąpią najstarsze i wysłużone mercedesy, które znikną z ulic. Tym samym 1/3 pojazdów we flocie PKT zostanie wymieniona do przyszłorocznej wiosny na nowe.

- Bliska współpraca firmy z PKT trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Pierwszy trolejbus trafił do Gdyni, podobnie jak tysięczny wyprodukowany przez nas. Gdynia to wymagający partner, ale dzięki takim możemy rozwijać nasze produkty - mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Cena za trolejbusy wyższa od zakładanej



Przypomnijmy, że Gdyńskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej początkowo na zakupy trolejbusów chciało przeznaczyć 86,4 mln zł. Zamówienie podzielono na trzy części - zakup 14 standardowych pojazdów, 16 przegubowych i dostarczenie baterii litowo-jonowych z montażem w 21 pojazdach.

Czytaj również: Gdynia kupuje trolejbusy. Na autobusy poczeka

Na udział w postępowaniu zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma złożyła oferty we wszystkich trzech częściach przetargu, oferując 95 mln zł za całość. Różnica w oczekiwaniach miasta i żądaniach firmy wyniosła więc 8,6 mln zł. Mimo to Gdynia zdecydowała się przyjąć ofertę.

Nowe autobusy w Gdyni: rozstrzygnięcie przetargu niebawem



Na rozstrzygnięcie czeka drugi przetarg na zakup 55 nowych autobusów - w pierwszym postępowaniu jedyną ofertę złożyła firma MAN Truck & Bus Polska. W pierwszym firma zażądała za zakup 32 autobusów przegubowych i 23 standardowych pojazdów 92,6 mln zł. Tymczasem budżet przygotowany przez Gdynię na tę inwestycję, wraz z dofinansowaniem unijnym, wynosił 76,5 mln zł.

Trolejbusy i autobusy są kupowane dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowity koszt projektu szacowano na 170 mln zł. Dofinansowanie unijne z Programu Ochrona i Środowisko zaplanowano w wysokości 103,1 mln zł.

Sprawdź rozkład ZKM Gdynia

Czy twoi bliscy i znajomi spoza Gdyni wiedzą, że w mieście jeżdżą trolejbusy?
63%

zdecydowanie, to znak rozpoznawczy Gdyni

26%

nie wszyscy, ale sporo osób kojarzy je z miastem

11%

nie, zupełnie nie mają o tym pojęcia

zakończona

łącznie głosów: 626