• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie jeszcze poczekają na cichy asfalt

Michał Sielski
11 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Al. Zwycięstwa w Gdyni jest bardzo ruchliwa, więc również hałaśliwa. Al. Zwycięstwa w Gdyni jest bardzo ruchliwa, więc również hałaśliwa.

Dopiero w roku 2017 al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni w Gdyni ma zostać gruntownie wyremontowana. W ramach przebudowy zostanie położony tzw. "cichy asfalt", który jest jednym z elementów programu walki z hałasem. Według radnych opozycji: walki zbyt wolnej i przez to niebezpiecznej dla mieszkańców.



Przeszkadza ci hałas w Trójmieście?

Konieczność ograniczenia hałasu w Gdyni to efekt opracowania mapy akustycznej, która wskazała miejsca, w jakich dochodzi w Gdyni to przekroczenia norm. Wynika z niej między innymi, że jednymi z najgłośniejszych miejsc są główne drogi i ich okolice.

Urzędnicy postanowili więc ograniczyć hałas na al. Zwycięstwa, przechodzącej przez silnie zurbanizowane tereny Orłowa i Redłowa. Niedogodności mieszkańców miał zmniejszyć tzw. "cichy asfalt" - bardziej porowata nawierzchnia drogi, która pochłania nawet do 30 proc. hałasu generowanego przez koła samochodów.

Niestety, plan wymiany nawierzchni na odcinku od skrzyżowania z ul. Świętopełka zobacz na mapie Gdyni do ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni znowu oddalił się w czasie. Pierwotnie inwestycja miała być gotowa w 2013 roku. Potem przeniesiono ją na rok 2016. Teraz wiadomo już, że może potrwać jeszcze rok dłużej.

- Poprzedni zapis był błędem pisarskim, który teraz po prostu sprostowaliśmy, urealniając termin tak dużej i kosztownej inwestycji - tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Kompletnie nie przekonuje to jednak opozycji. Radny Bogdan Krzyżankowski z PO, który jest również lekarzem, wytyka władzom miasta opieszałość, która może być fatalna w skutkach dla mieszkańców. Dopuszczalne przez ministerstwo środowiska natężenie dźwięków w śródmieściach miast wynosi bowiem 65 dB. Tymczasem w wielu miejscach Gdyni normy przekroczone są o kilka decybeli. Specjaliści przekonują, że hałas już na poziomie 35 dB może przeszkadzać w pracy wymagającej skupienia oraz w nauce.

- Długotrwałe oddziaływanie hałasu to nie tylko kłopoty ze słuchem i stopniowa jego utrata. To również możliwe dolegliwości na tle nerwowym, a nawet poważne choroby psychiczne. Nie wolno lekceważyć tak poważnych zagrożeń - denerwuje się Bogdan Krzyżankowski.

Koszt wymiany asfaltu na al. Zwycięstwa w Orłowie i Redłowie szacowany jest na ok. 7 mln zł.

Cichy asfalt to także problemy?

Nawierzchnia bitumiczna, nazywana "cichym asfaltem" ma bardziej porowatą strukturę, która tłumi hałas powstający w wyniku obracania się po nim kół samochodów. Problem w tym, że taka nawierzchnia pochłania nie tylko hałas, ale również chłonie wodę. Wprawdzie jednym z elementów konstrukcji są specjalne mikrorynny, które mają ją odprowadzać, ale nie zawsze sprawdza się to podczas mrozów w żadnym z polskich miast. W Opolu Miejski Zarząd Dróg już zapowiedział, że rezygnuje z "cichego asfaltu". Przede wszystkim dlatego, że przy przymrozkach pokryte nim drogi są bardzo śliskie, a poza tym szybko się niszczą, gdy rozsadza je lód. I w efekcie jest coraz głośniej, bo samochody wpadają w powstałe z tego powodu dziury.

Opinie (99) 5 zablokowanych

  • ??

    Jaki cichy asfalt k..wa !!?? Wylac normalny autostradowy beton zeby na 20-30lat byl spokoj a nie taka paranoja ze w 1997r robili ulice a ona juz od 7lat jest popekana i polatana. Co mi po cichym asfalcie ?? Przeciez tam nawet nie ma prawie domow bezposrednio przy ulicy. Chorzy ludzie !! Pisza ze peka itd to nie. A od wielkopolskiej do stryjskiej od kiedy zyje nie mozna zrobic normalnej drogi !!! Beton autostradowy - drogi ale porzadny !

    • 4 1

  • Niech żyje V8

    Pozdrawiam wszystkich miłośników wgniotu w fotel i dreszczy na karku od V8 na 8000rpm :) rąb....Ć Tristar i wszystkich prezydentów 3 city!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 3 1

  • hałas drogowy w mieście wynika z przekraczania limitów prędkości

    jazda z prędkością między 30 km/h i 50 km/h jest może w nocy wolniejsza, ale bardziej płynna i cicha, nie mówiąc o bezpieczeństwie. W dzień w godzinach szczytu i tak często prędkości są mniejsze: stąd mój postulat: limit 30 km/h w nocy. W Berlinie stosowany na 73% ulic. Aleja Zwycięstwa w Gdyni jest przewymiarowana (zbyt szeroka) i prowokuje do szybkiej jazdy. Warto pomyśleć o jej zwężeniu - to będzie kosztowało grubo poniżej podawanej w tekście kwoty 7 mln.

    • 3 1

  • Panie Szczurek ,lotnisko odbija się czkawką ?

    • 0 3

  • (1)

    A mnie podoba się na Starowiejskiej .Jak jadę ulicą to moja żona pracująca około 1km. dalej wie ,że po nią jadę .

    • 2 0

    • i co moze jeszcze bys chcial

      asfalt na starowiejskiej ? Po roku doo remontuuu

      • 1 1

  • Jesienią wybory samorządowe !!! Szczurek nie będzie jedynym kandydatem !!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • kto planktonem i wredotami z PO

    by się przejmował. Gdynia zawsze wolna od zlodziei ( 150 mld z OFE )!

    • 3 0

  • o

    • 1 1

  • Tubylec

    A może by tak ktoś zainteresował się dlaczego wszystkie studzienki na drogach zapadają się?! Drogi są budowane za nasze pieniądze.Niezła nawierzchnia na Władysława 4, (ileż ta droga ma lat?!) a studzienki od dawna pozapadane.Ktoś wziął pieniądze za wykonanie-ktoś wziął pieniądze za odbiór, i za wszystko płacimy my!!!!.Może by tak w końcu personalnie rozliczać urzędników za ich niekompetencje,a nie traktować jak święte krowy?! Ten kraj jest chory.

    • 0 2

  • nawierzchnie chca wymieniac

    a ludzie jezdza autami w bardzo zlym stanie, tlumik dziurawy, kolektory z nieszczelnosciami, skrzypiace sprezyny i karoserie, z czym do ludzi :)

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane