• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńscy piesi zyskali swojego przedstawiciela

Michał Sielski
10 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Barbara Marchwicka będzie dbać o komfort pieszych w Gdyni. Barbara Marchwicka będzie dbać o komfort pieszych w Gdyni.

Barbara Marchwicka została nowym pełnomocnikiem prezydenta Gdyni ds. przestrzeni publicznych. Ma sprawić, by piesi czuli się w mieście komfortowo, co nie we wszystkich miejscach niemal ćwierćmilionowego miasta jest takie oczywiste.



Czy prezydent potrzebuje pełnomocnika ds. przestrzeni publicznych?

Barbara Marchwicka od czterech lat pracuje w gdyńskim Laboratorium Innowacji Społecznych. W miejskiej jednostce zajmuje się rewitalizacją. Z wykształcenia jest urbanistką, absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej oraz prestiżowego III LO w Gdyni. Pełniła funkcję radnej dzielnicy Orłowo, była także członkiem zarządu Towarzystwa Urbanistów Polskich.

Czym zajmie się nowy pełnomocnik?



- Praca w roli pełnomocnika będzie de facto kontynuacją moich zadań, ale teraz skalę projektową mam nadzieję przełożyć na skalę miasta. Mam też nadzieję, że nie "utonę" w dokumentach i będzie czas na pracę koncepcyjną oraz strategiczną. Tylko w ten sposób będziemy mogli zadbać o kształt i formę przestrzeni publicznej - podkreśla Barbara Marchwicka, która bezpośrednio będzie podlegać wiceprezydentowi Markowi Łucykowi.

Wojciech Szczurek: przyjaźnią i uśmiechem



Funkcja jest społeczna, więc pracę w LIS-ie zachowa, ale zadań na pewno przybędzie. Nikt tego zresztą nie ukrywa.

- Miasta dynamicznie się zmieniają i dziś trzeba w niektórych miejscach wręcz walczyć o to, by relacje między uczestnikami wspólnych przestrzeni były odpowiednie. Nowa pełnomocnik będzie patrzeć na Gdynię z perspektywy pieszego - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Chcemy w sposób przyjazny i uśmiechnięty zachęcać do poszanowania wspólnej przestrzeni, mandaty są ostatecznością - dodaje.

21 pełnomocników prezydenta Gdyni



Barbara Marchwicka otwiera trzecią dziesiątkę pełnomocników prezydenta Gdyni. Odpowiadają oni m.in. za bezpieczeństwo, wybory, drogi rowerowe, kulturę, informacje niejawne, ogrody działkowe, rodziny czy aktywność obywatelską. Wszystkie funkcje są społeczne, ale każdy z pełnomocników jest utrzymywany przez miasto: są wśród nich radni, urzędnicy, pracownicy ZDiZ oraz wiceprezydenci.

Bardzo podobnie sytuacja wygląda w Gdańsku, gdzie pełnomocników prezydenta jest 16.

Opinie (195) 7 zablokowanych

  • Brawo P.prezydencie, brawo Gdynio (1)

    Więc obecnie jestem spokojny, że nikt z parawanem i ręcznikiem nie zawłaszczą mi części plaży, samochód, placu i chodnika, ....Czas na nowe Proj.Obywatelskie, Pozarządowe, .. okres wytężonych wysiłków nad przedstawieniem nowych pomysłów na zrównoważone miasto Gdynia.

    • 1 12

    • po minusach widać

      jak pazerni i bezwzględni jesteście. Przez takich jak wy czeka nas zagłada wcześniej niż myślicie, bo klimat tj. natura takim nie wybacz

      • 0 0

  • tylko żeby zaczęła chodzić po mieście, a nie jeździć samochodem (5)

    bo jak się chodzi, to widać jak na dłoni, co i gdzie jest zaniedbane i co powinno być zrobione w pierwszej kolejnosci (a nie jest)

    pierwsze z brzegu:
    - ciąg przy węźle od dworca do Śląskiej, ze szczególnym uwzględnieniem zastawionego samochodami przejścia nad tunelem (ten niedaleko Thomsona)

    ciąg jest bardzo uczęszczany przez pracowników, mieszkańców ale także turystów i jest wyjątkowo zniszczony, przy okazji służy także jako dojazd dla samochodów (tudzież używany jest przez wywóz śmieci) a nawet przez rowerzystów - od lat NIKT tym się nie interesuje

    nawierzchnia jest wyjątkowo zniszczona, z dziurami na których można połamać sobie nogi a miejscami jest ciemno jak w 4 literach

    wspomniane przejście NAD tunelem jest codziennie zastawiane parkującymi samochodami, do tego na zakazie (bo policja/straż jak już się zdecyduje to daje mandaty i zakłada blokady)

    tam wystarczyłoby postawić wazony z kwiatami/trawą by zostawić te przepisowe 1.5 metra dla pieszych, rowerzystów czy przede wszystkim niepełnosprawnych i matek z wózkami, bo inaczej nie da się przejść

    tymczasem piesi musza przeciskać się przez 30cm odległości miedzy podwójnie zaparkowanymi samochodami lub wychodzić na jezdnie (!!!) węzła, a wiadomo ze tam jeżdżą bardzo szybko

    dodatkowo gdy pada lub w zimie, jest to 100% pewne ochlapanie brudną wodą

    po przeciwnej stronie podobnie - ciąg pieszy do tunelu PKP jest także poniszczony, a schody, którymi oczywiście UM się nie interesuje, są po prostu niebezpieczne, bo się rozpadają (do tego sa bardzo wysokie), tamtędy chodzi także bardzo dużo osób pracujacych w okolicznych biurowcach, ale także mieszkańcy i turyści i o dziwo dosyć często używają tej strony rowerzyści

    takie rzeczy wie się, gdy chodzi się jako pieszy

    • 11 7

    • nie będę pisał o marnotrawieniu pieniędzy na kompletnie niepotrzebne remonty, bo nie o tym mowa

      no może tylko ogólna uwaga - na zachodzie jak kładzie się 'chodnik' to w taki sposób, by nie stanowił problemu dla pieszych i był trwały, bo to wszystko kosztuje

      w Gdyni jesteśmy bogatsi od Szwajcarów, przepłaca się prace, które godne są jakiejś zapyziałej wsi

      proszę przejść się po Świętojańskiej i zwrócić uwagę na 2 rzeczy:

      1) chodnik w wielu miejscach juz zapada się, gromadzi się tam woda, itd
      2) słynna gdynska kostka brukowa to niechlujnie położone krzywe coś, na czym można sobie połamać nogi

      a przecież ta ulica nie tak dawno była remontowana, jak można kłaść chodnik na piachu? bo gdyby jak na zachodzie był położony na warstwie betonu (równego), to miałby trwałość setek lat

      a ta wszędobylska kostka to szczyt niegospodarności - wszędzie kładziona jest krzywo, jakby kładzący byli zawsze pijani, w wielu miejscach od razu lub po roku wypada, a potem 'remontowana' jest jeszcze bardziej krzywo...

      • 5 0

    • ciekawią mnie 3 minusy - a raczej ich uzasadnienie (1)

      • 2 0

      • juz 6 trolli dało minusa...

        • 0 0

    • (1)

      Z tymi turystami to przesadziłeś ;)

      • 0 0

      • wcale nie - nie wiem z jakiego powodu tędy chadzają

        pewnie wynajmują gdzieś kwatery, ale ponieważ akurat tu mieszkam, to wiem kto chodzi na tym odcinku

        • 0 0

  • Smutne to (1)

    Kiedyś Gdynia była cudownym miastem, dziś to prywatny folwark.

    • 18 5

    • Gdynia jest zbudowana na prywatnych gruntach. Pod tym względem jest prywatna.

      Niektóre z nich zostały znacjonalizowane. Zawsze może pani bez większego wysiłku zaczą działać. Są organizacje pozarządowe, dzielnice - forum aktywności jest wiele

      • 0 0

  • co wyninie z jej pracy jest bardzo proste do przewidzenia

    kilka projektów, tony papierów, kosztowna biurokracja a w realu położenie na nowo 100 metrów chodnika. tak jest ze wszystkim w tym mieście biurokratów.

    • 17 1

  • W UM powinien być wózek inwalidzki i taki dla dzieci

    I codziennie jeden urzędnik do roboty na wózku, a inny z wózkiem. Szybko by zrozumieli gdzie miasto "niedomaga".

    • 17 0

  • w Gdyni chodniki są najzwyczajniej brzydkie, wszędzie nawet na Skwerze brzydki najtańszy polbruk. wstyd

    • 14 2

  • może nareszcie ktoś przynajmniej spojrzy na wściekłych rowerzystów pędzących chodnikami, którzy oburzają się, gdy pokazuje się im ścieżkę rowerową zaraz obok lub po drugiej stronie jezdni.

    • 9 7

  • to może niech się zajmie krzywymi, dziurawymi chodnikami gdzie można kulasy połamać i niech ograniczy zapędy fanów rowerów i hulajnóg.

    • 12 1

  • (1)

    Czy jest jakaś sprawa, wydarzenie itp. co do której nie wypowiada sie Pan Marek Łucyk?

    • 14 0

    • Próbuje dorównać koleżance Gruszeckiej

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    To pozytywna wiadomosc (8)

    Ruch pieszy i ciągi piesze są traktowane po macoszemu od 30 lat. Tak naprawdę centra naszych miast są na tyle niewielkie, ze można większość spraw ogarnąć na pieszo. Tymczasem najwyższy priorytet ma kanibalizujący sam siebie ruch samochodowy, który kiedyś może miał sens, ale przy dzisiejszym zagęszczeniu zabija miasto.

    • 51 47

    • i ty myslisz, że zatrudnienie kolejnych kilkudziesięciu urzedników to zmieni? (3)

      • 20 5

      • a co sam byś zaproponował(a)? (2)

        gdybyś miał(a) możliwość wywierania wplywu na otoczenie?

        • 4 8

        • powinni działać wg istniejących struktur które i tak już rozbudowane do przesady (1)

          • 7 3

          • Czy masz jakieś konkrety? Kto wg ciebie jest zbędny

            ...w urzędach, a kogo brakuje?

            • 3 5

    • Na pieszo? (1)

      Co to za język? Na koniu to zgoda. Ale chodzi się pieszo!

      • 9 3

      • miał na myśli

        "na piechotę"...

        • 4 1

    • to pozytywna wiadomość chyba tylko dla dystrybutorów kawy

      towarzystwo będzie siedzieć w urzędzie, kawkować i gdybać. jak kiedyś ludzie kiedyś przetrzeźwieją i zbuntują się przeciwko braku inwestycjom dla pieszych, to szczurek posunie tą panią, będzie kozłem ofiarnym.

      • 12 4

    • spoko

      Ale skoro przybyło rowerzystów (był programy zachęcające) i przybyło aut (choć były programy zniechęcające), to pieszych powinno ubyć, prawda?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane