• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Górki Zachodnie walczą o lepszy dojazd do swojej dzielnicy

Ewelina Oleksy
7 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Linia 111 jest jedyną, którą można się dostać na Górki Zachodnie. Linia 111 jest jedyną, którą można się dostać na Górki Zachodnie.

Mieszkańcy i dzielnicowi radni z Górek ZachodnichMapka walczą o lepszy dojazd komunikacją miejską do swojej dzielnicy. - Natrafiliśmy na szklany sufit, czujemy się dyskryminowani przez urzędników - mówią. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku przedstawia dwa warianty rozwiązania problemu do konsultacji z mieszkańcami i liczy na kompromis w tej sprawie.



Jak oceniasz dojazd komunikacją miejską do swojej dzielnicy?

Uporczywe opóźnienia autobusu linii 111, wypadanie kursów z trasy i  lekceważenie przez ZTM głosu mieszkańców ws. zmiany trasy tego autobusu. Takie zarzuty względem urzędników odpowiadających za komunikację miejską w Gdańsku wysuwają mieszkańcy i radni dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie.

111 - jedyna linia na Górki Zachodnie



Problem, jak podkreślają mieszkańcy, jest palący. Bo linia 111 to jedyna forma transportu miejskiego na Górki Zachodnie. Ale korzystają z niej także mieszkańcy Stogów i Przeróbki.

Autobus zaczyna kurs w centrum, na Wałach PiastowskichMapka i jeździ przez Dolne Miasto. A to, zdaniem mieszkańców jest głównym powodem problemów z punktualnością tej linii, która bywa opóźniona nawet o 30-40 minut.

- Przez wiele lat trasa autobusu 111 przebiegała bezpośrednio, w obu kierunkach przez ul. Podwale PrzedmiejskieMapka. Rozwiązanie to zapewniało skuteczny i szybki dostęp do ścisłego centrum Gdańska. W ostatnich latach ZTM w Gdańsku zmienił trasę autobusu linii nr 111, rozszerzając ją o przejazd Dolnym Miastem. Spowodowało to wydłużenie dojazdu do Krakowca-Górek Zachodnich nierzadko nawet do 40 minut - mówi nam Dominik Bób, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie - Szczególnie uporczywe stały się opóźnienia w kierunku pętli na Górkach Zachodnich. Często w godzinach szczytu autobusy po prostu nie przyjeżdżają. Skierowanie tej trasy przez Dolne Miasto - na ul. ŁąkowejMapka i na ul. ToruńskiejMapka - uniemożliwia sprawne funkcjonowanie linii i punktualne przyjazdy autobusu - podkreśla.

"Jesteśmy traktowani jak obywatele drugiej kategorii"



W tej sprawie do miejskich urzędników poszło już kilka pism, były też spotkania. Problem zgłaszano też bezpośrednio do prezydent Gdańska.

- Ale ZTM zdaje się nie dostrzegać istotnego dla naszej dzielnicy problemu, ignoruje głos mieszkańców, a przy tym nie podejmuje żadnych działań naprawczych - uważa Dominik Bób. - Tymczasem mieszkańcy ponoszą koszty za usługę, która nie jest w pełni realizowana. ZTM nie spełnia postulatu punktualności na linii nr 111, nie dba o jakość i kompleksowość usługi. Nie zgadzamy się na traktowanie mieszkańców Krakowca-Górek Zachodnich jak obywateli drugiej kategorii, którzy płacąc za usługę przewozu, są traktowani gorzej od innych klientów ZTM.

Radni chcą linii 111 bez obsługi Dolnego Miasta



Radni dzielnicy chcą, by linia 111 kursowała bez obsługi Dolnego Miasta, bo tylko to - ich zdaniem - skutecznie rozwiązałoby problem.

- To jednak nie jest brane pod uwagę z uwagi na koszty i zostało nam zaproponowane jedynie "pro forma". Na Dolne Miasto od nowego roku wejdzie linia 100, można się tam dostać także tramwajem, a do nas tylko linią 111. Natrafiliśmy w mieście na szklany sufit i uważamy, że to dyskryminacja mieszkańców naszej dzielnicy - mówi Dominik Bób.

ZTM nie widzi możliwości wyłączenia z trasy Dolnego Miasta



ZTM potwierdza, że otrzymało wniosek Rady Dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie dotyczący zmiany trasy linii 111. Ale nie widzi możliwości, by z trasy linii 111 wyłączyć Dolne Miasto.

- Zgodnie z zawartą w nim sugestią autobusy powinny zostać skierowane trasą przez ul. Podwale Przedmiejskie, bez obsługi Dolnego Miasta. Taka operacja wymagałaby zwiększenia nakładów finansowych na funkcjonowanie transportu zbiorowego (ponad 1,1 mln zł dodatkowych środków z budżetu miasta rocznie), gdyż dla Dolnego Miasta należałoby uruchomić alternatywną linię autobusową. Straciliby na takim rozwiązaniu również mieszkańcy Dolnego Miasta i Stogów, którzy dzięki linii 111 korzystają dzisiaj z bezpośredniego połączenia między tymi dzielnicami - informuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.
Czytaj też:

Wizja rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r. Nowy plan transportowy Gdańska



Jak podkreśla Zomkowski, aktualna oferta przewozowa linii 111 "stanowi kompromis wypracowany w 2010 r. z ówczesną Radą Dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie".

- Wówczas linia 111 funkcjonowała na skróconej trasie: Górki Zachodnie - Akademia Muzyczna, natomiast Dolne Miasto obsługiwała linia 120 w relacji Jana z Kolna - Łąkowa. Poprzez scalenie tras obu linii nastąpił efekt synergii. Mieszkańcy Górek Zachodnich i Krakowca zyskali bezpośrednie połączenie z Dworcem Głównym, natomiast mieszkańcy Dolnego Miasta otrzymali bezpośrednie połączenie z Przeróbką i Stogami. Dodatkowo przed mieszkańcami tych dzielnic otworzyły się nowe możliwości podróżowania do instytucji zlokalizowanych na Starym Przedmieściu - wskazuje Zomkowski.
Mieszkańcy Górek Zachodnich postulują o wyłączenie Dolnego Miasta z kursów linii 111. Mieszkańcy Górek Zachodnich postulują o wyłączenie Dolnego Miasta z kursów linii 111.

"Liczba pasażerów spada. Jest możliwość wygodnej przesiadki"



ZTM przyznaje, że czas przejazdu linii 111 po obecnej trasie jest dłuższy.

- Istnieje jednak możliwość wygodnej przesiadki na przystanku "Głęboka" z autobusów linii 111 na linie tramwajowe w kierunku Dworca Głównego lub w rejonie Bramy Żuławskiej na liczne inne linie autobusowe, funkcjonujące łącznie z wysoką częstotliwością - twierdzi Zomkowski.
ZTM podkreśla też, że liczba mieszkańców dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie sukcesywnie spada, a więc liczba pasażerów potrzebujących się tam dostać - też.

- Na podstawie najnowszych badań napełnienia autobusów linii 111 należy stwierdzić, że mediana wykorzystania autobusów nie przekracza poziomu 12 proc. pojemności autobusów. W godzinach szczytu przewozowego maksimum napełnienia w kierunku Górek Zachodnich nie było wyższe niż 30 proc. pojemności pojazdu, natomiast w drugim kierunku incydentalne przypadki wykazały 49 proc. wykorzystania zdolności przewozowej pojazdu - wylicza Zomkowski. - Małe wykorzystanie transportu zbiorowego w dzielnicy Krakowiec-Górki Zachodnie może być pochodną sukcesywnie malejącej liczby mieszkańców tej dzielnicy i nie wskazuje na potrzebę zwiększenia częstotliwości kursów.

Komunikacja miejska w Gdańsku - sprawdź rozkład jazdy



ZTM wskazuje, że zmiana oferty przewozowej dla Górek Zachodnich wymagałaby zaangażowania dodatkowego autobusu, co wiązałoby się z ograniczeniami na innych, bardziej popularnych liniach.

- W świetle niskiej frekwencji taki krok byłby nieracjonalny - mówi Zomkowski.

ZTM proponuje dwa warianty i liczy na kompromis



ZTM proponuje dwa inne warianty rozwiązania problemu mieszkańców Górek Zachodnich.

Wariant 1:

  • Utrzymanie obecnej trasy linii 111 wraz z poprawą punktualności i regularności kursowania. "Aktualne opóźnienia na trasie linii 111 wynikają ze zmienionej organizacji ruchu w rejonie Bramy Wyżynnej i jednoczesnego zamknięcia tunelu w ciągu ulicy Okopowej. Za ok. 2,5 tygodnia wykonawca inwestycji ponownie zmieni organizację ruchu i jednocześnie zostanie otwarty tunel, co powinno rozładować ruch na newralgicznym odcinku od Dworca Głównego do Bramy Wyżynnej i wpłynąć tym samym na poprawę punktualności kursowania autobusów. Będziemy obserwować sytuację i w zależności od niej podejmiemy stosowne decyzje dotyczące korekt w rozkładach jazdy".

Wariant 2:

  • Skierowanie linii 111 na trasę skróconą Stogi - Górki Zachodnie. Częstotliwość kursowania: co 10 minut w godzinach szczytu, poza godzinami szczytu co 20 minut. Wieczorami i w niedzielę (do godz. 14): co 30 min.
  • Uruchomienie linii 211 na trasie Wały Piastowskie - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Toruńska - Wróbla - Łąkowa - Długie Ogrody - Brama Żuławska. Powrót: Długie Ogrody - Łąkowa - Śluza - Kamienna Grobla - Toruńska (...). W przyszłości możliwość zmiany trasy linii 211 w dostosowaniu do potrzeb mieszkańców, np. skierowanie na ul. Angielska Grobla. Częstotliwość kursowania: tak jak linia 111.

ZTM informuje, że powyższe warianty będą konsultowane z RD i mieszkańcami. Urzędnicy liczą na to, że uda się osiągnąć kompromis w tej sprawie.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (251)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane