• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Maciej Naskręt
4 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na jazdę pociągów powyżej 120 km/h po linii z Pruszcza Gdańskiego do portu będzie trzeba jeszcze poczekać do zakończenia prac kosmetycznych przy linii. Na jazdę pociągów powyżej 120 km/h po linii z Pruszcza Gdańskiego do portu będzie trzeba jeszcze poczekać do zakończenia prac kosmetycznych przy linii.

Wreszcie na całej długości linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego pociągi kursują dwoma torami. Zakończyła się warta 312 mln zł i trwająca niespełna dwa lata przebudowa kolejowego szlaku. Sprawdziliśmy inwestycję.



Czy port wykorzysta potencjał rozbudowanej linii?

Hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma Dragados, za kwotę 312 mln zł zmodernizowało linię kolejową nr 226 pomiędzy Pruszczem Gdańskim zobacz na mapie Gdańska i stacją Gdańsk Port Północny. W Gdańsku wspomniana linia przebiega przez dzielnice: Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka.

Przypomnijmy, że inwestorem przedsięwzięcia jest państwowa spółka PKP PLK. Prace rozpoczęły się późną jesienią 2014 r. i objęły cały 16-kilometrowy szlak. Kolejarze właśnie pochwalili się, że składy towarowe poruszają się po obu torach, dlatego postanowiliśmy pokazać co udało się wykonawcy dokonać przez prawie dwa lata.

Jaki jest efekt komunikacyjny?

Nadmieńmy jeszcze, że modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych gdańskiego portu, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego. 



Zanim rozpoczęła się przebudowa, ze względu na zły stan techniczny, ruch pociągów odbywał się tylko po jednym torze (drugi tor wyłączono z użytku krótko po powodzi w 2001 r.). Przepustowość linii przed modernizacją pozwalała na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosiła 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi musiały zwalniać nawet do 20 km/h.

Dzięki ukończonej właśnie przebudowie przepustowość linii nr 226 wzrosła trzykrotnie, a dopuszczalna prędkość wynosi od 120 do 160 km/h. Dodajmy, że w trwającej obecnie perspektywie budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 planowana jest rozbudowa stacji Port Północny zobacz na mapie Gdańska, która jeszcze bardziej usprawni transport kolejowy, w tym przeładunek towarów z wagonów na statki i w drugą stronę.

Modernizowany odcinek linii kolejowej 226. Modernizowany odcinek linii kolejowej 226.
Przeróbka. Trzy nowe wiadukty i most łukowy na Wiśle

Największe zmiany zaszły w dzielnicy Przeróbka, gdzie zaczyna się modernizacja linii kolejowej. Przede wszystkim rozebrano dwa stare wiadukty i zastąpione je nowymi obiektami w ciągu ulicy Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska. Nowa konstrukcja od strony Elektromontażu jest szersza od poprzedniej, by zmieścił się jeszcze drugi tor. Przyczółki nowych wiaduktów wykonano w większej odległości niż w przypadku rozebranych obiektów. Dlatego udało się pod linią kolejową przeprowadzić szeroki chodnik i ścieżkę rowerową.

Podobna historia dotyczy wiaduktu kolejowego nad ul. Sienną zobacz na mapie Gdańska. Zamiast jednego, przenosi on nad jezdnią trzy tory.

Kawałek dalej w stronę Rudników wybudowano most kolejowy. 120-metrowy i ważący ponad 2 tys. ton obiekt łukowy może obsługiwać ruch pociągów dwoma torami na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu w Gdańsku. Most ma ok. 21 m wysokości, nad wodą jest zawieszony na poziomie 8 m.

Obecnie po starym moście obrotowym nie ma śladu. Wykonawca jedynie usuwa z dna Martwej Wisły pozostałości po podporach. Zniknęła też nastawnia funkcjonująca przy dawnej przeprawie.

  • Nowy wiadukt nad ul. Lenartowicza w Gdańsku na bocznicy do  Kanału Kaszubskiego.
  • Drugi, patrząc od strony Przeróbki, wiadukt nad ul. Lenartowicza w Gdańsku do Portu Północnego.
  • Widok na linię kolejową 226 od strony ul. Lenartowicza w kierunku Rudników.
  • Widok na linię kolejową 226 od strony ul. Lenartowicza w kierunku Portu Północnego.
  • Torowisko i kompletnie wypalona przez słońce trawa na nasypach.
  • Kompletnie wypalona przez słońce trawa na nasypach.
  • Po lewej tory prowadzące do Kanału Kaszubskiego, a po prawej do Portu Północnego. Kompletnie wypalona przez słońce trawa na nasypach.
  • Widok na linię kolejową 226 od strony ul. Siennej w kierunku Rudników. Na zdjęciu rozjazd w kierunku Kanału Kaszubskiego.
  • Miejsce po dawnym moście obrotowym. Został on zastąpiony mostem łukowym nad Martwą Wisłą.
  • Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
  • Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
  • Nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą.
  • Wypalone przez słońce trawy na nasypach linii kolejowej w rejonie Rudników.
  • Wypalone trawy na nasypach linii kolejowej w rejonie Rudników.
Rudniki i Olszynka. LCS, przejazdy kolejowe i ekrany akustyczne

Tu największe zmiany, oprócz przebudowy samej trakcji, przeszły przejazdy kolejowe w rejonie ul. Połęże zobacz na mapie Gdańska, ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska, czy ul. Łanowej zobacz na mapie Gdańskaul. Olszyńskiej zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie zyskały nową nawierzchnię, a także wymieniono bądź ustawiono na nowo rogatki. Poprawiła się także widoczność.

Warto tutaj nadmienić, że tory na przejeździe kolejowym na ul. Zawodników zobacz na mapie Gdańska w wyniku modernizacji dosunięto do bocznicy kolejowej prowadzącej do gdańskiej rafinerii. Zrobiono to po to, by nie dochodziło więcej do sytuacji, kiedy to z powodu opuszczenia rogatek samochód był uwięziony między torowiskami.

Na Olszynce i Rudnikach pojawiły się też długie na kilkaset metrów ekrany akustyczne, chroniące mieszkańców Olszynki przed hałasem.

Wykonawca ponadto uruchomił Lokalne Centrum Sterowania (LCS) zobacz na mapie Gdańska, czyli miejsce, w którym system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym. Nowy obiekt zastąpił mocno zużytą techniczne nastawnię kolejową. Obiekt został rozebrany.

  • Ekrany akustyczne przy linii kolejowej nr 226.
  • Linia kolejowa nr 226 w rejonie ul. Połęże.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Połęże.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Połęże. Lada moment pojawią się tutaj rogatki.
  • Most na kanale w dzielnicy Olszynka.
  • Most na kanale w dzielnicy Olszynka.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Zawodzie.
  • Przyczepy campingowe na placu budowy linii kolejowej nr 226.
  • Lokalne centrum sterowania na Olszynce.
  • Ekrany akustyczne przy ul. Ścieżki na Olszynce.
  • Ekrany akustyczne przy ul. Ścieżki na Olszynce.
  • Widok na torowisku w rejonie Olszynki.
  • Widok na torowisku w rejonie Olszynki.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Zawodzie.
  • Przejazd kolejowy w ciągu ul. Zawodzie.
  •  Przepust przy ul. Zawodzie.


Orunia. Odnowiony most na Motławie

Podążając wzdłuż torów w kierunku Pruszcza Gdańskiego, dotrzemy do odnowionego mostu nad Motławą zobacz na mapie Gdańska, składającego się z dwóch przęseł. To stalowa konstrukcja kratowa z lat 70, która przeszła udaną rewitalizację i pewnie posłuży kolejarzom kolejne 30 lat.

Tuż za Motławą tory przecina ulica Przybrzeżna zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze przed modernizacją linii kolejowej można było tam pokonać torowisko samochodem. Teraz już jest to niemożliwe. Wykonano tam przejście dla mieszkańców. Mimo to pojawią się tam też rogatki i sygnalizacja ostrzegawcza.

Kierowcy, by w tym rejonie pokonać torowisko, muszą dojechać do ul. Wschodniej zobacz na mapie Gdańska. Tam kolejarze przygotowali przejazd kolejowy z nową nawierzchnią.

Dalej linia wiedzie już terenami bardziej odludnymi. Pociągi towarowe przejeżdżają po nowym moście nad Radunią zobacz na mapie Gdańska, a także po wyremontowanym wiadukcie tuż obok dzielnicy Św. Wojciech zobacz na mapie Gdańska. Szlak z portu kawałek dalej łączy się z linią kolejową E-65.

  • Przejazd kolejowy w rejonie Motławy.
  • Przejazd kolejowy w rejonie Motławy.
  • Przejazd kolejowy w rejonie Motławy. W tle most nad Motławą.
  • Most nad Motławą.
  • Zlikwidowany przejazd kolejowy i zastąpienie go przejściem w rejonie ul. Przybrzeżnej.
  • Linia kolejowa na Oruni.


Pociągi i tak jadą na razie 30 km/h

Jeśli ktoś liczy na to, że zobaczy teraz pociągi towarowe rozpędzone przynajmniej do prędkości 120 km/h, to się rozczaruje. W dużej mierze składy, mimo że jeżdżą już dwoma torami, nie przekraczają prędkości 30-40 km/h. Dlaczego? Na linii musi zakończyć się montaż rogatek na przejazdach i odbiór urządzeń nimi sterujących.

Ponadto przy linii trwają jeszcze prace kosmetyczne - na torach pojawiają się pracownicy wykonawcy.

Inwestor i nadzór inwestorski powinny jeszcze skłonić wykonawcę do zadbania o zieleń przy linii - rozłożony trawnik, który ma zabezpieczać nasypy przed podmywaniem, usechł - zapomniano o jego podlewaniu.

Opinie (106) ponad 20 zablokowanych

  • dodam cos od siebie (3)

    Co z tego, ze linia jest zmodernizowana, jak pojemnosc stacji jest za mala. Pociagi czekaja w kolejce az sie zluzuje. Czekaja po kilka dni na stacjach w pruszcz pszczolkach i innych po drodze... Do gdyni to samo.

    • 64 13

    • (2)

      ale dobrze, że udało się wysępić środki zanim PiS przeszedł do władzy

      • 29 12

      • Uffff... (1)

        ..całe szczęście że unikneliśmy "dobrej zmiany", czyli TKM

        • 5 3

        • chyba TKWM

          • 0 0

  • No dobra, jest linia do Portu, (6)

    a czy jeszcze kiedyś pojedzie kolej do Nowego Portu ?

    • 50 13

    • przecież jeździ (2)

      • 8 4

      • (1)

        Ale do stadionu, nie do terminala celnego, a tym bardziej nie na drugą stronę Nowego Portu, bo tam dawno rozebrano tory.

        • 13 2

        • bez urazy, ale pociąg tam nie ma po co jeździć

          praktycznie w to samo miejsce dojeżdża tramwaj, a terminal promowy jest na Westerplatte.

          • 17 3

    • (2)

      Za słaba frekwencja.dla kilku patoli nie będą ciągnąć linii

      • 10 5

      • patolem to jestes ty

        • 3 5

      • SZPILEK

        To znowu ty? Wracaj do szkoły, no już. Bo cie woźna szmatą przswieci.

        • 7 1

  • Nowe tory znacznie zwiększą przepustowość. Do tego jeszcze za chwilę otwarcie DCT2 (7)

    i terminale kontenerowe w Gdyni będą miały tylko iluzoryczne szanse na przetrwanie

    • 63 9

    • (1)

      dct upadnie bo w naszej Gdyni rozwijamy perspektywiczny transport kosmiczny - gdyby nie otaczająca nas spiski to już dawno drogą orbitalną byśmy wszystko załatwili

      • 22 9

      • Szczurek nie lepiej teleportacja??

        Wciskasz guzik i towar za sekundę jest np w Krakowie.

        • 9 2

    • Szczurek jeszcze podczas tej kadencji zgasi światło. (4)

      • 13 3

      • dzien przed wyborami zgasi (3)

        idąc spokojnie do domu i będąc pewnym swojego 80%+ poparcia
        jakoś sensownej alteratywy nie widzę.
        Jeden szumiał ostatnio ale po to żeby na wiejską się dostać

        • 2 8

        • Jak dla mnie lepszych kandydatów w Gdyni jest ok 250 000 (2)

          • 9 1

          • A dokładnie (1)

            247 672 minus 1 i wciąż ta liczba spada. Gdynia traci mieszkańców w przeciwieństwie do Gdańska.

            • 10 0

            • Jak zwiększy się 500+ to będzie więcej mieszkańców.

              • 4 2

  • lechista (2)

    Dlaczego nie powstały ekrany akustyczne na dzielnicy Przeróbka, mimo zapewnień Prezesa Rady Dzielnicy Przeróbka ze będzie to miał na uwadze!!!!

    • 19 29

    • nie powstały? Hurrrrrrrrraaaaaaa!!!!!

      • 23 3

    • I bardzo dobrze, że nie powstały.

      • 14 3

  • A kiedy dodatkowe dwa tory z Pruszcza do Tczewa ? (3)

    Bez tego linia się będzie blokowała

    • 48 6

    • (1)

      Nie mają sensu bez torów ze śródmieścia do Pruszcza, a tych nie będzie, bo SKM najpierw poczekała na koniec rozbudowy przez PLK, a teraz dopiero myślą nad rozbudową linii SKM...

      • 9 2

      • PLK swoją część rozbudowy w kierunku układu sześciotorowego zrobiła

        więc nie narzekaj. Brakuje 150m toru między Śródmieściem a stacją rozrządową.

        • 3 0

    • Trzeba by Jarozbawa zapytać

      • 3 6

  • Olszynka z ekranami wygląda jak dekoracje do filmu o obozie koncentracyjnym (4)

    albo eksterytorialnej autostradzie Berlin-Gdańsk

    • 51 13

    • Ekrany zielone wewnatrz, ohydne betonowe na zewnatrz (1)

      Czy ktos mi wyjasni dlaczego ekranom od wewnatrz nadano ladny zielony kolor (by radowac oczy maszynisty?!?? Raczej skupione na patrzeniu wprost...) a na zewnatrz zostaly szare i strasza niczym mur palestynski....

      • 9 2

      • Berlin Wschód-Zachód

        brakuje strażników w gnieździe

        • 6 0

    • ekrany

      dlaczego wciąż stawia się wysokie ekrany akustyczne
      są przecież ( polski wynalazek) ekrany akustyczne o wysokości do 1 m.
      Dlaczego wciąż w miastach stosuje się wysokie ekrany które tak bardzo niszczą krajobraz i zmieniają przestrzeń ?

      • 3 2

    • olszynka

      Żebyście nie kradli węgla patologio Gdańska ja bym jeszcze drut kolczasty założył

      • 2 1

  • Trasa Sucharskiego, Tunel pod Martwą Wisłą a teraz zwiększona przepustowość lini kolejowej (4)

    sprawią, że Gdańsk będzie zdecydowanie największym portem w Polsce. Reszta nawet razem przy Gdańsku będzie płotkami

    • 70 9

    • Co Ty wiesz... Jak Kaczyński przekopie Mierzeję, to powstanie Megaport Elbląg im. Zagrania na Nosie Putinowi ;)

      • 22 6

    • Dlaczego nikt nie zapyta Szczurka co o tym myśli?? (2)

      • 10 3

      • Bo na tym portalu co by się w Gdynie działo/nie działo o Szczurku piszą tylko dobrze albo wcale (1)

        • 9 1

        • to już wiemy, na jaki portal Szcuras wydaje 20 melonów

          • 5 0

  • A co z Trasa Kaszubską? (5)

    jakieś nowe info?

    • 20 6

    • w przetargu (1)

      • 3 2

      • To ja wiem że w przetargu ale chodzi mi o II etap przetargu czyli wysłanie zaproszeń do składania ofert cenowych(kiedy wyślą)

        • 6 1

    • Zapytaj Szczurka . (2)

      • 3 3

      • A co ma szczurek do tego? (1)

        • 1 4

        • To doradca Kaczyńskiego to pewnie ma lepsze info

          • 5 2

  • na Olszynce nikt nie mieszka i mieszkać nie będzie nigdy (1)

    za to teraz okazało się że wprowadzili ich między Mur Berliński

    • 18 18

    • jakich ich ?

      skoro jak piszesz nikt tam nie mieszka ??

      • 2 0

  • ulica zawodzie nie zawodnikow..... (1)

    Zmodernizowano przejazd na ulicy zawodzie a nie zawodników!

    • 42 2

    • a co zx ekranami akustycznymi na przerobce . budunki stoja w odleglosci kilkudziesieciu metrow od torow.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane