Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo

15 grudnia 2019, 18:00
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat

Elektryczne samochody pod dworcem w Gdyni

Stojaki rowerowe po Mevo znalazły nowe zastosowanie. Są wykorzystywane przez firmy oferujące wynajem hulajnóg. Choć w sprzedaży są też stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach, a pozostawienie roweru Mevo poza stacją wiązało się z dodatkową opłatą, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zamierza wspierać takie działania operatorów współdzielonych urządzeń.



- Wystarczy, że po zakończeniu przejazdu nie porzucisz hulajnogi w byle jakim miejscu, a ustawisz ją bezpiecznie w punktach po wcześniejszych stojakach Mevo. Za każdym razem, gdy hulajnoga zostanie w ten sposób odstawiona i zrobione zostanie jej zdjęcie, otrzymasz od nas zwrot trzech minut - takie rozwiązanie nieco ponad dwa tygodnie temu wprowadziła na terenie Gdyni firma Quick Polska, jeden z kilku operatorów hulajnóg na minuty w Trójmieście.
Przypomnijmy, że stacje rowerowe były elementem systemu roweru metropolitalnego Mevo wartego łącznie ok. 36,7 mln zł, z czego stacje rowerowe kosztowały ok. 3,9 mln zł.

Hulajnogi zamiast rowerów



Wdrażaniem Mevo zajmowało się stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Sopot-Gdynia, które teraz stojaki użycza całkowicie bezpłatnie zainteresowanym podmiotom świadczącym w pełni komercyjne usługi współdzielonych hulajnóg (w przypadku Quick - 3 zł opłata startowa i 50 gr za każdą minutę jazdy).

- Pozostawianie hulajnóg na chodnikach czy drogach rowerowych jest niebezpieczne dla innych uczestników ruchu, dlatego lepszym rozwiązaniem jest obecne odstawianie hulajnóg na stojaki miejskie, w tym na stojaki Mevo. Nie było z tym do tej pory żadnych kłopotów ani uwag ze strony mieszkańców - tłumaczy Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS.

OMGGS chce wspierać transport współdzielony



Warto dodać, że na rynku istnieją stojaki zaprojektowane z myślą o hulajnogach. Ich ceny zaczynają się od ok. 500 zł za urządzenie pozwalające na zaparkowanie ok. pięciu hulajnóg.

Dlaczego zatem OMGGS nie próbuje przekonywać operatorów hulajnóg do stawiania własnych stojaków lub pobierania opłat za wykorzystywanie stojaków Mevo?

- OMGGS wspiera od zawsze transport współdzielony. Wpisują się w to zarówno węzły przesiadkowe, rowery, jak i hulajnogi oraz samochody - przekonuje Mongird.
O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy również firmę Quick Polska, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Opłaty za parkowanie hulajnóg na chodnikach? Na razie nie


Hulajnogi można pozostawiać w dowolnym miejscu



Warto pamiętać, że obecnie nie ma żadnych regulacji prawnych w zakresie parkowania hulajnóg. Ponadto operatorzy współdzielonych urządzeń tego typu działają w większości w systemie otwartym, a więc z możliwością pozostawienia ich w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w ramach wyznaczonej strefy.

- Hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, tak aby nie stanowiła zagrożenia i nie utrudniała ruchu - potwierdza Leonard Wawrzyniak, rzecznik Straży Miejskiej w Gdyni, i jednocześnie przypomina: W myśl Ustawy prawo o ruchu drogowym osoba poruszająca się na niej uznawana jest za pieszego, a więc nie może poruszać się ani jezdnią, ani drogą dla rowerów, tylko chodnikiem.

Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami


Spot Gdańska promujący prawidłowe parkowanie hulajnóg
Czy stojaki Mevo powinny być wykorzystywane przez hulajnogi na minuty?
69%

tak, dzięki temu jest porządek na chodnikach

16%

tak, ale Obszar Metropolitalny GGS powinien pobierać opłatę za ich użyczenie

10%

nie, operatorzy hulajnóg powinni montować własne stojaki

5%

nie, hulajnogi można parkować przecież w dowolnym miejscu

zakończona

łącznie głosów: 1995