- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (192 opinie)
- 2 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (54 opinie)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (212 opinii)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (183 opinie)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (108 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (182 opinie)
"Inteligentne" przejścia dla pieszych w Gdyni
W Gdyni powstaną "inteligentne", czyli automatycznie oświetlane przejścia dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo. Ich lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego, a wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż.
- Na terenie Gdyni zastosowanie znajdują różne metody poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych, np. progi zwalniające lub wyniesione przejścia wymuszające na kierowcach zmniejszenie prędkości, sygnalizacja świetlna oraz ostrzegawcza - mówi dr inż. Jacek Oskarbski, szef Działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.
Oprócz tego w Gdyni planowana jest instalacja tak zwanych aktywnych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu - przede wszystkim poprzez poprawę widoczności osób, które zbliżają się do takiego przejścia.
Aktywne przejścia dla pieszych powstać mają w kilku lokalizacjach:
- Przejście dla pieszych na wysokości ul. Morskiej 521
- Przejście dla pieszych na ul. płk. Dąbka (w rejonie ul. płk. Dąbka 100a)
- Przejście dla pieszych na ul. Bosmańskiej (przy aptece)
- Przejście dla pieszych na ul. Zielonej (przejście do komisariatu policji)
- Przejście dla pieszych na ul. Śmidowicza (przy Stoczni Wojennej)
- Przejście dla pieszych przez ul. Wiczlińską oraz dwa przejścia dla pieszych przez ul. Rdestową
Wszystkie wymienione lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców Gdyni w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego. Wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż, który pozwoli na ocenę ich funkcjonowania i skuteczności.
W przypadku przejść z punktów 1-5, piesi zbliżający się do przejścia będą automatycznie wykrywani przez czujniki ruchu uruchamiające lampy ostrzegawcze, połączone ze znakiem pionowym, wskazującym miejsce przejścia dla pieszych. Dodatkowo, w jezdni zostaną zamontowane aktywne, punktowe elementy świetlne.
Przed pasami wyznaczającymi przejście, lampki emitują pulsujące żółte światło (ostrzegawcze), widziane przez zbliżającego się kierowcę, natomiast od strony przejścia emitują światło białe ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego. Dodatkowy czujnik ruchu odpowiada natomiast za podtrzymanie działania systemu do momentu opuszczenia przejścia przez pieszego.
Detektory podczerwieni wykryją pieszych w Gdyni
W przypadku przejść dla pieszych z punktu 6, "inteligentny" system oświetlenia składać się będzie z dwóch latarni wyposażonych w analizatory ruchu na obu krańcach przejścia. Gdy w strefie oczekiwania pojawi się pieszy, oprawy kierunkowe LED przejść wyemitują zwiększony, zogniskowany strumień światła. Spowoduje to, że pomalowane na biało pasy będą kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Sylwetka przechodnia na takim przejściu będzie lepiej widoczna, co powinno wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.
Przejścia za dziesiątki tysięcy złotych
- Przejścia dla pieszych zlokalizowane w dzielnicy Dąbrowa (punkt 6. na liście), które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Obecnie kończy się faza przygotowywania postępowania na ich realizację, która powinna zakończyć się do końca listopada bieżącego roku. Szacunkowy koszt wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich trzech przejściach to ok. 100 tysięcy złotych - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.
Budżet Obywatelski w Gdyni - są wyniki
Koszt realizacji przejścia aktywnego na ul. Morskiej został oszacowany w BO na ok. 52 tysiące złotych (projekt wybrany w dzielnicy Cisowa). Natomiast szacunkowe koszty realizacji przejść aktywnych w dzielnicy Oksywie to ok. 200 tysięcy złotych za 4 przejścia. Koszt realizacji jednego to ok. 40-65 tysięcy złotych w zależności od wielkości przejścia, która determinuje liczbę koniecznych do zastosowania elementów.
Miejsca
Opinie (169) ponad 10 zablokowanych
-
2019-08-09 09:49
Opinia wyróżniona
Inteligentne przejścia nie zastąpią ineligentnych pieszych i kierowców (17)
którzy nagminnie ignorują przepisy i zdrowy rozsądek. Przechodzenie bez patrzenia, wtargnięcia przed jadący pojazd, wymuszanie pierwszeństwa, wyprzedzanie na przejściu, nadmierna prędkość... Żadna technologia nie zmieni prostego faktu, że nasze społeczeństwo wymaga wpojenia podstawowych zasad samodzielnego myślenia, rozwagi, kultury i przestrzegania obowiązujących zasad.
- 109 7
-
2019-08-10 13:51
Natomiast inteligentni rowerzyści
to tylko w gazetach na zdjęciu
- 1 0
-
2019-08-09 13:35
Leczyć samochodozę... (2)
Kierowcom w miastach trzeba uprzykrzać życie do maksimum. Nie ze złośliwości, ale właśnie w trosce o miasto i jego mieszkańców. Samochodoza, zwłaszcza w Gdyni, osiągnęła już nieprawdopodobną skalę i trzeba zacząć ją leczyć: wysokie ceny parkingów w mieście, przebudowy jak ta na Abrahama, wysokie koszty ubezpieczeń, przeglądów dla aut powyżej 10-15
Kierowcom w miastach trzeba uprzykrzać życie do maksimum. Nie ze złośliwości, ale właśnie w trosce o miasto i jego mieszkańców. Samochodoza, zwłaszcza w Gdyni, osiągnęła już nieprawdopodobną skalę i trzeba zacząć ją leczyć: wysokie ceny parkingów w mieście, przebudowy jak ta na Abrahama, wysokie koszty ubezpieczeń, przeglądów dla aut powyżej 10-15 lat, buspasy kosztem zwykłych pasów ruchu, absolutne uprzywilejowanie ZKM, zamykanie centrum w czasie wielkich imprez, zamknięcie dla ruchu samochodowego terenów spacerowych (np. od Skweru Kościuszko do Pomnika Conrada), budowa dróg, pasów drogowych wyłącznie dla ZKM, policji, pogotowia i straży pożarnej (np. od Sosnowej do Demptowa). Na początku będzie bulwers, ale z czasem wszyscy przywykną. Inaczej zamienimy się w złomowisko.
- 3 4
-
2019-08-09 15:11
dokladnie tak jak piszesz juz dawno to powoli wprowadzaja w europie zachodniej tam tez napoczatku były protesty (1)
obecnie ludzie sobie uświadomili ze można zyc wygodniej i lepiej bez trujących spalinami aut i walki z korkami i brakiem miejsc na parkowanie!!
- 1 2
-
2019-08-09 21:37
nie ma sensu zmyślać, kłamać i naciągnąć prawdę
na zachodzie ludzie umieją rozsądnie przechodzić przez jezdnię
- 4 1
-
2019-08-09 12:36
W Krajach zachodnich i skandynawskich juz dawno pieszy i rowerzysta został uznany za swietą krowe i to oni są uprzywilejowani!! (3)
W Polsce jest nadal odwrotnie !!Trzeba wprowadzić przepisy jak na zachodzie pieszy nie musi czekac na czerwonym może na nim przejść i nie będzie ukarany bo ta sygnalizacja jest tylko dla niego informacja ostrzeżeniem!!Uprzywilejowany jest pieszy i to kierowca ma mu ustąpić pierwszeństwa bo to on może wyrządzić szkodę! Reguły są proste chcesz
W Polsce jest nadal odwrotnie !!Trzeba wprowadzić przepisy jak na zachodzie pieszy nie musi czekac na czerwonym może na nim przejść i nie będzie ukarany bo ta sygnalizacja jest tylko dla niego informacja ostrzeżeniem!!Uprzywilejowany jest pieszy i to kierowca ma mu ustąpić pierwszeństwa bo to on może wyrządzić szkodę! Reguły są proste chcesz jeździć po mieście blachosmrodem ponosisz za to dużą odpowiedzialność i koszty. Nie podoba się to masz wybór możesz skorzystać z komunikacji miejskiej lub taksówki .
Polska dojdzie do tego etapu za 40 lat może trochę wcześniej jak przestaną uznawać blachosmroda w szczególności te 15letnia których jest w Polsce najwięcej w Europie bo biedaków nie stac na nowe i najbardziej trują spalinami.- 7 5
-
2019-08-09 21:36
dlaczego kłamiesz i zmyślasz? (1)
no dlaczego? to o czym piszesz działało w Polsce przed rokiem 1990, dzieci były uczone w szkole podstawowej przez milicjantów jak przechodzić przez jezdnię i jakie są zagrożenia, tak się uczy w krajach skandynawskich i ogólnie na świecie, tylko w Polsce ginie tylu pieszych i to z własnej winy w większości, potwierdzają to statystyki co roku
- 1 1
-
2019-08-10 12:38
bredzisz człowieku, wymyślasz własną teorię i podpierasz i**otycznymi wnioskami.
- 0 0
-
2019-08-09 20:57
Doprawdy? Teraz ginie najwiecej ludzi w Europie, a Ty chcesz wprowadzac swiete krowy?
Zeby to mialo sens, spraw by Polacy zaczeli przestrzegac prawa. Zacznij od tych na gorze (choc po ich czynach smiem watpic czy faktycznie sa Polakami).
- 0 3
-
2019-08-09 11:24
Jednak kierowców i w dalszej kolejności pieszych (3)
To właśnie kierowcy zdają egzamin, by otrzymać uprawnienie do prowadzenia pojazdu i to na nich spoczywa większa odpowiedzialność podczas jego prowadzenia.
Połowa jeździ jak Zombie i zupełnie nie widzi znaków ani tego, co dzieje się wokół nich.
Widzę na drogach coraz większy podział na jadących ostrożnie i psycholi roszczących sobie jakieś szczególne prawa, bo zapłacili ponoć za to tankując i ubezpieczając pojazd!- 6 2
-
2019-08-09 21:33
co to ma wspólnego z ludźmi wychodzącymi pod koła?
- 0 1
-
2019-08-09 20:55
Nie, nie spoczywa wieksza odpowiedzialnosc. Kazdy odpowiada za swoje dzialania. Po rowno. (1)
- 2 2
-
2019-08-10 12:32
Tak, tak, za prowadzenie pojazdu powinna spoczywać pełna odpowiedzialność na kierowcy i jest za niska
Nie ma żadnego powodu, by było "po równo", gdyż jest to bezczelność.
Jeżeli miałoby być po równo, to i prawa powinny być równe, a tak nie jest!
Trzeba robić wszystko, by urojone prawa tzw. kierowców zrównać z prawami reszty użytkowników dróg.- 0 1
-
2019-08-09 11:16
od tego są apki w smartfonach! może nie podetrą (póki co) po posiedzeniu w galerii czy na stacji ale pomyślą za tych którym cienszko :)
- 1 1
-
2019-08-09 10:54
Dokładnie. (3)
Jeśli d**il wejdzie pod koła to najinteligentniejsze przejście nie pomoże.
- 6 6
-
2019-08-09 11:28
Żadne przejście nie pomoże jak d**il będzie jechał na późnym "pomarańczowym" (2)
Zignoruje zieloną strzałkę czy wpisaną do przepisów zasadę ostrożności podczas zbliżania się do przejścia. Przecież zdając egzaminy potwierdził, że zna te zasady i będzie się do nich stosował, jak do innych, które olewa!
- 6 3
-
2019-08-09 21:32
jaki to ma związek z ludźmi wychodzącymi pod koła (1)
nie zmieniaj niewygodnego tematu
- 3 2
-
2019-08-10 12:36
taki, że na przejściu nie może być mowy o wchodzeniu "pod koła" i zaskoczeniu kierowcy
i będą sobie zmieniał jak chce
- 1 1
-
2019-08-09 09:44
Opinia wyróżniona
w sumie na przejściach zawsze powinno być oświetlenie i znaki ostrzegawcze (2)
w technice LED to juz nie sa jakieś wielkie koszta żeby paliło się to całą noc bez potrzeby czujników ruchu itd
- 45 3
-
2019-12-10 10:34
siwy śmieć robi z tego propagande a i tak chodzi tylko o łapówki od deweloperow??
- 0 0
-
2019-08-09 13:16
takie rzeczy Nie w "nowoczesnej" Gdyni
- 2 5
-
2019-08-09 09:56
Opinia wyróżniona
Większym problemem niż nieoświetlone przejście, jest nieoświetlona ciemność obok niego (2)
Wiele jest przejść gdzie nad samymi pasami jest super jasno, ale pieszy wychodzi na nie z totalnej ciemności.
Jasne światło oślepia kierowcę więc nie ma szansy zobaczyć pieszego który w cieniu czeka sobie przed pasami- 57 7
-
2019-08-09 11:09
Zgodnie z prawem o ruchu drogowym w najnowszej wersji pieszy nadal nie zyskuje pierwszeństwa zbliżając się do przejścia (1)
Pieszy pierwszeństwo w tym dzikim kraju zyskuje rywalizując o nie z nadjeżdżającym pojazdem.
Tak jest dla bezpieczeństwa pieszych, więc po co oświetlać przestrzeń obok?- 5 5
-
2019-08-09 21:29
może po to żeby było bezpiecznej ?
- 1 1
Wszystkie opinie
-
2019-08-09 07:03
FAJNO (8)
fajno że inteligentne gorzej jak pieszy lub rowerzysta albo hulajnoga nie inteligentna się pojawi wtedy będą problemi ...
- 55 11
-
2019-08-09 07:27
(7)
Jedź tylko 50 /godz a nie będzie żadnego problemu. Słowo.
- 12 5
-
2019-08-09 07:58
Twoje slowo jest nic nie warte
wczoraj blondynka stala tylem do przejscia i gadala przez telefon. auta jechaly normalnie a panienka nagle zwrot o 180stopni i pod kola. zrzucamy cale myslenie na kierowcow robiac z pieszych nic nie myslacy motloch i dlatego sa tragedie
- 14 4
-
2019-08-09 08:45
Jak się wynurzysz rowerem pod koła to nawet 30/h nic tu nie da (5)
- 6 4
-
2019-08-09 09:10
stosowanie się do limitu 30 km/h radykalnie zwiększa prawdopodobieństwo wyjścia (4)
z kolizji pieszego z samochodem bez szwanku. Dlatego limit 30 km/h powinien obowiązywać na 75% sieci ulic w mieście.
- 3 5
-
2019-08-09 09:59
20km/h jeszcze lepsze, co? a gdzie myslenie u pieszych? (2)
chodzi o to zeby nie bylo w ogole kolizji!
- 3 1
-
2019-08-09 11:12
i twierdzisz, że to z powodu zachowań pieszych zmniejszane są prędkości w mieście? (1)
- 1 0
-
2019-08-09 15:33
piesi wchodza pod kola nie patrzac na jezdnie czesto
mowie o przejsciach bez sygnalizacji. wiec tak, uwazam ze to przez liczbe zdarzen z pieszymi robi sie strefy 30. wyprowadz mnie z bledu?
- 3 1
-
2019-08-09 13:09
i poślizgu
- 1 0
-
2019-08-09 07:04
Przejscie na morskiej 521 jest pomyłką. (6)
Codziennie tamtędy jeżdżę i niezwykle rzadko widzę tam kogokolwiek na przejściu. Może raz na 100 przejazdów. Pieniądze wyrzucone w błoto. Przecież w tej okolicy nie ma ogóle mieszkańców...
- 26 20
-
2019-08-09 07:28
(4)
Mieszkańcy są tylko kto teraz chodzi na pieszo?
- 5 4
-
2019-08-09 11:14
ja chodzę bardzo często (1)
chcę się pozbyć samochodu, bo przestawiłem się na rower i piesze wycieczki.
- 3 0
-
2019-08-09 20:59
Czyli Misiek pisal o Tobie. Jeden na sto przejazdow.
- 2 0
-
2019-08-10 13:11
Dużo osób chodzi pieszo!
Co,marzy się miasto tylko dla ped**arzy?
- 0 0
-
2019-08-10 18:19
A jak inaczej można chodzić oprócz "na pieszo"?
- 1 0
-
2019-08-09 11:52
Zlikwidujmy Twoj samochod. Praktycznie nikt oprocz Ciebie z niego nie korzysta. To za malo. Dopiero jakby korzystalo z niego ok 30 osob to moznaby go zostawic.
- 4 1
-
2019-08-09 07:09
(2)
Gdyńscy urzędnicy wraz z policją, to chyba zapomnieli zmonitorować przejścia właśnie na Dąbrowie. Bo trzeba tam nieźle uciekać z pasów przed królewiczami, którzy jak mają zieloną strzałkę, to już nic ich nie interesuje. Dotyczy to w dużej mierze, również pojazdów ZKM !
- 27 6
-
2019-08-09 09:03
(1)
Nie dramatyzuj. Na skrzyżowaniu rdestowej z nowowiczlińską, o którym mówisz sporadycznie ktoś się pakuje przed pieszego. Za to na pozostałych w ciągu rdestowej szczególnie od przystanku kameliowa w stronę giełdy na wszystkich przejściach trzeba mega uważać bo "miszczowie" gnają autami na złamanie karku. Bywały tam bardzo groźne sytuacje, ale jak widać dąbrowa dalej na cenzurowanym bo wzmocnienie światła z lampy wiele nie zmieni w kwestii przelotu 70km/h+
- 5 3
-
2019-08-09 12:33
naparzajcie w tych chamów za kólkiem kamieniami po szybach to moze do nich dotrze zeby stosowac sie do limitów predkosci w strefach gesto zaludnionych, to samo na zielonej strzalce, jedzie taki mysli ze wygrał zycie a nie patrzy ze jeszcze ludzie na przejsciu ida i maja pierszenstwo
- 5 2
-
2019-08-09 07:10
bardzo niebezpieczne rozwiązanie (4)
nie zachowano podstawowej zasady rownomiernosci oświetlenia pasa ruchu drogowego, przy pierwszym wypadku odpowiedzialność spadnie na zarządcę drogi, i tyle w temacie
- 21 10
-
2019-08-09 09:32
(3)
Byłoby fajnie widzieć z daleka, że pieszy zbliża się do przejścia, żeby móc zwolnić czy zatrzymać się. Co z tego, że zobaczy się w ostatniej chwili jak pieszy wychodzi z ciemności na pasy?!
- 4 3
-
2019-08-09 09:40
Przecież dla sporej części kierowców to nie ma znaczenia.
Nie raz uciekałem za dnia z pasów na zielonym świetle. Jak jestem za kółkiem, to trzymam się przepisów, nie jeżdżę na czerwonym świetle, nie traktuję zielonej strzałki jak nakazu. Trzymam się limitów prędkości, ale pewno przez husarię jestem uważany za frajera.
- 6 2
-
2019-08-09 11:16
Ale po co chciałbyś widzieć wcześniej ofiarę wypadku?
Lobby motoidiotów znów wymogło, że zbliżanie się pieszego jest bez znaczenia!
- 3 1
-
2019-08-10 09:33
Taka nowa zasada "nie widzę więc jadę"?
Jak to jest, że kierowcy gdy mają znak A-7 (ustąp pierwszeństwa) to potrafią zwolnić albo się zatrzymać i upewnić że mają drogę wolną i dopiero jechać, a w przypadku przejścia dla pieszych już nie?- 0 0
-
2019-08-09 07:12
(2)
Jak automatyczne oświetlenie ma poprawić bezpieczeństwo? W terenie zabudowanym oświetlenie przejść działa całą noc. Raczej chodzi o oszczędności energii elektrycznej.
- 32 3
-
2019-08-09 11:47
Otóż to! (1)
Jeśli doświetlać przejście dla pieszych, to w sposób ciągły, a nie jakieś "pojawiam się i znikam". To bardzo mylące dla pieszych i kierowców. Te przejścia mają być bezpieczne, a nie "inteligentne".
- 4 0
-
2019-08-09 19:31
"Inteligentne oświetlenie przejść" to jest wyłącznie kasa dla producenta tego produktu który mobbowal go wszędzie. Inteligencji to nie ma żadnej wyłącznie kosztuje to jak że złota.
- 2 0
-
2019-08-09 07:19
(2)
Mistrzowie intelektu z UM w Gdyni sprezentowali mieszkańcom inteligente przejścia dla pieszych.
- 25 3
-
2019-08-09 09:12
to przecież byl projekt z budżetu obywatelskiego, a nie wymyślony za biurkiem urzędników? (1)
- 7 1
-
2019-08-09 13:06
i wykonują go obywatele?
- 1 2
-
2019-08-09 07:29
(2)
Może na Świętojańskiej zamontujecie coś takiego. Gdy tylko się zapada zmrok lub w deszczowy pochmurny dzień piesi są niewidoczni na pasach!
- 18 4
-
2019-08-09 11:30
Gdy jedziesz 30 możesz odpuścić do 20/h, korzystając z zasady ostrożności podczas zbliżania się do przejścia
- 1 2
-
2019-08-09 12:37
na Swietojanskiej szczególnie chamy na obcych z glebi kraju ale tez osciennych gmin numerach gnaja nieraz 80- 100 na h. Nie zdja sobie sprawy z charakteru tej ulicy, ze ludzie czesto przechodza nie na przejsciach w calej rozciąglosci ulicy, bo mysla ze to bezpieczne i samochody sie ledwo toczą z przepisową predkocią
- 3 2
-
2019-08-09 07:49
Tak, najpierw poszerzą ul. Rdestową przy skrzyżowaniu z Wiczlińską (1)
A potem (a może wcześniej) będą stawiać tam "intelegientne" przejście dla pieszych.
- 12 1
-
2019-08-09 10:58
Zbudują i zlikwidują
Ja się nie nie zdziwię jak najpierw zrobią inteligentne przejście. potem je zlikwiduja podczas przebudowy i dodaniu swiatel na skrzyżowaniu z Miętową
- 3 0
-
2019-08-09 07:50
A dla (5)
Smartfonowych zombi tyż coś będzie
- 27 5
-
2019-08-09 08:03
Automatyczny kij. Przed przejściem automatycznie lut w ten łeb.
- 14 4
-
2019-08-09 11:24
Myślę, że przy wejściu na jezdnię na ekranie powinien pojawiać się napis:
Game over!
- 5 0
-
2019-08-09 11:28
nie tylko na przejściach - na chodnikach to dopiero stanowią problem
bo to problem dla innych pieszych, na przejściu - pal lich, najwyżej zadziała ewolucja
- 4 0
-
2019-08-09 11:49
Laboratorium Inicjatyw Społecznych wymyśli aplikację
Informującą czy można wejść na przejście.
Budżet 20 mln z kasy miasta.- 2 0
-
2019-08-10 21:35
Juz takie są w paru miastach w Polsce. Wpisz sobie "przejścia dla smartfonowych zombie".
- 0 0
-
2019-08-09 07:52
Inteligentne przejście (5)
.... takie przejście jest w Jantarze już dawno !
- 10 0
-
2019-08-09 08:01
(1)
I w czym pomaga?
- 1 0
-
2019-08-09 08:31
W lansie
- 0 2
-
2019-08-09 09:04
Ale poza tym nie ma tam nic
- 3 2
-
2019-08-09 11:40
Na Półwyspie jest ich kilka (1)
Naprawdę zwiększają bezpieczeństwo. Przejścia są w nocy widoczne jak w dzień. Na Półwyspie zrobili to bez szumu, a tu specjalne zapowiedzi, jakby mieli wybudować w Gdyni Pałac Kultury.
- 3 0
-
2019-08-09 13:08
trochę kultury w każdym większym skupisku motopatologii może być wielką i szokującą zmianą
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.