• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynier kolejnictwa: nie trzeba wycofywać tramwajów z al. Havla

Wojciech Trzciński
10 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne. Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne.

- Zamiast wstrzymywać całkowicie ruch na al. HavlaMapka, można wprowadzić ruch jednotorowy, który stosuje się podczas remontów w innych miastach w Polsce - przekonuje Wojciech Trzciński, ekspert i inżynier kolejnictwa, w kontekście zapowiedzi wstrzymania w wakacje ruchu tramwajów na tej ulicy.



Ruch tramwajów na Havla w czasie budowy Nowej Warszawskiej powinien:

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o planach wakacyjnego wstrzymania ruchu tramwajów na al. Havla (w związku z kolejnym etapem budowy Nowej Warszawskiej i konieczności wpięcia nowych szyn w istniejące torowisko na al. Havla).

Po tej publikacji skontaktował się z nami inżynier kolejnictwa Wojciech Trzciński. Jak twierdzi, miasto nie musi w wakacje całkowicie wstrzymywać ruchu tramwajów na Havla.

Oto, jak tłumaczy proponowane przez siebie rozwiązanie:

1. W pierwszej fazie robót zamykamy istniejący tor prawy (patrząc w kierunku pętli Łostowice). Przed przystankiem Przemyska oraz przed przystankiem Płocka zabudowujemy tymczasową sygnalizację oraz rozjazdy nakładkowe, umożliwiające nam jazdę torem lewym i powrót na tor właściwy po minięciu miejsca robót (jazda jednotorowa na odcinku ok 350-400 m).

Na czym polega i jak funkcjonuje rozjazd nakładkowy? Wideo z 2015 r.


W tym czasie dokonujemy rozbiórki istniejącego toru prawego pomiędzy zabudowanymi rozjazdami nakładkowymi, zabudowę jego w nowym śladzie oraz wpinamy wszystkie możliwe rozjazdy i skrzyżowania.

Do tego możemy w śladzie starego toru prawego zabudować praktycznie cały tor sortujący. Po zakończeniu tych robót możemy przejść do fazy II.

2. W fazie II ruch prowadzimy nowym torem prawym, a zamykamy tor lewy. Rozbieramy ten tor i osadzamy w nowym śladzie wraz z dokończeniem budowy toru sortującego (brakujący odcinek, którego nie da się zabudować bez przesunięcia toru lewego wraz z jego wpięciem).

Takie fazowanie robót wydłuży prace maksymalnie o jeden miesiąc - we wrześniu ruch w komunikacji nie jest jeszcze tak wielki jak w październiku (kiedy na uczelnie wracają też studenci), a utrudnienia zmniejszy niebagatelnie.

Przy założeniu, że za tramwaje linii 7 i 4 kursowałyby dodatkowo autobusy jako wzmocnienie na trasie między dwiema pętlami (te linie należy skrócić na czas robót do pętli Chełm Witosa), a linie 2 i 6 wahadłowo będą poruszały się po remontowanym odcinku - utrudnienia będą praktycznie nieodczuwalne dla pasażerów.

Propozycję naszego czytelnika przesłaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą o jej przeanalizowanie i ewentualne odniesienie się do pomysłu pana Wojciecha.
Wojciech Trzciński

Opinie (156) 5 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    Takie rozwiązanie było przez rok na Stogach i wszyscy wytrzymali, nie mówiąc już o tym, że remont trwał 3 lata

    • 108 7

    • Stogi to nie południe Gdańska. Ile osób mieszka na Stogach a ile na Oruni, Ujeścisku i wioskach ościennych? No ale skoro ja się męczyłem to i inni muszą...

      • 14 21

    • Może u ciebie w życiu chodzi o to, że da się wytrzymać (2)

      Miasto w Europie powinno mieć inne standardy. Szczególnie takie, które twierdzi, że jest najlepsze na świecie, lol. I dzieli się dobrem.

      • 20 6

      • Dzieli sie dobrem?

        Chyba dobrym smrodem

        • 1 1

      • I te standardy wskazują że lepiej żeby ten tramwaj nie jeździł w ogóle niż żeby jeździł w czasie remontu jednym torem? No spoko.

        • 1 0

    • (2)

      Najważniejsze , ze przez te trzy lata Harnas wciąż był w nieustającej promocji na Polonusa za 1,99 zl. A o tym, ze wam za darmoche murek pod Jachtowa wyremontowali, to nie podziękujesz?

      • 3 1

      • (1)

        Nie za darmochę, tylko z podatków mieszkańców. Można wspomnieć też o wycięciu drzew pod DDR - to tak zwana ekologia. O absurdalnym wyniesionym przejściu dla pieszych przy Kraskowskim, które jest regularnie szlifowane przez autobusy (też miejskie - ciekawe kto za ich naprawę będzie płacił), i które się oczywiście sypie, bo nijak nie przystaje do ciężaru tego co tam jeździ. O zmniejszeniu liczby miejsc parkingowych - po co ludziom ułatwiać życie skoro można utrudniać? I mówisz że mamy za to podziękować? Powiem tak - jest przyczyna dla której prezydętka nie przyjechała na Stogi na uroczyste otwarcie. Wiedziała jakie miałaby powitanie.

        • 1 0

        • Te stacje przesiadkowe sa bradzo wygodne. Jade 8 i super komfortowe przeskakuje d o111.Kiedys najwiecej drzew zlikwidowal na Stogach niejaki Tygrys, obecnie Obajtek - przejdz sie obok stawiku. Opusc swoja strefe komfortu spod monopolu na polonusa. Zadna dzielnica nie ma wecej miejsc parkingowych co Stogi. Nie ma tu nawet parkomatow. Jedyne na co trzeba uwazac to psie kupy. Bo psy lataja tu luzem i nikt po nich nie sprzata. faktycznie placicie t uobrzymie podatki, skoro starczyla na budowe basenu. A na takim Przymorzu czy Zaspie nie wybudowano zadnego basenu.
          No, ale faktycznie zostal sie wam jeno sznur albo kacperek. Ten wam obieca tramwaj, ktorym dojedzie do dworca w 10 minut.

          • 1 1

    • Wytrzymaliśmy też wojnę. I co z tego?

      • 3 1

    • Wytrzymali a co mieli inne wyjście? Stogi to przykład kompromitacji i nie dolności urzędników miasta! (1)

      I najlepszy przykład ze kosztowny tramwaj to marnotrawstwo terenu pieniedzy czysta niegospodarnosc a efekty marne!!

      • 2 3

      • tam przynajmniej jest wydzielony tor przez część trasy.
        A co, może lepiej zrobić z dwa dodatkowe pasy i busbas dla autobusów, które są liniami krajoznawczymi?

        • 2 0

    • Nie da się

      • 3 0

    • Kiedy w czasie remontu tramwaje poruszały się tam po jednym torze? (1)

      Skoro tam było zamknięte cały czas?

      • 1 3

      • Pod koniec remontu na trasie od Ugorów do poczty. Wtedy kiedy pomiędzy Elektromontażem i pocztą nie było zrobionych przystanków a tramwaj jeździł - odbiór oczywiście klepnięto, żeby tylko wykonawca kar umownych nie płacił.

        • 2 0

  • W Polsce sami eksperci

    • 8 1

  • Jak zwykle (1)

    Ekspert wyjaśnia działania miejskiej spółki tłumacząc absurd ich decyzji i prezentując rozsądne rozwiązanie.

    Już wam powiem co będzie dalej.
    ZTM tego nie wymyślił więc teraz znajdą kilka głupich argentów by odpowiedzieć na ten ciekawy pomysł i dlaczego muszą zrobić to po swojemu.

    A My, mieszkańcy, kolejny dzień nie tylko oglądamy, ale i pasywnie uczestniczymy w tej szopce jaką nam miasto funduje.

    • 26 5

    • Nie miasto nam, tylko my miastu. To za nasze pieniądze się odbywa.

      • 0 0

  • Miasto z kartonu

    • 14 3

  • No i po co o tym gadać i pisać?

    Czas do końca sierpnia był zarezerwowany na kawę, ciastka i plotki, a teraz UM musi kogoś wyznaczyć do napisania wymijającego "nie da się".

    • 19 3

  • Nawet jak zamkna to i tak sie nie wyrobia

    Tak to już jest z inwestycjami publicznymi. Drogo, byle jak i nigdy w terminie. Dlatego lepiej nie zamykac ruchu całkowicie

    • 14 1

  • Opinia wyróżniona

    W 95. roku był remont torowiska na Hallera między Grudziądzką a Mickiewicza i funkcjonował tam ruch wahadłowy. (4)

    Rozwiązanie zaproponowane przez Pana Wojciecha jest jak najbardziej wykonalne, a jego koszt zdecydowanie jest niższy niż korzyści płynące z utrzymania ruchu tramwajów.

    • 77 7

    • Na Hallera miałeś wtedy dwie linie (2)

      Z małymi częstotliwościami. Na havla tramwaje odjeżdżają co 3 minuty w szczycie

      • 4 2

      • I tych kilkudziesięciu metrów po jednym torze nie pokonają? (1)

        • 1 1

        • No to się zdecyduj ilu

          Bo w artykule mowa jest o 350-400 a nie kilkudziesięciu. Jednotor ma sens przy częstotliwości 10-15 minut jak np w Brzeźnie

          • 3 0

    • Uwaga jest już odpowiedź

      Niedasie. Panie u nas w urzędzie nie ma czasu nawet tego artykułu przeczytać, a co dopiero myśleć

      • 0 1

  • (1)

    Tramwaj do Willanowskiej i tam nakładka umożliwiająca "zawracanie"

    • 4 4

    • I autobusy stojące w ogromnym korku na Witosa, Havla i Świętokrzyskiej zamiast samej Świętokrzyskiej...

      • 4 0

  • Polska kraj ekspertow! (1)

    Tylko dlaczego inflacja prawie 13%, rozdawnictwo i druk pieniedzy i najwazniejsze skad sie wzial PiS u wladzy??? Jak tutaj sami eksperci! XD

    • 10 5

    • Pytasz o inflację?

      W Holandii, na Litwie, w Estonii i kilku innych krajach jest wyższa niż u nas, a tam PiS nie rządzi...

      Nie potrzeba być szczególnie bystrym by zauważyć że inflacja dziś spowodowana jest cenami surowców energetycznych. Jeżeli gaz podrożał 7-krotnie, jeżeli ropa też podrożała, to wszystko inne drożeje bo do produkcji wszystkiego wykorzystuje się energię.
      PiS nie odpowiada za ceny rosyjskich surowców. Wręcz przeciwnie, zawdzięczamy mu projekty uniezależniające Polskę od nich.

      • 1 4

  • (2)

    Należy zdemontować tam tory i zrobić chodnik i drogę rowerową. To będzie z korzyścią dla sadełka.

    • 4 6

    • Pasażerowie mogą się przejść z pętli na pętlę na Kartuskiej albo przy Forum.

      • 2 1

    • Dzień bez pieszego pasażera dniem straconym!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane