Jak korzystać z hulajnóg na minuty? Porównujemy oferty wszystkich operatorów

6 października 2020, 7:00
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat

Na drzewie i na znaku. Dziwne miejsca na "parkowanie" hulajnóg

Już sześciu operatorów świadczy w Trójmieście usługę wypożyczania elektrycznych hulajnóg "na minuty". Większość z nich pozwala na swobodne poruszanie się po tzw. dolnym tarasie, pasie nadmorskim oraz dzielnicach wzdłuż linii SKM. Sprawdziliśmy aplikacje wszystkich firm oraz cenniki za wypożyczenie urządzeń.



Użytkownicy naszej aplikacji wiedzą o tym od dawna!

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Na ulicach Trójmiasta spotkamy obecnie współdzielone hulajnogi pod markami (kolejność alfabetyczna):
  1. Blinkee,
  2. Bolt,
  3. Free Now (wcześniej pod nazwą Hive),
  4. Lime,
  5. Logo Sharing,
  6. Quick.

Warto odnotować, że operatorzy usług Quick oraz Logo Sharing wywodzą się z Trójmiasta, Blinkee z Warszawy (w ofercie posiada też skutery elektryczne "na minuty"), zaś pozostali należą do międzynarodowych koncernów (Lime powiązany jest z Uberem, zaś Bolt i Free Now świadczą bezpośrednio pod tym samym szyldem przewozy pasażerskie autami).

Niektóre hulajnogi już zniknęły z ulic Trójmiasta



W Trójmieście działało jeszcze dwóch operatorów - Bird, który wszedł do Trójmiasta na zaledwie kilka dni, oraz Dash, którego system bazował w oparciu o zaledwie dwie-trzy stacje dokująco-ładujące w Sopocie (nie można było zwracać urządzeń w innych miejscach).

Gdzie możemy jeździć hulajnogami?



Obszar świadczenia usług sześciu operatorów jest bardzo zbliżony. To przede wszystkim osiedla dolnego tarasu, pas nadmorski oraz dzielnice wzdłuż linii SKM.

Wyjątkami są Logo Sharing oraz Quick, którzy dopuszczają wypożyczenie i zwrot hulajnóg także na Witominie, Małym Kacku (częściowo) oraz Pieckach-Migowie i Suchaninie (Logo Sharing).

Tylko jeden z operatorów obejmuje zasięgiem działania na północ od Śródmieścia Gdyni - firma Quick, której strefa rozciąga się wzdłuż ul. Morskiej do Trasy KwiatkowskiegoMapka.

Natomiast firma Free Now jako jedyna z całego grona nieobecna jest w Gdyni, a strefa wypożyczeń i zwrotów kończy się już w rejonie ul. Powstańców Warszawskich i Goyki w SopocieMapka. Pozostali operatorzy świadczą usługi we wszystkich miastach Trójmiasta.

Obsługa urządzenia przez aplikację na telefon komórkowy



Wypożyczenie hulajnóg oraz sposób korzystania z nich jest bardzo podobny u każdego operatora. Po zainstalowaniu aplikacji na telefonie przechodzimy przez proces rejestracji, która wymaga od nas podania podstawowych danych osobowych, numeru telefonu komórkowego oraz podpięcia karty płatniczej.

Następnie włączamy odpowiednią aplikację, na której znajdujemy hulajnogę na mapie z informacją o stanie baterii - w pełni naładowana pozwala na pokonanie ok. 30-40 km.

Rezerwacja hulajnogi tylko u niektórych



Lime, Blinkee oraz Bolt, wzorem rowerów Mevo, umożliwiają wcześniejszą rezerwację urządzenia, zaś u pozostałych operatorów obowiązuje zasada "kto pierwszy, ten lepszy". W przeciwieństwie do rowerów miejskich hulajnogi nie cieszą się jednak aż tak dużym zainteresowaniem, a w pobliżu centrów handlowych czy dworców kolejowych na ogół jest ich pod dostatkiem.

Wypożyczenie odbywa się poprzez zeskanowanie kodu QR z urządzenia lub/i wybór odpowiedniej opcji z menu aplikacji. Potem wystarczy się już tylko odepchnąć nogą, dodać "gazu" i jechać przed siebie.

Dodatkowe hulajnogi na jedno konto



W przypadku Lime oraz Quick możliwe jest wypożyczenie więcej niż jednej hulajnogi na jedno konto np. dla siebie i bliskiej nam osoby, z którą chcemy udać się we wspólną podróż. Pozostali operatorzy pozwalają na jednoczesne wypożyczenie tylko jednej hulajnogi na jednym koncie.

Czytaj też:

Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?



(Prawie) wszystkie hulajnogi w jednej aplikacji



Znalezienie hulajnogi przy obecności usług aż sześciu operatorów niekoniecznie wiąże się z wielokrotnym przełączaniem pomiędzy aplikacjami.

W Google Play oraz App Store dostępne są aplikacje pokazujące na jednej mapie urządzenia większości operatorów. Najpopularniejsze z nich to:
  • Take and drive - pokazuje hulajnogi Blinkee, Free Now, Lime, Logo Sharing oraz Quick,
  • Loko.city (tylko Google Play) - Blinkee, Free Now, Logo Sharing, Quick,
  • Wheelme - Blinkee, Bolt, Free Now, Logo Sharing, Quick.

Co ważne, wszystkie aplikacje prezentują również samochody współdzielone oraz skutery, więc przed każdą podróżą możemy szybko zorientować się, jakie środki lokomocji "na minuty" znajdują się w pobliżu.

Czytaj też:

Auta na minuty a przewóz małych dzieci



Take and drive oraz Wheelme posiadają też integrację z informacjami o pojazdach komunikacji miejskiej, choć nie są one tak rozbudowane jak w aplikacjach stworzonych wyłącznie z myślą o transporcie zbiorowym.

We wszystkich trzech aplikacjach po wskazaniu pojazdu mamy możliwość uruchomienia aplikacji konkretnego operatora. Powyższe aplikacje nie mogą nam zatem zastąpić aplikacji autorskich każdego z operatorów ani obowiązku założenia w nich konta.

Hulajnogą do 25 km/h, choć nie zawsze jest prędkościomierz



Z naszych testów wynika, że wszystkie hulajnogi rozpędzają się do prędkości ok. 20-25 km/h. Na żadnej hulajnodze nie udało się osiągnąć prędkości 30 km/h (pomiar GPS-em w telefonie lub wskazania prędkościomierza) - nawet przy jeździe w dół, podczas której urządzenie samo hamowało mimo odkręcenia do oporu manetki przyspieszenia.

Co ciekawe, niektóre modele hulajnóg Bolt są w ogóle pozbawione prędkościomierza na kierownicy. Nie jest to jednak przypadek odosobniony w świecie hulajnóg - w sprzedaży są też zwykłe hulajnogi (niewspółdzielone) bez tej podstawowej funkcjonalności.

Oprócz wspomnianego prędkościomierza hulajnogi poszczególnych operatorów różnią się m.in. pod względem:
  • sposobu hamowania (większość za pośrednictwem klamki, jak w rowerze, lub z użyciem manetka hamowania),
  • sposobu parkowania (montaż nóżki oraz sposób jej rozkładania i składania),
  • umiejscowienia oświetlenia przedniego (na kierownicy, pod kierownicą lub nieco powyżej koła),
  • wysokości kierownicy oraz szerokości podestu.
  • mocy silnika oraz przyspieszeniem (tutaj bardzo wiele zależy od wagi użytkownika, wiatru oraz ukształtowania terenu),

Opłaty za korzystanie z hulajnóg "na minuty"



Chcesz zobaczyć więcej? Kliknij tutaj.


Wysokość opłat za jazdę u wszystkich operatorów jest niemal identyczna - za każdą minutę jazdy zapłacimy 49 lub 50 gr. Różnica w cenie polega przede wszystkim na opłacie początkowej - za wypożyczenie, niezależnie od czasu przejazdu. Wynosi ona 3 zł lub nie ma jej wcale.

Ponadto Logo Sharing oraz Lime pozwalają na wykup pakietów jedno- i kilkudniowych. Przykładowo w Logo Sharing w ramach tzw. subskrypcji jeden dzień kosztuje 20 zł i pozwala na 40 minut jazdy bez opłat za odblokowanie hulajnóg. W ramach usługi Lime Pass za 39,99 zł możemy jeździć przez 24 godziny hulajnogami tego operatora.

Blinkee natomiast przestaje pobierać opłaty po przekroczeniu kwoty 69 zł za wszystkie wypożyczenia w ciągu jednego dnia.

Drobne oszczędności możemy także poczynić, dokonując przedpłaty na konto u niektórych operatorów lub korzystając z kodów polecających.

Niestabilność cen, promocje i zniesienia opłat początkowych



Należy mieć na uwadze, że cenniki nieustannie są modyfikowane - niedawno firma Quick tymczasowo zniosła na kilka dni opłaty początkowe, zaś Blinkee pobierało w przeszłości opłatę 2,50 zł tytułem wypożyczenia.

W przypadku szacowania kosztów podróży należy przyjąć założenie, że będziemy poruszali się z prędkością zbliżoną do roweru. Przykładowo przejazd z dworca kolejowego we Wrzeszczu do dworca głównego zajmie nam ok. 15-20 minut (7,35 - 13 zł), zaś z mola w Brzeźnie do mola w Sopocie ok. 20-25 minut (9,80 - 15,50 zł).

Chodnikiem czy drogą rowerową? Prawo a praktyka



Podróżując hulajnogą, teoretycznie powinniśmy korzystać wyłącznie z chodników, ponieważ w myśl obowiązujących przepisów użytkownik hulajnogi jest pieszym, jednak w praktyce zdecydowana większość ich użytkowników wybiera drogi rowerowe.

Podyktowane jest to m.in. zdecydowanie lepszą nawierzchnią, obniżonymi krawężnikami oraz mniejszą różnicą w prędkościach pomiędzy użytkownikami hulajnóg i rowerzystów. Także w projektach ustaw planuje się wprowadzić obowiązek korzystania z dróg rowerowych (o ile istnieją w danym terenie).

Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Operatorzy współdzielonych hulajnóg nie narzucają konkretnych lokalizacji ich zwrotu do systemu (oprócz wskazania stref zwrotu). Proszą jednak o wykonanie zdjęć zaparkowanego urządzenia. Logo Sharing umieszcza na mapach dodatkowo "parkingi" dla hulajnóg - przede wszystkim dawne stojaki Mevo.

Gdańsk w ostatnich dniach rozpoczął również malowanie specjalnych stref na chodnikach do zwrotu hulajnóg, ale na razie operatorzy nie wprowadzili zapowiadanych zachęt (finansowych, dodatkowych minut itp.) do pozostawienia ich właśnie w tych miejscach.

Korzystaliście już z hulajnóg elektrycznych? Opiszcie w opiniach swoje wrażenia z podróży.
Czy korzystałe(a)ś kiedyś ze współdzielonych hulajnóg?
24%

tak, ale tylko jeden-dwa razy

18%

tak, regularnie nimi podróżuję

33%

nie, ale może kiedyś spróbuję

25%

nie, w ogóle nie podoba mi się takie rozwiązanie

zakończona

łącznie głosów: 2032