Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

16 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 5 lat)
Krzysztof Koprowski
Niewygodna nawierzchnia chodnika nie sprzyja spacerom. Nz. nowy chodnik z kostki brukowej wzdłuż Motławy w pobliżu ul. Stara Stocznia i Wapienniczej. Więcej zdjęć (50)

Niewygodna nawierzchnia chodnika nie sprzyja spacerom. Nz. nowy chodnik z kostki brukowej wzdłuż Motławy w pobliżu ul. Stara Stocznia i Wapienniczej.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Niewygodna nawierzchnia chodnika nie sprzyja spacerom. Nz. nowy chodnik z kostki brukowej wzdłuż Motławy w pobliżu ul. Stara Stocznia i Wapienniczej.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Ma być ładny czy wygodny? Powinien być taki i taki, ale nie zawsze się to udaje. Bo wybór odpowiedniej nawierzchni chodnika - wbrew pozorom - nie jest banalną sprawą. Sprawdziliśmy chodniki wokół kilku obiektów Trójmiasta, gdzie priorytetem powinna być wygoda pieszych.



Jaki powinien być idealny chodnik? W Trójmieście nie ma dokumentu, który by to określał, więc sięgnijmy do projektu rozporządzenia prezydenta Warszawy:

"Nawierzchnia powinna być trwała i stabilna, gwarantując odporność na deformacje, odkształcenia i zniszczenia; równa i szorstka, zapewniająca możliwość poruszania się bez ryzyka poślizgnięcia, bez względu na warunki pogodowe i sposób przemieszczania się - na wysokich obcasach, na wózku inwalidzkim, o kulach; wykonana z materiałów jednoznacznie określających funkcje pasa terenu (...); estetyczna."

Niestety, w Trójmieście mamy wiele przykładów, jak nie należy wykonywać chodników.

Dworzec Gdynia Główna: fatalna i nieprzemyślana nawierzchnia

Podręcznikowym (anty)przykładem jest kostka brukowa ułożona wokół wyremontowanego kilka lat temu dworca kolejowego Gdynia Główna zobacz na mapie Gdyni.

Jej nierówna nawierzchnia jest nie tylko niewygodna dla kobiet na obcasach czy przechodniów z cienką podeszwą, ale stanowi znaczne utrudnienie dla pasażerów ciągnących za sobą walizki na kółkach.

Jakby tego było mało, projektanci wykonali rampę wjazdową do budynku... z kratownicy - przeprowadzenie przez nią walizki na kółkach może skończyć się jej uszkodzeniem.

Na pytanie o przyczynę zastosowana takiej nawierzchni i szansę na jej ewentualną zmianę lub chociaż korektę, kolejarze odpowiedzieli nam krótkim oświadczeniem:

- Inwestycja została zakończona w 2012 roku. Obecne kierownictwo PKP SA dokładnie analizuje opinie korzystających z dworca podróżnych. Aktualnie jednak wymiana nawierzchni pociągnęłaby za sobą groźbę utraty unijnego dofinansowania do tej części inwestycji.
Teatr Muzyczny: po kostce lub płytach

Zdziwienie budzi także nawierzchnia przy przebudowanym Teatrze Muzycznym zobacz na mapie Gdyni.

- Zupełnie nie rozumiem, jak można było ułożyć tak nierówną kostkę brukową w miejscu, gdzie nie brakuje pań na obcasach i to jeszcze wieczorami, gdy nawierzchnia chodnika jest mniej widoczna. Moja żona prawie tu złamała nogę - alarmuje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.

Przedstawiciele teatru tłumaczą, że nawierzchnia z kostki pełni głównie rolę ozdobną.

- Kostka brukowa jest ułożona pod oknami. Widzowie mogą wejść do budynku po równych płytach chodnikowych. Nie ma potrzeby korzystania z chodnika wykonanego z kostki. Element ten nawiązuje do czasów budowy Gdyni - zachowaną kostkę mamy wciąż na ul. 10 Lutego czy Starowiejskiej. Dotychczas nie mieliśmy żadnych skarg na zastosowane nawierzchnie - mówi Aleksandra Borowiak, rzecznik Teatru Muzycznego w Gdyni.
Dla osób, które mają jakiekolwiek problemy z poruszaniem się, Teatr Muzyczny oferuje możliwość asysty pracownika i dotarcie na widownię drogą pozbawioną barier architektonicznych.

Filharmonia Bałtycka: wejście tylko po bruku

Gorzej wygląda sytuacja wokół Filharmonii Bałtyckiej na Ołowiance zobacz na mapie Gdańska. Tutaj nie da się ominąć kostki brukowej.

Paradoksalnie ułożona jest ona wyłącznie wokół budynku, podczas gdy już chodniki po drugiej stronie ulicy, parkingi czy wreszcie sama nawierzchnia jezdni są wykonane z płaskich materiałów (płyt chodnikowych i asfaltu).


- Zastosowana nawierzchnia wynika z zaleceń konserwatora zabytków. Obiekty Filharmonii Bałtyckiej są wpisane do rejestru zabytków. Nie otrzymaliśmy żadnych skarg ani nie odnotowaliśmy zdarzeń związanych z taką nawierzchnią - informuje Małgorzata Maciejewska z działu promocji Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.
Nierówna kostka na ul. Stara Stocznia i nowych nabrzeżach

Nierówna kostka brukowa zdominowała nowe nabrzeża Motławy (w tym częściowo na Wyspie Spichrzów) oraz chodnik na ul. Szafarnia zobacz na mapie Gdańska.

Podobnie jest z wyremontowaną ul. Stara Stocznia zobacz na mapie Gdańska, gdzie chodnik i jezdnia są wykonane z tej samej nierównej nawierzchni, przy czym sam chodnik zaczął pełnić dodatkowo funkcję parkingu.


Zarząd Dróg i Zieleni tłumaczy, że zastosowana nawierzchnia wokół Muzeum II Wojny Światowej to efekt projektu zagospodarowania najbliższego otoczenia, ale zapowiada, że nowe realizacje będą bardziej przemyślane.

- Wyciągając wnioski z wcześniejszych realizacji, obecnie stosuje się już standardy określające obowiązek wprowadzenia w ciągach pieszych pasa z materiału gładkiego, takiego jak płyty kamienne, kostka kamienna cięta lub płyta betonowa - zapewnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
Dobre przykłady z Trójmiasta

Na szczęście w nowych inwestycjach stopniowo pojawiają się przemyślane rozwiązania.

Na plus należy ocenić wyremontowaną ul. Stągiewną zobacz na mapie Gdańska, gdzie pozostawiono bruk na jezdni, ale chodniki wykonano z równych płyt kamiennych. Szkoda jedynie, że projektanci nie pokusili się o lepsze oznakowanie schodów lub zastosowanie nieco innego odcienia płyt na stopniach, które "zlewają" się z pozostałą nawierzchnią.


Płyty kamienne pojawiły się także wzdłuż budynków osiedla Brabank zobacz na mapie Gdańska. Jak podkreślają urzędnicy, to właśnie jeden z przykładów stosowania nowych zaleceń Zarządu Dróg i Zieleni wobec inwestorów.

W Sopocie, przy okazji budowy nowego dworca kolejowego zobacz na mapie Sopotu wyciągnięto wnioski z gdyńskich błędów i cała nawierzchnia została wyłożona płytami. Z drugiej strony jakość ich ułożenia pozostawia wiele do życzenia - są one w wielu miejscach źle spasowane i nierówne. Co ciekawe, perfekcyjnie ułożono chodnik na poziomie +1.

W Gdyni idealnie gładki jest nowy betonowy chodnik na Placu Grunwaldzkim zobacz na mapie Gdyni, czyli tuż obok Teatru Muzycznego.

Pozytywnie ocenić można również nawierzchnię wyremontowanej ul. Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska. Minusem są jednak rozsunięte kamienne płyty na rondzie, pomiędzy którym odstępy nie zostały dostatecznie wypełnione, zaś od ronda do ul. Waryńskiego płyty zastąpiono drobną kostką brukową.

Czytaj też: Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na "mocną czwórkę"



Jak połączyć bruk i równe płyty?

Ciekawe rozwiązanie łączenia dwóch rodzajów nawierzchni zastosowano na terenie osiedla Garnizon we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. W nawierzchni dominuje niezbyt wygodna kostka brukowa, ale jest ona poprzecinana płaskimi paskami z kamiennego materiału. Wykorzystują to kobiety w butach na obcasach oraz rodzice z dziecięcymi wózkami.


- Pasy z płaskich płyt kamiennych to pomysł zarówno na urozmaicenie nawierzchni, jak i na ułatwienie poruszania się w butach na wysokim obcasie. Z reguły pasy te poprowadzone są wzdłuż głównych ciągów pieszych, ale czasami są też elementem kompozycyjnym placu - wyjaśnia Justyna Glazar z Grupy Hossa, która wybudowała Garnizon.
Deweloper zapewnia, że wsłuchując się w głosy użytkowników, w kolejnych etapach będzie zwiększał udział gładkich nawierzchni w stosunku do kostki. Bruk jednak pozostanie, by utrzymać historyczny charakter terenów pokoszarowych.

Gdańsk pracuje nad standardami ulic

W Gdańsku bez większego rozgłosu rozpoczęto w ostatnich tygodniach prace nad dokumentem, który określi standardy projektowania ulic miejskich. Powstaje on przy okazji prac nad nowym studium, a koordynacją tematu zajmuje się Biuro Rozwoju Gdańska.

Skupiono się w nim głównie na rozwiązaniach urbanistycznych (m.in. sytuowaniu parkingów względem frontów budynków, prowadzeniu linii zabudowy, dostępie do lokali w parterach itp.), a nie na szczegółowych zapisach na wzór Wrocławia czy Warszawy (patrz ramka niżej).

Warto odnotować, że w Gdańsku już przed wojną chodniki wykonywano z myślą o komforcie pieszych. Na wielu starych fotografiach możemy zobaczyć gładkie kamienne płyty lub betonowe płytki chodnikowe, otoczone drobną kostką brukową. Nieliczne fragmenty tych chodników zachowały się do dzisiaj.





Dobre przykłady z Wrocławia i Warszawy

W 2013 r. Wrocław opracował "Katalog standardów nawierzchni chodników", obowiązujący przy kapitalnych remontach chodników i nowych inwestycjach miejskich. W ostatnim czasie z myślą o pieszych, niepełnosprawnych czy rodzicach z dziecięcymi wózkami, wymieniono fragment nawierzchni rynku, tworząc tzw. szpilkostradę o szerokości sześciu metrów wzdłuż jego czterech pierzei.

- Nawierzchnię tzw. szpilkostrady wykonano z granitowej kostki cięto-łupanej, która różni się od poprzednio stosowanej regularnym geometrycznym kształtem i starannym przycięciem, gwarantującym ułożenie również nawierzchni o wąskich szczelinach. Kostki były dodatkowo na placu budowy docinane i ręcznie dobierane przez brukarzy, aby uzyskać właściwy efekt. Szczeliny zostały zalane zaprawą (sklejone). Wcześniej, w 1996 r., płyta rynku została zabudowana kostką łupaną, mającą imitować historyczną nawierzchnię. Kostka ta ma nieregularny kształt, jest wysklepiona, szczeliny są szerokie i zasypane kruszywem - wyjaśnia Ewa Mazur, rzecznik Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta Wrocławia.


We Wrocławiu działa także - obok doskonale znanego w Trójmieście stanowiska "oficera rowerowego" - "oficer pieszy", który dba o komfort piechurów.

- Najczęściej wnioskuję o stosowanie materiałów o jak największych powierzchniach równych i szorstkich (płyt betonowych lub kamiennych). Dbam o utrzymanie ciągłości nawierzchni chodników na zjazdach, stosowanie wyniesień przejść dla pieszych przez ulice podporządkowane i w strefach uspokojonego ruchu - mówi o swojej pracy Tomasz Stefanicki, wrocławski oficer pieszy.
Fragment nowego bulwaru nad Odrą we Wrocławiu. Więcej zdjęć (50)

Fragment nowego bulwaru nad Odrą we Wrocławiu.

fot. wroclaw.pl

Fragment nowego bulwaru nad Odrą we Wrocławiu.

fot. wroclaw.pl

Oficer pieszy współpracuje z wrocławskim Rzecznikiem Osób Niepełnosprawnych, Bartłomiejem Skrzyńskim, który sam jeździ na wózku.

Dodatkowo tematem ruchu pieszych w wielu swoich publikacjach zajmuje się wrocławskie stowarzyszanie Akcja Miasto. Przygotowała ona m.in. opracowanie "Wpływ przepisów i stanu infrastruktury na jakość ruchu pieszego" czy "Poradnik ochrony chodników przed parkowaniem".



Również Warszawa w ostatnich latach zmieniła sposób myślenia o ulicach: już nie patrzy na nie wyłącznie z perspektywy fotela kierowcy, lecz także pieszego (w tym na wózku) czy rowerzysty. W stolicy przygotowano, przywołany na samym początku artykułu, wielostronicowy dokument, będący elementem "polityki tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju ruchu pieszego".

Krakowskie Przedmieście w Warszawie. Mimo historycznego charakteru tej części stolicy, zadbano o komfort pieszych. Więcej zdjęć (50)

Krakowskie Przedmieście w Warszawie. Mimo historycznego charakteru tej części stolicy, zadbano o komfort pieszych.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Krakowskie Przedmieście w Warszawie. Mimo historycznego charakteru tej części stolicy, zadbano o komfort pieszych.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

W najdrobniejszych szczegółach zawarto w nim zasady projektowania chodników. Znajdziemy w nim nie tylko wytyczne co do ich materiałów, ale także przebiegów czy nawet sytuowania zieleni.

Duży nacisk położono na sytuowanie miejsc parkingowych. Praktycznie zakazuje się budowy chodników tylko po to, by parkowały na nich samochody.

"Jako optymalny sposób parkowania należy przyjąć lokalizowanie miejsc postojowych w poziomie jezdni, poniżej poziomu ciągu pieszego. Zaleca się stosowanie równoległego sposobu parkowania, szczególnie tam, gdzie ma to wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów" - czytamy w dokumencie.

Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie kierowcy

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Serio mamy w mieście samych inwalidów (12)

    którzy nie potrafią chodzić po chodnikach?

    P.S. A kiedy w końcu tunel pod pachołkiem?

    • 50 215

    • (2)

      tu nie chodzi o inwalidów, a o to ile można skroić na droższej nawierzchni

      • 16 15

      • (1)

        Banialuki piszesz. Pracowałeś kiedyś przy zamówieniach publicznych? A może siedzisz w biznesie brukarskim?

        • 10 12

        • W całym mieście jest granitowa kostka brukowa. Nawet na nowym rondzie na Jasieniu. Masakra . Ktos miał ładny dostęp do granitu. Teraz tylko szukać kostki granitowej ,lub płyt które były tam wcześnie. Może to kostka

          W całym mieście jest granitowa kostka brukowa. Nawet na nowym rondzie na Jasieniu. Masakra . Ktos miał ładny dostęp do granitu. Teraz tylko szukać kostki granitowej ,lub płyt które były tam wcześnie. Może to kostka brukowa z Wrocławia? Hm... Myślę że już można szukać na licytacjach -- kostki brukowej z zeszłego stulecia . Oj ładnie ktoś na tym zarobi. Dlaczego nie można posadzić tam drzew? W upał nie cienia. Na deptaku nie ma gdzie odpocząć. Masakra.

          • 4 0

    • Wybierz się z dzieckiem w wózku na spacer

      Ciebie chyba mama wytelepała w wózku na takim uwielbionym przez Ciebie bruku jak byłeś mały.

      • 35 7

    • równe chodniki potrzebne są nie tylko inwalidom (1)

      ale wszystkim mieszkańcom, którzy od czasu do czasu mają jakiś bagaż, wózek do pchania, rower, dzieci lubiące jeździć na hulajnodze lub skateboardzie itd. itp.

      Jacek przypuszczalnie wyobraża sobie, że po

      ale wszystkim mieszkańcom, którzy od czasu do czasu mają jakiś bagaż, wózek do pchania, rower, dzieci lubiące jeździć na hulajnodze lub skateboardzie itd. itp.

      Jacek przypuszczalnie wyobraża sobie, że po mieście nie można poruszać się inaczej niż tylko dobrze amortyzowanym pojazdem - to potwierdza tezę, że codzienne korzystanie z samochodu ogranicza wyobraźnię i zdolność do empatii.

      Miasto przyjazne pieszym i rowerzystom to miasto przyjazne mieszkańcom i
      przyjezdnym.

      Ale może Jacek silił się na ironię - nie zawsze każdemu wychodzi wpis mający ręce i nogi.

      • 42 4

      • Bzdury wypisujesz

        lepiej idz do garów zaraz stary wraca z tyrki

        • 2 30

    • nic niestoi na przeszkodzie tunelu zorganizuj własną kase na jego budowe (1)

      to zaczną budować!!

      • 7 6

      • Panie

        ja podatki płacę! Ja wymagam! :)

        No dobra, ja nie z Osowy, ani z nawet z Gdańska, gdzieś mam ten tunel..
        (nie, z Banina też nie)

        • 3 8

    • Kolejny troll

      Kolejny idiota @Jacek, który 3 minuty po publikacji obszernego artykułu ze zdjęciami, już wydaje ekspercką opinię. Kretynie Jacku, przyszedłeś tu po informacje, czy wylewać swoje żale i frustracje?

      • 10 7

    • Nie tylko inwalidom jest ciężko... (1)

      Bruk jest romantyczny i estetyczny oraz trwalszy niż płyty chodnikowe (nie pęka od mrozu). Jednak dla niektórych kobiet chodzących w balerinach chodzenie po bruku jest bolesne. Dla mnie na pewno.

      • 8 1

      • Idąc do Filharmonii zdjęłam szpilki !!!

        • 5 1

    • Troche wyobrażni

      Domyśl sie idioto!

      • 0 0

  • Ciekawy jestem jak te wspaniałe płyty na ul. Stągiewnej spisują się w zimie (7)

    mam podejrzenia, że stanowią atrakcję niespodziankę...

    • 63 28

    • dokładnie (5)

      gładkie posadzki z kamienia są fajne dopóki nie jest ślisko. w mieście najlepiej sprawdza się betonowa płytka z posypką, przy tym lepiej wygląda niż zwykły chodnik.

      • 15 9

      • (4)

        Bzdury gadasz. Kwestia obróbki materiału. W tunelu przy dworcu masz kamienne płyty, a jak są mokre, to i tak prędzej podeszwe zerwiesz niż się poslizgniesz.

        • 8 5

        • Woda, a lód na powierzchni to dwie różne rzeczy (3)

          • 8 1

          • coś takiego, nigdy bym się nie domyślił

            Lód posypany piaskiem nie stwarza większych problemów.

            • 2 4

          • lód na betonowej posypce czy na szlifowanym kamieniu jest tak samo śliski (1)

            • 3 2

            • Nie, jeśli masz powierzchnię nierówną to w dużej mierze utworzona warstwa lodu jest o wiele mniej śliska

              To wynika z tego, że nie jest ona równa. Na równej płycie kamiennej, warstwa lodu jest jak lustro.

              • 1 0

    • W Gdanku i tak nie odsniezaja wiec nie bedzie zle

      • 3 1

  • Maskara (6)

    Widać że portal pisiorow trójmiasto.pl nie ma ewidentnie o czym pisać żeby się o coś doczepic.... atykul żenada

    • 31 139

    • (4)

      Najgorsze jest to, że Ci, którzy tak dużo się produkują na tym portalu chcąc doprowadzić do zmiany władzy, myślą, że nowa będzie lepsza... Albo głupota nimi kieruje, albo osobista chęć dorwania się do koryta.

      • 17 17

      • ;) (1)

        A może rozsądek i wstyd w jaki sposob Polska jest reprezentowana i przez kogo?

        • 14 4

        • Jaka nowa polska władza jest, każdy widzi

          tylko trolle je widzą inaczej... a przynajmniej tak udają

          • 9 6

      • a dlaczego nowa nie mogłaby być lepsza? (1)

        wystarczy, by każda władza - obecna czy przyszła - skupiała uwagę na sposobach rozwiązywania problemów mieszkańców.

        Autor pokazuje zarówno złe, jak i dobre przykłady działań.

        Najważniejsze, by w

        wystarczy, by każda władza - obecna czy przyszła - skupiała uwagę na sposobach rozwiązywania problemów mieszkańców.

        Autor pokazuje zarówno złe, jak i dobre przykłady działań.

        Najważniejsze, by w mieście bardziej myśleć o ruchu ludzi niż o poprawie warunków ruchu pojazdów: jeśli się wybiera drugą opcję, jakość życia w mieście ulega degradacji.

        • 8 1

        • debilu, a nie pomyślałeś ze samochodami jeżdżą tez ludzie?

          • 0 3

    • To już stan chorobowy, jeżeli ktoś potrafi łączyć chodnik z Kaczyńskim.

      • 27 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.