• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak połączyć historię i współczesność na obszarze Młodego Miasta?

Krzysztof Koprowski
20 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Młode Miasto to naturalny teren rozwojowy Śródmieścia Gdańska. Czy uda się jednak zagospodarować w sposób przemyślany, równoważąc potrzeby deweloperów, pamięć o historii tego miejsca oraz kreując dobrą przestrzeń publiczną - szczególnie na styku z wodą? Młode Miasto to naturalny teren rozwojowy Śródmieścia Gdańska. Czy uda się jednak zagospodarować w sposób przemyślany, równoważąc potrzeby deweloperów, pamięć o historii tego miejsca oraz kreując dobrą przestrzeń publiczną - szczególnie na styku z wodą?

W czwartek rozpoczyna się cykl spotkań i debat poświęconych przyszłości Młodego Miasta. Urzędnicy zachęcają do wspólnego zastanowienia się nad sposobem połączenia współczesnej architektury z przemysłowym dziedzictwem terenów postoczniowych. Pierwsza z sześciu zaplanowanych debat odbędzie w I LOMapka.



Ile lat zajmie deweloperom zabudowa całego obszaru Młodego Miasta?

To już kolejna debata nad przyszłością terenów postoczniowych w Gdańsku. Zagadnienie jest o tyle ważne, że w trakcie realizacji są pierwsze budynki mieszkalne i biurowe tuż przy sali BHP.

Jednocześnie rozpoczynają się prace projektowe w zakresie przedłużenia ul. Nowej Wałowej (al. Popiełuszki) tunelem na drugą stronę Motławy.

Przyjęto także nowe miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego m.in. dla terenów Gazowni oraz Polskiego Haka.

Ponadto w najbliższy weekend planowane jest otwarcie Muzeum Sztuki Nomusbudynku zajmowanym wcześniej przez warsztaty szkolne Zasadniczej Szkoły Budowy OkrętówMapka, a następnie Instytut Sztuki Wyspa.

Czytaj też:

Trójmiasto w Budowie. Nowe oblicze Marynarki Polskiej w Gdańsku


Finowie zbudują mieszkania i biurowiec na Młodym Mieście



- Chcemy wrócić do publicznej dyskusji dotyczącej architektury oraz urbanistyki Młodego Miasta. W szczególności zależy nam na tym, aby dyskusja dotyczyła kierunków rozwoju, jakie widzimy dla tej części Gdańska. W trwającym od lat dyskursie pojawia się wiele pytań m.in. na ile współczesnej kreacji możemy sobie pozwolić w połączeniu z zachowaniem dziedzictwa stoczniowego, ile powinno być zabudowy mieszkaniowej, a ile terenów pod usługi, a także jak zaplanować i realizować obsługę komunikacyjną tego terenu zgodnie ze współczesnymi potrzebami i trendami. Mamy mnóstwo tematów do poruszenia, ale także korzystać możemy z całej palety światowych doświadczeń i koncepcji - mówi Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
  • Historyczna zabudowa obszaru dawnej Stoczni Cesarskiej na Młodym Mieście.
  • Iluminowany żuraw stoczniowy przy ul. Nowej Wałowej przypominający o historii Młodego Miasta.
Pierwsze spotkanie (w formie stacjonarnej) odbędzie się w czwartek 21, października o godz. 17 w auli I Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku (Wały Piastowskie 6Mapka).

W ramach cyklu otwierającego dyskusje nad Młodym Miastem przewidziano przeprowadzenie dyskusji w formie panelu eksperckiego, w skład którego wejdą: Zbigniew Canowiecki, Jacek Dominiczak, Arkadiusz Hronowski, Janusz Lipiński, Roman Sebastyański oraz Aneta Szyłak.

Kolejne pięć spotkań przewidziano w następne czwartki (z wyłączeniem dni świątecznych). Przyjmą one formę warsztatów, debat eksperckich oraz prezentacji z postępu prac nad studiami kierunków rozwoju Młodego Miasta.

Konferencja podsumowująca cały cykl spotkań planowana jest na 9 grudnia 2021 r.

Debaty organizowane są przez Biuro Architekta Miasta Gdańska przy współpracy ze stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto.

Czytaj też artykuł z 2016 r.

Pomysły na atrakcyjną przestrzeń między muzeami w Gdańsku


Jaka powinna być architektura Gdańska? Debata o tożsamości architektonicznej



Nowa zabudowa wzdłuż ul. Marynarki Polskiej


Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (130)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane