• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić sytuację na skrzyżowaniu Morskiej i Kartuskiej w Gdyni?

Maciej Naskręt
27 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni
  • Skrzyżowanie ulic Morskiej i Kartuskiej w Gdyni

Nasi czytelnicy narzekają na wyjazd z ul. Kartuskiej w lewo - w kierunku obwodnicy. zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Na zielonym świetle przejeżdżają tam zaledwie dwa lub trzy auta. Sprawdzamy, co na to urzędnicy i czy uda się cokolwiek zmienić w tym miejscu.



Czy budowa lewoskrętu odkorkowałaby nieco ul. Kartuską?

Wyjazd z ul. Kartuskiej na ul. Morską w kierunku obwodnicy to spory problem dla wielu kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich czy Demptowa. W godzinach porannego szczytu skręt w lewo zajmuje tam nawet 20 minut. Wszystko przez krótkie światło zielone.

- W czasie porannego szczytu w lewo skręcają zaledwie dwa lub trzy auta. Dzieje się tak pomimo dużej dyscypliny kierowców. Urzędnicy powinni albo zmienić program sygnalizacji świetlnej, albo dobudować lewoskręt kosztem wysepki na końcu ul. Kartuskiej - podpowiada nasz czytelnik, pan Jarosław.
Ulicą Kartuską każdego dnia jeździ kilka tysięcy kierowców, mieszkańców dwóch dużych dzielnic - Pustek Cisowskich i Demptowa.

Czytaj też: Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Co na to urzędnicy?



O sprawę zapytaliśmy w gdyńskim magistracie.

Urzędnicy na wstępie wyjaśniają, że to skrzyżowanie znajduje się pod ciągłym nadzorem ze względu na powtarzające się problemy z przepływem ruchu. Na ogólną liczbę pojazdów, które są w stanie skręcić w lewo z ul. Kartuskiej w kierunku Rumi składa się wiele czynników.

Jakie konkretnie?

  1. długość sygnału zielonego na wlocie,
  2. liczba pojazdów jadących na wprost ul. Kartuską od strony dworca kolejowego,
  3. natężenie ruchu pieszego,
  4. natężenie ruchu samochodów w ciągu ul. Morskiej.


- Długość sygnału zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest zmienna i zależna od aktualnego zapotrzebowania oraz możliwości zastosowania wydłużenia sygnału - wyjaśnia Michał Miszewski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Dział Inżynierii Transportu.
Długość zielonego światła dla tego kierunku w ciągu dnia zawiera się w przedziale od 25 do 45 sekund. Przy maksymalnym wydłużeniu zielonego światła w lewo może skręcić nawet kilkanaście pojazdów. W szczycie porannym, gdy ruch wyjazdowy jest najbardziej intensywny, zielone światło trwa średnio ok. 33 sekund, natomiast po południu to ok. 29-30 sekund.

Czytaj także: Dwie oferty na przebudowę Chwarznieńskiej w Gdyni

Długość cyklu sygnalizacji w tym miejscu wynosi maksymalnie 120 sekund, więc udział zielonego światła w cyklu dla ul. Kartuskiej jest zbliżony do ok. 30 proc. Dla ulicy krzyżującej się z ul. Morską, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta, jest to wartość bardzo wysoka. Należy pamiętać, że każdorazowe wydłużenie zielonego światła dla ul. Kartuskiej wiąże się ze skróceniem pozostałych faz sygnalizacji.

Rozwiązaniem mającym na celu usprawnienie skrętu w lewo z ul. Kartuskiej jest nieco wcześniejsze zakończenie wyświetlania sygnału zielonego na wlocie od strony dworca PKP. Stwarza to możliwość wykonania praktycznie bezkolizyjnego manewru skrętu w lewo, a w związku z tym większa liczba kierowców jadących od strony Pustek Cisowskich jest w stanie opuścić skrzyżowanie. Długość trwania powstałej w ten sposób fazy mieści się w przedziale od 4 do 22 sekund.

Propozycja naszego czytelnika Propozycja naszego czytelnika

Co z pomysłem nowego pasa ruchu?



Stworzenie dodatkowego pasa ruchu dla relacji w lewo z ul. Kartuskiej ułatwiłoby wykonanie manewru skrętu, lecz wymaga ono zastosowania sygnalizatora kierunkowego, przeznaczonego dla nowego pasa ruchu. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z koniecznością stworzenia dodatkowej fazy ruchu, umożliwiającej bezkolizyjną obsługę tej relacji.

- Zwiększenie liczby faz ruchu na skrzyżowaniu spowodowałoby skrócenie czasów zielonego światła dla wszystkich pozostałych relacji przy jednoczesnym wydłużeniu czasu oczekiwania na zmianę sygnału. Efektem takiego rozwiązania byłoby jeszcze większe przeciążenie skrzyżowania niż obecnie. Warto także zauważyć, że możliwość stworzenia kolejnego pasa ruchu na wlocie ul. Kartuskiej od strony Pustek Cisowskich jest mocno ograniczona również ze względu na geometrię skrzyżowania - wyjaśnia Miszewski.
Aktualnie nie są planowane nowe projekty przebudowy skrzyżowania.

Wpływ ma także obwodnica



Pamiętajmy, że skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kartuską znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania z Obwodnicą Trójmiasta. To newralgiczne miejsce, gdzie stykają się dwie drogi znacząco obciążone ruchem, zwłaszcza podczas szczytu popołudniowego.

Nadrzędnym wymogiem sterowania ruchem jest zapewnienie większej płynności ruchu na drodze wyższej klasy. Priorytetem jest zapewnienie jak najlepszego odpływu pojazdów na zjeździe z Obwodnicy - jest to droga krajowa, o klasie drogi ekspresowej, więc odkładanie się kolejki pojazdów na zjeździe przed ulicą Morską może być niebezpieczne, przede wszystkim ze względu na kierowców wyjeżdżających zza łuku, niespodziewających się kolejki pojazdów oczekujących na jezdni.

Zapewnienie szybkiego odpływu pojazdów z Obwodnicy Trójmiasta skutkuje niestety pogorszeniem warunków ruchu dla pojazdów poruszających się wzdłuż ul. Morskiej.

Urzędnicy: będziemy obserwować



W ramach działań mających na celu jak największe usprawnienie ruchu na omawianym skrzyżowaniu będą prowadzone obserwacje i analizy nad możliwościami zwiększenia czasu wspomnianej fazy, podczas której kierowcy skręcający w lewo z ulicy Kartuskiej będą mogli bezkolizyjnie opuścić skrzyżowanie.

- Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach. Konieczne jest więc zachowanie właściwych proporcji, tak aby w ogólnej perspektywie nie doprowadzić do znaczącego pogorszenia sytuacji innych uczestników ruchu - mówi urzędnik.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • (6)

    Wyrejestrować wszystkie passaty tdi kombi

    • 85 22

    • Zjazd z pustek bezpośrednio na obwodnicę - 50 metrów drogi rozwiązało by problem (4)

      • 6 6

      • 30 sekund , 3 auta (3)

        Nie nazwałbym tego sprawnie..

        • 6 0

        • ta akurat... oni tam skręcają na chama jadąc na czerwonym często nawet zastawiając skrzyżowanie nie mogąc z niego zjechać...

          • 5 3

        • słoiki nie zrozumiały o czym mowa.... (1)

          ... ale jak widać lubią się udzielać, szkoda że mało przydatnie

          • 2 7

          • misiu pysiu tam budowa pasa nic nie da bo nie ma sekwencji tylko zielonego dla kartuskiej od strony Pustek-Dęptowa...

            • 1 0

    • Zakazac jazdy z pustek w lewo

      • 0 0

  • rondo (9)

    zróbcie rondo

    • 55 31

    • zapomnij (3)

      gdynia nie potrafi kolka narysowac ktos wszystkie cyrkle im pochowal

      • 11 16

      • Mam (2)

        W plecaku do szkoły

        • 3 2

        • Solaris Trolino 12 IV (1)

          Na tym filmie widać że są dwa tory napięcia sieci trolejbusowej, tam jeździ 1 linia (28), po co dwa tory ? Czy dla tej nowej linii 34 ?

          • 1 2

          • Czasem linia 28 kursuje objazdem i potrzebny jest odcinek dla trolejbusu który nie posiada dodatkowego napędu.

            • 3 0

    • pas w każdym kierunku (4)

      W tym miejscu po zlikwidowaniu wysepki można by spokojnie zorganizować pas do skrętu w lewo, do jazdy prosto i do skrętu w prawo. Takie rozwiązanie by poprawiło przepustowość skrzyżowania bo w tej chwili gdy zapali się zielone to skręcający w lewo blokują lewy pas bo jadą samochody w przeciwnym kierunku, skręcający w prawo blokują prawy pas bo przepuszczają pieszych i zielone się pali a nikt nie jedzie. Pas do jazdy prosto pozwalałby na ewakuację chociaż części samochodów oraz większości autobusów i trolejbusów, które tak lubią w urzędzie, które w tej chwili też stoją. Również twierdzenie, że przez to skrzyżowanie jeżdżą tylko mieszkańcy pustek i demptowa jest bardzo skromną oceną sytuacji, ponieważ mieszkańcy łężyc, wiczlina, koleczkowa, bojana i kielna też w tym miejscu zagęszczają ruch. Przede wszystkim problemem są nieporadni urzędnicy. Ponieważ połączenie pustek bezpośrednio z obwodnicą albo ul. kcyńską (poprowadzenie ul. rumskiej za tesco do ul kcyńskiej - rozwiązanie z bonusem w postaci drugiego dojazdu do pustek, które aktualnie są de facto ślepym zaułkiem) i pas na każdy kierunek przy tym skrzyżowaniu byłoby rozwiązaniem.

      • 11 1

      • (3)

        i co to da 2 dzielnice mają jedną drogę wyjazdową :) kłaniają się perełki urbanistyczne tego miasta...

        • 2 9

        • da sporo (2)

          całe pustki jadące na rumie pakują się na morską już za obwodnicą, ci co na obwodnice trafią tam po 2 prawoskrętach.

          • 5 0

          • a wystarczy (1)

            przeciągnąć 300 metrów ulicy

            • 5 2

            • to nic nie da bez dedykowanego dla skrętu przedłużenia świateł plus skoordynowania ich z dalszymi światłami bo zawsze jest tak, że pomimo zielnego nikt nie wjedzie bo Morska zapchana...

              • 1 0

  • Jak to co? (7)

    Wpuścić pana Piesie.... Wymalować ścieżki rowerowe oraz za posiadanie bądź użytkowanie auta wprowadzić karę śmierci. Oraz 500+ dla każdego pasażera komunikacji miejskiej.

    • 58 24

    • miasto wspulne (2)

      A myślałem ze tylko ja go nienawidze.....

      • 22 12

      • nie tylko ty

        szkodnik gorszy niż ci w urzędzie.

        • 19 6

      • może nienawiść to nie jest do końca uczucie jakie czuję do tego człowieka

        jest to uznanie, za upór i pozorną bezinteresowność - koleś chyba wierzy w to co bredzi.
        oraz pogarda za klapy na oczach i fanatyzm.

        W życiu nie stanę za tymi co rozjeżdżają trawniki czy parkują zastawiając przejścia ale do diabła wszystko jest dla ludzi. I te istnie faszystowskie metody działania... Zamiast zachęcić do skorzystania z komunikacji to trzeba uderzyć wszelkimi środkami w kierowców tak żeby dosłownie ich zmusić. Za onr ganiają... Ich flagi i mundurki co najwyżej mogą kogoś zniesmaczyć za to tutaj realnie wąska grupa uciska większość...

        • 10 3

    • Nie tylko jego (1)

      Wszystkich pseudo znawców jak dr Kajetana, Jakuba F czy prof. dr hab. inż. arch. Marka W. Mniejszość z małym pojęciem o czymkolwiek, mająca wpływ na najważniejsze decyzje w mieście.

      • 20 8

      • dodaj jeszcze gwiazde UM Gdynia M. Stepa...

        • 1 3

    • ale buraki ejstescie smieszne :) (1)

      sami tworzycie problem, myslac ze zawsze i wszedzie wjedzecie samochodem a potem wine zwalacie na te kilka rowerow. Tak, to one, nie te tysiace zlomow, powoduja korki. Dobrze, ze madrzejsi od was sa u wladzy

      • 9 14

      • nikt nie zwala winy na kilka rowerów mistrzu zrozumienia

        szydzimy sobie z polityki i założeń do jakich dąży pewna grupa, oraz z ich metod.

        • 13 3

  • wywalić samoklike z urzędu (6)

    i z nie da się w końcu będzie da się

    • 45 30

    • Przecież ty nawet jednego słowa nie zrozumiałeś z wyjaśnienia tej sytuacji (3)

      I co chciałbyś zamienić kogoś kto ma pojęcie o inżynierii ruchu na "ludowego" inżyniera?

      • 20 2

      • (2)

        tak w PiS Polsce to nornalne. Precz z bandą wykształciuchów!

        • 7 2

        • (1)

          przeciez kazdy problem mozna rozwiazac modlitwa tylko trzeba poradzic sie jakiegos ksiedza oni wszystko wiedza

          • 2 0

          • dokłądnie, pisowski rzą d modlił się w sejmie o deszcz

            zamiast pomóc rolnikom,
            co za łajzy

            • 1 0

    • Wybrano niestety nie tak dawno po raz kolejny tych samych pajacow co od 20 lat (1)

      Jedynie co pozostaje to meczyc sie z nimi kolejne 5 lat, oby ostatnie.

      • 1 1

      • kwik porażki tysiącelcia słyszę, takej klęski jak Kaczyński to jeszcze nikt w historii Polski nie poniósł

        to był pogrom pisbolszewizków

        • 0 0

  • Zabrać policjantów spod domu ministra i skierować ich na skrzyżowanie do kierowania ruchem (2)

    Czy to zły pomysł?

    • 34 13

    • tylko lekarz od głowy pomoże... (1)

      • 3 3

      • weterynarz raczej

        • 0 1

  • (17)

    zlikwidować ZDiZ!

    • 28 14

    • (4)

      Urzędnik Miszewski mądry człowiek

      • 16 5

      • Mądrzejszy od ciebie - i od tych pozostałych 30%

        • 11 3

      • (2)

        Urzędnik Miszewski na prezydenta!

        • 7 2

        • Urzędnik Miszewski to brzmi dumnie.

          • 6 2

        • Króliczek czy my się znamy?

          • 3 1

    • (4)

      a gdzie pas dla rowerzystów?

      • 7 9

      • a kogo obchodzi pedałująca mniejszość (3)

        • 10 11

        • obchodzi może i niewielu (2)

          ale coraz więcej mieszkańców rozumie, że dbanie o interesy pieszych i rowerzystów przyczynia się do zmniejszenia mentalnego uzależnienia od samochodu i w rezultacie pośrednio ale skutecznie poprawia warunki korzystania z samochodu w mieście.

          Lekceważenie potrzeb mieszkańców chcących wygodnie i bezpiecznie poruszać się po mieście pieszo i rowerem (na dalsze odległości koleją) prowadzi do zwiększenia kosztów funkcjonowania miasta, które ponoszą wszyscy mieszkańcy, w tym ci, którzy nie wyobrażają sobie innego sposobu poruszania się po mieście jak tylko samochodem.

          Na tym wszyscy cierpią, ale niewielu to rozumie. Całe szczęście, że liczba kumatych jest coraz większa.

          • 9 8

          • wszystko pięknie tylko teoria dotyczy metropolii miejskich powyżej 1,5 mln mieszkańców (1)

            a nie miasteczka 240 parę tysięcy mieszkańców, których z roku na rok jest coraz mniej

            • 3 8

            • Jejciu, to rosyjskie odwracanie kota w twarz umorusanym wylotem!
              I każde słowo wyważone jak stare meble!

              • 4 1

    • (2)

      rondo i pasy dla rowerzystów

      • 4 4

      • Rondo dla pieszych nad autostradä na palach dla samochodów a rowery na ścieżkę z bitumicznej masy na poziomie ziemi :)

        • 2 2

      • estakada alb tunel na przedluzeniu obwodnicy, pod lub nad morska, chylonska, torami i hutnicza

        • 0 0

    • Należy jednak pamiętać, że działania związane z polepszeniem warunków ruchu dla jednej relacji mogą pogorszyć warunki na innych wlotach.

      !!!

      • 10 0

    • (2)

      Gdynia to jednak wiocha. W Gdańsku GZDiZ zrobiłoby rondo za 3 mln PLN!

      • 4 7

      • Bo ronda robi się właśnie tylko na wioskach... (1)

        ew. poza miastem. Rondo w centrum to korki murowane.

        • 4 3

        • witamy międzynarodowego specjalistę od ruchu drogowego

          z 20 letnim doświadczeniem, autora wielu udanych projektów,

          kłaniamy się miszczuniu,
          ukłony dla hrabiego

          • 0 0

  • Zrobić deptak:) (5)

    Albo wymalować farbką bus-pasy i puścić tylko komunikacje miejską...:) Bo to przecież jedyne i słuszne koncepcje naszego Urzędu Miasta z Vip urzędnikami:)

    • 50 21

    • akurat Miszewski to wie co mówi

      • 11 1

    • A zrozumiałeś wogóle jak to skrzyżowanie działą? (1)

      • 10 3

      • po co ma rozumieć, on tu jest się wyżalić

        to forum to jego całe życie,
        jest jeszcze butelka
        ale to dopiero jak zasiłęk odbierze

        • 0 0

    • ale wiecie dlaczego te bus pasy?

      likwidacja miejsc parkingowych w mieście, na pozostałych opłaty? Żeby wsadzić plebs do autobusów i na rowery co by nie blokowali przejazdu dla szlachty. Szlachta ma swoje zamknięte parkingi. Myślicie, że po co w autobusach są takie duże okna? Żeby szlachta po drodze mogła sobie popatrzeć na biedote upakowaną w publiczny transport.

      • 12 4

    • Zrobic woonerf jak na Abrahama

      • 2 0

  • (2)

    A dlaczego nie można dołożyć prawoskretow na Morskiej w Kartuską w obu kierunkach?! Miejsca jest dosyć, zlikwidowali by pas zieleni.

    • 47 10

    • Nie, bo zdaniem urzedu kierowca nie ma mieć łatwiej. Już radni o to dbają....

      • 11 7

    • Dobry pomysł. Myślę że moglby pomoc też dodatkowy wjazd na obwodnicę od strony Pustek Cisowskich.

      • 2 1

  • Nie da się (3)

    68% nie może mylić się

    • 41 6

    • wyniki wyborów w Gdyni potwierdzają tezę Korwina że większość jest głupia (2)

      głosują jak barany a potem narzekają. Syndrom Sztokholmski?

      • 11 3

      • jak na razie to dowiodles ze do madrych trudno byloby cie zaliczyc

        • 0 3

      • PiS wygrał wybory w kraju, no cóż, za to poniósł klęskę totalną na Pomorzu

        • 0 1

  • Generalnie doinwestować Chylonię (6)

    Odnoszę wrażenie, że od wielu lat Chylonia i Cisowa są zapomniane przez UM. To skandal, żeby w XXI wieku stać ciągle na przejeździe kolejowym w Chyloni i praktycznie od estakady do wiaduktu w Rumi nie mieć możliwości przejazdu nad (nie mówiąc już pod) torami kolejowymi i dostać się z Morskiej na Hutniczą.

    • 122 1

    • Ale to dotyczy wszystkich innych dzielnic witomina np nie mówiąc o tych za estakada

      • 17 1

    • gdynianie już zadecydowali, że nie chcą wiaduktu

      wybrano szczura, tzn. że akceptują ten bałagan. Lepiej wybudować park w centrum niż zrobić wiadukt, bez którego miasto jest sparaliżowane. Polska mentalność.

      • 25 5

    • Cisowa i Chylonia są doinwestowane w mega ilość bilbordów przez psychicznych urzędasów!

      • 12 0

    • Prawie 70% uważa że jest doinwestowana ... (1)

      AGH ten syndrom Sztokholmski ofiary głosują na swojego oprawce...

      • 4 0

      • pisy jeszcze nie wyszly z szoku po wyborach? moze wezcie sie do jakiejs pracy to by moglo pomoc

        • 0 1

    • brak słów

      Dzielnice Chyloni, Pogórza, Obłuża nie są w w zainteresowaniu naszej władzy.. Żaden z Panów i Pań nie stoi na tych przejazdach kolejowych i nie korzysta z owych" super udogodnień" w naszych dzielnicach północnych. Ciekawa jestem jak będzie, gdy otworzą lotnisko.. bo dziś z pracy powrót w godz szczytu z centrum na Górne trwa 1,5 godz. Ile wówczas będzie trwał powrót do domu? Rozbawiona na maxa :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane