Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

3 lutego 2020 (artykuł sprzed 2 lat)
Maciej Korolczuk
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Więcej zdjęć (6)

Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

graf. Trojmiasto.pl

Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

graf. Trojmiasto.pl

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.


Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Więcej zdjęć (6)

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. Więcej zdjęć (6)

W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl
Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?
32%

budowa estakady w kierunku obwodnicy

2%

budowa wiaduktu w kierunku centrum

46%

budowa obu obiektów

8%

wydłużenie lewoskrętu

12%

żadne z rozwiązań nie jest dobre, bo korki przeniosą się w inne miejsce

zakończona

łącznie głosów: 2244

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tylko wiadukt nad Łostowicką (51)

    Dlaczego jeszcze nie powstał?

    • 235 28

    • (26)

      a dosłownie przed chwilą pojawił się artykuł o tym ze stadion dostanie 9 mln złotych na nowe oświetlenie.... nosz ku****
      A ten Pan urzędnik to takie bajki może dzieciom wciskać

      • 78 10

      • bajki sam wciskasz (23)

        to są różne pozycje budżetowe

        • 8 39

        • (7)

          No i ? Można to "przeksięgować" - ważne, że kasa jest w jakiejkolwiek pozycji.

          • 20 3

          • Gdańsk jest zadłużony , (2)

            Kiedyś developer musiał drogi dojazdowe budować a nie miasto . Dziś datek Grodzkiego załatwia sprawę . Kiedy do was to dotrze ?

            • 16 13

            • (1)

              samo marudzenie nic nie zmienia

              • 0 4

              • Wymienić nieudaczników z dworu baby

                • 9 6

          • Jest nowa skarbnica miasta (2)

            Coś tam znajdzie , może złoto?

            • 9 0

            • Może czas na głos Dulkiewicz? (1)

              Masz panno jakiś pomysł , czy tylko do pracy przychodzisz?

              • 21 4

              • o moj boze Dulkiewiczowo obrazajo naszo joanne d'arc!

                • 14 4

          • Biedna Panna

            Musi na marsz rowerów rezerwować środki

            • 14 5

        • Hehe jaka nowomowa

          • 4 1

        • Trzeba żarówki na stadionie za 9 milionów wymienić (12)

          Na ECS trzeba 12 milionów . Dalej na nich głosujecie ?

          • 36 5

          • (2)

            a na kogo Ty bys zagłosował ?

            • 4 19

            • Na fachowców a nie na dzieci i wnuki ruskich

              • 14 7

            • On na nikogo głosować nie może,bo mieszka pod Gdańskiem.

              • 0 1

          • (8)

            Ja u siebie w mieszkaniu wymieniłem wszystkie żarówki , zastąpiłem je drogimi ale oszczędnymi by w przyszłości mniej płacić za energię.Do tego dochodzi ochrona srodowska bo zużywm mniej energii.

            • 5 17

            • Sum ty głupi jesteś (7)

              Zwykła żarówka świeci dłużej niż lewacka energooszczędna

              • 14 11

              • I jest zdrowsza dla oczu (1)

                • 11 2

              • tak sie martwisz o oczy ale gapisz sie w telefon i telewizor... one oczu nie niszcza?? Ksiazke poczytaj...

                • 6 0

              • za to eksploatacja kosztuje 5 razy więcej (1)

                prawacka ekonomia

                • 5 10

              • Moja kasa moja eksploatacja

                • 2 2

              • (1)

                a te lewackie energooszczedne to jeszcze maja przekaz podprogowy aby nie glosowac na PiS prawda?

                • 2 1

              • Jestem Szkotem kaszubskim

                Nie wiem

                • 1 0

              • Ale bzdet !!! Stare żarówki świecą dłużej?

                Odmawiasz koncernom prawo do rozwijania nowych technologii w dziedzinie żarówek ?

                A ich użytkownikom prawa do oszczędności ? Każdy ma bulić zawyżone rachunki ?

                W tym firmy - zamiast na płace ?

                • 3 0

        • Ta. Mam budzet dajmy na to 5k, z tego

          mam twarda narodowosocjalistyczna zasade, ze 1000pln idzie na rozrywke. Jesli nagle wyskoczy mi nagly powazny koszt np. pilny zabieg to nie ma bata, aby przesunac srodki. Wszak rozrywka, piwko i szlugi maja zarezerwowany budzet. Kiedy skonczy sie w PL narodowy socjalizm?

          • 3 0

      • stadion -rozebrac sprzedac teren deweloperom ...

        frekwencja -5k na 45k stadionie ,koszt utrzymania i dofinansownie to fanaberia.na ten poziom gry to wystarczy klepisko na traugutta .Druga fanaberia -barierki nad motlawa (chyba ze szwagier ma firme od barierek ;) ) w wenecji ktos widzial barierki?

        • 10 4

      • Urzędników

        Podejmujących nietrafione decyzje bez żadnej odpowiedzialności - Won!

        • 0 3

    • Przedłużyć prawo i lewoskręty (1)

      W obu kierunkach. Ostatnio wracam w kierunku Gdańska i wydłużenie prawo i lewo skrętu bardzo by pomogło prosto mało kto jedzie. A miejsca jest z 200 m na to, koszt w stosunku do budowy estakady praktycznie szczątkowy. W drugą stronę puki co powinno się rozebrać cz nasypu nowy projekt i tak ze starym nie będzie pasował

      • 8 6

      • takie działania tylko przesuwają korki gdzie indziej

        • 4 2

    • wladze miasta mówią : (2)

      Piniedzy nie ma i nie będzie!

      • 15 4

      • (1)

        Tak też powiedział Hiacynt Vincent z PO.

        • 17 5

        • Dlaczego uciekł do Anglii?

          • 6 2

    • obywatel (2)

      że nie powstał to jedno, a że się nic nawet o tym nie wspomina to już mocno śmierdzi, zwłaszcza, że teren o palowany tylko budować. Komu zależy, żeby ludzie tracili czas i nerwy?

      • 13 3

      • Samym ludziom

        Nikt ich do 4 kółek nie wpycha

        • 4 6

      • Jak to komu ?

        Miastu aby próbować udowodnić że komunikacja miejska jest super, choć rzeczywistość jest inna...

        • 2 1

    • 9,5 mln na oświetlenie nikomu niepotrzebnego stadionu miasto ma. (3)

      A na coś pożytecznego już nagle nie ma.

      • 30 4

      • Ale tam zatrudnienie mają ,,swoi,, (2)

        Sprawdź spółki powiązane ze stadionem . Ciekawe nazwiska .

        • 22 1

        • Kiedy antypisowcy to w końcu zrozumieją ? (1)

          Odpowiem, nigdy

          • 12 2

          • A mafijne powiązania dojnej zmiany już cię tak nie interesują?

            • 5 2

    • koszty

      nie ma chętnych do płacenia

      • 2 1

    • dwa lata bez śmiesznego E C S i byłby wiadukt (4)

      • 21 9

      • Niemcy nie pozwolą (1)

        • 9 8

        • wystarczy że ruSSkie dyrygują PiSem

          • 5 0

      • śmieszny to jesteś ty tutaj

        • 2 1

      • Wolę ECS od zbędnego wiaduktu. To pieśń przeszłości, lat 70tych, Gierka itp. Dziś tylko rozwój komunikacji publicznej.

        • 3 5

    • Żeby taki Gdańsk nie miał pieniędzy? (1)

      Ach ten Kaczyński . Ratujmy Dulkiewicz

      • 6 5

      • To może małe przekierowanie kasy z grzyba na potrzebne rzeczy w Gdańsku?

        Przecież PiSowy rzad stać na taką wspaniałomyślność. A może nie? (HEHE)

        • 5 7

    • Czytałes to co mowil fachowiec

      Czy tylko aby pierwszy napisać ?! Pełno takich fachowców na yt wykopie w komentarzach. Wszystko wiedzą

      • 2 4

    • Dlaczego nie wybudowano estakady ...

      Estakada była elementem realizowanego skrzyżowania. Wykonano nasypy, które widać oraz palowanie (był projekt techniczny estakady). W tym samym czasie wystąpił nagły problem remontu wiaduktu Błędnik, na który miasto nie

      Estakada była elementem realizowanego skrzyżowania. Wykonano nasypy, które widać oraz palowanie (był projekt techniczny estakady). W tym samym czasie wystąpił nagły problem remontu wiaduktu Błędnik, na który miasto nie miało pieniędzy. Pilne ich poszukiwanie poskutkowało decyzją o rezygnacji z budowy estakady na trasie W-Z nad ulicą Łostowicką i rezygnacji z budowy tunelu dla pieszych pod ul. Grunwaldzką, który miał powstać jako wspólna inwestycja Manhattanu i Miasta. No i kropka.

      • 5 1

    • Gdańsk Południe w czarnej d.....

      a gdzie Nowa Świętokrzyska ,SKM na południe ,węzeł Kowale ,wiadukt Łostowicka ( nad Kartuską ) .....Wyzwania czekają a tempo żówie natomiast deweloperzy mają tempo ekspresowe także w akceptacji zezwoleń na budowę ze

      a gdzie Nowa Świętokrzyska ,SKM na południe ,węzeł Kowale ,wiadukt Łostowicka ( nad Kartuską ) .....Wyzwania czekają a tempo żówie natomiast deweloperzy mają tempo ekspresowe także w akceptacji zezwoleń na budowę ze strony Urzędu Miasta Gdańsk.Opóźnienia w inwestycjach drogowych i rozwój deweloperki powodują ,że mieszkąńcy stoją w korkach ( ci starzy ,nowi).Czy ktoś już stracił panowanie nad rozwojem miasta ? Może ktoś by przeprowadził badania nad skutkami ciągłego stresu spowodowanego gigantycznymi korkami.

      • 8 1

    • ponieważ nie było by to zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju

      doprowadziłoby to do przesunięcia korków w stronę i tak już zakorkowanego centrum miasta.
      Między jezdniami Armii Krajowej powinna powstać linia szybkiego tramwaju lub SKM, na takie rozwiązanie to może i estakada by

      doprowadziłoby to do przesunięcia korków w stronę i tak już zakorkowanego centrum miasta.
      Między jezdniami Armii Krajowej powinna powstać linia szybkiego tramwaju lub SKM, na takie rozwiązanie to może i estakada by się przydała. Nie ma sensu zwiększanie przepustowości dróg dojazdowych do centrum dla samochodów: warto natomiast zwiększać wydolność systemu transportowego dla ludzi nie korzystających z najbardziej terenochłonnych pojazdów czyli samochodów prywatnych.

      • 2 2

  • jak ? - Proste (9)

    Wybudowac kolej i tramwaje.

    • 102 14

    • Mam lepszy pomysł (4)

      Należy jechać w przeciwnym kierunku!

      • 2 3

      • Wystarczy, że szlachta nie będzie spać za kółkiem (3)

        Popatrzcie jak rusza się po zmianie sygnalizacji. Na żółtym to już powinien gazu dodawać ale niestety tak nie jest. Pierwszy rusza z opóźnieniem. Drugi robi to samo, rusza nie po zmianie sygnalizacji tylko wtedy kiedy

        Popatrzcie jak rusza się po zmianie sygnalizacji. Na żółtym to już powinien gazu dodawać ale niestety tak nie jest. Pierwszy rusza z opóźnieniem. Drugi robi to samo, rusza nie po zmianie sygnalizacji tylko wtedy kiedy pierwszy oddali się znacznie... itd. Zamiast na sekwencji przejechać mogłoby 30 samochodów to przejeżdża 15. W dużym korku po taki opróżnieniu spod sygnalizatora pojazdy uzupełniają się jeszcze wolniej. Stąd tzw jazda na półsprzęgle. I tu leży edukacja. Szkoły jazdy nie kształcą kierowców tylko roboty. Opieszałość pod sygnalizatorem to główny (nie jedyny!) powód korków. Niestety tego nie da się ogarnąć bo tego nikt nie rozumie. Słabo z wyobraźnią. Na ulicy rządzi stopa lub strach. Logiki i taktyki brak u kierowców. Jeśli ktoś się czuje obrażony to przepraszam ale ja przez wiele lat codziennej jazdy obwodnica nie zauważyłem nigdy poprawnie włączającego się auta z pasa rozbiegowego za to wypadków tym spowodowanych dziesiątki...

        • 5 5

        • Nie zgodze sie (1)

          Dzieki temu, ze pierwszy kierowca troche zasypia, nie zderza sie z tym co wjechal na 'glębokim pomarańczu'. Najpierw niech się nauczą szanować światła.

          • 5 3

          • A ja się zgodzę

            Połowa długości korka na Miszewskiego to efekt śpiących misiów.

            Zielone światło na wprost w Do Studzienki, ale przez skrzyżowanie to przetaczanie się z prędkością 20 km/h.

            • 3 2

        • 100% racji ale tak jak mówisz, to utopia

          Czasem patrzę przez szybe na sąsiedni pas to niektórzy nie potrafią obsługiwać auta. Poziom wyszkolenia kierowców to dno. Owszem zdarzy się czasem jakiś mistrz ale najczęściej też kozak a tacy psują wszystko łącznie z zieloną falą.

          • 1 1

    • (1)

      duże rondo turbinowe

      • 4 1

      • Głąby nie potrafiłby się włączyć a potem poprawnie zjechać.

        • 0 0

    • (1)

      [ co sądzisz że sypialnie wokół , Banino czy Żukowo przesiądą się na transprt publiczny? Optymista.

      • 2 3

      • Masz opcje w zasadzie dwie

        1) Wrzucić kilka dodatkowych miliardów w ułatwianie Baninom i Żukowom dojazdu, dzięki czemu więcej podatników wyprowadzi się do Banin i Żukowów. Siłą rzeczy kupi kolejne samochody i totalnie zakorkuje tą rozbudowaną

        1) Wrzucić kilka dodatkowych miliardów w ułatwianie Baninom i Żukowom dojazdu, dzięki czemu więcej podatników wyprowadzi się do Banin i Żukowów. Siłą rzeczy kupi kolejne samochody i totalnie zakorkuje tą rozbudowaną infrastrukturę.

        2) Skupisz się na rozwoju transportu wewnątrzmiejskiego przy jednoczesnym ograniczaniu bezpłatnej bazy parkingowej, dzięki czemu Żukowo przypomni sobie o PKM a Banino wróci albo zapłaci. W efekcie średnia prędkość poruszania się po mieście wzrośnie.

        Cały bardziej od nas doświadczona część świata już od lat 70-tych idzie opcją drugą i nie narzeka, my ciągle wierzymy w opcję pierwszą. I co roku bardziej płaczemy, a budżety miast już nie mają na bieżące remonty i dziesiątki innych potrzeb.

        • 12 1

  • (5)

    Kolej,tramwaje.I rzucić 500 mln na inwestycje a nie 10 mln na łatanie dziur.Shadow and dust...

    • 51 23

    • (3)

      A kto ma to rzucić ? Zgodzisz sie na wyższe podatki?

      • 4 0

      • kartofel zamiast inwestować w 2 wieże w W-wie niech zainwestuje w Gdańsku w drogi :) (1)

        Ew. banaś zamiast w hoteliki na godziny .... :)

        • 3 6

        • Albo działka przy Grunwaldzkiej...

          ... Powinna być sprzedana w przetargu a nie wymieniona z radnym za kilka mieszkań. Bo w przeciwieństwie do "wież" to był majątek gminy.

          • 1 1

      • 500 milionów ma kosztować spalarnia

        jak bym wolał nowe drogi zamiast uciążliwej elekrociepłowni opalanej śmieciami zwanej potocznie spalarnią

        • 0 1

    • SKM do pętli Łostowice-Świętkorzyska i dalej na południe np do Kowal czy Kokoszek, a nie ślimaczany tramwaj

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.