Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe

26 września 2018 (artykuł sprzed 3 lat)
Krzysztof Koprowski
Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach. Więcej zdjęć (9)

Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Wpadkę prezydenta, który w rozmowie radiowej zapewniał, że wyłącznie niskopodłogowe, szybko wykorzystał jego konkurent. Przypominamy mieszkańcom i kandydatom, jak wygląda tabor tramwajowy w Gdańsku.



- Wszystkie tramwaje są dzisiaj niskopodłogowe, klimatyzowane - stwierdził w środę w porannej audycji Radia Gdańsk Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, omawiając przy okazji plany budowy nowych linii tramwajowych.
Posłuchaj wypowiedzi prezydenta (ok. 7 minuty nagrania)

Ta wypowiedź szybko została podchwycona przez Kacpra Płażyńskiego, kandydata PiS, również ubiegającego się o stanowisko prezydenta Gdańska w najbliższych wyborach samorządowych.

Zaledwie kilkadziesiąt minut po zakończeniu audycji na Facebooku zamieścił on film, w którym na przystanku przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wsiada do wysokopodłogowego tramwaju Konstal 105Na na linii 8.

- Nic dziwnego, że pan Paweł Adamowicz nie wie, jak wygląda rzeczywistość, skoro do radia przyjeżdża służbowym autem z szoferem - skwitował wypowiedź urzędującego prezydenta Kacper Płażyński.
Płażyński nie musiał długo czekać na taki tramwaj. W Gdańsku w dni powszednie w godzinach szczytu bez problemu można spotkać wysłużone tramwaje z czasów PRL. Kierowane są one na linie, na których maszyny nie muszą wjeżdżać na Górny Taras, czyli właśnie na "ósemkę" czy "trójkę".

Kacper Płażyński o wypowiedzi Pawła Adamowicza ws. tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku.



Trzeba jednak zaznaczyć, że odsetek tramwajów starego typu, bez obniżonej podłogi, jest w gdańskiej flocie niewielki.

- W dni powszednie na ulice Gdańska wyjeżdżają nieliczne tramwaje wysokopodłogowe. W weekendy wysokopodłogowy tabor może pojawić się tylko w ramach rezerwy. Na ogół w soboty i niedziele GAiT jest jednak w stanie zapewnić obsługę wszystkich linii taborem wyłącznie niskopodłogowym - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Obecnie tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów, spółki świadczącej przewozy na liniach tramwajowych, składa się z ok. 125 pojazdów. Do codziennej eksploatacji niezbędnych jest 109 składów.

Warto podkreślić, że liczby te ulegają ciągłym zmianom ze względu na remonty torowisk (obecnie na Stogach), trwałe uszkodzenia tramwajów np. w wyniku kolizji oraz planowano realizowane modernizacje taboru.

Do liniowej obsługi wykorzystywane są obecnie tramwaje:


Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi. Więcej zdjęć (9)

Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Wysokopodłogowe Konstale 105Na z licznymi modernizacjami, wyprodukowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W ruchu liniowym łączone są w dwuwagonowe, czasami trzywagonowe składy, których obecnie jest ok. 14, z czego 12 jest w pełni sprawnych, a dwa w naprawie.

W ostatnich latach są stopniowo złomowane, a docelowo w najbliższych latach mają być całkowicie wycofane z eksploatacji.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie. Więcej zdjęć (9)

Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Częściowo niskopodłogowe tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec, wyprodukowane również w latach 70. i 80. XX wieku. Wszystkie one zostały poddane modernizacji, polegającej na wymianie ścian czołowych oraz wstawieniu niskopodłogowego członu.

Z Dortmundu sprowadzono 46 pojazdów tego typu, zaś z Kassel 16. Tramwaje z Kassel zyskały w ramach modernizacji także klimatyzację. Obecnie są ponownie poddawane modernizacjom pod kątem montażu nowego systemu napędowego.

N8C spotkać można na praktycznie wszystkich liniach tramwajowych. Są one dwukierunkowe, więc mogą obsługiwać również trasę na Piecki-Migowo (Morenę), gdzie nie ma tradycyjnych pętli tramwajowych. Wykorzystywane są także podczas remontów, kiedy stosuje się tymczasowe rozjazdy międzytorowe.


Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu. Więcej zdjęć (9)

Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Częściowo niskopodłogowe tramwaje Konstal 114Na z 1997 r. Gdańsk posiada tylko dwa pojazdy tego typu. Były to pierwsze pojazdy niskopodłogowe na Pomorzu. W ostatnich latach zostały zmodernizowane, przy czym jeden z nich docelowo ma być przeznaczony na pojazd zabytkowy, dlatego też pozostawiono w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów.

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy. Więcej zdjęć (9)

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Cztery niemal w całości niskopodłogowe (70 proc. długości pojazdu) tramwaje Alstom Konstal NGd99 z 1999 r. Pojazdy zostały niedawno poddane modernizacji, w ramach których zmniejszono szerokość drzwi w środkowej części. Spotkać je można głównie na liniach kursujących przez blokowiska Dolnego Tarasu.

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z). Więcej zdjęć (9)

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z).

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z).

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Trzy całkowicie niskopodłogowe Bombardiery NGT6 z 2007 r. Kupione zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowej na Chełm i do dzisiaj eksploatowane są przede wszystkim na tej trasie.

Jako jedyne posiadają niemal na całej długości układ siedzeń 2+2, co jest zaletą dla tych, którzy wsiadają na początkowych przystankach i wadą dla tych, którzy w godzinach szczytu dosiadają się na przystankach pośrednich i mają niewiele miejsca do podróży na stojąco.

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej. Więcej zdjęć (9)

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

35 w pełni niskopodłogowych Pes Swing 120NaG. Ich zakup był największą inwestycją taborową w Gdańsku po przemianach polityczno-gospodarczych, a pierwsze pojazdy do Gdańska dotarły jesienią 2010 r.

Spotkać je można na większości linii, gdzie wymienione zostały torowiska w ostatnich latach (z wyjątkiem Piecek-Migowa). Z tego powodu dotychczas nie obsługiwały liniowo trasy na Stogi.

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu. Więcej zdjęć (9)

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu.

fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Pięć całkowicie niskopodłogowych Pes Jazz Duo 128NG z 2014 r. Pojazdy te są dwukierunkowe, ponieważ zakupiono je przede wszystkim dla obsługi trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę). Spotkać je jednak można także na liniach, które posiadają na krańcach tradycyjne pętle do zawracania.


W najbliższych miesiącach do Gdańska dotrze 15 fabrycznie nowych tramwajów Pesa. Podobnie jak Jazzy będą dwukierunkowe, ponieważ docelowo planuje się rezygnację z budowy kosztownych pętli do zawracania. GAiT za kolejne tramwaje wyprodukowane w Bydgoszczy zapłaci ok. 138,4 mln zł.

- Po dostawie nowych Pes 100 proc. naszego taboru tramwajowego, eksploatowanego liniowo, będzie w pełni niskopodłogowa lub z częścią niskopodłogową. Stopiątki pozostaną wówczas jedynie tramwajami rezerwowymi - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r. Więcej zdjęć (9)

Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r.

Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r.

Czy zdarza ci się podróżować wysokopodłogowymi tramwajami w Gdańsku?
41%

tak, niemal codziennie muszę jeździć takimi pojazdami

40%

tak, ale bardzo rzadko

19%

nie, nie pamiętam, kiedy jechałem takim tramwajem

zakończona

łącznie głosów: 1255

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Polecam posłuchać dzisiajszy wywiad i odsłuchac wywiad z poniedziałku ze Szczurkiem (15)

    ta sama dziennikarka, ze szczurkiem rozmowa wyglądała na ustawioną, jadła mu z ręki Adamowicza zaś atakowała i to nieudolnie. prezydenci powinni być traktowani jednakowo, dno dziennikarskie.

    • 142 26

    • bo Szczurek doradzał Kaczyńskiemu (1)

      • 25 4

      • maja nawet wspólne zdjęcie na profilu szczurka na wikipedii

        dziwne, że dla utrzymania koryta teraz skumał się z kodem. dno moralne

        • 11 3

    • a czego wymagać? Przecież tym radiem kieruje człowiek Śniadka z Pisu (7)

      • 26 13

      • ok ale szczurek to kandydat kodu i nowoczesnej na prezydenta. (6)

        • 13 11

        • (5)

          Nie wazne, grunt zeby sie przyczepic do PiSu albo Kacpra.

          • 10 15

          • (3)

            Bo lemingi nie wiedzą jak to ugryźć. Tu Szczurek jest kandydatem KOD, tu był doradcą Kaczyńskiego.Myślę że zwoje mózgowe lemingów się palą, ubaw po pachy.

            • 12 8

            • (1)

              Z Ciebie ubaw.
              Tobie nie ma się co przegrzewać matołku :)

              • 7 7

              • Kacperek vel "farbowana" świnia...

                • 8 10

            • Dlatego lepiej trzymać się jak najdalej od szczura:)

              • 4 3

          • "przyczepic do PiSu albo Kacpra".

            To to g... chce się przyczepić do Gdańska, trzęsą się łapy i ślina cieknie u misiewiczów żeby się dorwać do koryta.

            • 8 1

    • sluchalem (2)

      słodziła adamowiczowi widac ze na pasku chodzi
      adampowicz jest na wylocie wiec kazdy ma go gdzies ale z obowiazku musiala nie wyciagac nic a jest co głównie trucizny z portservice petle tramwajowe dla tramwajow

      słodziła adamowiczowi widac ze na pasku chodzi
      adampowicz jest na wylocie wiec kazdy ma go gdzies ale z obowiazku musiala nie wyciagac nic a jest co głównie trucizny z portservice petle tramwajowe dla tramwajow dwukierunkowych prywatne szkoly za ktore placi miasto zalamanie komunikacji miejskiej walek z kamienica za 300 000zł najdrozsza woda w polsce z azbestowych rur itd

      • 7 18

      • nie kłam, wejdź na portal ceny wody

        • 17 4

      • szczurek powiedział, że wspólnej komunikacji w trójmieście nie ma przez Sopot.

        polecam wywiad panu Jackowi Karnowskiemu

        • 8 1

    • Jestem również oburzony.

      Jak można atakować takimi pytaniami człowieka uczciwego, odpowiedzialnego, genialnie zarządzającego miastem, jakim jest szanowny Pan Paweł Adamowicz!
      Skandal!
      Pan Adamowicz ma mój głos!

      • 7 10

    • I to bardzo nieudolnie atakowała, strasznie to było wymuszone. Jakby nie miała pomysłu o czym rozmawiać, przykro się tego słuchało. RG się stacza, a kiedyś bardzo je lubiłem :(

      • 9 5

  • tabor cały czas sie zmienia na lepszy. dla mnie najważniejsze żeby tramwaje jeździły często i punktualnie. (5)

    • 161 18

    • Jak to się zmienia?? (2)

      95% to stare i wysłużone niemieckie szroty. Przez ostatnie 6mcy każdego dnia psuł się min jeden tramwaj.
      W tym czasie tzw nowy tabor nie miał usterek. Wniosek jest tylko jeden: potrzebujemy nowych, a nie

      95% to stare i wysłużone niemieckie szroty. Przez ostatnie 6mcy każdego dnia psuł się min jeden tramwaj.
      W tym czasie tzw nowy tabor nie miał usterek. Wniosek jest tylko jeden: potrzebujemy nowych, a nie sprowadzanych i przerabianych 40letnich złomów. Proszę nie pisać, że nas nie stać bo to nie prawda. Gdańsk ma pieniądze i to duże np wydali kupę kasy na station i ecs itp. niepotrzebne inwestycje.

      • 26 20

      • trollu

        ECS był w lwiej części sfinansowany z kasy unijnej na podobne projekty, a nie z pieniędzy przeznaczonych na infrastrukturę.

        • 13 15

      • Jakie 95%?Wracaj do szkoły!

        GAiT ma 46 N8C ściągniętych z Dortmundu i 16 z Kassel; wszystkich zadań jest 109,a przecież kilka Duewagów jest zdzwonionych lub stoi z innych powodów!

        • 1 0

    • Może i sie zmienia (1)

      ale jak prezydent miasta z tak długim stażem mówi że wszystkie tramwaje są z klima to smutno się robi na taka niewiedzę. Stare sprowadzone z Dortmundu i nasze Konstale nie maja, no chyba że prezydent myslal o klimie dla motorniczych. Zresztą autobusy niby maja a efekt taki 50/50 raz klima w nich cos daje, a raz nie.

      • 15 5

      • Mnie bardziej martwią konsekwencje tego wywiadu.

        Budyń tak się zafiksował na 100% niskiej podłogi w tramwajach,że jest gotów ją uzyskać nawet kosztem zmniejszenia ilości brygad (w wypadku gdyby było za mało niskaczy na obsadę wszystkich zadań i to po oddaniu

        Budyń tak się zafiksował na 100% niskiej podłogi w tramwajach,że jest gotów ją uzyskać nawet kosztem zmniejszenia ilości brygad (w wypadku gdyby było za mało niskaczy na obsadę wszystkich zadań i to po oddaniu dodatkowych odcinków). Teraz dojdą nowe fragmenty sieci; te 15 Jazzów z podstawowego zamówienia za cholerę nie wystarczy do obsługi nowych tras i wycofania wszystkich 105-ek. Albo znajdą dodatkową kasę na realizację opcji albo przytną zadania żeby tylko k... było 100% niskiej podłogi!

        • 0 0

  • Płażyński opowiada różne rzeczy (14)

    Np. że wzorem jest dla niego ojciec. Cóż, w 1993 roku wojewoda gdański Maciej Płażyński dostał bezpośredni nadzór właścicielski nad Stocznią Gdańską. Po 3 latach sprawowania tego nadzoru Stocznia Gdańska... upadła...

    • 174 46

    • Dlatego nieudolnością zapewne nie będzie odbiegał od swojego ojca! Zresztą czego PiSuar się nie dotknie....

      .... choćby to była nawet góra złota - to wkrótce obraca w górę błota!

      • 46 20

    • o widzę minusy, kwestionujące rolę Płażyńskiego w stoczni (2)

      Cóż, niektórzy myślą że wystarczy stłuc termometr i gorączka przejdzie.

      • 31 13

      • Najmniej zrozumiałe (1)

        jest dla mnie zrzucanie winy za rozpie*rzenie stoczni pis-owi,natomiast to,że niektórzy w to naprawdę wierzą pozostawię bez komentarza.
        Swoją drogą przecież jedni i drudzy(PiS i PO) mają tyle "za uszami",że naprawdę nie trzeba obciążać jednych przewinieniami drugich.

        • 4 5

        • Kochany Panie autokrato

          A może rozumiesz możne co się stało z rydzykowymi cegiełkami na ratowanie stoczni?

          • 3 0

    • W Gdańsku jest wielu mieszkańców o jeszcze zacniejszych nazwiskach ojca. Np Mickiewicz , Sucharski, Sobieski, Skłodowska, Kołłątaj, Anders, Kwiatkowski. Dlaczego ich nie wystawiono jako kandydatów. Mają znacznie większe kompetencje do zarządzania miastem.

      • 28 5

    • Tak to był wielki szkodnik.

      • 9 3

    • Ale szczeka i kasi

      • 8 2

    • (3)

      Stocznia upadla,gdyz byla sola w oku stoczni niemieckich.

      • 10 16

      • Stocznia upadła, bo była solą w oku obecnie żądzących. (1)

        A w woli ścisłości to Jaworski doprowadził do obecnej rujny, po to żeby teraz ci sami odkupili za grosze i szczycili się że ją odzyskali.

        • 13 6

        • A wiesz chociaż,że

          powtarzasz totalne bzdury(?)
          To że nie popieram pisu,nie znaczy,że mam im przypisywać winy platformy.(i odwrotnie)

          • 2 6

      • W punkt

        j/w

        • 1 3

    • fakty są inne (2)

      Płażyński dostał polecenie od niejakiego Lesia Millera, żeby zamknąć stocznię

      • 4 9

      • poczytaj sobie Kodeks spółek handlowych (1)

        • 7 2

        • Ja znam jego zapisy bardzo dobrze,ale

          nie mam pojęcia o co Tobie chodzi w aspekcie komentarza "Jureckiego"(?)

          • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.