• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedynka z Chełmu wreszcie pojedzie do dworca i dalej

Michał Stąporek
19 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa. Ponad rok po otwarciu trasy na Chełm w Gdańsku jest zbyt mało tramwajów, które mogą wjechać i bezpiecznie zjechać z pętli przy al. Witosa.

Jest szansa, że w marcu tramwaje linii nr 1 pojadą z Chełmu do zajezdni we Wrzeszczu. To wreszcie byłby koniec tej protezy, jaką dziś jest linia łącząca pętlę na Chełmie z... No właśnie, z czym?



To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu. To się zmieni, gdy do Gdańska wreszcie przyjadą zmodernizowane tramwaje typu N8C. Miały być już w październiku, być może dojadą w marcu.
Linia tramwajowa na Chełm ma swoich wiernych użytkowników, którzy dzięki niej już zapomnieli jak stało się w korkach na al. Armii Krajowej. Tramwaje i rozsądnie zaprojektowana pętla przy ul. Witosa pozwalają też znacznie szybciej dojechać do osiedli w południowej części Gdańska: Zakoniczyna, Ujeściska i Łostowic.

Ale dzisiejsza trasa "jedynki" - Chełm - Hucisko - Chełm - ma też swoich krytyków. - Dla kogo ona powstała? Chyba dla miejskich urzędników, bo podjeżdża jedynie pod magistrat - denerwują się nasi czytelnicy w listach do redakcji. Rzeczywiście, dziś większość pasażerów tej linii wysiada na kompletnie do tego nie przystosowanym przystanku na Hucisku (wąski i z niewielką ilością możliwych przesiadek) a następnie przechodzi na piechotę do oddalonego o kilkaset metrów węzła komunikacyjnego pod dworcem.

Teraz - jak dowiaduje się "Gazeta Wyborcza" - jest szansa, że tramwaje z Chełmu pojadą aż do Wrzeszcza, a zamiast na Hucisku, będą zawracać na pętli przy ul. Abrahama.

Do tej pory "jedynka" nie mogła jechać dalej, bo w Gdańsku było zbyt mało wozów, które mogły wjechać i bezpiecznie zjechać z Chełmu. Radziły z tym sobie nowe Bombardiery, Dortmundy oraz Citadisy, ale te z racji swojej awaryjności nie były chętnie wysyłane na tę trasę.

Przedłużenie linii jest związane z dostawami do Gdańska kolejnych tramwajów typu N8C, czyli tzw. Dortmundów. - W marcu mają do nas przyjechać pierwsze dwa przebudowane w Poznaniu N8C - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Przypomnijmy: w 2007 roku Gdańsk podpisał umowę na kupno 46 używanych tramwajów typu N8C, płacąc po ok 30 tys. euro za sztukę. To bardzo tanio, jak na sprawny sprzęt, ale by tramwaje przystosować m.in. do przewozu osób niepełnosprawnych, trzeba było je zmodernizować.
Wiosną 2008 r. przetarg na modernizację tramwajów wygrała firma Modertrans.

Czytaj też: Kontrolowane opóźnienie z Dortmundami?

Problem w tym, że wielkopolska firma słabo radzi sobie z przebudową tramwajów z Dortmundu. Jak dotąd, wbrew zapisom kontraktu, do Gdańska nie przyjechał żaden z wozów wysłanych do Wielkopolski. Z naszych informacji wynika, że tamtejsi monterzy i projektanci zaskakiwani są niemieckimi rozwiązaniami technicznymi. Kilka tygodni temu zbudowali nowe pudło dla gdańskiego tramwaju, które jednak okazało się... zbyt duże.

Opinie (288) 5 zablokowanych

  • Ile wynoszą kary dla Modertransu! (3)

    Interesuje mnie ile wynoszą kary za zwłokę - w poprzednim artykule na trojmiasto.pl wyczytałem wypowiedz Pani rzecznik prasowy ZKM:"

    "Co ciekawe, pomimo przedłużającego się opóźnienia, firma nie musi się na razie obawiać kar pieniężnych. - Odsetki za opóźnienie naliczane będą od początku 2009 roku - mówi Izabela Kozicka - Prus. "

    Ile wynoszą kary za każdy dzień zwłoki - wg zapewnień Pani Izy od stycznia naliczane są kary - dzisiaj mamy 19 II a więc interesuje mnie ile Modertrans zapłaci kary za zwłokę w dostarczeniu Dortmundów.

    • 7 1

    • pewnie 1 zł za jeden dzień opóźnienia :p (2)

      • 1 0

      • karą główną jest opisanie na www.trojmiasto.pl (1)

        to sie mordetrans teraz rozpłacze

        • 1 1

        • g@llux - modertrans nawet się tym artykułem nie zmartwi

          • 0 0

  • szybciej?

    "pozwalają też znacznie szybciej dojechać do osiedli w południowej części Gdańska: Zakoniczyna, Ujeściska i Łostowic." z małym "ale", znacznie szybciej można się dostać do pętli na Witosa, bo potem można znów stać w korku!

    • 5 0

  • Do g@lluxa. (2)

    W Twoim poście zawiało normalnością. A to że autobus odjechał punktualnie, że jechał płynnie , że stosował się do przepisów ruchu drogowego na przejściach dla pieszych. To OK. Ale jedno pytanie się nasówa tutaj co do tego starszego pana? Tego dnia chodniki żle odśnieżone i pasażer który zna swoje możliwości ruchowe przychodzi na przystanek spóżniony. Chcący być kulturalnym kierowca łamie dwa przepisy. Jeden ruchu drogowego powodując utrudnienie w ruchu drogowym przerywając włączanie się do ruchu wyjeżdżając z zatoczki autobusowej. A drugi przepis porządkowy - zabranie pasażera poza przystankiem autobusowym, bo za tokowe to zachowanie trzeba uznać skoro rozpoczął manewr włączania się do ruchu. Może to co tu napisałem jest niepopularne, ale nie silę się na popularność. Nie ma potrzeby być grzecznym na siłę jak wszyscy będziemy przychodzili na czas na przystanki i kląć na opóżnione autobusy między innymi dzięki takim pasażerom jak w/w. Oczywiście problem opóżnień komunikacji miejskiej to bardziej złożona sprawa niż dobiegający pasażerowie - ale kilka sekund do tyłu tu i tam daje minuty i dziesiątki minut.

    • 4 0

    • stał w zatoce, więc nic nie utrudniał, a kulturą przyższa niejednego inteligenta, który patrzy na niego z góry

      jestem pełen podziwu dla nerwów tego kierowcy, bo zdaje sobie sprawe jaki trudny zawód uprawia, przesiedzieć 8 godzin dziennie za kółkiem, (na starość bóle krzyża, skolioza) w zakorkowanym gdańsku, otoczony bandą niedzielnych kierowców, to może złamać najwiekszego twardziela
      szacunek dla kierowców autobusów w gdańsku

      • 6 1

    • Niestety, nie zawsze podbieganie jest wynikiem spóźnialstwa pasażera.Najcześciej, co widzę po swoich sprintach do autobusu, jest to wina źle skorelowanych przesiadek.A linii , na których nie trzeba sie przesiadac nie ma aż tak wiele.
      Dobiegających tez nie jest az tak wielu, zeby miało to znaczenie dla punktualności autobusu. raczej korki i niezyczliwe nastawienie kierowców samochodów do "wpuszczania", Przepuszczania czy "wypuszczania" autobusu z zatoczki czy na skrzyzowaniu.

      • 5 0

  • koniec korkow w c sie zbliza super mam nadzieje ze to nie znowu jakies oszustwo

    • 1 1

  • jamajskie tempo z tą trasą jedynki

    ale git że w końcu się ogarneliście.

    • 4 0

  • Jedynka

    No wreszcie ktoś w tej sprawie zacząl myśleć głową a nie nogami ,ale trwało to aż przeszło rok.

    • 3 0

  • za a nawet przeciw

    jeżeli jedynka będzie jeździć z taką częstotliwością jak teraz i na taką trasę jak opisują w artykule, to ja jestem za :)

    • 5 0

  • A Ty g@llux aby na woje wyszło! (1)

    Ja odpisałem na Twój post w którym wyrażnie napisałeś " rozpoczął włączanie" a w drugim poście piszesz stał - jedno drugie wyklucz. Bo ja jak stoję w zatoczce też otworzę drzwi ponownie ale nie jak rozpocznę włączanie . I na pewno nie patrzę na kolegę z góry bo takie rzeczy każdemu z nas się przytrafiają . Ale przepisy to przepisy i wprowadzanie w błąd pojazdy jadące za autobusem wprowadzają zamieszanie na drodze które kończy się często stłuczkami.

    • 3 0

    • oczywiście, że musi wyjść na moje, bo to ja byłem świadkiem:-)

      zamknął drzwi i ruszył nie wyjeżdżając z zatoczki - teraz dobrze?

      • 3 1

  • (2)

    Baa co to za przystanek tramwajowy gdzie wysiadam przy UM i potem musze leciec z buta do dworca badz Lotu zeby dalej sie przesiasc, nie po to placimy na bilety zeby dobiegac do przystankow.
    Gdyby tramwaj zjezdzal bezposrednio do np. Lotu to pod nosem mamy multum mozlwosic przesiadek.
    Niestety obecna trasa a zwlaszcza przejazd od UM do skzyzowania zajmieje zbyt wiele czasu aby obywalte mogl zdazyc do pracy.
    poki co jest troche lepiej gdy przystanek jest na wysokosci gildi:))

    • 3 1

    • Aleś ty pokrzywdzony!
      Na Hucisku można się przesiąść na 10 i 12, przy Locie na 2, 6, 10 i 13. Co to za problem?

      • 1 1

    • Tobie nie pasuje przy UM,a mnie bardzo przystanek w tym miejscu odpowiadał.Dużo osób na nim wysiadało i wsiadało jak był czynny.Z tego przystanku jest najlepsze miejsce na przesiadkę w stronę Jasienia i Kokoszek,najbliżej do Dworca Autobusowego,szpitali ,sądu ,urzedu miejskiego oraz przychodni specjalistycznych.Wystarczy wymieniania powodów dla których ten przystanek był w dobrym miejscu.
      Nie wszyscy jeżdżą do dworca,a spod lotu zaden środek komunikacji miejskiej nie skręca w stronę Siedlec.Wystarczy co drugi tramwaj skierować przy urzędzie i dogodzi się wszystkim.

      • 0 0

  • A CO ZE SPRZEDARZA BILETOW ???? (7)

    A kiedy bedzie mozna kupic bilety w normalnychj godzinach ? Sprzedaz biletow odbywa sie tylko pare godzin dziennie . Wieczorem chcac jechac do centrum musze kupowac bilet za 3pln u motorniczego ...

    • 5 1

    • (2)

      Musisz???
      Chcesz!
      Jakbyś chciał taniej - zawsze można parę bilecików na zapas kupić. Czysta oszczędność, zero stresu... Same zalety, nieprawdaż?

      • 1 1

      • (1)

        Niby tak, ale i tak Gdansk jest wioską daleko w tyle za Krakowem np...gdzie mozna kupic bilety w kazdym kiosku praktycznie i jeszcze w automatach na większych przystankach, a tak np na Żabiance pod tunelem to biletów nie uświadczysz.:) A później sie dziwic, ze takie spóżnienia mają autobusy, skoro w pobliżu co drugiego przystanku jest problem z biletami, nawet w takim miejscu jak Żabianka skm...Jakoś skm poradziła sobie z tym problemem i potrafiła ustawic automaty biletowe. Rozumiem, że tych przystanków jest o wiele wiecej niz w przypadku skm, ale na ważniejszych przystankach by sie przydały

        • 3 0

        • Bo ludzie przynoszą całe garście drobnych. Jak już człowiek doliczy się, że brakuje 50 gr to dają kolejną zawierającą "odliczone" 50 gr.

          • 0 0

    • (3)

      dokładnie według mnie normalne bilety powinny bys sprzedawane u motorniczego,a nie chce sie jechac jeden przystanek i trzeba kupic bilet za 3 zl.a sa przystanki gdzie nie ma kiosków

      • 1 0

      • (2)

        Po czym na przystanku np. Dworzec PKP do kierowcy ustawiła by się kolejka 5 osób po bilety. Chcąc wszystkim sprzedać kierowca nabrał by jakieś 2-3 min opóźnienia. Na tym jednym przystanku. Niech na nastęnym też wsiądzie kolejne kilka osób bez biletów... Więc się zdecydujcie albo bilety albo punktualność. A tak przynajmniej mniej osób korzysta z kupowania biletów w tramwajach...

        • 0 2

        • zabawne (1)

          ja nie zauważam żadnej różnicy w porównaniu z czasami, kiedy sprzedawano karnety.

          • 1 0

          • Wystarczy skorzystać z komunikacji miejskiej aby poczuć różnicę. A nie tylko narzekać nie ruszając tyłka sprzed komputera :)

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane