Jesienią remont molo w Brzeźnie

2 września 2021, 18:00
Maciej Korolczuk
Najnowszy artukuł na ten temat Molo w Brzeźnie bez barierek i balustrad
W ekspertyzie stan techniczny molo w Brzeźnie został określony jako "średni". Więcej zdjęć (7)

W ekspertyzie stan techniczny molo w Brzeźnie został określony jako "średni".

fot. GOS

W ekspertyzie stan techniczny molo w Brzeźnie został określony jako "średni".

fot. GOS

Około 800 tys. zł będzie kosztować remont molo w Brzeźnie.Mapka Gdański Ośrodek Sportu, który zarządza obiektem, rozstrzygnął właśnie przetarg na wymianę balustrad i desek pomostowych. Prace mają potrwać ok. dwóch miesięcy.



Przygotowania do remontu molo w Brzeźnie trwały od kilku lat.

W czerwcu ubiegłego roku na zlecenie Gdańskiego Ośrodka Sportu przeprowadzono ekspertyzę mykologiczną (analizującą obecność grzybów) stanu technicznego elementów drewnianych molo. I to m.in. na jej podstawie podjęto decyzję o remoncie drewnianego pomostu.

- Podczas oględzin stwierdzono porażenie przez grzyby domowe większości elementów drewnianych balustrady (80 proc. słupków i 60 proc. poręczy), 1-2 proc. desek pomostowych górnego pomostu i 20 proc. desek pomostowych dolnego pomostu. Część słupków i pochwytów znajdowała się w stanie awaryjnym. Uszkodzenia przekraczały 1/3 przekroju elementów - zapisano w dokumentacji przetargowej.

Średni stan techniczny obiektu



Jak czytamy w projekcie remontu molo uszkodzenia spowodowane korozją biologiczną powstają nie tylko na skutek stałego zawilgocenia, ale też uchybień projektowych.

Eksperci wskazują w tym miejscu niekorzystny pod względem mykologicznym sposób mocowania poprzeczek do słupków.

Ponadto na stwierdzone uszkodzenia negatywny wpływ miało także wielokrotne malowanie tych samych elementów, a także wadliwe materiały użyte podczas remontów - miały one absorbować i magazynować wilgoć.

- Porażenie grzybami domowymi występuje również w dolnych partiach słupów w szczególności w poziomie dolnego pomostu. Dolne części słupków są stale narażone na zalewanie falami morskimi - czytamy w dokumentacji.
Ponadto dolne deski pomostowe zostały częściowo uszkodzone podczas zimowych sztormów, podczas których wzburzone fale odrywają deski od legarów i powodują ich uszkodzenia, złamania i pęknięcia.

W ekspertyzie stwierdzono także korozję elementów stalowych i śrub mocujących, a ogólny stan techniczny części elementów obiektu eksperci ocenili jako "średni".

M.in. z tego powodu elementy znajdujące się w najgorszym, tzw. awaryjnym stanie, wymieniono w czerwcu 2020 r.

Molo w brzeźnie na filmie z października 2020 r.

Do trzech przetargów sztuka



Teraz zarządca obiektu podjął decyzję o remoncie powstałego w drugiej połowie lat 90. molo.

W marcu GOS ogłosił przetarg, ale nie udało się go rozstrzygnąć, bo jedyna oferta jaka wpłynęła, była aż o 400 tys. zł wyższa od zakładanego budżetu.

W czerwcu przetarg powtórzono, ale znów bezskutecznie (jedyna oferta była jeszcze wyższa od poprzedniej).

Sukcesem zakończyło się dopiero trzecie postępowanie, na które odpowiedziały trzy firmy. GOS na remont zamierzał przeznaczyć 717 tys. zł.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Ibre z Gdańska. Za wykonaną pracę GOS zapłaci 792 tys. zł.

Umowę podpisano 31 sierpnia. Wykonawca ma 80 dni na przeprowadzenie prac (od dnia przekazania placu budowy, co ma nastąpić w ciągu ok. 2 tygodni).

Remont molo ma potrwać maksymalnie 80 dni. Więcej zdjęć (7)

Remont molo ma potrwać maksymalnie 80 dni.

fot. GOS

Remont molo ma potrwać maksymalnie 80 dni.

fot. GOS

Molo w Brzeźnie - co będzie naprawiane?



Prace obejmą odcinek o długości około 56 metrów od strony morza wraz z pokładem dolnym. Będą polegać m.in. na rozbiórce drewnianych elementów balustrad, słupków, poręczy i drewnianych belek, a także desek pomostowych, obcięciu kotew.

Po wywiezieniu i utylizacji drewna, wykonawca zajmie się naprawą, gruntowaniem i montażem nowych belek i elementów z drewna modrzewiowego.

Konieczna będzie też impregnacja i malowanie.

Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne). Więcej zdjęć (7)

Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne).

mat. prasowe

Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. Internauci zdecydowali wówczas, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne).

mat. prasowe

Molo w Brzeźnie będzie dłuższe? Nie teraz



Przypomnijmy, że od kilku lat mówi się o rozbudowie molo i wydłużenia go z obecnych 136 metrów do ponad 350 metrów.

W kwietniu 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa obejmująca wydłużenie i rozbudowę mola w głąb zatoki z pomostami wzdłuż mola.

Decyzja środowiskowa jest ważna sześć lat (do 2025 r.) z możliwością przedłużenia jej ważności o kolejne cztery lata.
Które trójmiejskie molo jest najładniejsze?
34%

w Brzeźnie

32%

w Sopocie

34%

w Orłowie

zakończona

łącznie głosów: 1101

Opinie wybrane


wszystkie opinie (64)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.