• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest szansa na dociągnięcie Trasy Kaszubskiej do Lęborka

Maciej Naskręt
5 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Rząd szuka pieniędzy na dokończenie nie tylko Trasy Kaszubskiej. Czy sięgnie do portfeli kierowców? Rząd szuka pieniędzy na dokończenie nie tylko Trasy Kaszubskiej. Czy sięgnie do portfeli kierowców?

Rząd planuje podwyższenie opłaty paliwowej. Dodatkowe wpływy do budżetu mają umożliwić budowę ważnych obwodnic, w tym wokół Lęborka. To oznaczałoby, że Trasa Kaszubska powstałaby według pierwotnego założenia - miałaby 64, a nie jak teraz 42 km.



Czy wyższa opłata paliwowa w zamian za budowę dróg to dobry pomysł?

Ministerialni urzędnicy w maju ogłosili decyzję o finansowaniu budowy dwóch i pół, spośród czterech odcinków ekspresówki z Trójmiasta do Lęborka. Na Trasę Kaszubską wjedziemy na węźle Wielki Kack w Gdyni i dojedziemy nią do miejscowości Bożepole, gdzie ekspresówka włączy się w istniejącą drogę krajową nr 6.

Łącznie powstanie ok. 42 km trasy. Do Lęborka zabraknie 20 km. Ministerstwo ma pomysł jak dobudować brakujący odcinek, ale trzeba przyznać, że jest to daleka i wyboista "droga".

Dziennikarze "Rzeczpospolitej" poinformowali, że powstaje projekt ustawy powołującej Fundusz Dróg Samorządowych (FDS). Mają do niego wpływać środki z wyższej opłaty paliwowej, która zwiększy się o ok. 20 groszy, co oczywiście nie pozostanie bez wpływu na ceny paliw na stacjach.

PiS szacuje, że przyniesie to 5 mld zł wpływów do budżetu państwa. Wtedy połowa wspomnianej kasy trafi na wspomniany FDS, a druga połowa na istniejący Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), do którego wpływają choćby pieniądze od kierowców korzystających z pomorskiego odcinka autostrady A1.

Dodatkowy zastrzyk finansowy na KFD ma umożliwić budowę brakującego fragmentu Trasy Kaszubskiej z Bożegopola do Lęborka.

Jeśli faktycznie ministerstwo zdecyduje się na taką drogę, upłynie kilka lat zanim dodatkowy fragment trasy zacznie powstawać.

Trasa Kaszubska w okrojonym zakresie. Trasa Kaszubska w okrojonym zakresie.
GDDKiA: budujemy Trasę Kaszubską do Bożegopola

Sprawdziliśmy w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czy mimo wszystko trwają przymiarki do przedłużenia Trasy Kaszubskiej.

- Obecnie procedujemy przetargi wyłącznie dla odcinka z Gdyni do Bożegopola - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Trwają przetargi na budowę Trasy Kaszubskiej

Przypomnijmy, że dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Wstępne wyliczenia mówią, że droga ekspresowa z Gdyni do Lęborka miała kosztować niemal 3 mld zł. 2,15 mld zł to szacowany koszt budowy, natomiast 800 mln zł pochłoną odszkodowania wypłacone za tereny zajęte pod drogę. Na razie nie ma wyliczeń dla okrojonego fragmentu drogi.

Obecnie gdański oddział GDDKiA czeka na oferty cenowe firm zainteresowanych przetargiem na budowę dwóch odcinków z Gdynia do Luzina. To drugi etap przetargu.

Na trzeci odcinek (Luzino - Bożepole), który został okrojony, trwa przetarg nieograniczony. Firmy mogą składać propozycje do 7 sierpnia.


Tak wyglądają trzy odcinki Trasy Kaszubskiej

Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 22 kilometry (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.

Kolejny fragment wiedzie z Szemudu do Luzina. Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Ostatni fragment z Luzina do Bożegopola obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Obecnie trwa przetarg na tę inwestycję.

Miejsca

Opinie (126) 7 zablokowanych

  • A gdzie Obwodnica Metropolitalna i reszta S6? Gdzie poszerzenie obwodnicy? (19)

    Nie dość, że budują mniej niż planowali to jeszcze podnoszą ceny paliwa

    • 202 29

    • tutaj (1)

      odnośnik

      • 4 6

      • Znowu podwyższają podatki złodzieje przy korycie

        • 34 6

    • no właśnie gdzie obwodnica metropolitalna??? ktoś coś wie? (4)

      • 20 4

      • Poszło na 14stki dla górników i brakuje kasy (1)

        • 36 3

        • Dodatkowo 500+ i Mieszkanie +

          • 31 8

      • Zapytaj Adamowicza (1)

        • 7 30

        • Adamowicz nie ma nic do tego

          • 13 2

    • (1)

      Za to budują państwowe za kryte nie będziesz płacić za przekaz cwoku

      • 2 24

      • A na których wcześniej wybudowanych ekspresówkach płacisz za przejazd ćwoku?

        • 24 1

    • Podziękuj PiS (4)

      • 28 9

      • (2)

        Już raz na te pisiorskie złodzieje zastopowały budowę A1 i później budowa wyszła dużo drożej

        • 22 8

        • (1)

          Zapytaj lepiej swoich PO wskich złodziei jak to było naprawdę głownie tego od zegarków.

          • 9 20

          • Minister Pola-czek wstrzymał budowę A1. Kilka lat później ceny były dwa razy wyższe. No ale przecież Polacy- nic się nie stało.

            • 6 1

      • Na EURO 2012 bedzie gotowe

        • 15 4

    • (3)

      PO przez tyle lat nie wybudowało nawet metra S6 i wtedy było dobrze???!!! Poki co paliwo mocno potaniało i te 20gr nie bedzie jakos mega ciezkie do przelkniecia!

      • 7 30

      • Ale ty gł*pi jesteś! Właśnie dlatego potaniało abyś z uśmiechem przyjął tą podwyżkę!

        • 13 1

      • (1)

        Do czasu gdy gospodarka tąpnie a złoty się osłabi.

        • 2 1

        • Gospodarka nie tąpnie,nie ma już PO.

          • 0 0

    • trasa Słoikowa

      • 2 3

  • (13)

    Lębork piękne miasto, w sam raz na nową sypialnie trójmiasta

    • 57 26

    • Już teraz pół Lęborka dojeżdża do pracy na budowy w Gdańsku (5)

      • 21 7

      • (4)

        teraz działki tam kosztują 1/3 tego co w 3mieście, jak będzie trasa to Lębork się rozbuduje!

        • 11 8

        • (1)

          Dlatego już teraz budują tam makdonalda!

          • 11 3

          • czyli praca dla absolwentów PG i UG będzie zagwarantowana

            • 14 3

        • (1)

          Pewnie cała masa Gdynian tam ucieknie. I stąd i stąd i tak trzeba jeździć do pracy w Gdańsku, a w Lęborku ziemia dużo tańsza no i będzie ekspresówka, a nie korki w Sopocie

          • 13 11

          • Za to jeszcze większe korki na dojazach obwodnicy...

            • 3 1

    • Prędzej Elbląg (1)

      pięknie no i bliżej a niedługo nowa s7

      • 17 2

      • Elbląg będzie kolejną sypialnią Gdańska jak zrobią S7

        • 17 0

    • Ta... (3)

      60 km do Kacka... tylko desperaci zdecydują się sypianie w Lęborku i dojazd do trójmiasta....

      • 13 3

      • (1)

        Trasą kaszubską do kacka dojedziesz w 30 min, czyli dużo szybciej niż z kosakowa czy pogórza do centrum gdyni

        • 5 0

        • a po co do kacka?

          do pracy się jeździ do gdańska więc sporo dalej, za dużo

          • 0 0

      • Bo ja wiem czy...

        ...desperaci, przez dwa lata jeździłem do pracy po 70km w jedną stronę i żyję ;) Opłacało się jeździć na wieś z miasta. Kwestia tego ile zarobisz i ile dopłaci ci pracodawca.

        • 3 1

    • przedłużona trasa

      Zobaczcie na mapie. Stara trasa szła z Trzebielina do Lęborka w linii prostej. Dlaczego nowa jest sztucznie przedłużana. To wyjdzie 20% dłuższa trasa.

      • 1 1

  • jak zobacze to uwierzę (2)

    • 69 2

    • j.w.

      Już nie takie jaja się działy w Gdańskiej GDDKiA, nie moge już słuchać co gada Michalski. Ociagali sie za rządów PO to teraz mamy ochłap zablokwany przez PiS

      • 3 1

    • Czuje że budją już propagandę na wybory lokalne. Chorała jeszcze nie zwołał konferencji i nie wbija łopaty?

      • 12 2

  • pogonić ten rząd nieudaczników (9)

    Poprzedni rząd dał wolakom gotowe projekty i finansowanie z UE, wystarczyło nie spartolić roboty

    • 149 74

    • Pisiory wolą zapewnić połączenie drogowe portu w Kłajpedzie z resztą europy (3)

      niż wybudować całą trasę S6 czy połączenie Gdańska z północno wschodnią Polską. Znaczna część trójmiasta żyje z portów, a oni sami wspierają rozwój naszej konkurencji. Przecież to oni przejmą wtedy znaczną część morskiego ruchu towarowego z Europy wschodniej a nawet z części Polski bo z takiego Białegostoku łatwiej będzie dojechać do Kłajpedy niż do Gdańska

      • 35 12

      • No dla nich Via Carpatia jest ważniejsza niż S6 bo tzw ściana wschodnia to ich elektorat (2)

        • 39 6

        • Czyli absolwenci KUL i wieś. Jak słysze nazwisko Kaczyńśki to mi się nóż w kieszeni otwiera (1)

          • 24 19

          • To w psychiatryku możecie nosić noże?

            • 14 19

    • Szczurek won! (1)

      • 3 13

      • O! Hordy Horaly już wstaly :-) dzień dobry

        • 13 1

    • Rzad nieudacznikow przeciez zostal juz pogoniony. I zlodziei (2)

      • 12 13

      • (1)

        No co Ty mówisz? Aż włączyłem telewizor! A nie, jednak dalej rządzą....

        • 17 4

        • Rządzą ale na salach sądowych gdzie odpowiadają za swoje przekręty i nieudacznictwo

          • 5 4

  • (3)

    "Jest szansa", brawo rząd PiS! Czekamy teraz na te wszystkie autostrady wybudowane taniej, niż "najdroższe w Europie za PO". Tylko dlaczego, skoro będzie taniej, to opłaty mają wzrosnąć?

    • 129 28

    • Za pisorów będzie jeszcze drożej bo misiewiczów trzeba gdzieś poupychać (1)

      • 41 4

      • Tylko czekać aż Szyszko znowu obniży nowmy hałasu by znajomi mogli setki km ekranów akustycznych

        w szczerym polu budować. Już raz tak zrobił

        • 24 2

    • Tak Ci wybudują jak od 1,5 roku rozwiązują katastrofę i nic nowego

      • 22 1

  • Konkordatową kasę niech na to przeznaczą (2)

    Ale lepiej jest doić obywateli

    • 119 19

    • 25 mld złotych rocznie na Kościół (1)

      Za wydatki z ostatnich 10 lat można by wybudować całą pozostałą sieć autostrad i dróg ekspresowych

      wolnemedia.net/ile-nas-kosztuje-kosciol/

      • 22 2

      • No tez wlasnie "mowie"

        To pokazuje tylko skale grabierzy jaka dokonuje de facto inne panstwo. A barany sie na to godza i jeszcze pieja z zachwytu

        • 11 3

  • (5)

    1 zl więcej za przejechanie 100 km? Warto

    • 20 88

    • Janusze minusują:)

      • 4 22

    • (2)

      Hahah tak tak lemingi wola zapłacić na bramkach 10 zl za 100 km

      • 4 11

      • bramki są bardziej sprawiedliwe (1)

        dlaczego mam płacić za coś z czego nie będę korzystać ?

        • 8 4

        • a dlaczego inni maja płacić za coś z czego Ty korzystasz

          • 6 5

    • Jeśli dalej będzie rządzić PiS to będzie to dobrze zainwestowana złotówka.

      • 2 4

  • (2)

    nie jeżdżę do Lęborka, znowu będą pobierać ode mnie opłatę na kogoś innego

    • 43 26

    • (1)

      A dokąd jeździsz?

      • 2 6

      • Do duzego pokoju

        • 7 0

  • Ochłap. Miała być trasa do Koszalina a powstanie 1/3 i nawet nie jest to w 100 % pewne (2)

    • 94 6

    • Od Szczecina do Korniszewicz prace trwaja w najlepsze a potem wpadamy w ,,ukarane" woj Pomorskie

      Gdzie ,,łaska pańska" ( dobrej zmiany) na pstrym koniu jeździ i niewiadomo kiedy co bedzie.
      Nawet rozpoczętej ileś lat temu budowy OPATU przez PiSowców ( fotki Mielewczyk z pierwszą łopata na necie) nie skończyli , teraz obiecuja cos drogopodobnego do Władysławowa zamiast dalszej budowy S6 ale tez nie wiadomo kiedy

      • 5 0

    • Ale za to na wschodzie zbudują Via Carpatia. Litwini szybciej do Grecji dojadą.

      • 1 0

  • Dajemy się doić jak krowy.... (11)

    Już teraz podatki w paliwie to grubo ponad 50%. Z tego część idzie do wspólnego worka ale między innymi kierowcy finansują nierentowną kolej! A ci durnie zamiast obniżyć podatki, zwiększyć popyt, przestać finansować z pieniędzy paliwowych zusu, 500+, kolei to jeszcze podnoszą podatki. A kto za to zapłaci?
    My wszyscy bo koszty paliwa wszyscy przerzucą na konsumenta. Droższe usługi, droższe produkty.
    A lud i tak będzie klaskać bo rząd wydaje nie swoje pieniądze...idioci popierają idiotów. Ci poprzedni też nie byli lepsi...

    • 175 19

    • Finansują kolej po to, żeby odciążyć infrastrukturę drogową. (7)

      Przekieruj ładunki i pasażerów z kolei na drogi, a staniesz w jednym, wielkim korku na amen. Kolej na całym świecie jest dotowana i jest to normalna praktyka.

      • 16 8

      • (6)

        Chyba cię ch*j boli. W większości krajów kolej jest sprywatyzowana i byle przejazd kosztuje majątek.

        • 6 13

        • Podaj te kraje. Publiczne koleje są w Niemczech, Francji, Skandynawii, Chinach... Prywatna kolej jest w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, plus pewnie jakieś "kraje rozwijające się". A i tak "prywatne" koleje w UK i US są dotowane.

          • 16 2

        • (1)

          Następny neoliberalny lewak.wszystko prywatne i niewidzialna ręka rynku,taka to była kiedyś ale w teleranku.Chyba ciebie chj*j boli.

          • 2 4

          • A ty co, szkołę pisania oksymoronów skończyłeś?

            • 2 1

        • chciałeś napisać coś mądrego

          a wyszedłes na debila. Podaj jakieś konkrety

          • 8 0

        • (1)

          U nas też kolej jest prywatna np. arriva ( Deutsche bahn) ale sama na warunkach komercyjnych by się nie utrzymała. Realizuje połączenia za które płaci marszałek i w sporej części te przejazdy są dotowane.

          • 4 0

          • Arriva jest prywatna w tym sensie, że jej właściciel jest spoza Polski ale Deutsche Bahn to przecież niemieckie koleje państwowe. Na tej samej zasadzie polscy przewoźnicy (na pewno PKP Cargo wraz ze spółkami zależnymi i Lotos Kolej) wykonują przewozy towarowe poza terenem Polski.

            • 0 0

    • Zgadzam się.

      Tak to niestety wygląda :(

      • 5 0

    • janusze tego nie pojmą

      dla nich droższa benzyna dotyczy tylko droższego jeżdżenia samochodem osobowym

      • 9 0

    • Nierentowne na kolei jest przewożenie pasażerów , Kosztowne dworce , perony , poczekalnie itp..

      ruch towarowy przynosi ogromne korzyści.
      Laicy widzą i nazywają koleją tylko nierentowny ruch pasażerski..

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane